Ο παγκόσμιος χάρτης μέσα από τα μάτια ενός surfer είναι ένα τρίπτυχο: τέλειων κυμάτων, παραλίας και ανέμου. Οι λάτρεις του surfing τείνουν να προτιμούν συγκεκριμένα σημεία, ακόμα και ιδιαίτερα μέρη σε μια παραλία. Υπάρχουν τα διάσημα μέρη των surfers -όπως η Biarritz της Δυτικής Γαλλίας που έχει ακόμη και δικό της μουσείο για surfing, το οποίο σχεδίασε ο Steven Holl- και άλλα, λιγότερο γνωστά, όπου καταφεύγουν συνήθως οι πιο ψαγμένοι και μυημένοι στον μαγικό κόσμο του αθλήματος.
Η Κάρπαθος ανήκει σίγουρα στη δεύτερη κατηγορία. Τα κύματα του Αιγαίου κάνουν το surfing εδώ να είναι πλήρως υποβοηθούμενο από τον άνεμο. Το νησί, ένα ταξίδι με το πλοίο τριών και μισής ώρας από το δημοφιλές λιμάνι της Ρόδου, αποτελεί από καιρό ένα κρυμμένο στολίδι, κυρίως για τις παρθένες παραλίες του, τις άγνωστες στο διεθνές τουριστικό μονοπάτι. Τώρα, αυτό το βραχώδες σημείο του Αιγαίου αρχίζει σιγά σιγά να γίνεται ένα παγκόσμιο hot spot για τους απανταχού windsurfing lovers, μεταξύ των οποίων ένα ζευγάρι -μία Σουηδή, ένας Γάλλος και τα δύο παιδιά τους. Με μόνιμη κατοικία το Παρίσι, άρχισαν να επισκέπτονται την Κάρπαθο από το 2004 ακόμα -όταν δεν ήταν τόσο δημοφιλές.
Με τα χρόνια ονειρεύτηκαν μια μόνιμη βάση στο νησί κι άρχισαν να αναζητούν το τέλειο μέρος για να χτίσουν τον οικογενειακό τους παράδεισο. Τo ανακάλυψαν μέσω του φίλου τους, ιδιοκτήτη του τοπικού surf club, Μανώλη Κριστσιώτη, στον κόλπο του Αφιάρτη, γνωστός για τους δυνατούς καλοκαιρινούς ανέμους και τη ζωντανή κοινότητα surfing. Η τοποθεσία είναι ένα απότομο σημείο χωρισμένο σε δύο επίπεδα, με θέα σε έναν βραχώδη όρμο. Πλησίασαν την αρχιτεκτονική ομάδα OOAK που εδρεύει στην Στοκχόλμη την οποία βρήκαν online. Οι τρεις σχεδιαστές της, η Μαρία Παπαφείπου, η Marie Kojzar και ο Johan Annerhed, προσέφεραν τον ιδανικό συνδυασμό διεθνούς προσέγγισης, σύγχρονου αρχιτεκτονικού ύφους και τοπικής γνώσης. Το point εκκίνησης ήταν το «αραιό, αδάμαστο και δραματικό τοπίο» αναφέρουν οι αρχιτέκτονες.
«Το ερώτημα ήταν πώς να εντάξετε ένα ξένο αντικείμενο -σε αυτήν την περίπτωση ένα σπίτι- σε αυτό το θεαματικό τοπίο, ενισχύοντας τις ιδιότητές του χωρίς να αλλοιώνει τον χαρακτήρα του συνόλου» λέει η Παπαφείπου. «Αντί να προσπαθεί να μιμηθεί το τοπίο, η κατοικία τοποθετείται απαλά στην περιοχή ως αντικείμενο, αφήνοντας το περιβάλλον όσο το δυνατόν πιο άθικτο. Το τοπίο και το κτίριο θεωρούνται ως δύο ξεχωριστά στοιχεία, τα οποία μαζί δημιουργούν μια νέα οντότητα –θυμίζει πολύ τον τρόπο που ένα τέλειο κέλυφος συνδέεται με έναν βράχο και με την πάροδο του χρόνου, γίνεται σταδιακά μέρος του πετρώδους σχηματισμού».
