Εντυπωσιακές φωτογραφίες ήρθαν στο φως από ανασκαφικής έρευνας της ΙΣΤ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στον χώρο όπου πρόκειται να κατασκευαστούν οι σταθμοί «Δημοκρατίας», «Αγίας Σοφίας», Συντριβάνι, «Φλέμινγκ» και στο Αμαξοστάσιο Πυλαίας. Όπως διαβάζουμε στη σελίδα του Αττικό Μετρό, αποτελεί τη μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που έγινε ποτέ στη Βόρεια Ελλάδα, καλύπτοντας επιφάνεια 20.000 τ.μ.
Η πορεία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, που διασχίζει το κέντρο της, ακολουθεί τον άξονα του κυριότερου δρόμοι του πολεοδομικού ιστού της αρχαίας πόλης που πλαισιωνόταν με κιονοστοιχίες και στοές και είχε οδόστρωμα πλάτους 16μ. Ξεκινούσε από τη Χρυσή Πύλη (Porta Aurea), τη σημερινή πλατεία Βαρδαρίου, και κατέληγε στην Κασσανδριωτική Πύλη, στη σημερινή Πλατεία Συντριβανίου. Οι αρχαιολογικές εργασίες, συνολικού προϋπολογισμού 132,6 εκατομμύρια ευρώ, έχουν φέρει στο φως 130.000 αρχαιολογικά ευρήματα και έχουν μεταμορφώσει μεγάλο μέρος της πόλης.
Σχετικά με τον σταθμό Βενιζέλου, έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και το ΚΑΣ, η μελέτη της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων και ήδη έχουν εκκινήσει οι εργασίες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το αντίστοιχο βίντεο, που παρουσιάζει τους 3D σχεδιασμούς, καθώς και τις κατόψεις, που επιβεβαιώνουν τα εκλεπτυσμένα και οργανωμένα σχέδια.
Δείτε το βίντεο
Ας δούμε, επίσης, αναλυτικά τις κινήσεις της αρχαιολογίας στα κεντρικά σημεία.
Σταθμός «Δημοκρατίας»
Σταθμός «Αγίας Σοφίας»
Σταθμός «Φλέμινγκ»
Αμαξοστάσιο Πυλαίας
Αποκαλύφθηκαν δύο μεγάλοι, κάθετοι μεταξύ τους, δρόμοι με κατεύθυνση Β-Ν και Α-Δ, γύρω από τους οποίους αναπτύσσονται τέσσερα οικοδομικά τετράγωνα. Εντός των ορίων των οικοδομικών τετραγώνων ήρθαν στο φως ανοικτοί και στεγασμένοι, ορθογώνιοι χώροι οικιακής, αποθηκευτικής και εργαστηριακής λειτουργίας, που συνδέονται μεταξύ τους με μεσοτοιχίες και μικρότερους δρόμους. Δύο κεραμικοί κλίβανοι, πλήθος άλλων αρχιτεκτονικών καταλοίπων, όπως λιθόστρωτες επιφάνειες, κτιστές κατασκευές, απορριμματικοί λάκκοι, καθώς και σημαντικός αριθμός κινητών ευρημάτων, όπως αλιευτικά και υφαντικά βάρη και μεγάλες ποσότητες θρυμματισμένων οστρέων για την παραγωγή πορφύρας, υποδεικνύουν τις δραστηριότητες των κατοίκων του οικισμού.
Βόρεια του οικισμού και σε απόσταση περίπου 100 μέτρων αποκαλύφθηκε πώρινη σαρκοφάγος, η οποία προφανώς ανήκει στο νεκροταφείο του οικισμού, τμήμα του οποίου είχε ερευνηθεί κατά τη διάρκεια παλαιότερων ανασκαφών της Εφορείας στην ευρύτερη περιοχή.
Με πληροφορίες από την επίσημη σελίδα της Αττικό Μετρό.