fbpixel

Search icon
Search
Μία έκθεση-ωδή σ' ένα συνηθισμένο χρηστικό αντικείμενο της καθημερινότητας που μας ταξιδεύει στην Ιστορία
MAGAZINE

Μία έκθεση-ωδή σ' ένα συνηθισμένο χρηστικό αντικείμενο της καθημερινότητας που μας ταξιδεύει στην Ιστορία

Γνωρίστε το “In Conversation with a Chair” με την υπογραφή του Mare Studio


Το Mare Studio - consulting studio καλλιτεχνών - φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τον κόσμο της χειροτεχνίας και της δεξιοτεχνίας. Ένα εφαλτήριο για τον δημιουργό και τον καλλιτέχνη. Την ξεχωριστή συλλογή της έκθεσης υπογράφουν Έλληνες δημιουργοί, συνοψίζοντας 100 χρόνια ελληνικής ιστορίας. Κάθε καρέκλα μας ταξιδεύει σε μια διαφορετική δεκαετία και περιοχή.

Φιλοξενούνται έργα των καλλιτεχνών Φιλολάου Τλούπα, Κωστή Βελώνη, Λουκά Σαμαρά, Αλέκου Φασιανού, Λευτέρη Αυγοκλούρη, Μαρίνας Καρέλλα, Λίζας Σωτίλη και Μιχάλη Αναστασιάδη. Στη συλλογή φιλοξενείται, επίσης, μια θρησκευτική παραδοσιακή καρέκλα από την Ήπειρο, ο κλασικός αρχαιοελληνικός “Κλισμός” και η καρέκλα του σκηνοθέτη που φιλοτεχνήθηκε σε συνεργασία με την Kióhne.

Συγκεκριμένα:

Η έκθεση ξεκινά με την καρέκλα “Κλισμός”. Πρόκειται για σχέδιο που έχει τις ρίζες του στην Αρχαία Ελλάδα, καθώς απεικονίζεται σε κεραμικά και μια λαξευμένη μαρμάρινη επιτύμβια στήλη του 5ου αιώνα π.Χ. Η καρέκλα με την χαρακτηριστική, κυρτή πλάτη είναι κατασκευασμένη από ξύλο και δερμάτινες λωρίδες.

dsc-3345-nhPtr.jpg

Η ξυλόγλυπτη καρέκλα του Λευτέρη Αυγοκλούρη είναι φτιαγμένη με την παραδοσιακή τεχνοτροπία της Σκύρου. Τα μοτίβα της μεταμορφώνουν αυτό το χρηστικό αντικείμενο σε έργο τέχνης, το οποίο αφηγείται μια ιστορία της καθημερινής ζωής στο νησί. Η καρέκλα είναι κατασκευασμένη από ξύλο οξιάς και υφαντό κορδόνι.

Στην ξύλινη καρέκλα - αντίκα, από την Ήπειρο, αντανακλάται έντονα το θρησκευτικό, αλλά και το τοπικό στοιχείο. Η τρίποδη καρέκλα είναι κατασκευασμένη με ελάχιστα δομικά στοιχεία, ώστε να μετακινείται εύκολα από τον ένα τόπο λατρείας στον άλλο. Είναι φτιαγμένη αποκλειστικά από ξύλο, ενώ χαραγμένα στην καρέκλα είναι τα αρχέτυπα του σταυρού και του ήλιου.

dsc-3402-JBkeJ.jpg

Η μοντέρνα εκδοχή της καρέκλας του σκηνοθέτη σχεδιάστηκε για το Mare Studio από την Kiohne. Αυτή η καρέκλα - σύμβολο είναι εμπνευσμένη από το κάθισμα curule. Λέγεται πως έκανε την πρώτη της εμφάνιση το 1892 στην Παγκόσμια Έκθεση του Σικάγο και - δύο δεκαετίες αργότερα - υιοθετήθηκε από σκηνοθέτες στο Hollywood. Στην νέα εκδοχή της, την βλέπουμε με μια προσαρτημένη δερμάτινη θήκη για βιβλία.

