fbpixel

Search icon
Search
 Μελίνα Τσαμπάνη: Η δημιουργός της πιο επιτυχημένης σειράς της χρονιάς, «Άγριες Μέλισσες», μιλάει για τη φετινή νίκη της μυθοπλασίας & το νέο της επαγγελματικό βήμα
MAGAZINE

Μελίνα Τσαμπάνη: Η δημιουργός της πιο επιτυχημένης σειράς της χρονιάς, «Άγριες Μέλισσες», μιλάει για τη φετινή νίκη της μυθοπλασίας & το νέο της επαγγελματικό βήμα

Η γυναίκα που κατάφερε να πείσει τους τηλεθεατές να επιστρέψουν στις ελληνικές σειρές αποκαλύπτεται σε μια σπάνια συνέντευξη


Η Μελίνα είναι το χαρακτηριστικό παράδειγµα ανθρώπου που επαληθεύει το γνωµικό που θέλει τον επιµένοντα να νικά. Έχοντας ήδη θητεύσει ως σεναριογράφος στις τηλεοπτικές σειρές «∆ικαίωση» και «Η επιστροφή», προσπαθεί επί χρόνια µαζί µε τον σύζυγό της και συγγραφικό της alter ego, Πέτρο Καλκόβαλη, να πάρουν ψήφο εµπιστοσύνης από τα εγχώρια κανάλια προκειµένου να δηµιουργήσουν µια σειρά εποχής. Οι δυσκολίες πολλές, τόσες όσες και οι φορές που η ίδια πιστεύει ότι έχει ακολουθήσει ένα επάγγελµα που στο τέλος της ηµέρας δεν την οδηγεί πουθενά και ίσως πρέπει να προσανατολιστεί κάπου αλλού για το µέλλον της. Ώσπου κάποια στιγµή οι δικές της «Άγριες Μέλισσες» ξεκινούν να πετούν στον τηλεοπτικό αέρα, κάνοντας το κοινό να µιλάει για τις τρεις αδερφές που ζουν στο ∆ιαφάνι. Η σειρά από τα πρώτα επεισόδια προβολής της γίνεται αµέσως talk of the town, το Twitter την ανακηρύσσει σε trend και οι πίνακες τηλεθέασης της Nielsen την κατατάσσουν αυτόµατα στην πρώτη θέση. Την ίδια στιγµή που όλα τα media διεκδικούν µε µανία ένα κοµµάτι της, αλλά και από τους πρωταγωνιστές του σίριαλ, η ίδια παραµένει στα µετόπισθεν, συνεχίζοντας να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα από τον καθένα: να πλέκει ιστορίες πάθους και µίσους µε φόντο την ελληνική επαρχία µιας άλλης, ξεχασµένης, αλλά σίγουρα όχι πιο αθώας, εποχής. 

Οι συνεντεύξεις της είναι µετρηµένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, οι φωτογραφίες της ανύπαρκτες, αποφεύγει τις δηµόσιες εµφανίσεις κι ετοιµάζει µε µαεστρία το επόµενο τηλεοπτικό της βήµα. Τελικά, ο επιµένων όχι µόνο νικά, αλλά και κατακτά. Πρωτίστως, τα όνειρα που έκανε σ’ εκείνο το παιδικό δωµάτιο της Θεσσαλονίκης, στη δεκαετία του ’80. 

Παρά το γεγονός ότι υπογράφετε το πιο πολυσυζητηµένο project της φετινής τηλεοπτικής χρονιάς, διατηρείτε ένα πολύ χαµηλό προφίλ και µιλάτε σπανίως στα Μέσα. Αυτό είναι αποτέλεσµα συστολής, είναι στάση ζωής ή και τα δύο µαζί;

∆εν ξέρω αν µπορώ να το χαρακτηρίσω στάση ζωής, γιατί πριν τις «Άγριες Μέλισσες» δεν ήταν κάτι που µε απασχολούσε, αφού δεν υπήρχε και ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τα Μέσα για να δώσω κάποια συνέντευξη. Από εκεί και πέρα, σίγουρα δεν είµαι εξοικειωµένη µε τη δηµοσιότητα και δεν ξέρω αν θα είµαι και ποτέ. Θέλω να έχω να πω κάτι στις συνεντεύξεις, γι’ αυτό και δε θέλω να δίνω πολλές. 