Εν συντομία, πρόκειται για ένα υπέροχο, καλοκαιρινό καταφύγιο με τρία υπνοδωμάτια και ένα δωμάτιο επισκεπτών, καθώς και χώρους διαβίωσης και αποθήκευσης για όλες τις ιστιοσανίδες των ιδιοκτητών και το σχετικό kit. Ένα άνοιγμα στην καρδιά του σπιτιού χρησιμεύει ως κόμβος για διαλογισμό, πρακτική yoga και καράτε και προσφέρει έναν υπαίθριο χώρο που παραμένει προστατευμένος ακόμα και κατά τη διάρκεια των πολύ ισχυρών ανέμων της περιοχής. Μια βεράντα βρίσκεται στο πιο προστατευμένο κάτω οροπέδιο, που συνδέεται με το σπίτι μέσω μιας σειράς εξωτερικών συνδέσμων. Η κύρια κατασκευή, κατασκευασμένη ως επί το πλείστον από χυτό σκυρόδεμα, απλώνεται σε όλο το ανώτερο επίπεδο και προβάλλει πάνω από τον βράχο, αξιοποιώντας πλήρως τη θέα προς τη θάλασσα. Μια σειρά «κενών» σε όλη τη διάταξη ενισχύει τη σύνδεση μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού.
«Η Κάρπαθος δεν έχει τους ισχυρούς οικοδομικούς κανονισμούς που έχουν τα περισσότερα άλλα ελληνικά νησιά. Αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να επανερμηνεύσουμε τι μπορεί να είναι ένα ελληνικό, εξοχικό σπίτι» αναφέρει ο Annerhed. Μια απλή, μάλλον αινιγματική, πρόσοψη του δρόμου με μεγάλη ξύλινη πόρτα οδηγεί προς την κεντρική αυλή, προσφέροντας πρόσβαση σε όλα τα διαφορετικά μέρη του σπιτιού. Τα ανοίγματα στο μεγάλο παράθυρο, πλαισιώνουν το γαλάζιο του Αιγαίου και δεσπόζουν στο σαλόνι.
Ο γενναιόδωρος ζωτικός open plan χώρος καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του κύριου επιπέδου, όπου βρίσκονται και τα τρία υπνοδωμάτια. Ο μικρότερος όροφος φιλοξενεί τη σουίτα επισκεπτών. Ο δρυς στο φυσικό του χρώμα επιλέχθηκε για τα παράθυρα, το πεύκο χρησιμοποιήθηκε στα παντζούρια και το εμφανές σκυρόδεμα ντύνει εξωτερικά την κατασκευή. Χρησιμοποιήθηκε τοπική πέτρα για την τοποθέτηση στους τοίχους, δημιουργώντας μια σύνθεση υλικών που έρχονται σε αντίθεση. Τα τραχιά και λεία με τα φυσικά και ανθρωπογενή. Τα χρώματα χρησιμοποιούνται με φειδώ. «Είμαστε εμπνευσμένοι από τη χρήση του χρώματος σε παραδοσιακά ελληνικά σπίτια» εξηγεί ο Annerhed.
Έτσι, για παράδειγμα, η κουζίνα είναι πράσινη, ο καναπές είναι μπλε και διαφορετικά ελληνικά μάρμαρα προσθέτουν υφή γύρω από το σπίτι. Όλοι οι εσωτερικοί χώροι σχεδιάστηκαν από τους Ooak architects, συμπεριλαμβανομένης και της επιλογής επίπλων. Ο καναπές καθιστικού, όλα τα τραπέζια, ο καναπές, τα κρεβάτια, τα τραπέζια, η κουζίνα και πολλά άλλα, είναι όλα ειδικά σχεδιασμένα και κατασκευασμένα.
Η θάλασσα, ο ήλιος και η σύγχρονη αρχιτεκτονική συγκλίνουν σε αυτό το μοναδικό σπίτι διακοπών. Και το καλύτερο; «Είχαμε μια μοναδική σχέση με τον πελάτη, υπήρξε μια άμεση και αμοιβαία εμπιστοσύνη» λέει η Παπαφείπου. «Μοιραστήκαμε μια γοητεία για το τοπίο και την άποψη μιας ιδανικής ζωής γύρω από τη φύση και τα απλά πράγματα. Αισθανθήκαμε τον ίδιο ενθουσιασμό για τη δημιουργία κάτι ιδιαίτερου. Αυτό μας έδωσε την ελευθερία να δημιουργήσουμε κάτι σε πλήρη αντίθεση με οτιδήποτε είχε κανείς φανταστεί».
Photography: Yiorgos Kordakis