fbpixel

Search icon
Search
Συνέντευξη με τον ταλαντούχο συνθέτη και στιχουργό Αίσωνα Χαρατσάρη
#GREEKSDOITBETTER

Συνέντευξη με τον ταλαντούχο συνθέτη και στιχουργό Αίσωνα Χαρατσάρη

Από τα αμφιθέατρα της νομικής σε σπουδαίες μουσικές συνεργασίες


Ο Αίσων Χαρατσάρης είναι γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιός. Αυτοδίδακτος στο πιάνο και με κάποια χρόνια νομικών σπουδών στην πλάτη, αποφάσισε να κάνει στροφή 180 μοιρών στην καριέρα του και να απαρνηθεί μια θεωρητικά στρωμένη ζωή στα δικηγορικά έδρανα για τη μεγάλη του αγάπη, τη μουσική. Το 2017 βρήκε τη μούσα του στο πρόσωπο της ερμηνεύτριας, Νόνικας Μαλκουτζή και μαζί δημιούργησαν «Το παραμύθι της ζωής μου», με τον ίδιο να βρίσκεται πίσω από τους στίχους και τη μουσική. Ακόμα, θα βρείτε την υπογραφή του και πίσω από το κομμάτι «Ανάμεσα στα άστρα», το οποίο ερμηνεύει η Μαρίζα Ρίζου και κυκλοφόρησε πριν από μερικούς μήνες.

Με έντονες καλλιτεχνικές ανησυχίες, ο Αίσων έχει ασχοληθεί και με το θέατρο, συμμετέχοντας σε παραστάσεις του κολεγίου Ανατόλια και φοιτώντας στον θεατρικό όμιλο «Drama Club». Στα πλαίσια των φοιτητικών του δράσεων, δημιούργησε την ομάδα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κομοτηνής. Το 2013 συμμετείχε και σκηνοθέτησε, την παράσταση «Το Οικογενειακό Δίκαιο», ενώ επιμελήθηκε και τη μουσική του έργου. 

Ευγενικός, ταλαντούχος προσγειωμένος και με χιούμορ, όπως θα διαπιστώσετε κι εσείς, επιλέγει να μιλά με τη δουλειά του, για τη δουλειά του. Συνομιλήσαμε, λοιπόν, μαζί του, για να μάθετε περισσότερα για τον άνθρωπο που δίνει λέξεις στο συναίσθημα και μπορεί να σας παρασύρει με τις απίθανες μελωδίες του.

Από τα αμφιθέατρα της Νομικής μεταπηδήσατε στον δύσκολο πλην δημιουργικό δρόμο της μουσικής. Πώς πήρατε αυτήν την απόφαση;

Αρχικά έλεγα να ακολουθήσω παράλληλα και τους δύο δρόμους. Σύντομα κατάλαβα πως θα έκανα διαρκώς πισωγυρίσματα. Όχι γιατί είναι δρόμοι «εκ διαμέτρου αντίθετοι», αλλά επειδή είναι ατέρμονοι. Έπρεπε να επιλέξω και δεν υπήρξε ούτε μια στιγμή δίλημμα για το ποια είναι η σωστή κατεύθυνση. Ο πιο εύκολος δρόμος είναι αυτός που αισθάνεσαι ότι τον ξέρεις, προτού τον διασχίσεις.

Είστε στιχουργός και συνθέτης. Τι ξεχωρίζετε στην κάθε διαδικασία;

Για μένα είναι δύο αλληλένδετες διαδικασίες. Ο στόχος είναι το πάντρεμα του στίχου με τη μουσική για να γεννηθεί το τραγούδι. Αυτό είναι το στοίχημα. Ορισμένες φορές είναι πιθανόν ευφυείς μελωδίες και καλογραμμένοι στίχοι μαζί να προκαλούν σύγχυση. Η δική μου συνταγή είναι να γράφω παράλληλα. Όσες φόρες χρειάστηκε να κάνω αποκλειστικά τη μία διαδικασία, μου έλειπε το ζευγάρι της. Αν πρέπει να ξεχωρίσω κάτι, λοιπόν, είναι πως η μελωδία γράφεται για να «ντύσει» τους στίχους κι οι στίχοι για να «μεταφράσουν» τη μελωδία. 

Γράφετε αποκλειστικά ελληνικούς στίχους. Μιλήστε μας για τη δυναμική της ελληνικής γλώσσας στη μουσική σας.