1-5SLKU.jpg
Πουκάμισο και παντελόνι Kenzo | Intervista

Πέρα από τις «Άγριες Μέλισσες», στο παρελθόν έχετε εµπλακεί σεναριακά και σε άλλες γνωστές σειρές. Που αποδίδετε ωστόσο τη σαρωτική επιτυχία της φετινής σας δουλειάς;

Η ανταπόκριση που έχει η φετινή δουλειά, αλλά και κάθε δουλειά στην τηλεόραση, πιστεύω ότι οφείλεται σε µια σειρά από παράγοντες. Στην ιστορία που θέλεις να πεις, στους συντελεστές που αναλαµβάνουν να κάνουν το κείµενο εικόνα, στον χρόνο που προβάλλεται η δουλειά, στον ανταγωνισµό και όχι µόνο. Στις «Άγριες Μέλισσες» από την ώρα που στήθηκε το project και αρχίσαµε να δουλεύουµε όλοι µαζί, νιώσαµε πως ήµασταν σε σωστό δρόµο. Η αποδοχή της µεγάλης προσπάθειας που κάναµε είναι και η καλύτερη ανταµοιβή.

Οι ηρωίδες σας είναι γυναίκες δυναµικές, που δε διστάζουν να πάρουν τη δικαιοσύνη στα χέρια τους όταν νιώσουν τα κεκτηµένα τους να απειλούνται. Με ποιο γνώµονα τις σκιαγραφείτε; 

Όλοι οι ήρωες -και όχι µόνο οι τρεις ηρωίδες- σκιαγραφούνται µε σκοπό να εξυπηρετήσουν καλύτερα την ιστορία που επιλέγεις να πεις. Οι χαρακτήρες πρέπει να είναι ξεκάθαροι, ανάγλυφοι, αλλά πρέπει να είναι και πολυεπίπεδοι. Από την ώρα που δηµιουργείται το αρχικό τους προφίλ, µετά ξεκινούν την πορεία τους κι αυτή η πορεία γίνεται ο οδηγός για την εξέλιξή τους. Αν πάρουµε ως δεδοµένο ότι κανένας δεν είναι αµιγώς καλός ή κακός και τα πάντα εξαρτώνται από τις συνθήκες και τα γεγονότα που έχουν ν’ αντιµετωπίσουν, πρέπει κάθε φορά να µπαίνεις στα παπούτσια του κάθε ήρωα και να φανταστείς πώς θα έπραττε και τι θα έλεγε. 

Για ποιο λόγο αποφασίσατε να τοποθετήστε την πλοκή της σειράς στη συγκεκριµένη εποχή και τη δράση της στην ελληνική επαρχία; 

Η εποχή και το set up της επαρχίας καταρχάς εξυπηρετούσε απόλυτα την ιστορία που θέλαµε να ειπωθεί. Οι τρεις αδερφές µόνες τους σε µια ανδροκρατούµενη κοινωνία, στην οποία, όµως, να υπάρχουν οι πρώτες ενδείξεις χειραφέτησης. Στην κλειστή κοινωνία ενός χωριού τονίζονται, επίσης, καλύτερα τα δράµατα και τα διλήµµατα των ηρώων κι αυτό ήταν το ζητούµενο. Προσωπικά, βρίσκω πολύ γοητευτική κι ενδιαφέρουσα κι αυτήν την περίοδο και τη ζωή στην ελληνική επαρχία αυτής της δεκαετίας.

extra1.jpg
Πουκάμισο & Παντελόνι Theory | Grigio

Σε ποια θέση θεωρείτε ότι βρίσκεται η σύγχρονη γυναίκα;

