Αύριο, στις 28 Απριλίου, θα πραγματοποιηθεί το the Architect Show, ένα συνέδριο που αποτελεί την πρώτη ενέργεια μια σειράς δράσεων, που προέκυψε μέσα από τη στρατηγική συνεργασία των εκθέσεων Domotec και Medwood και του Archisearch.gr, με θέμα την Αρχιτεκτονική και το Design. Το θέμα του θα είναι η αρχιτεκτονική και ο σχεδιασμός των παραθεριστικών κατοικιών (Leisure Architecture & Resorts) ενώ μεταξύ άλλων θα μιλήσουν διακεκριμένοι αρχιτέκτονες και designers, οι οποίοι σχεδιάζουν εξοχικές κατοικίες για ιδιώτες, αλλά και μεγάλους ξενοδοχειακούς ομίλους, όπως είναι οι Dimitris Potiropoulos της Potiropoulos+Partners και ο Dimitris Karampatakis από το γραφείο k-studio. Ο Δημήτρης Κολιαδήμας και η ομάδα του (semiotikdesign.com) ανέλαβαν την οπτική ταυτότητα του συνεδρίου και εμείς μιλήσαμε μαζί του για το συνολικό concept.
Πώς προέκυψε το νέο project για το συνέδριο του the Architect Show και τι ακριβώς περιλαμβάνει;
Πρόκειται για ένα νέο concept που φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στον χώρο των εκθέσεων όσον αφορά την αρχιτεκτονική, το design και την κατασκευή. Δημιουργήθηκε από την Design Ambassador - communication, PR & events agency σε συνεργασία με τις εταιρείες ROTA και MEDEXPO, που είναι κορυφαίες στον χώρο της διοργάνωσης εκθέσεων. Είχαμε τη χαρά να μας προσκαλέσουν να δημιουργήσουμε την ταυτότητα γι' αυτό το πρωτοποριακό event.
Μίλησέ μας λίγο για το γραφιστικό concept. Ας ξεκινήσουμε από τη σύλληψή του. Ποια ήταν η ιδέα στην οποία στηρίχθηκες;
Αντλήσαμε έμπνευση από τον τρόπο που το βίωμα της αρχιτεκτονικής διέπεται από τον ίδιο τον χώρο. Η εμπειρία του δομημένου περιβάλλοντος είναι πρωτίστως μια εμπειρία χωρικών ορίων και συνδέσεων. Τα όρια βρίσκονται στον πυρήνα της αρχιτεκτονικής -προσδιορίζουν την αντίληψή μας για τον χώρο και το πώς αλληλεπιδρούμε με αυτόν. Εικαστικά, χρησιμοποιούμε κάθετες γραμμές για να “ορίσουμε” το πεδίο μας, όπως θα λειτουργούσαν σε μια κάτοψη ή πρόσοψη, αλλά και τις σχέσεις ανάμεσα στους διαφορετικούς “χώρους” - τις διαφορετικές πληροφορίες. Δημιουργήσαμε ένα ευέλικτο σύστημα που υποδήλωνει ταυτόχρονα το όριο και τη σύνδεση.
Στην πορεία, πώς ανέπτυξες την αρχική ιδέα; Το θέμα του συνεδρίου είναι η αρχιτεκτονική της αναψυχής και των resorts. Πώς κατόρθωσες να περάσεις γραφιστικά αυτό το μήνυμα;
Ο σχεδιασμός της ταυτότητας δεν αφορά μόνο το συγκεκριμένο συνέδριο, αλλά το "The Architect Show" ως concept-“ομπρέλα” που θα συμπεριλάβει στο μέλλον τόσο εκθέσεις, όσο και συνέδρια στο πεδίο της αρχιτεκτονικής. Έτσι, δημιουργήσαμε ένα “σύστημα” ταυτότητας που έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται αποτελεσματικά στη θεματολογία της εκάστοτε εκδήλωσης, χωρίς να χάνεται η συνοχή με το κεντρικό concept και διατηρώντας τη σύνδεση ανάμεσα στα επιμέρους events. Για το συγκεκριμένο συνέδριο, αναδείξαμε τη θεματολογία και φωτογραφικά, ενσωματώνοντας στον σχεδιασμό ένα φωτογραφικό θέμα που ανάγεται στο αρχιτεκτονικό πεδίο με το οποίο καταπιάνεται το συνέδριο.
Πόσο σημαντικό είναι το logo και η οπτική ταυτότητα μιας εταιρίας ή οργάνωσης στην εποχή μας;
Χωρίς “εικόνα”, μια εταιρεία, οργανισμός ή φορέας δεν μπορεί να έχει οπτική επικοινωνία - και χωρίς οπτική επικοινωνία, είναι σαν να μην υπάρχει. Ειδικά στην εποχή μας, με την παντοκρατορία της εικόνας σε όλα τα επίπεδα και όλα τα μέσα, αν δεν έχεις μια σαφή και χαρακτηριστική “ταυτότητα” που να εκφράζεται οπτικά με τρόπο διακριτό ως προς τον χώρο και τον ανταγωνισμό σου και αξιομνημόνευτο για το ακροατήριο που απευθύνεσαι, είναι αδύνατον να ξεχωρίσεις και να εδραιωθείς μέσα στον “θόρυβο” των αλληλοαντικρουόμενων πληροφοριών και μηνυμάτων.
