fbpixel

Search icon
Search
Vera Lutter: H δημοφιλής Γερμανίδα φωτογράφος έρχεται στη gallery Gagosian της Αθήνας
ARTS & CULTURE

Vera Lutter: H δημοφιλής Γερμανίδα φωτογράφος έρχεται στη gallery Gagosian της Αθήνας

Στις 7 Απριλίου τα εγκαίνια της πρώτης ατομικής της έκθεσης «Fragments of Time Past», που υμνεί τη χώρα μας


Με διαχρονικό σεβασμό στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική και την ανθεκτικότητα των δομικών κατασκευών, ο φωτογραφικός της φακός δεν σταματά να γοητεύεται από την λιτή ομορφιά του παρελθόντος. Αυτήν τη φορά, η νέα καλλιτεχνική δουλειά της δημοφιλούς Γερμανίδας φωτογράφου, Vera Lutter, μάς οδηγεί την Πέμπτη 7 Απριλίου στην gallery Gagosian σύγχρονης τέχνης. Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση που έχει πραγματοποιήσει η Lutter στην Αθήνα.

Με φωτογραφίες από την αρχαία αρχιτεκτονική της Αττικής, εικόνες από τους ελληνικούς ναούς της Ποσειδωνίας (Paestum) στην Κάτω Ιταλία και από κλασικά γλυπτά που στεγάζονται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, το μοναδικό «πάντρεμα» της σύγχρονης καλλιτεχνικής ματιάς με τις εικόνες των μεγαλοπρεπών μνημείων του παρελθόντος πρόκειται να μάς εισάγουν στο ιδιαίτερο είδος τέχνης που εκπροσωπεί εδώ και δεκαετίες. Η έκθεση Fragments of Time Past χαρίζει μια ολική γνωριμία με τον φωτογραφικό κόσμο της Lutter και θα συνοδεύεται από ένα βιβλίο με τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση καθώς και ένα δοκίμιο της γνωστής κριτικού και συντάκτριας φωτογραφίας, Jean Dykstra.

Το πάθος για την όγδοη τέχνη

Η Vera Lutter γεννιέται το 1960 στο Kaiserslautern της Γερμανίας. Ολοκληρώνοντας το 1991 με επιτυχία τις σπουδές της στο «Academy of Fine Arts» στην πόλη του Μονάχου, η επαφή της με την καλλιτεχνική δημιουργία γίνεται πιο στενή με σημαντικό ορόσημο την εκπαίδευσή της ως γλύπτρια. Ο καλλιτεχνικός της δρόμος την οδηγεί στην Νέα Υόρκη, την μόνιμη έδρα της μέχρι σήμερα παρακολουθώντας ένα πρόγραμμα μαθημάτων σχετικών με την τέχνη της φωτογραφίας αλλά και των media στο «School of Visual Arts». Σημαντικό επαγγελματικό της project αποτελεί το «Samar Hussein», όπου με μοναδικό εξοπλισμό την κάμερα obscura, τα ονόματα των εκτιμώμενων 100.000 θανάτων αμάχων που προκλήθηκαν από τον αμερικανικό πόλεμο στο Ιράκ από την εισβολή στις 20 Μαρτίου 2003 συνοδεύτηκαν από έντυπες και προβαλλόμενες έγχρωμες εικόνες του κύκλου ζωής του λουλουδιού Ιβίσκου.

Η επανασύνδεση με το αθηναϊκό παρελθόν

242361385-1718290725034470-4080599368796057349-n-0.jpg

Μετά από εκδοτικό αίτημα του New York Times Magazine -το πρώτο που της έχει προταθεί-η Lutter επισκέφτηκε την Ακρόπολη και την Ακαδημία Πλάτωνος στην Αθήνα καθώς και το Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο τον Αύγουστο του 2021 παρά τις ακραίες υψηλές θερμοκρασίες και τις πυρκαγιές που έπλητταν την Ελλάδα εκείνη την περίοδο. Θυμόμαστε χαρακτηριστικά την ίδια να μοιράζεται όλα όσα αισθάνεται για την γνωριμία της με το αρχιτεκτονικό παρελθόν της Αττικής: «Υπάρχει απλά τόση συγκλονιστική ομορφιά και μεγαλοπρέπεια και κλίμακα στην Αθήνα. Πάντα με εντυπωσίαζε το τι κίνησε τους ανθρώπους εκείνου του καιρού να κατασκευάσουν αυτά τα οικοδομήματα», δήλωσε με συγκίνηση και δέος τότε.

