Ερευνώντας κάποιος την ακαδημαϊκή και επαγγελματική σας διαδρομή, παρατηρεί ότι, από τη μια πλευρά, πρωταγωνιστεί η Τέχνη και, από την άλλη, η επικοινωνία και η οικονομική της διαχείριση. Ποιο το ενδιαφέρον που βρήκατε στη σύνδεση αυτών των πεδίων; Μεγαλώνοντας στην Αθήνα, δεν είχα μια σαφή εικόνα του τι συμβαίνει διεθνώς στην αγορά και στον χώρο της Σύγχρονης Τέχνης. Η κλίση μου ήταν προς τους τομείς των Μαθηματικών και Οικονομικών, οπότε ξεκίνησα με το πρώτο μου πτυχίο στην ΑΣΟΕ, σπουδάζοντας Marketing και Επικοινωνία. Με την Τέχνη ασχολήθηκα αργότερα από ενδιαφέρον. Διάβαζα Ιστορία της Τέχνης, έκανα κάποια ταξίδια, πιστεύοντας, όμως, ότι δε θα με οδηγήσει κάπου επαγγελματικά. Τότε δεν υπήρχε μεγάλη πληροφόρηση στην Ελλάδα και η αγορά αυτή περιοριζόταν σε αστικά κέντρα, όπως το Λονδίνο και η Νέα Υόρκη. Επόμενο βήμα ήταν οι σπουδές μου στο πεδίο του “Economics And Management In Arts Culture Media And Entertainment”, στο Bocconi University του Μιλάνου, που σχετίζεται περισσότερο με το σημερινό επαγγελματικό μου αντικείμενο. Στη συνέχεια, έμεινα για έναν χρόνο στη Νέα Υόρκη, όπου έκανα κάποιες πρακτικές σε δύο γκαλερί, μία εμπορική και έναν ΜΚΟ χώρο. Τότε κατάλαβα ότι αυτό θα ακολουθούσα! Η Τέχνη για μένα αποτελεί έναν διαφορετικό κόσμο αντίληψης της ζωής - ειδικά όταν κατάλαβα ότι υπάρχει και αγορά που συνδυάζει την επαφή με τον κόσμο και τους καλλιτέχνες, τα ταξίδια και τα οικονομικά. Μου άλλαξε την κοσμοθεωρία μου.
Ποια είναι τα σημεία-σταθμοί στην καριέρα σας που κρατάτε ως προσωπική κληρονομιά σας;
Ο πρώτος μου σταθμός ήταν σίγουρα η χρονιά στη Νέα Υόρκη. Ήρθα σε επαφή με μια ζωντανή καλλιτεχνική σκηνή γκαλερί, μουσείων και ομιλιών - κάτι που γίνεται μέρος της καθημερινότητάς σου. Δεύτερο σημείο και κομβικό ήταν όταν άνοιξε η Gagosian στην Αθήνα το 2009, με έναν μικρό χώρο, κάτι μεταξύ viewing room, γραφείου και μικρής γκαλερί. Το είχα πληροφορηθεί τότε με μεγάλη έκπληξη, γιατί μόλις είχα γυρίσει από την Αμερική για το καλοκαίρι, και εντυπωσιάστηκα. Ξεκίνησα τότε με πρακτική εργασία. Και τρίτος σταθμός, φυσικά, όταν ανοίξαμε την καινούρια Gagosian στην Αθήνα!
Τι σας γοήτευσε σ’ αυτόν τον «τρίτο» σταθμό;
Aπό το πρώτο δευτερόλεπτο που βρέθηκα έξω από την Gagosian στη Νέα Υόρκη, ένιωσα ότι εκεί ήθελα να δουλέψω. Η εικόνα που διατηρώ μέχρι σήμερα είναι ενός συνεχώς εξελισσόμενου ζωντανού οργανισμού, που πέρα από το εύρος και την ποιότητα των καλλιτεχνών που εκπροσωπεί, διαθέτει φοβερές εκδόσεις και απίστευτη αρχιτεκτονική. Όλη η ομάδα αναπτύσσεται και επαναπροσδιορίζεται, προσφέροντάς μου το ιδανικό κίνητρο για πρόκληση και έμπνευση. Είναι οι πιο ταλαντούχοι άνθρωποι που έχω γνωρίσει. Ο Larry Gagosian έχει μια ενστικτώδη προσέγγιση και πάθος για δουλειά. Δίνει ευκαιρίες και για μένα είναι μια συνεχής πηγή έμπνευσης.