Τι θεωρείς εσύ πετυχημένο σχεδιασμό;
Γενικά είναι ο σχεδιασμός που πετυχαίνει στους στόχους του. Συνεπώς, ξεκινάει με μια ξεκάθαρη εικόνα του τι θέλεις να πετύχεις, τι θέλεις να επικοινωνήσεις, και σε ποιο κοινό. Διαφορετικά, είναι απλώς ασκήσεις επί χάρτου ή ενέργειες εντυπωσιασμού. Η προσωπική μου προσέγγιση ακολουθεί τη ρήση “form follows function”, δηλαδή η λειτουργία είναι αυτή που υπαγορεύει σε μεγάλο βαθμό τη μορφή των πραγμάτων. Αν το design δεν εξυπηρετεί τον σκοπό για τον οποίο σχεδιάστηκε, δεν έχει σημασία πόσο “ωραίο” είναι -δεν είναι επιτυχημένο.
Αλήθεια, πόσο χρόνο σου παίρνει για να φτιάξεις ένα λογότυπο ή μια αφίσα, σαν αυτήν που βλέπουμε;
Δεν υπάρχει κανόνας, ούτε όριο. Τις περισσότερες φορές, τα χρονικά πλαίσια μέσα στα οποία δουλεύουμε υπαγορεύονται από τις ανάγκες του κάθε project και το πότε πρέπει να είναι έτοιμα τα υλικά. Ωστόσο, η δημιουργικότητα δεν είναι κάτι που μπορεί να μπει σε καλούπια ή να προγραμματιστεί. Άλλες φορές μια ιδέα έρχεται αβίαστα και υλοποιείται σε ελάχιστο χρόνο, και άλλες, για κάτι παρόμοιο, μπορεί να χρειαστεί να το παιδέψεις μέρες για να έχεις το αποτέλεσμα που θέλεις.
Ποιο είναι το υπόβαθρό σου; Τι σε έκανε να θέλεις να γίνεις designer;
Ενδιαφερόμουν για τις τέχνες και τον σχεδιασμό από το δημοτικό. Έκανα μαθήματα ζωγραφικής για 5 χρόνια και αυτά με οδήγησαν αργότερα στη Σχολή Γραφιστικής, στην Αθήνα. Παράλληλα με τις σπουδές μου δούλεψα σε διάφορα projects. Θυμάμαι ως ενδιαφέρουσα δουλειά, το ότι περνούσα πολλές ώρες μετά τα μαθήματα, σχεδιάζοντας το περιοδικό +design, ένα περιοδικό γραφικού σχεδιασμού που κυκλοφόρησε στην πρωτεύουσα.
Το 2001 μετακόμισα στο Λονδίνο και μετά από έναν χρόνο σπουδών στο London College of Communication, πήρα το Master μου σε Τυπογραφία/Γραφικές Σπουδές. Για μένα, το να βρίσκομαι στο Λονδίνο και να δουλεύω με σπουδαίους ανθρώπους, όπως ο Ian Noble, ο Russell Bestley και ο Paul McNei,l ήταν μια μεγάλη εμπειρία. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα συνίδρυσα το 2005 τους Designers United και μετά από μερικά χρόνια, το 2014, ίδρυσα μια νέα ενότητα, τη Semiotik.
Πώς θα περιέγραφες τη σχεδιαστική σου φιλοσοφία με συντομία;
Ο προσωπικός ακρογωνιαίος λίθος της είναι η απλότητα. Αυτή οδηγεί τον τρόπο σκέψης μου. Έχω εργαστεί για διεθνείς μάρκες όπως οι Volvo Ocean Race, Adidas, Daimler, The Beatles. Οι πρόσφατες αναθέσεις του γραφείου περιλαμβάνουν εργασίες για τους πελάτες στον χώρο των τεχνών (Πολιτιστικό Κέντρο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), την αυτοκινητοβιομηχανία (Volvo Cars), τον αθλητισμό (Euroleague Basketball, το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ιστιοπλοΐας ORC), τις νέες τεχνολογίες (Gridmates) και την καινοτομία (Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης Προηγμένων Υλικών/Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). Όσον αφορά τη δουλειά μου, η μεθοδολογία μου βασίζεται στην έρευνα που είναι το θεμέλιο, με αποκορύφωμα την εκμάθηση και την εξέλιξη μέσω της συνεργασίας.
Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που έχεις ακούσει και επαναλαμβάνεις και σε άλλους;
Ποτέ μην σταματάς να κάνεις, ό, τι αγαπάς. Επανεξέταση, επανεξέταση έρευνας, μάθηση, μάθηση, μάθηση.
Info: Το the Architect Show θα διεξαχθεί το Σάββατο 28 Απριλίου, στο Metropolitan Expo.