Με μόνο 50 τετραγωνικά μέτρα διαθέσιμα, ο αρχιτέκτονας Michelangelo Brugnano έχει επαναπροσδιορίσει τα χαρακτηριστικά αυτού του διαμερίσματος. Πρόκειται για ένα tiny studio στο κέντρο της Φλωρεντίας. Οι ιδέες της ιδιοκτήτριας αυτού του ανακαινισμένου διαμερίσματος ήταν ξεκάθαρες από την αρχή των εργασιών. Παρακάτω, τις αναλύουμε μία προς μία.
Το studio βρίσκεται ακριβώς ανάμεσα στο Μοναστήρι του Αγίου Μάρκου και τον κήπο Gherardesca της ιταλικής πόλης - μια περιοχή γνωστή σε όλο τον κόσμο για τον καλλιτεχνικό και πολιτιστικό της πλούτο. Αυτό είναι κάτι που αντιπροσώπευε για την ιδιοκτήτρια μια οδό διαφυγής από τη ζωή που είχε μέχρι τότε, κι έτσι δεν υπήρχε περιθώριο δυσαρέσκειας.
Επιπλέον, δουλεύοντας στη βιομηχανία της μόδας, και αφού έζησε πολλά χρόνια στην Ασία πήρε την απόφαση να αγοράσει ένα διαμέρισμα στην Ιταλία, επιλέγοντας συνειδητά να βρει μια νέα ελαφρότητα στη ζωή της. Και ακριβώς αυτό το τελευταίο ήταν το σύνθημα στο οποίο βασίστηκε ο αρχιτέκτονας Michelangelo Brugnano του MBA Studio, για να εργαστεί για τον επαναπροσδιορισμό των χαρακτηριστικών του μικρού μικρού αυτού διαμερίσματος που από εδώ και στο εξής η ιδιοκτήτρια αποκαλεί «σπίτι».
Στην αρχική του κατάσταση, στην πραγματικότητα, το διαμέρισμα φαινόταν να έχει ήδη ανακαινιστεί, αλλά δεν αντανακλούσε τις στιλιστικές προσδοκίες της ιδιοκτήτριας. Το κτίριο στο οποίο βρίσκεται το διαμέρισμα, μάλιστα, πρόσφατα είχε υποστεί ολική ανακαίνιση μετά από αλλαγή χρήσης ολόκληρου του κτιρίου, το οποίο στεγάζει περίπου 55 διαμερίσματα.
Η εταιρεία που πραγματοποίησε αυτή την εργασία ετοίμασε ένα σχέδιο λύσεων με το κλειδί στο χέρι (φινιρίσματα κι εσωτερική διανομή, μεταξύ άλλων) που δεν ήταν ικανοποιητικές κι έτσι ανέλαβε ο αρχιτέκτονας Brugnano με στόχο να δημιουργήσει έναν φωτεινό και κομψό χώρο.
Για να ανταποκριθεί στο αίτημα, ο αρχιτέκτονας ξεκίνησε με τον επανασχεδιασμό του, με στόχο να αποκτήσει μια ευρύτερη αντίληψη των δωματίων που -στο σύνολό τους- έχουν έκταση μόλις 50 m2. Ο στόχος ήταν να αξιοποιηθεί στο έπακρο ο διαθέσιμος κυβικός όγκος, δουλεύοντας επίσης με ένα σχήμα που περιλαμβάνει συμμετρίες και καθαρά σχήματα.
Επιλέχθηκε μια «ανοικτή λύση» όπου το loft, με ορθογώνιο αποτύπωμα, χωρίστηκε σε τρεις τομείς επικοινωνίας: καθιστικό, χώρο ύπνου και χώρο εξυπηρέτησης. Και όλα ήταν εμπνευσμένα από το τέλειο σχήμα του κύβου: μια στρατηγική που συνέβαλε, επίσης χάρη στα υλικά που εντοπίστηκαν, στο να γίνει το διαμέρισμα υπερ-μινιμαλιστικό και με ένα εφέ «κενού καμβά», το οποίο θα συνέβαλε επίσης σε μεταγενέστερο στάδιο στη ανάδειξή του με τα έπιπλα που έχουν βαθιά συναισθηματική σημασία για την ιδιοκτήτρια.
Για να πετύχει αυτόν τον στόχο, ο Brugnano σκέφτηκε να τοποθετήσει ένα μπλοκ σταθερών επίπλων στα λειτουργικά σημεία του στούντιο. Τα κομμάτια, τα οποία σχεδιάστηκαν κατά παραγγελία για το έργο, περιλαμβάνουν τρία στοιχεία από μάρμαρο Carrara όπως η νησίδα της κουζίνας, το επάνω μέρος του μπάνιου και το επάνω μέρος του σημείου που τοποθετήθηκε η τηλεόραση.
Η επιλογή των φινιρισμάτων στάθηκε σε τρία στοιχεία: τη λευκή βάση, το συμπαγές παρκέ Panga Panga και το μάρμαρο Carrara, ενώ οι ανατολίτικες πινελιές αναδύονται στα έπιπλα τα «αξεσουάρ» που έχουν στοιχεία χρυσού.
Μικρά υλικοτεχνικά ζητήματα αντιμετώπισαν την επιδιωκόμενη χάρη στο διαμέρισμα, όπως ο διαχωρισμός των χώρων ανά λειτουργία: υπνοδωμάτιο και κουζίνα. Για να διορθωθεί το πρόβλημα, σχεδιάστηκε μια δομή «αόρατων τοίχων» από γυαλί και μέταλλο: σταθερή στην περίπτωση του κεντρικού χώρου και συρόμενη στην περίπτωση του χώρου του μπάνιου. Με αυτόν τον τρόπο το φυσικό φως που φιλτράρει μέσα από τα ανοίγματα προς τα έξω δεν έχει όρια και ακόμη και το βλέμμα, από διαφορετικές οπτικές γωνίες, ικανοποιείται από την αίσθηση της συνέχειας.
Φωτογραφίες: Barbara Santoro, Interni Magazine