Σε αυτήν που της αξίζει ή σε αυτήν που της προσφέρει ακόµα η κοινωνία µας και πιο συγκεκριµένα η ελληνική; Νοµίζω ότι έχουµε φτάσει σ’ ένα σηµείο της ιστορίας που οι αδικίες και οι ανισότητες δεν αφορούν πια στο φύλο. Μπορεί σε κάποια περίπτωση να είναι το φύλο, να είναι η καταγωγή, η εµφάνιση και χίλια δυο άλλα κι αυτό είναι που πρέπει να καταπολεµήσουµε. Όπως όταν µιλάµε για τη στήριξη της διαφορετικότητας, θεωρώ λάθος ακόµα και τον χαρακτηρισµό «διαφορετικότητα». Ή είµαστε ισότιµοι ή δεν είµαστε. ∆εν είναι ευπαθής οµάδα ούτε οι γυναίκες, ούτε οι οµοφυλόφιλοι, ούτε οποιοσδήποτε δέχεται µια άδικη και άνιση αντιµετώπιση. Και γι’ αυτό θεωρώ πως πρέπει να σταµατήσει κάποια στιγµή και η συζήτηση για το ποια είναι η θέση της σύγχρονης γυναίκας και να µιλήσουµε για τη θέση του σύγχρονου ανθρώπου, χωρίς άλλες κατηγορίες.

Με τον σύζυγό σας, Πέτρο Καλκόβαλη, είστε ντουέτο τόσο στη δουλειά όσο και στη ζωή. Πώς λειτουργεί αυτή η φόρµουλα µεταξύ σας και σε ποιους τοµείς συµπληρώνει ο ένας τον άλλον συγγραφικά;

Λειτουργεί άψογα, γι’ αυτό και συνεχίζει εδώ και 20 χρόνια. Είναι δύσκολο να βρεις έναν άνθρωπο µε τον οποίο µπορείς να γράφεις και να µοιράζεσαι όλες τις αγωνίες, τα ερωτήµατα, τις σκέψεις σου. Οπότε όταν τον βρεις είναι ευλογία. Με τον Πέτρο αλληλοσυµπληρωνόµαστε σε πολλούς τοµείς και στο πώς θα δοµηθεί µια σκηνή, στο συναίσθηµα των ηρώων, στη δράση τους, στο χιούµορ τους. Ακόµα κι όταν κάτι µπορεί να το δούµε από διαφορετική οπτική, αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιµο για να έχεις πιο σφαιρική άποψη και να µην εγκλωβιστείς σ’ έναν τρόπο σκέψης. 

Οι συγγραφείς βιβλίων παραδέχονται ότι στις σελίδες τους, µεταξύ άλλων, ξετυλίγουν -θέλοντας και µη- ιστορίες προσωπικές. Αυτό συµβαίνει και στην περίπτωση σας και σε ποιο βαθµό;

Προσωπικές, µε την έννοια ότι µπορεί να µου έχουν συµβεί, δε θα το έλεγα. Εντούτοις, αντλούνται από ιστορίες που έχω ακούσει, από πράγµατα που ξέρουµε ότι συµβαίνουν, από θέµατα µε τα οποία θέλω ν’ ασχοληθώ. Κι επειδή, όπως είπα, πρέπει να µπαίνεις στα παπούτσια του κάθε ήρωα, δε θα έλεγα ότι γράφω χαρακτήρες που έχουν κάτι από µένα. Εγώ τους µαθαίνω και προσπαθώ να είµαι πιστή σ’ αυτό που πρεσβεύουν και δεν εκφράζω προσωπικές απόψεις. Με κάποιους ήρωες εννοείται µπορεί να συµφωνώ απόλυτα σ’ αυτό που λένε και κάνουν σε µια δεδοµένη στιγµή, αλλά την αµέσως επόµενη στιγµή πρέπει να είµαι σωστή και στην αντίδραση του άλλου ήρωα. 

Μεγαλώσατε στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης και σπουδάσατε Νοµική. Αργότερα σκηνοθεσία και τελικά µετακοµίσατε στην Αθήνα. Νιώθατε από µικρή ότι η πόλη είχε ένα καλλιτεχνικό ταβάνι που έπρεπε να ξεπεράσετε;

Με τη δικηγορία δεν ασχολήθηκα ποτέ. Τη Θεσσαλονίκη πάντα τη θεωρούσα την πόλη που έχει βγάλει πάρα πολλούς καλλιτέχνες και ποτέ δε σκέφτηκα ότι έχει «ταβάνι» µε αυτήν την έννοια. Στην Αθήνα ήρθα αρχικά γιατί ήταν πιο εύκολο να βρω δουλειά στον τοµέα µου κι αυτό είναι ένα γεγονός. Εδώ είναι όλα τα κανάλια, εδώ πρέπει να είσαι. Για να γράφεις, όµως, δε χρειάζεται να είσαι πουθενά συγκεκριµένα. Μπορείς να το κάνεις απ’ όποια γωνιά της γης θες. Για πρακτικούς λόγους επιλέξαµε να µείνουµε εδώ. 

