fbpixel

Search icon
Search
Το εντυπωσιακό Templo της Πέγκυς Κλιάφα στο Μέτσοβο
DESIGN NEWS

Το εντυπωσιακό Templo της Πέγκυς Κλιάφα στο Μέτσοβο

Εικαστική εγκατάσταση στα αμπέλια του Ιδρύματος Ε.Αβέρωφ


Η εικαστικός Πέγκυ Κλιάφα μετά τη συμμετοχή της στην Biennale τέχνης της Θεσσαλονίκης, εγκαινίασε πριν λίγες μέρες την εγκατάσταση γλυπτό στους Αμπελώνες στη θέση Γινιετς στο Μέτσοβο. Στα πλαίσια μιας δημιουργικής συνάντησης που πραγματοποιείται στη Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ, σε συνεργασία με τους Μιχάλη Κατζουράκη και Βασίλη Γεροδήμο με τίτλο Μεταμορφώσεις της ύλης.    

Μιλήστε μας για τη διαδρομή αυτού του έργου...

Προ μηνών δέχθηκα από το Ίδρυμα Ε. Αβέρωφ και την επιμελήτρια της έκθεσης και της Εθνικής Πινακοθήκης - Δρ. Λίνα Τσίκουτα-Δεϊμέζη - την πρόταση σχεδιασμού, κατασκευής και τοποθέτησης στα αμπέλια του Ιδρύματος στο Μέτσοβο ενός μεγάλου γλυπτού εγκατάστασης. Τα ζητούμενα ήταν ένα site specific έργο, που προφανώς θα είχε σχέση με τον τόπο, αλλά και με τη θέμα Φόβος, Οραμα, Ελπίδα.

Τι αναφορές έχει το έργο σας και από που το εμπνευστήκατε;

Η σκέψη μου ήταν να συνδέσω το έργο με τη θρησκεία, η οποία έχει σχέση τόσο με τα αισθήματα του Φόβου και του Οράματος και της Ελπίδας, αλλά και με την Άμπελο – Οίνο. Η θεοποίηση της αμπέλου από την αρχαιότητα, από τον Διόνυσος/Βάκχος, μέχρι τον Χριστιανισμό («Εγώ ειμί η άμπελος και υμείς τα κλήματα») είναι γνωστή.
Η παρατήρησή μου, πώς η άμπελος και τα σταφύλια βρίσκονται συχνά ανάγλυφα πάνω στο τέμπλο των εκκλησιών, εκτός από διάφορα άλλα σημεία μέσα σε αυτές, με οδήγησαν στην ιδέα να κατασκευάσω ένα γλυπτό εγκατάσταση που να παραπέμπει σε τέμπλο. Ένα τέμπλο όπου τα αμπέλια δε θα είναι πια ψεύτικα και ανάγλυφα, αλλά αληθινά και θα φαίνονται πίσω και γύρω από το διαμπερές της κατασκευής του ή θα καθρεφτίζονται μέσα σε αυτό. Ο τίτλος βέβαια του έργου με λατινικούς χαρακτήρες  Templo παραπέμπει στον ναό γενικότερα.

Πώς έγινε η κατασκευή και ποιοι είναι οι συμβολισμοί;

Για την κατασκευή του έργου χρησιμοποιήθηκαν μπετόβεργες οπλισμού, που έχουν κάτι το ανάγλυφο επίσης, αλλά βιομηχανικό. Σε μια λιτή αφαιρετική μινιμαλιστική κατασκευή από κάθετες, οριζόντιες και διαγώνιες πρόσθεσα στην όψη του, φύλλα αλουμινίου σε επιλεγμένα σημεία, όπου παραδοσιακά θα υπήρχαν εικόνες. Με αυτό τον τρόπο δημιουργήθηκε ένα σχήμα στην όψη του έργου που παραπέμπει σε έργο γεωμετρικής αφαίρεσης (Mondiran), γεγονός που με ενδιέφερε – εκτός από τους αισθητικούς λόγους – και για τη σύνδεση του έργου με το κομμάτι εκείνο του μοντερνισμού και τη Θεοσοφία - Φιλοσοφία. Επίσης, η χρήση των φύλλων αλουμινίου που λειτουργούν ως καθρέπτες ,με μικρή ακρίβεια, μου επέτρεψαν την αντανάκλαση των αμπελιών, του φωτός αλλά και του προσώπου του θεατή, με όλους τους συνειρμούς για τον ρόλο του καθρέπτη στην Ιστορία της Τέχνης και τη σχέση του με τη Φιλοσοφία, τον Πλάτωνα, την παρότρυνση για ενδοσκόπηση και αυτογνωσία.
Τέλος, το σχήμα και τα υλικά του έργου έχουν αναφορές στα αρχέτυπα και τις καλύβες που μπορεί κανείς να δει, τόσο στην περιοχή όσο και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Τα οριζόντια, κάθετα και διαγώνια της σκεπής στοιχεία από ξύλο, καθώς και οι λαμαρίνες που έχουν οι καλύβες της περιοχής έχουν ομοιότητες με τα αντίστοιχα του έργου και τα φύλλα αλουμινίου.
peggy-kliafa-templo-or-fear-vision-hope-hfp2c.jpg
peggy-kliafa-artwork-templo-or-fear-vision-hope.jpg