Πώς ανταποκρίνεται ο κόσμος σε κάθε κάλεσμα της γκαλερί;
Υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση, τόσο από το κοινό που μας ακολουθεί πιστά, όσο και από την καλλιτεχνική σκηνή και τους συλλέκτες, παρόλο που ανοίξαμε μέσα στην πανδημία με περιορισμένες δυνατότητες για εγκαίνια. Τον χειμώνα του ’20-’21, μαζί με τη Louise Nerί, διευθύντρια και επιμελήτρια από τη Νέα Υόρκη, οργανώσαμε την ομαδική έκθεση “Ruins and Fragments”, φέρνοντας σε διάλογο παγκόσμιους καλλιτέχνες της Gagosian με δημιουργούς της ελληνικής και τοπικής σκηνής - κάτι που εντυπωσίασε και τον διεθνή Τύπο.
Αυτήν την εποχή, ποιο το project που τρέχει;
Η καινούρια design έκθεση που ανοίξαμε τον Οκτώβριο με δημιουργό τον Marc Newson, έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του βιομηχανικού σχεδιασμού. Ο παππούς του ήταν Έλληνας και ο ίδιος αγαπά τη χώρα μας. Η σειρά του περιλαμβάνει κυρίως iconic έργα, και ειδικά για εμάς τα δημιούργησε σε λευκό και μπλε.
Πώς παρακολουθείτε την προσπάθεια της χώρας μας αλλά και της Αθήνας όσον αφορά στην ανάπτυξη του δημιουργικού της χαρακτήρα;
Με αφετηρία το project “Documenta” ξεκίνησε ένας διάλογος μέσα από τον οποίο ο διεθνής καλλιτεχνικός κόσμος έμαθε την Αθήνα και την επισκέφθηκε πρώτη φορά. Έκτοτε, πολλοί αποφάσι-σαν να μετακομίσουν εδώ. Απέκτησε θέση στον παγκόσμιο χάρτη. Τα τελευταία χρόνια, βιώνουμε ένα είδος «αναγέννησης». Το ελληνικό brand έχει δύναμη και ελκύει. Έχει γίνει της μόδας η Ελλάδα έξω - στοιχείο που έρχεται σε αντιδιαστολή με τα χρόνια της κρίσης.
Κλείνοντας, ποια σημαντικά projects θα απολαύσουμε στην γκαλερί τη νέα χρονιά;
Αυτό που μπορώ να αναφέρω είναι μια εξαιρετική έκθεση του Rick Lowe, ενός καλλιτέχνη με έντονη κοινωνική δράση, που επίσης έχει μια πολύ ιδιαίτερη σχέση με την Ελλάδα, διότι συμμετείχε στην “Documenta” και είχε δημιουργήσει τον χώρο “Victoria Square Project” μαζί με την ελληνίδα εικαστικό, τη Μαρία, όπου ακόμη αυτό το ίδρυμα λειτουργεί. Έκανε την πρώτη του έκθεση με την Gagosian στη Νέα Υόρκη το φθινόπωρο του 2022 και ετοιμάζει την πρώτη του ευρωπαϊκή έκθεση με την Gagosian στην Αθήνα τον Ιούνιο του 2023.
Info: Η έκθεση του βιομηχανικού σχεδιαστή Marc Newson στην γκαλερί Gagosian Athens θα διαρκέσει έως τις 7 Ιανουαρίου 2023.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023