Μια πολυαναμενόμενη πολιτιστική ανταλλαγή φαίνεται να πλησιάζει στην πραγματοποίησή της. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο και το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα φέρονται να βρίσκονται στα πρόθυρα συμφωνίας που θα προβλέπει την επιστροφή ορισμένων γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα μετά από μήνες μυστικών συνομιλιών. Η βρετανική εφημερίδα " The Telegraph" ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι τα δύο μέρη έχουν συντάξει μια συμφωνία για την αποστολή ενός μέρους των μαρμάρων στην Ελλάδα εκ περιτροπής για αρκετά χρόνια, με αντάλλαγμα δάνεια άλλων πολιτιστικών θησαυρών. Η ίδια θα συνέπιπτε με την προγραμματισμένη ανάπλαση του Βρετανικού Μουσείου ύψους 1 δισ. λιρών και θα περιλαμβάνει την πλήρη ανακαίνιση πολλών από τις σημαντικότερες αίθουσές του. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η συμφωνία μπορεί να είναι παρόμοια με εκείνη που επιτεύχθηκε πέρυσι για την επιστροφή 161 αρχαίων ελληνικών θησαυρών από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης.
Δυνατότητα μακροπρόθεσμου δανεισμού για πρώτη φορά από τη Βρετανία
Σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι το Βρετανικό Μουσείο παραδέχεται για πρώτη φορά τη διενέργεια συζητήσεων με την ελληνική πλευρά για το ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα. «Εχουμε πει δημόσια ότι αναζητούμε μια νέα συνεργασία για τον Παρθενώνα με τους φίλους μας στην Ελλάδα και καθώς μπαίνουμε στη νέα χρονιά συνεχίζονται οι εποικοδομητικές συζητήσεις», σημειώνει εκπρόσωπος του μουσείου στην "Telegraph". Σύμφωνα με το ίδιο μέσο: «Ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου και πρώην υπουργός Oικονομικών, George Osborne, φέρεται να προσέφερε κλάδο ελαίας στην Αθήνα: δάνειο μακράς διαρκείας των Γλυπτών, εκ περιτροπής αποστολή τους στην Ελλάδα με αντάλλαγμα άλλες αρχαιότητες οι οποίες θα εκτίθενται στο Λονδίνο».
Σύμφωνα με το χθεσινό δημοσίευμα της ιταλικής εφημερίδας "La Repubblica": "Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελλάδα δεν ήταν ποτέ τόσο κοντά σε συμφωνία για τα αμφιλεγόμενα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Μάλιστα, για πρώτη φορά το Λονδίνο άνοιξε τη δυνατότητα "μακροπρόθεσμου δανεισμού" μέρους των 75 μέτρων που εκλάπησαν, έστω και βίαια, από τα συνολικά 160 μέτρα της μακράς και εξαιρετικά πολύτιμης ζωφόρου του κλασικού θαύματος του 5ου αιώνα π.Χ. στην Ακρόπολη, αφιερωμένου στη θεά Αθηνά, με την οποία ο λόρδος Elgin, ο χρεοκοπημένος Βρετανός πρέσβης στην Οθωμανική Αυτοκρατορία που έπασχε από σύφιλη, ήθελε να διακοσμήσει τη βίλα του στη Σκωτία. Τελικά, τα "μάρμαρα του Elgin" αποκτήθηκαν από το Βρετανικό Μουσείο το 1816, και να 'μαστε μετά από δύο αιώνες να μιλάμε ξανά γι' αυτή την ατέρμονη διαμάχη".
Η στάση της Ελλάδας
Παρόλο που τα νέα φαίνονται ευχάριστα, ειδικά από την πλευρά της Μεγάλης Βρετανίας, όπως διαβάζουμε, δεν φαίνεται να ισχύει ακριβώς το ίδιο για την Ελλάδα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Museums Association": "Παρόλο που οι σχέσεις μεταξύ των δύο μερών έχουν "ξεπαγώσει", μια δανειακή σύμβαση είναι απίθανο να θέσει τέρμα στη διαμάχη για την ιδιοκτησία. Η ελληνική κυβέρνηση εξακολουθεί να ζητά την οριστική επιστροφή των αντικειμένων, τα οποία, όπως λέει, αποκτήθηκαν παράνομα. Εν τω μεταξύ, το Βρετανικό Μουσείο έχει ξεκαθαρίσει ότι οποιαδήποτε συμφωνία θα τηρούσε τους όρους του νόμου του Βρετανικού Μουσείου του 1963, ο οποίος απαγορεύει σχεδόν κάθε εκχώρηση από τη συλλογή του. Η βρετανική κυβέρνηση έχει αποκλείσει οποιαδήποτε τροποποίηση του νόμου. Το Βρετανικό Μουσείο ανέφερε σε ανακοίνωσή του: "Έχουμε δηλώσει δημοσίως ότι αναζητούμε ενεργά μια νέα συνεργασία για τον Παρθενώνα με τους φίλους μας στην Ελλάδα και καθώς εισερχόμαστε στο νέο έτος οι εποικοδομητικές συζητήσεις συνεχίζονται". Το θέμα αποτελεί διπλωματικό σημείο εμπλοκής μεταξύ των δύο χωρών από τότε που η Ελλάδα έγινε ανεξάρτητη το 1832. Η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε για πρώτη φορά επίσημα την επιστροφή των αρχαίων γλυπτών το 1983".
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ: "Πάντως πηγές προσκείμενες στο ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού διέψευσαν την Τετάρτη δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg που ανέφερε επίσης πως οι δύο πλευρές βρίσκονται «κοντά σε συμφωνία» για τη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο πλαίσιο πολιτιστικής ανταλλαγής".