fbpixel

Search icon
Search
Διεισδύουμε μαζί στην ιστορία των πιο γνωστών ελληνικών ετικετών κρασιού
MAGAZINE

Διεισδύουμε μαζί στην ιστορία των πιο γνωστών ελληνικών ετικετών κρασιού

Και παράλληλα σας δείχνουμε το ιδανικό pairing γι’ αυτά


Όταν βλέπετε μια ετικέτα κρασιού στο ράφι μιας κάβας ή σ’ ένα τραπέζι, συνήθως σκέφτεστε απλά για τη γεύση, τα αρώματα ή τη συσκευασία της. Πίσω, όμως, από την ολοκλήρωσή της κρύβονται αμέτρητες ώρες ονείρων και φαντασίας. Υπάρχουν ιστορίες τόσο ελπίδας των οινοποιών της ότι θα καταφέρουν να κάνουν το καλύτερο ελληνικό κρασί όσο και σκληρής δουλειάς και πειραματισμού, γιατί αυτό πρέπει να έχει κάτι το διαφορετικό απ’ όλα τα άλλα που ήδη κυκλοφορούν στην αγορά. Από προσωπική εμπειρία, το πιο «δύσκολο» brand που είχα την τύχη να ετοιμάσω αφορούσε σε ένα που ήταν έτοιμο να παρουσιάσει τη συλλογή του μόλις μία ημέρα πριν από την ανακοίνωση των capital controls στην Ελλάδα, πριν από κάποια χρόνια. Την επόμενη ημέρα, οι τράπεζες δε θα άνοιγαν και, υπό αυτές τις συνθήκες, ήταν σχεδόν ακατόρθωτο κάποιος να καταφέρει να «επικοινωνήσει» ένα νέο προϊόν στους καταναλωτές. Τότε, λοιπόν, κατάλαβα πως μια ετικέτα αποκτά εκατοντάδες μικρές αφηγήσεις πίσω της, που τη συνοδεύουν για πάντα. Έτσι κι αποφάσισα σε αυτό το τεύχος να αναζητήσω κάποιες από αυτές. 

Οι αλήθειες πίσω από την κάθε ετικέτα που θα διαβάσετε παρακάτω αποτελούν κομμάτι της σύγχρονης Ιστορίας του Οίνου, όσο υπερβολικό κι αν διαβάζεται αυτό.

ΚΤΗΜΑ ΓΑΙΑ

-AM1cn.jpg

ΛΕΩΝ ΚΑΡΑΤΣΑΛΟΣ & ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ

2-mzGMx.jpg


H Gaia Wines είναι η πρώτη που έβγαλε τις ποικιλίες Ασύρτικο Σαντορίνης και Αγιωργίτικο εκτός ελληνικών συνόρων, τοποθετώντας τες στον διεθνή χάρτη. Είναι πολλές οι ιστορίες που μπορεί να διηγηθεί κάποιος για την ποιότητα των κρασιών της. Όταν είδα την ετικέτα «Αμμωνίτης» πρώτη φορά, με κέρδισε, χωρίς να προλάβω να διαβάσω τίποτα άλλο. Το όνομά του είναι το έμβλημα του οινοποιείου της Γαίας. Και εάν αυτό δε δηλώνει αρμονία, τότε τι επιπλέον χρειάζεται; Όταν η Γαία βγάζει ένα νέο Ασύρτικο, είναι σαν να στρώνεις τραπέζι, γιατί η ομάδα της είναι τόσο τολμηρή που είσαι σίγουρος ότι έχει δημιουργήσει ένα κρασί καταπληκτικό. Και όπως οι Λέων Καράτσαλος και Γιάννης Παρασκευόπουλος μοιράζονται μαζί μας: «Η ονομασία του είναι εμπνευσμένη από το έμβλημα της εταιρίας, τον “Aμμωνίτη”, ένα απολίθωμα θαλάσσιου οργανισμού, και το ανάγλυφο εικαστικό στην ετικέτα, η μαθηματική ακολουθία Fibonacci, αποτυπώνει τη γεωμετρική του αρμονία. “Ammonite” ή αλλιώς: η σπάνια και ήδη βραβευμένη περίπτωση ενός λευκού που διεκδικεί μία από τις κορυφαίες θέσεις στην κάβα, αλλά και την προτίμησή σας».

