Το έργο αφορά στην ριζική ανακαίνιση ενός καταστήματος οπτικών, που χρονολογείται από 40 χρόνια και στον συνολικό σχεδιασμό μιας νέας, αναγνωρίσιμης εταιρικής ταυτότητας που συνολικά ανέλαβε η ομάδα των Mold Architects. Το κατάστημα αποτελεί ορόσημο της Νέας Σμύρνης, στην Αθήνα, που βρίσκεται σε μια εξέχουσα τοποθεσία στην πλατεία από τη λεωφόρο Ελ Βενιζέλος. Η κύρια πρόκληση που αντιμετώπισαν οι αρχιτέκτονες ήταν ο όγκος των πληροφοριών που συγκεντρώθηκαν σε περιορισμένο χώρο -περίπου 50 τ.μ.
Πλήθος διακριτών στοιχείων υποδομής, μετρητές με γυαλιά, πάγκοι, συρτάρια, έπιπλα, αστραπές και ορατά συστήματα κλιματισμού, σε συνδυασμό με μεγάλη ποσότητα ετερογενών εκθεμάτων, όλα συνέβαλαν σε ένα φορτωμένο περιβάλλον, το οποίο ήταν τόσο κουραστικό για τον επισκέπτη και απέτυχε να παρουσιάζει το προϊόν. Το προϊόν, με τη σειρά του, περιλάμβανε ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών τύπων, υλικών και παλετών χρωμάτων. Η βασική ιδέα πίσω από τη σύνθεσή τους ήταν να αφαιρέσουν όλα τα στοιχεία υποδομής στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό και να φανταστούν το ίδιο το προϊόν ως δομικό στοιχείο, του οποίου η επανάληψη θα παρήγαγε αρχιτεκτονικό χώρο.
Η υπάρχουσα δομή και οι οκτώ κατακόρυφες και οριζόντιες επιφάνειες που προέκυψαν ομαδοποιήθηκαν σε τέσσερα ζεύγη επιφανειών, αποτελούμενα από διαφορετικά υλικά και εξυπηρετούσαν σαφώς διακριτές λειτουργίες, οι οποίες δημιούργησαν έναν διαλυμένο, εύκολα αναγνωρίσιμο και λειτουργικό χώρο. Το πρώτο ζεύγος επιφανειών -που καλύπτει το μπροστινό μέρος και μία από τις κύριες πλευρές του καταστήματος- είναι ένα μεταλλικό πλέγμα, σχεδιασμένο να φιλοξενεί γυαλιά ηλίου, καθρέφτες και λογότυπα της εταιρείας. Ο σχεδιασμός πλέγματος, διαμορφωμένος ως μεταλλική κουρτίνα, δημιουργήθηκε πολλαπλασιάζοντας μια αρχική μονάδα στην κλίμακα ενός ζευγαριού γυαλιών.
Συνολικά, αυτός ο σχεδιασμός υπενθυμίζει ένα αρχετυπικό δομικό στοιχείο, δηλαδή την κατασκευή δεσμών κεφαλίδας. Αυτή η αυστηρή δομή επιτρέπει έναν μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας και μια επαναπροσδιορισμένη έκθεση γυαλιών. Η περιοχή απέναντι από τον τοίχο της μεταλλικής κουρτίνας εμφανίζει τα γυαλιά όρασης. Χρησιμοποίησαν τα υπάρχοντα συρτάρια (σχεδιασμένα για να χωράνε 500 ζευγάρια γυαλιά), τα οποία είχαν απλωθεί στο παρελθόν σε όλες τις πλευρές του καταστήματος. Δεν χρησιμοποιούνται πλέον ως μεμονωμένα έπιπλα, αλλά ως μέρος μιας σαφούς λευκής κάθετης επιφάνειας έκθεσης. Η λευκή επιφάνεια επέλεξαν να διπλωθεί πίσω στο πάτωμα, όπου ένα μεταλλικό τραπέζι μήκους τριών μέτρων χρησιμεύει για τη δοκιμή των γυαλιών.
Το τρίτο ζεύγος επιφανειών είναι μια επιφάνεια καθρέφτη σε σχήμα γάμμα (πλάτους τεσσάρων μέτρων), η οποία περικλείει τον υπάρχοντα χώρο σοφίτας και σχεδόν τον αποσυνδέει. Αυτή η ανακλαστική επιφάνεια διευρύνει τις διαστάσεις του χώρου. Σε συνδυασμό με μια γραμμική ανακλαστική επιφάνεια στο πάτωμα, δημιουργεί μια ατελείωτη επανάληψη του πλέγματος, επιτρέποντας στον επισκέπτη να κοιτάξει πέρα από την αναταραχή που ξετυλίγεται μπροστά τους και να επικεντρωθεί στο προϊόν.
Ο φωτισμός Barissol επιλέχθηκε για την οροφή και το πίσω μέρος του καταστήματος. Οι αρχιτέκτονες αντιμετώπισαν την πρόκληση του φωτισμού ακολουθώντας τη λογική της αφαίρεσης. Μετέτρεψαν ήδη υπάρχουσες επιφάνειες σε μονές επιφάνειες φωτισμού και επιλέξαν έναν περιορισμένο αριθμό αντικειμένων.
Τέλος, η πρόσοψη του καταστήματος εμφανίζει ένα διπλό στρώμα από φωτιζόμενο διάτρητο φύλλο, χρωματισμένο λευκό και χάλκινο, προσδίδοντας την ψευδαίσθηση του βάθους, καθώς οι σκιές που ρίχνει μπορούν να διαφέρουν ανάλογα με την θέση του επισκέπτη και την ώρα της ημέρας. Η διάτρηση του φύλλου βασίζεται στο σχέδιο του πλέγματος και λειτουργεί ως προοίμιο για το εσωτερικό του καταστήματος.
Η μεταλλική κουρτίνα, οι ανακλαστικές και φωτιστικές επιφάνειες, η απουσία χρώματος, η πλήρης απουσία σκιών, η ελάχιστη παρουσία αντικειμένων, τα επαναλαμβανόμενα και ανακλαστικά μοτίβα, όλα συμβάλλουν στη δημιουργία ενός σχεδόν μη ρεαλιστικού χώρου, συμβολικού και απόκοσμου, με σκοπό την ανάδειξη και την εστίαση στο πλούσιο προϊόν που σκοπεύει να επιδείξει.
Ανακαλύψτε περισσότερες φωτογραφίες στη gallery!
Info: moldarchitects.com