Κάθε γλώσσα έχει τον πλούτο και τις ιδιομορφίες της. Πρέπει να την κατέχεις και να μπορείς να τη χειρίζεσαι. Καμία άλλη γλώσσα δεν είναι για μένα τόσο «εύπλαστη» όσο η μητρική μου, ώστε να μπορώ να αποδώσω το νόημα και την αισθητική που έχω στον νου μου.
photo-2.jpg

Πρόσφατα συνεργαστήκατε με τη Μαρίζα Ρίζου στο τραγούδι «Ανάμεσα στα Άστρα». Τι σας έμεινε από αυτή την εμπειρία;

Δηλώνω πανευτυχής! Ο προφανής λόγος είναι ότι χάρη στην ίδια, το τραγούδι μας ξεκίνησε από το δωμάτιο μου και τώρα ταξιδεύει στο διαδίκτυο, στα ραδιόφωνα, στις μουσικές σκηνές και προσεχώς στα «δισκάδικα». Ο ουσιαστικός λόγος είναι πως η Μαρίζα Ρίζου είναι ένας υπέροχος άνθρωπος. Είναι αυθεντική, πανέξυπνη και πολυπλεύρως ταλαντούχα. Με κάνει να γελάω, να αισθάνομαι ασφαλής και να αγαπάω ακόμα πιο πολύ αυτό που κάνω. Την «πάω με τα χίλια» και είναι ο πραγματικός λόγος που δηλώνω πανευτυχής! 

Και με ποιους καλλιτέχνες θα θέλατε να συνεργαστείτε στο μέλλον;

Θα απαντήσω διπλωματικά, γιατί αν πω όσους έχω κατά νου, θα πείτε πως «του σάλεψε, καλά - καλά δεν ξεκινήσαμε». Θα περιοριστώ στο να αναφέρω μερικούς από τους συνθέτες της εποχής μας, που θαυμάζω: Σταμάτης Κραουνάκης, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Φοίβος Δεληβοριάς, Θάνος Μικρούτσικος, Θέμης Καραμουρατίδης. Ε, λοιπόν, όσοι τραγουδάνε τα ίδια τους τα τραγούδια τους είναι στη λίστα μου. 

Πείτε μας με λίγα λόγια πώς ξεκινάτε τη δημιουργία ενός τραγουδιού;

Λέω μέσα μου «Ας γράψω ένα τραγούδι. Έχω όρεξη σήμερα». Προτού προλάβω να ολοκληρώσω την σκέψη μου, έχω πάρει ήδη τη θέση μου στο πιάνο. Σκαρφίζομαι μια μελωδία κι έπειτα σκέφτομαι την ιστορία που θα μπορούσε να τη συνοδεύσει. Μετά αρχίζω να γράφω, να σκίζω, να σιγοτραγουδάω, να ηχογραφώ στο κινητό. Όταν τελειώσω, είμαι είτε ενθουσιασμένος, είτε πλήρως απογοητευμένος. Το σίγουρο είναι πως έχουν περάσει ώρες!  

Η δημιουργία ενός τραγουδιού επηρεάζεται από τον ερμηνευτή για τον οποίο προορίζεται;

Στην πραγματικότητα χρειάζεται να έχεις πολύ μεγάλη πείρα και να γνωρίζεις σε βάθος τις τεχνικές δυνατότητες, το ύφος και το ερμηνευτικό ταμπεραμέντο του καλλιτέχνη που απευθύνεσαι, ώστε να γράψεις κάτι «κομμένο και ραμμένο» στα μέτρα του. Παρόλα αυτά, η απάντηση είναι «ναι», όταν έχω κάποιον στο μυαλό μου, τις περισσότερες φορές το κομμάτι τελικά «του πηγαίνει». 

Συνήθως οι καλλιτέχνες είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί με τον εαυτό τους. Έχετε αμφισβητήσει ποτέ τις ικανότητές σας;

Συνέχεια… αλλά για λίγο. Νομίζω το κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι, όχι μόνο οι καλλιτέχνες.
aison.jpg

Αλήθεια, από που αντλείτε έμπνευση για τη μουσική σας;

Δεν έχω απάντηση σε αυτό. Ας συμφωνήσουμε ότι η έμπνευση «σιγοκαίει» διαρκώς μέσα μας και ξαφνικά έρχεται απροειδοποίητα ένα ερέθισμα να παίξει τον ρόλο της σπίθας που θα την αναζωπυρώσει.

Ωστόσο, έχετε κάποιον στο πλευρό σας, στον οποίο απευθύνεστε για συμβουλή, όταν ετοιμάζεται ένα κομμάτι;

Μέχρι να ολοκληρωθεί το κομμάτι, σε κανέναν. Από τη στιγμή που «μπαίνει η τελεία», δεν χορταίνω να το μοιράζομαι. Σίγουρα θα το ακούσουν οι γονείς κι οι φίλοι μου. Έχω την ανάγκη να το εξωτερικεύσω. Είναι δύσκολο να είναι αντικειμενικοί κριτές, αλλά πάντα μπορώ να καταλάβω αν πραγματικά τους άρεσε η όχι.

