Mπορεί να μην είναι το κορίτσι της διπλανής πόρτας, αλλά είναι το πρόσωπο που θα «ερωτευόταν» χωρίς δεύτερες σκέψεις ο Balenciaga, όπως κι έγινε. Κι αυτό, επειδή δεν της αρέσει ο κομφορμισμός, αποφεύγει το καλοστημένο και δε θα θαμπωνόταν ποτέ από το εφήμερο της λάμψης. Από τις κεντρικές δημοσιογραφικές στήλες του κοσμοπολίτικου Λονδίνου μέχρι τις πασαρέλες και τις extravagant καμπάνιες διάσημων οίκων, η Νάσια Μάτσα επιζητά να αλλάξει τα δεδομένα στον κόσμο της μόδας, την οποία υπηρετεί μέσα από το δικό της, ασυγκράτητα δημιουργικό, σύμπαν. Αντίθετη στα «πρέπει» των καιρών, έχει μέσα της στοιχεία που θυμίζουν γυναίκες όπως η Coco Chanel και η Frida Khalo. Δυναμική, τολμηρή, ανεξάρτητη, είναι εδώ για να κάνει -θα έλεγε κανείς- μόδα την ανυπακοή!
Η Νάσια μεγάλωσε στην Αθήνα, έχοντας μέσα της από πάντα ένα κομμάτι της μόδας, καθώς η γραφίστρια μητέρα της την έπαιρνε από μικρή απ’ το χέρι και της δίδασκε ιστορίες περί τέχνης: «Μεταξύ των εκθέσεων, βλέπαμε τις βιτρίνες και άθελά της μου μάθαινε τις διαφορές στις τεχνοτροπίες του κάθε οίκου: το πλέξιμο σαν καλάθι του Bottega Veneta, τις ραφές του Salvatore Ferragamo. Η ενασχόλησή μου με τη μόδα άρχισε λόγω των ερεθισμάτων μου». Έπειτα βρέθηκε στο Λονδίνο για σπουδές, αποκτώντας δύο μεταπτυχιακούς τίτλους πάνω στα media και βιώνοντας από κοντά τους ρυθμούς μιας fashion πρωτεύουσας.
Η ανέλιξη; Απότομη! Άρθρα στους “Financial Times” και το “Vanity Fair”, modelling για τους Balenciaga, Prada, Burberry, Christian Louboutin, αλλά και φωτογραφίσεις για διάφορες εκδόσεις της Vogue, η οποία, μάλιστα, είχε ανακηρύξει το Instagram της (@nassia_) ως το κορυφαίο account μόδας για τρεις συνεχόμενους μήνες. Μεταξύ άλλων, κατόρθωσε να αποκτήσει και τη δική της ραδιοφωνική εκπομπή με όνομα “Catwalking” στο λονδρέζικο NTS Radio, μέσω της οποίας επιζητά να προσεγγίσει «κάτι που είναι τελείως οπτικό, όπως ένα fashion show μέσω της μουσικής που “ντύνει” την πασαρέλα», ώστε να επεξηγήσει και αυτό το κομμάτι της ιστορίας της μόδας.
Από τη μέχρι σήμερα πορεία της ξεχωρίζει (και αναμενόμενα!) τη συνεργασία της με τον γαλλικό Balenciaga: «Τα γραφεία είναι στη Rue de Sevres στο Παρίσι και νιώθεις σαν να μπαίνεις σε μοναστήρι. Όλοι δουλεύουν με απίστευτη συγκέντρωση. Η δεύτερη φορά που δούλεψα με τον οίκο ήταν κατά τη διάρκεια του περσινού fashion week, στο lockdown, που όλα τα μοντέλα μετατράπηκαν σε avatar ενός videogame». Στο Λονδίνο, όπου έχει πλέον «στήσει» τη ζωή της, η αγορά είναι τεράστια και ο ανταγωνισμός ισχυρός, ενώ δεν ξέρει πώς θα είχαν εξελιχθεί για εκείνη οι καταστάσεις αν είχε παραμείνει στη χώρα της. Όμως, επειδή την έχει κερδίσει η δυτική φιλοσοφία του Καντ -το “My will is my fate”-, έχει πίστη στον εαυτό της και ότι θα είχε βρει την άκρη και στην Αθήνα.