FOOD PAIRING: Κάστανα μαγειρευτά με μανιτάρια και μυρόχορτα.


ΚΤΗΜΑ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

-6cG6Q.jpg

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΕΡΟΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

-oqrho.jpg


Αν πρέπει να αντιστοιχίσουμε την περιοχή του Ροδανού με δύο μόνο σταφύλια, ένα λευκό κι ένα ερυθρό, τότε δίχως σκέψη αυτά θα ήταν κατ’ αντιστοιχία το Viognier και το Syrah. Αν πρέπει να σκεφτούμε ποιος παραγωγός μπορεί να μετατρέψει το blend αυτό σ’ ένα εξαιρετικό ελληνικό κρασί, τότε ο Βαγγέλης Γεροβασιλείου είναι το πρώτο όνομα που μας έρχεται στον νου. Το “Evangelo” είναι ο συνδυασμός των δύο αυτών ποικιλιών. Η συνοινοποίησή τους πραγματοποιείται σε δρύινες δεξαμενές Βουργουνδίας 40 hL, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα εξαιρετικό. Πληθωρικός, ανήσυχος αμπελουργός, οινοποιός, οινολόγος, δεν αφήνει ποτέ κάτι στην τύχη. Ο ίδιος μας εξηγεί πώς προέκυψε η ιδέα: «Σε μία εποχή που όλοι επέλεγαν γυναικεία ονόματα, αποφάσισα να πάω αντίθετα με το ρεύμα και δώσω το δικό μου στο αγαπημένο μου blend από την περιοχή του Ροδανού. Ήθελα μέσα από τον μοναδικό χαρακτήρα του να τονίσω τις δυνατότητες του ελληνικού αμπελώνα και της περιοχής της Επανομής».

FOOD PAIRING: Χήνα στον φούρνο με πατάτες και σάλτσα μήλου.

ΚΕΧΡΗΣ

-FKwcK.jpg

ΕΛΕΝΗ ΚΕΧΡΗ

1-YtHe0.jpg


Η Ελένη Κεχρή είναι από τους ανθρώπους που μπαίνουν σ’ έναν χώρο και τραβούν το φως πάνω τους. Με στόχους, όραμα και αξίες, δεν υπάρχει περίπτωση να βάλει κάτι στο μυαλό της και να μην το τεστάρει αμέτρητες φορές, μέχρι να το ολοκληρώσει. Όταν παρουσιάστηκε πρώτη φορά το «Κεχριμπάρι» στην αγορά με… φελλό, προκάλεσε έναν μικρό «σεισμό», αφού σηματοδότησε μία νέα εποχή. Για τη ρετσίνα, γίνεται ολοένα και πιο αντιληπτό στους περισσότερους παραγωγούς ότι μπορεί να προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις αγορές του εξωτερικού, ιδίως στις πιο ώριμες οινικά. Σε αυτές αντιμετωπίζεται χωρίς προκαταλήψεις, με όρους ποιοτικούς, ενώ ταυτόχρονα «αγκαλιάζεται» ως μία ευχάριστη έκπληξη από τους οινόφιλους, που αναζητούν κάτι νέο. «Η ιστορία αυτή ξεκινά το 1996, όταν έκανα την πρακτική μου στο οινοποιείο Reichsrat von Buhl της Γερμανίας, στην περιοχή του Ρήνου. Τότε, ο φίλος μου ο Bruno Wolf με έβαλε βαθιά στον προβληματισμό για τον επαναπροσδιορισμό των δυνατοτήτων της ρετσίνας. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η δημιουργία της ρετσίνας “Δάκρυ του Πεύκου”, που άλλαξε τα δεδομένα στην κατηγορία της, τοποθετώντας το παραδοσιακό ελληνικό κρασί πλάι στα εκλεκτότερα προϊόντα του παγκόσμιου αμπελώνα. Η πρώτη ρετσίνα με εντυπωσιακό δυναμικό παλαίωσης από 100% Ασύρτικο», διηγείται η Ελένη Κεχρή.

FOOD PAIRING: Σεβίτσε λαβράκι με εσπεριδοειδή.