extra3.jpg
Φόρεμα, Νoma Concept Store

Η πλειονότητα των ανθρώπων αντιδρά στις αλλαγές. Πόσο εύκολα ή δύσκολα προχωρήσατε κι εσείς στις δικές σας και ποιες ήταν οι πιο καθοριστικές;

Κι εγώ δεν είµαι άνθρωπος των αλλαγών, παρ’ όλο που έχω κάνει αρκετές στη ζωή µου κι έχω επιλέξει ένα επάγγελµα που σ’ αφήνει άνεργο κάθε χρόνο. Είµαι, όµως, άνθρωπος που προσαρµόζεται εύκολα στις συνθήκες και κάνω όποια αλλαγή είναι απαραίτητη. Η πιο καθοριστική αλλαγή ήταν όταν αποφασίσαµε να κάνουµε οικογένεια και ήρθε στον κόσµο η κόρη µας. Τότε πήρα και την απόφαση να επικεντρωθώ µόνο στο γράψιµο, θέλοντας να είµαι στο σπίτι όσο περισσότερο µπορώ. Και δεν το µετάνιωσα ούτε στιγµή.

Η Ιωάννα µεγαλώνει σ’ ένα σπίτι µε δύο δηµιουργούς. Τι είδους γονείς διαµορφώνεστε µε τον χρόνο και τι εµπειρίες επιδιώκετε να τις προσφέρετε για να θυµάται στο µέλλον; 

Θέλουµε να πιστεύουµε πως είµαστε καλοί γονείς, όπως όλοι, φαντάζοµαι. Το πρωταρχικό για εµάς είναι να νιώθει η κόρη µας την αγάπη µας και την ασφάλεια που της προσφέρουµε. Θέλουµε να συζητάµε µαζί της για τα πάντα, να έχουµε την εµπιστοσύνη της και να περνάει καλά µαζί µας. Και µόλις µεγαλώσει λίγο ακόµα θέλουµε να κάνουµε πολλά ταξίδια. Για µένα αυτές είναι πολύτιµες εµπειρίες που µπορείς να δώσεις σ’ ένα παιδί. 

Με το χέρι στην καρδιά, ποιο είναι το πρώτο πράγµα που σκέφτεστε να κάνετε µε το που ολοκληρώσετε την τελευταία σελίδα από το σενάριο; 

Στο ∆ιαφάνι περνάµε εξαιρετικά και πολύ δηµιουργικά και δε βιαζόµαστε να το αποχωριστούµε. Όταν θα έρθει εκείνη η µέρα, περιµένω πως η συγκίνηση θα είναι πολύ µεγάλη. Μετά, φαντάζοµαι θα κλείσουµε τα laptops εκείνη τη µέρα, θα κοιµηθούµε λίγο περισσότερο και µετά θα αρχίσουµε να προετοιµάζουµε την επόµενη δουλειά µας... 

Αν σε αυτήν τη συνέντευξη είχατε ν’ απαντήσετε σε µία µόνο ερώτηση για εσάς, ποιο θα ήταν αυτό που θα θέλατε να γνωρίζει ο κόσµος; 

Το µόνο που θέλω να γνωρίζει είναι πόσο ευγνώµονες και χαρούµενοι είµαστε για την αποδοχή που έχει αυτή η σειρά. Και πως µας κάνουν µια τεράστια τιµή, για την οποία νιώθουµε ακόµα µεγαλύτερη ευθύνη για να µην τους απογοητεύσουµε.

Παρακολουθήστε το βίντεο της φωτογράφησης: 

Credits

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΙΩΑΝΝΑ ΤΖΕΤΖΟΥΜΗ

STYLING ΣΙΣΣΥ ΣΟΥΒΑΤΖΟΓΛΟΥ

HAIR & MAKEUP ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΙΣΚΟΣ (D-TALES)

Kεντρική Φωτογραφία: Κοστούμι Emporio Armani | Intervista

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 157 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2020