Analyzing Beauty
Για τη Νάσια, το πρότυπο ομορφιάς έχει να κάνει, όπως τονίζει, με το πόσο μπορεί να κάνει “challenge” με τα κοινωνικά στερεότυπα και την αισθητική της. «Βαριέμαι το ψεύτικο και το χιλιοειπωμένο και νομίζω ότι δεν έχει κάτι να προσθέσει. Ορίζω το στιλ μου ως avant-garde, cool και edgy. Το ίδιο με ελκύει και στα πρότυπα ομορφιάς», δηλώνει, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι μέσω του διαδικτύου «για πρώτη φορά βλέπουμε την κοινωνία να καλωσορίζει το διαφορετικό και μέσα από αυτό αντιλαμβανόμαστε πως η ομορφιά δεν έχει καλούπι».
Γενικά, της αρέσει ν’ αντιμετωπίζει το modelling σαν μια μικρή επιχείρηση, όπου «έχεις το προϊόν σου, κάνεις deal με brands, διαχειρίζεσαι το branding, το pr, τα social media», γι’ αυτό και υπερασπίζεται την αξία της σωστής παιδείας. «Για να επιβιώσεις στον χώρο αυτό, σίγουρα δεν μπορείς απλά να είσαι όμορφη. Όλα τα εδραιωμένα μοντέλα το ξέρουν, απλά η κοινωνία αρχίζει και αποδέχεται τον ρόλο της επιτυχημένης γυναίκας ως κάτι περισσότερο από προϊόν», αναφέρει.
Politics of fashion
Μέσα από τα άρθρα της επιλέγει να βλέπει τη μόδα ως μια κοινωνιολογική απάντηση στην εποχή με την οποία σχετίζεται, ενώ μας υπενθυμίζει πως, όπως κάθε βιομηχανία, έχει άμεση σχέση με την πολιτική. Όσον αφορά στο μέλλον του κλάδου και στο κατά πόσο αυτό προβλέπεται ευοίωνο ή όχι, με γνώμονα τις ανησυχητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, δηλώνει τον πεσιμισμό της στην προσέγγιση του θέματος: «Δεν έχει να κάνει τόσο πολύ με τη μόδα, αλλά με το σύστημα. Ακούμε συνέχεια τη λέξη sustainability που έχει χάσει το νόημά της, με αποτέλεσμα να γίνεται συνέχεια greenwashing. Η λύση είναι η μη κατανάλωση, αλλά το σύστημα δεν μπορεί να το υποστηρίξει αυτό. Πιστεύω στις συστηματικές αλλαγές, που πρέπει να έρθουν πολιτικά», εξηγεί.
Creating content
Προσεγγίσεις μέσα από μια πολιτική ματιά, ατελείωτες ώρες διάβασμα, διότι ό,τι θίγει μέσα από τα κείμενά της οφείλει πρώτα απ’ όλα να το κατέχει η ίδια γνωστικά και απόλυτα. Όσο η δημιουργικότητα «ρέει» στο DNA της, τόσο ακούραστα αναπτύσσει σπουδαιότερες και εκκεντρικότερες ιδέες. «Μου αρέσει να αναλύω κάτι το οποίο μου κάνει εντύπωση ή δεν καταλαβαίνω, να το σπάω σε κομμάτια και να το συναρμολογώ πάλι. Μόνο που, αντί να έχω κάτι χειροπιαστό που μπορώ να συναρμολογήσω, ασχολούμαι με ιδέες, concept και αισθητική», δηλώνει.
Η Νάσια δε δουλεύει με αυτοσκοπό να μεταφέρει κάποιο μήνυμα, αλλά της αρέσει να αφήνει τις ερμηνείες στην κρίση του θεατή ή του user. Οι επαγγελματικοί χώροι στους οποίους κινείται δε συγκρούονται, αλληλοσυμπληρώνονται και απαιτούν μια δυναμική παρουσία: «Συχνά βλέπουμε την άλλη μεριά, που είναι πασπαλισμένη με χρυσόσκονη, αλλά για να βγει ένα άρτιο αποτέλεσμα θέλει πολλή δουλειά, που δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά». Αυτόφωτη, καλλιεργημένη και με έντονες ανησυχίες αψηφά τους κανόνες, και όλα δείχνουν πως το όνομά της σύντομα θα συνδέεται με όσα θεωρούμε «μόδα»!
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022