ΚΤΗΜΑ ΚΥΡ-ΓΙΑΝΝΗ

giannh.jpg

ΣΤΕΛΛΙΟΣ ΜΠΟΥΤΑΡΗΣ

giannh-nvjTo.jpg


Το Κτήμα Κυρ-Γιάννη διακρίνεται από μινιμαλισμό στην εικόνα του. Τίποτα δεν προκύπτει τυχαία. Όλοι στη μεγάλη οικογένεια του κτήματος έχουν πάντα μια ιστορία να διηγηθούν, ακόμη και μέσα από τις επετειακές μπλούζες που παρουσιάζουν χρόνια τώρα και τις αφιερώνουν σε κάθε τρύγο. Εάν προσέξετε μία προς μία τις ετικέτες του και τις βάλετε σε μια σειρά, θα δείτε πως θα ξετυλιχτεί ένα παραμύθι. Το πρώτο κρασί που δημιούργησε ο Στέλλιος Μπουτάρης, όταν ανέλαβε τα ηνία του Κτήματος Κυρ-Γιάννη, το 2004, πήρε το όνομά του από τις δύο αιωνόβιες ελιές που δεσπόζουν στο νοτιοανατολικό τμήμα της έκτασής του στη Νάουσα: «Η αλλαγή θέλει πάντα να αφήνεις κάτι πίσω σου, δείχνοντας εμπιστοσύνη στο καλύτερο που θα έρθει. Η ελιά είναι ένα δέντρο που εκφράζει αυτήν την αλήθεια με τον καλύτερο τρόπο. Το “Δύο Ελιές”, με τον μοντέρνο και πληθωρικό χαρακτήρα του, συμβολίζει την αλλαγή, το πέρασμα σε μια νέα εποχή και τη διάρκεια στον χρόνο, που μόνο όσοι αλλάζουν μπορούν να κατακτήσουν».

FOOD PAIRING: Σιγομαγειρεμένα μοσχαρίσια μάγουλα με βουτυράτο πουρέ πατάτας.

ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ ΜΑΓΚΟΥΤΕΣ

magoutes-29-085221.jpg

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ

magoutes.jpg


Οι οικογένειες των Δημήτρη Διαμαντή και Γιώργου Παπαγεωργίου ασχολούνται συστηματικά με την αμπελοκαλλιέργεια στην περιοχή της Σιάτιστας από τις αρχές του 20ού αιώνα, επενδύοντας στα αμπελοτόπια του Ξινόμαυρου στην περιοχή Μαγκούτες. Το “Parcel Selection Xinomavro 2017” αποτελεί την πλέον κομψή, εκλεπτυσμένη και μεταξένια έκφραση της ποικιλίας με μεγάλη δυνατότητα παλαίωσης. Γι’ αυτό, άλλωστε, η κάθε χρονιά κυκλοφορεί έπειτα από πέντε χρόνια παλαίωσης μέσα στο οινοποιείο. Καλλιεργείται σε απόκρημνους και δύσβατους αμπελώνες, οι οποίοι βρίσκονται φωλιασμένοι σε υψόμετρο από 730 έως 890 μέτρα. Εμφιαλωμένο σε 2.400 φιάλες, είναι ήδη sold out, ενώ οι επόμενες σοδειές διατίθενται σε συγκεκριμένους προμηθευτές στο εξωτερικό και αποκλειστικά από το οινοποιείο. «Η δημιουργία αυτής της ετικέτας συμπυκνώνει την ιστορία, τους κόπους και την αφοσίωση του οινοποιείου στην εύθραυστη γη και στη γοητεία του ελάχιστου. Αν λάβουμε υπόψη μας και την ηλικία, που σε αρκετούς αμπελώνες ξεπερνά τα 100 έτη, γίνεται ευνόητο ότι ο σεβασμός και η ταπεινότητα που επιβάλλει σε κάθε χρονιά η σκληρότητα του τοπίου καθιστούν μονόδρομο τη μηδενική παρέμβαση τόσο στον αμπελώνα όσο και στην οινοποίηση. Δεν πρόκειται απλά για έναν αμπελώνα, αλλά για ένα “μωσαϊκό” από αμπελοτόπια, που κάθε χρόνο μας εκπλήσσουν με τις δυνατότητές τους», επισημαίνει ο Δημήτρης Διαμαντής.

FOOD PAIRING: Παραδοσιακά γιαπράκια Κοζάνης.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2023