Από τα βρετανικά παράλια μέχρι τις στέγες του Μανχάταν, τα γλυπτά του Antony Gormley, ένας από τους πιο διάσημους γλύπτες του Ηνωμένου Βασιλείου, αναγνωρίζονται σε όλο τον κόσμο. Με θαυμάσια έργα από την 45ετή καριέρα του, παρουσιάζεται η πιο φιλόδοξη έκθεση του στα τελευταία δέκα χρόνια. Εγκαινιάζεται σήμερα (21 Σεπτεμβρίου) και θα διαρκέσει έως τις 3 Δεκεμβρίου στη London’s Royal Academy of Arts.
Ακολουθώντας τα βήματα του Ai Weiwei και του Anselm Kiefer, ο Antony Gormley είναι ο επόμενος καλλιτέχνης που με μια σειρά εντυπωσιακών έργων απογειώνει την κλίμακα και το φως της αρχιτεκτονικής της London’s Royal Academy of Arts, μέσα από τα αριστουργήματά που φιλοξενούνται στις 17 αίθουσες που περιλαμβάνει η έκθεση.
Η έκθεση εξερευνά την ευρεία χρήση των οργανικών, βιομηχανικών και στοιχειωδών υλικών του Gormley με το πέρασμα των χρόνων, συμπεριλαμβανομένου του σιδήρου, του χάλυβα, του μολύβδου, του θαλασσινού νερού και του πηλού. Έρχονται στο φως επίσης σπάνια πρώιμα έργα του από τη δεκαετία του 1970 και του 1980, μερικά από τα οποία οδήγησαν τον Gormley να χρησιμοποιήσει ακόμα και το δικό του σώμα ως εργαλείο για να δημιουργήσει, καθώς και μια επιλογή από τα σχέδια και σκίτσα.
Μια σειρά από βιωματικές εγκαταστάσεις, μερικές ολοκαίνουργιες, μερικές αναδιαμορφωμένες για τις γκαλερί, προσκαλούν τους επισκέπτες να επιβραδύνουν και να συνειδητοποιήσουν το δικό τους σώμα. Χαρακτηριστικά περιλαμβάνουν το Clearing VII, ένα εντυπωσιακό «σχέδιο στο διάστημα» που αποτελείται από χιλιόμετρα ελικοειδούς, εύκαμπτου μετάλλου, όπου οι επισκέπτες βρίσκουν το δικό τους μονοπάτι, και το Lost Horizon I, 24 χυτοσίδηρο σε σχήμα ζωτικότητας, με διαφορετικούς προσανατολισμούς στους τοίχους, προκαλώντας την αντίληψή μας για το ποιος είναι ο δρόμος.
Όμως, παρά τα πλήθη που επισκέπτονται καθημερινά την έκθεση του Antony Gormley στη London’s Royal Academy of Arts, σε κάθε εγκατάσταση συναντά κανείς μια αύρα ηρεμίας. Ανήκει εν μέρει στις γκαλερί της εποχής του Διαφωτισμού, οι οποίες είναι ισότιμα επιβλητικές και καλούν σε διαλογισμό. Ο Gormley συμμετείχε στενά σε όλες τις πτυχές της τριετούς διαδικασίας επιμέλειας (όπως συμβαίνει με τις ατομικές εκθέσεις του ιδρύματος που διαχειρίζεται ο καλλιτέχνης) και χειρίζεται συνήθως με τον δικό του τρόπο την υπάρχουσα αρχιτεκτονική στις εγκαταστάσεις του.
Προσπαθήστε να βρείτε μια ήσυχη στιγμή για να το ζήσετε, αν μπορείτε. Είναι ο τρόπος με τον οποίο ο καλλιτέχνης - φοιτητής του βουδιστικού διαλογισμού - θα ήθελε χωρίς αμφιβολία να το δοκιμάσετε.
Την έκθεση επιμελείται ο Martin Caiger-Smith, και η Sarah Lea, επιμελήτρια της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών.
Info: Διάρκεια: 21 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Δεκεμβρίου, www.royalacademy.org.uk