Περίπου πέντε χρόνια μετά το κλείσιμο για την πιο εκτενή ανακαίνιση του σε σχεδόν έναν αιώνα, το μουσείο The Frick Collection στη Νέα Υόρκη ανοίγει και πάλι τις πόρτες του. Η ανακαίνιση, που πραγματοποιήθηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο Selldorf Architects, είναι κομψή και προσεκτικά σχεδιασμένη ώστε να παραμείνει αναλλοίωτη στο πέρασμα του χρόνου. Η συνεργασία με τους εκτελεστικούς Beyer Blinder Belle Architects έχει ως αποτέλεσμα έναν συνδυασμό σεβασμού προς το παρελθόν και σύγχρονης προσέγγισης, ανανεώνοντας έναν από τους πιο εμβληματικούς χώρους τέχνης στη Νέα Υόρκη.

Μια κατοικία της Εποχής του Χρυσού που διακρίνεται για τη ασυναγώνιστη πολυτέλειά της, ανακαινίστηκε ριζικά, με το συνολικό project να αγγίζει τα 300 εκατομμύρια δολάρια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η συλλογή εκτέθηκε σε προσωρινό χώρο, στην πρώην έδρα του Μουσείου Whitney στην 7η Λεωφόρο, ένα κτίριο του αρχιτέκτονα Marcel Breuer που προσέφερε ένα τελείως διαφορετικό σκηνικό για τα εμβληματικά έργα του της Frick. Ωστόσο, τώρα η Frick Collection επιστρέφει στο σπίτι της: οι τοίχοι είναι καλυμμένοι με μετάξι και βελούδο, τα πολυτελή φωτιστικά καθαρίστηκαν κι επανατοποθετήθηκαν, ενώ η βρύση στον κεντρικό κήπο ξαναρχίζει να ρέει.
Περνώντας σε μια νέα εποχή

Η ανακαίνιση, την οποία όλο αυτό το διάστημα επέβλεπε η Γερμανίδα αρχιτέκτονας Annabelle Selldorf και η ομάδα της, έχει ως αποτέλεσμα μια Frick Collection που διατηρεί τόσο την παλιά της αίγλη όσο και τον ανανεωμένο της χαρακτήρα. Πολλά από τα νέα στοιχεία είναι αόρατα για τον επισκέπτη: ένα υπερσύγχρονο εργαστήριο συντήρησης με φωτισμό από τρεις πλευρές, νέα γραφεία, και σημαντικές αλλά αόρατες αλλαγές στις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις. Η βιβλιοθήκη Frick Art Research, που ίδρυσε η κόρη του Henry Clay Frick, Helen Clay Frick, ανακαινίστηκε και το αναγνωστήριό της διαθέτει τώρα ανακαινισμένες καρέκλες Windsor της δεκαετίας του 1930.

Οι πιο εμφανείς αλλαγές για τον επισκέπτη είναι η αναδιαρρύθμιση της κεντρικής αίθουσας εισόδου, η μετακίνηση των αποθηκών και του W.C. στον κάτω όροφο, καθώς και η δημιουργία ενός μικρού, κομψού αμφιθεάτρου 218 θέσεων για μουσικές εκδηλώσεις και διαλέξεις στο υπόγειο. Η Selldorf δήλωσε ότι στόχος της ήταν οι αλλαγές έπρεπε να γίνουν με σεβασμό στην ήδη υπάρχουσα μορφή του μουσείου. Δημιούργησε επίσης μια απλή αλλά πολυτελή μαρμάρινη σκάλα που οδηγεί στους ανώτερους ορόφους, από την νέα αίθουσα εισόδου. Στον πρώτο όροφο, οι επισκέπτες θα βρουν ένα εστιατόριο 60 θέσεων που θα ανοίξει τον Ιούνιο, δίνοντας τέλος στην εποχή που η Frick Collection ήταν το μόνο μεγάλο μουσείο στη Νέα Υόρκη όπου δεν μπορούσε κανείς να απολαύσει έναν καφέ.
Η μεγαλύτερη αλλαγή

Η μεγαλύτερη αλλαγή πραγματοποιήθηκε στον επάνω όροφο. Στο παρελθόν, δίπλα σε έργα του Vermeer και του Bronzino, βρισκόταν μια μεγάλη σκάλα που οδηγούσε σε αδιευκρίνιστους χώρους. «Υπήρχε πάντα αυτός ο "Frick" κανόνας», λέει ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου Xavier Salomon, «ότι μόνο ο διευθυντής και το ανώτερο επιμελητήριο είχαν δικαίωμα να χρησιμοποιούν αυτήν τη σκάλα – και φυσικά λατρεύαμε να τη χρησιμοποιούμε όσο περισσότερο γινόταν». Κάποια στιγμή, καθώς κατέβαινε τη σκάλα, ο Salomon άκουσε μια οικογένεια Γάλλων να ψιθυρίζει: «Αυτή η σκάλα θα έπρεπε αν είναι μέλος των εκθεμάτων της Frick».

Πλέον, είναι ανοιχτή για το κοινό. Οι αίθουσες του επάνω ορόφου, όπου βρίσκονταν τα υπνοδωμάτια, τα boudoirs, τα δωμάτια επισκεπτών και το δωμάτιο του πρωινού, είναι τώρα προσβάσιμες σε όλους, είτε από την παλιά μεγάλη σκάλα είτε από τις νέες μαρμάρινες σκάλες της Selldorf. Στη δεκαετία του 1930, οι χώροι αυτοί μετατράπηκαν σε γραφεία, τα οποία τώρα έχουν μεταφερθεί σε νέα, φωτεινά και μοντέρνα γραφεία δωμάτια λίγο πιο δίπλα. Το καθιστικό της Frick λειτουργεί ως το γραφείο του διευθυντή, ενώ οι υπόλοιποι χώροι έχουν μετατραπεί σε μικρές αίθουσες που φιλοξενούν έργα τέχνης.

Για παράδειγμα, η αίθουσα Boucher, γεμάτη από αλληγορικά έργα του Γάλλου ζωγράφου του 18ου αιώνα, François Boucher, μεταφέρθηκε στον επάνω όροφο. Σήμερα, αυτός ο χώρος φιλοξενεί τα έργα, ενώ παράλληλα προσφέρει εξαιρετική θέα στο Central Park. Το υπνοδωμάτιο του Frick φιλοξενεί τώρα ένα πορτρέτο της Emma Hamilton από τον καλλιτέχνη George Romney, επαναφέροντας το έργο στη θέση όπου το είχε κρεμάσει πάνω από το τζάκι του - «ήταν το τελευταίο έργο που έβλεπε το βράδυ και το πρώτο το πρωί», λέει ο Salomon.

Η ανακαίνιση δημιούργησε μεγαλύτερο χώρο για τη συλλογή, επιτρέποντας στο μουσείο να εκθέσει περισσότερα έργα και τώρα μια νέα εποχή ξεκινάει κι επίσημα στις 17 Απριλίου.
Με πληροφορίες από Guardian | Κεντρική φωτογραφία: Το Oval Room: Joseph Coscia Jr.