Η γλύπτρια και καλλιτέχνης Μαρίνα Καρέλλα δημιούργησε την «Lonely Chair» το 1975. Εμπνευσμένη από ένα ποίημα του Anthony Roberts, μετέτρεψε ένα αντικείμενο της καθημερινότητας —μια παραδοσιακή ελληνική καρέκλα καφενείου— σε αφορμή για στοχασμό.

dsc-3334-AG8PF.jpg

Ο Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης Λούκας Σαμαράς, σύγχρονος των Robert Rauschenberg, Tom Wesselmann και David Hockney, είδε την καρέκλα ως πρόκληση. Από τη δεκαετία του 1960, έγινε γνωστός για τη σειρά του "Chair Transformations” που χρησιμοποιεί απροσδόκητα υλικά, όπως το ύφασμα, το σύρμα και το γυαλί, για να δημιουργήσει "καρέκλες" στις οποίες κανείς δεν κάθεται ποτέ. Αποστολή του ήταν να άρει την εξοικείωση του θεατή από τα οικεία του αντικείμενα, προσδίδοντας σε αυτά μια φαντασιακή διάσταση.

Η Λίζα Σωτήλη υπήρξε βοηθός και μούσα του Giorgio de Chirico προτού ασχοληθεί η ίδια με την ζωγραφική, την γλυπτική και το κόσμημα. Δημιούργησε μια σουρεαλιστική τριλογία. Η δημιουργία της "Eye Chair” αποτελεί πύλη για τον σουρεαλιστικό κόσμο της και το σημείο όπου μπορεί κανείς να αποφύγει το “κακό μάτι”. Η καρέκλα αντικατοπτρίζει την τόλμη που χαρακτηρίζει τα συλλεκτικά κοσμήματα και γλυπτά της.

dsc-3380-AVHp8.jpg

Ο ελληνικός μοντερνισμός εκφράζεται μέσα από την απλότητα των γραμμών της καρέκλας του Φιλόλαου Τλούπα, η οποία φιλοτεχνήθηκε από τον καλλιτέχνη το 1969. Ο γλύπτης και σχεδιαστής επίπλων ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για την πολιτιστική αναζήτηση της γλυπτικής και την θέση της στο αρχιτεκτονικό περιβάλλον. Εξού και οι μνημειώδεις γλυπτικές κατασκευές του σε δημόσιους χώρους, όπως στο La Défense στο Παρίσι.

Μια ξύλινη καρέκλα σχεδιασμένη από τον Αλέκο Φασιανό αντηχεί την απλότητα της ελληνικής κλασικής και λαϊκής τέχνης. Ο Αλέκος Φασιανός είχε πάθος για τον σχεδιασμό επίπλων από την παιδική του ηλικία. Οι γραμμές της καρέκλας του φέρνουν στο νου πολλούς από τους πίνακες του.

dsc-3324-xv8Wl.jpg

Το 2019, ο Κύπριος designer Michael Anastassiades δημιούργησε την N.200 lounge chair για την Gebrüder Thonet Vienna, με αφορμή τον εορτασμό της 200ης επετείου του πρώτου εργαστηρίου ξυλουργικής που ξεκίνησε ο Γερμανοαυστριακός κατασκευαστής επίπλων Michael Thonet. Ο ρευστός, μινιμαλιστικός σχεδιασμός του Αναστασιάδη ενσωματώνει δύο από τα χαρακτηριστικά των εμβληματικών επίπλων Thonet: κυρτό ξύλο οξιάς και υφαντή ψάθα.

dsc-3316-X9Nu2.jpg

Τέλος, ο σύγχρονος Έλληνας καλλιτέχνης Κωστής Βελώνης δημιούργησε για την έκθεση το «Arbor Intrat». Το γλυπτό αποτελείται από τέσσερα στοιχεία που επανασυντίθενται, δημιουργώντας διαφορετικές εκδοχές του αντικειμένου. Το "Arbor Intrat" σημαίνει "είσοδος του δέντρου” και αναφέρεται σε μια ιεροτελεστία κατά τη διάρκεια των εορτασμών Magna Mater προς τιμήν της θεάς Κυβέλης στην αρχαία Ρώμη. Το έργο μας καλεί να δούμε την καρέκλα ως ένα ευέλικτο αντικείμενο λατρείας και ένα κινητό κάθισμα.

Info: Την έκθεση “In Conversation with a Chair” επιμελήθηκαν η Τίνα Δασκαλαντωνάκη και ο Μάνθος Καλούμενος.

Φωτογραφία: Ολυμπία Κρασαγάκη

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ IOYΛIOY 2023