Πώς διαχειρίζεστε την αρνητική κριτική;

Η αρνητική κριτική, εάν διατυπωθεί με ευγένεια και σεβασμό, είναι απαραίτητη. Μόνο να εμπνεύσει μπορεί. Εάν, όμως, είναι κακεντρεχής, πρέπει να μας αφήνει αδιάφορους. 

Μοιραστείτε μαζί μας ένα όμορφο κι ένα αρνητικό σχόλιο που έχετε δεχθεί.

Το πιο όμορφο σχόλιο το άκουσα στο ωδείο. Όταν μπήκα στην αίθουσα φωνητικής, η δασκάλα μου συζητούσε με την προηγούμενη μαθήτρια. Ξαφνικά μου λέει «Παίξε τώρα το Ανάμεσα στα άστρα». Νομίζω έπαιξα και τραγούδησα χειρότερα από κάθε άλλη φορά, αλλά η μαθήτρια βούρκωσε και μου είπε «Το χρειαζόμουν». Δεν ξέρω τι συζητούσαν πριν μπω, αλλά το χρειαζόμουν κι εγώ.
Το... αγαπημένο μου αρνητικό σχόλιο το άκουσα Παραμονή Χριστουγέννων σε μια μουσική σκηνή την ώρα του λαϊκού προγράμματος. Ξαφνικά ήρθε κάποιος που καθόταν στο δίπλα τραπέζι και μου είπε «Καλές και οι κουλτούρες που γράφεις, αλλά ο κόσμος γουστάρει μπουζούκι. Να το θυμάσαι!». Κι έφυγε. Γέλασα, αλλά το επόμενο που έγραψα είχε και μπουζούκι.
aison2.jpg

Ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική μουσική βιομηχανία του σήμερα;

Νομίζω πώς βρίσκεται σε ένα στάδιο εξέλιξης. Όπως συμβαίνει και στην παγκόσμια μουσική βιομηχανία, ο πυρήνας της πλέον είναι το διαδίκτυο. Πρωταρχικό ρόλο στο μουσικό στερέωμα παίζουν οι ιντερνετικές μουσικές πλατφόρμες και τα social media. Όπως κάθε αλλαγή, έχει κι αυτή πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Θα σταθώ στο θετικότερο από όλα. Η μουσική σήμερα ταξιδεύει πολύ πιο εύκολα και γρήγορα και αυτό είναι σπουδαίο.

Έχετε ασχοληθεί και με το θέατρο. Πώς συνδυάζεται κατά τη γνώμη σας η μουσική με τη σκηνοθεσία;

Ο σκηνοθέτης έχει αντίστοιχο ρόλο με αυτόν του ενορχηστρωτή. Όπως ο πρώτος αναλαμβάνει να συνδυάσει όλα τα στοιχεία που απαρτίζουν μια θεατρική παράσταση, έτσι και ο επιμελητής ενορχηστρώσεων καλείται να εναρμονίσει όλα τα συστατικά που συνθέτουν ένα τραγούδι. Το ίδιο τραγούδι μπορεί να αποδοθεί με πολλές διαφορετικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις, ανάλογα με τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται, το ύφος και την αισθητική. Αυτός είναι ο ρόλος του ενορχηστρωτή. Πρόκειται, δηλαδή, για έναν μουσικό σκηνοθέτη. 

Έχετε σκοπό να εξελίξετε την ενασχόλησή σας με τη σκηνοθεσία;

Η σκηνοθεσία και η γενικότερη ενασχόληση μου με τον χώρο του θεάτρου ξεκίνησε ως χόμπι και προς το παρόν «έχει μπει στο συρτάρι» μαζί με τη Νομική. Επειδή, όμως, τα συρτάρια ανοιγοκλείνουν, πότε δεν ξέρεις! Όταν αγαπάς κάτι, κάποια στιγμή σου «χτυπάει την πόρτα». 

Τι περιμένουμε από εσάς στο άμεσο μέλλον. Μιλήστε μας για τα επερχόμενα, καλλιτεχνικά σας σχέδια.

Σύντομα θα κυκλοφορήσουν διαδικτυακά δύο νέα τραγούδια μου με ερμηνεύτρια τη Νόνικα Μαλκουτζή. Παράλληλα ετοιμάζουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα μουσική δουλειά, οπότε σύντομα θα έχω την τιμή να συνεργαστώ με την ίδια και με εξαιρετικούς μουσικούς επί σκηνής. Και φυσικά, συνεχώς προκύπτουν live εμφανίσεις σε διάφορες γωνιές της πόλης.

Δώστε μια συμβουλή στους νέους που επιθυμούν να ακολουθήσουν το μονοπάτι της μουσικής.

Η συμβουλή είναι για όλους. Ακολουθήστε το μονοπάτι που σας φαίνεται ομορφότερο. «Τέρμα οι τσάρκες, το ταξίδι αρχίζει τώρα!»