Η ψηφιακή μεταμόρφωση των αρχαίων θεμάτων

5c9024eb530d42dbaac910858da7d853.jpg

Η Lutter ακολουθεί μια ιδιαίτερα πρωτότυπη τεχνική αποτύπωσης των θεμάτων, καθώς συνδυάζει τα εργαλεία και την αισθητική υπερσύγχρονης τεχνολογίας με την γοητεία του χρόνου έχοντας ως κεντρικό άξονα το παρελθόν και τα καλλιτεχνικά του στοιχεία. Με συγκεκριμένες μεθόδους, τραβάει τις φωτογραφίες της με φωτογραφικές μηχανές χωρίς φακούς και με μικροσκοπικό διάφραγμα, τις οποίες κατασκευάζει η ίδια αξιοποιώντας σαν camera obscura αντικείμενα που κυμαίνονται από μπαούλα ως κοντέινερ και ολόκληρα δωμάτια. Το στοιχείο που επιβεβαιώνει την καλλιτεχνική της ταυτότητα είναι η χρήση μεγάλων χρόνων έκθεσης που μπορεί να διαρκούν από ώρες έως και μήνες τοποθετώντας φωτοευαίσθητο χαρτί στο πίσω τοίχωμά τους. Οι τελικές εικόνες ξεχωρίζουν ιδιαίτερα καθώς αποτελούν απευθείας αποτυπώσεις του φωτεινού ίχνους των θεμάτων της σε αρνητική τονικότητα, με ουρανούς απιθάνως σκοτεινούς και γωνιές κτιρίων κρυμμένες στη σκιά να μεταμορφώνονται σε εκτυφλωτικό λευκό.

Για να φωτογραφίσει τους δωρικούς ναούς της Ποσειδωνίας το 2015, η Lutter χρησιμοποίησε σαν φωτογραφική μηχανή ένα μεγάλο κοντέινερ, δημιουργώντας εκτεταμένες εικόνες που λειτουργούν ως σχόλιο στην κλίμακα της μνημειώδους αρχιτεκτονικής. Στις εικόνες των ναών της κλασικής εποχής έρχονται ως συμπλήρωμα φωτογραφίες ελληνικών και ρωμαϊκών γλυπτών από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (2012–13) που απεικονίζουν επί μέρους αγάλματα και συλλογές μικρότερων έργων σε μια προθήκη, συλλαμβάνοντας ταυτόχρονα αρχαία θραύσματα και τους γύρω εκθεσιακούς χώρους. Τα έργα αυτά συνδέονται με εκείνα της πιο πρόσφατης έκθεσης που έχει πραγματοποιήσει η Lutter σε μουσειακό χώρο, και συγκεκριμένα στο Los Angeles County Museum of Art (2021), με τίτλο Museum in the Camera, που παρουσιάζουν μεγάλης κλίμακας εικόνες της αρχιτεκτονικής, των αιθουσών και των συλλογών του μουσείου τις οποίες φωτογράφισε κατά τη διάρκεια της διετούς παραμονής της εκεί.

Gagosian Athens: Το κόσμημα της σύγχρονης τέχνης

titlo.jpg

Στο γοητευτικό Κολωνάκι,στην καρδιά της Αττικής, η gallery Gagosian έχει επιστρέψει την τελευταία διετία σε νέους, μεγαλύτερους χώρους στο Los Angeles και την Αθήνα. Η αριστοκρατική νεοκλασική της «στέγη», υποδέχεται θερμά κάθε χρόνο τις δημιουργικές τεχνοτροπίες πλήθους καλλιτεχνών. Κουβαλώντας βαρύ καλλιτεχνικό παρελθόν, όλα ξεκίνησαν το 1980, όταν ο παγκοσμίου φήμης Αμερικανός έμπορος τέχνης, Larry Gagosian, από μια γκαλερί στο Λος Άντζελες, κατάφερε μέσα σε τριάντα χρόνια να δημιουργήσει ένα διεθνές δίκτυο με δεκαέξι χώρους εκθέσεων σε ΗΠΑ, Ασία και Εύρωπη. Έτσι, το 2009 έφτασε και στην οδό Μέρλιν στην Αθήνα, ιδρύοντας μια γκαλερί αφιερωμένη στη διοργάνωση εκθέσεων σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης με διεθνώς γνωστά ονόματα να παρελαύνουν.

Info:

VERA LUTTER

Fragments of Time Past

7 Απριλίου-28 Μαΐου

Gagosian | Αναπήρων Πολέμου 22