Θεατρικός χαρακτήρας, με έντονες επιρροές από την Ανατολή και μια συλλογή που διέφερε από πολλές άλλες που φέρουν ελληνική υπογραφή. Ο σχεδιαστής μόδας Δημήτρης Ντάσσιος μέσα από τη συλλογή του με το όνομα “Arabesque” για το Φθινόπωρο-Χειμώνα 2011/12 (παρουσιάστηκε στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, στο πλαίσιο της 13ης Ελληνικής Εβδομάδας Μόδας) απέδειξε περίτρανα το αστείρευτο ταλέντο και την ικανότητά του να δημιουργεί ρούχα και αξεσουάρ που ξεχωρίζουν για την άψογη ποιότητα, τη θεατρικότητα και την ιδιαίτερη αισθητική τους. Το dandy look ήταν πρωταγωνιστικό στοιχείο σε συνδυασμό με τα κομψά κεντήματα, με έμφαση στη λεπτομέρεια και τα πολυτελή υφάσματα. Το μακιγιάζ των μοντέλων, από το μετρ του είδους Αχιλλέα Χαρίτο, συμπλήρωσε το look και το τελικό αποτέλεσμα ήταν απλά… μαγικό, ταξιδεύοντάς μας σ’ έναν κόσμο γεμάτο τέχνη και μόδα. Άλλωστε, για τη συγκεκριμένη συλλογή του Δημήτρη Ντάσσιου ισχύει απόλυτα η φράση: «Εκεί που η μόδα συναντά την τέχνη…».
Αν και οι σπουδές σας δεν είχαν σχέση με το χώρο της μόδας (σ.σ. έχει σπουδάσει πολιτικές επιστήμες, υποκριτική και κλασικό τραγούδι), τα τελευταία χρόνια έχετε καταφέρει να δημιουργείτε ιδιαίτερες συλλογές ρούχων, αξεσουάρ και κοσμημάτων. Τι είναι αυτό που σας οδήγησε προς αυτήν την κατεύθυνση; Έχοντας αυξημένο ενδιαφέρον για τις εφαρμοσμένες τέχνες και έμφυτη δεξιοτεχνία στην κατασκευή, ξεκίνησα, παράλληλα με το θέατρο εδώ και είκοσι χρόνια, να σχεδιάζω και να κατασκευάζω κοσμήματα. Αυτό άρχισε σαν hobby και κατέληξε σε προσωπικές παρουσιάσεις σε γνωστούς χώρους τέχνης και μουσεία. Η δημιουργία των ρούχων και των υπόλοιπων αξεσουάρ άρχισε παράλληλα με την ένταξή μου στο σύλλογο σχεδιαστών, με τις παρουσιάσεις της Εβδομάδας Μόδας στο Ζάππειο. Οι πρώτες συλλογές από ρούχα παρουσιάστηκαν με επιτυχία σε διεθνείς εκθέσεις στο εξωτερικό (Μιλάνο και Παρίσι) και διατίθενται από διάσημους χώρους μόδας στον κόσμο. Έκτοτε, συνεχίζουμε σε αυτήν την κατεύθυνση.
Παρατηρώντας τις συλλογές σας βλέπουμε θεατρικά και ethnic στοιχεία, επηρεασμένα ακόμη και από την ελληνική παράδοση. Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσης; Επηρεάζομαι γενικά από τις παραδόσεις των λαών, και φυσικά από την ελληνική παράδοση, από τις φορεσιές, τις πρακτικές κατασκευής υφασμάτων, κεντημάτων, δερμάτων, τις οποίες ανακαλύπτουμε στους παλιούς τεχνίτες. Έχοντας ξεκινήσει με χειροποίητα και μοναδικά κοσμήματα, η έμπνευση που αντλώ από τις χειροποίητες και μοναδικές κατασκευές που βρίσκουμε στην παράδοση μου δημιουργεί μια αίσθηση συγγένειας και αναφοράς. Άλλη μια πηγή έμπνευσης είναι το θέατρο, γεγονός το οποίο είναι εμφανές, ιδιαίτερα στις παρουσιάσεις των συλλογών μου στο catwalk.
Οι συλλογές σας είναι πλέον χαρακτηριστικές. Πώς το έχετε καταφέρει; Υπήρξαν στιγμές που σκεφτήκατε να στραφείτε στην πιο «εμπορική» οδό της μόδας; H «ταυτότητα» ενός σχεδιαστή θεωρώ ότι είναι αποτέλεσμα του ενστίκτου του. Μια συνισταμένη βιωμάτων και παιδείας. Δεν προσπάθησα να γίνω αναγνωρίσιμος. Απλά ό,τι σχεδιάζω ή κατασκευάζω φέρει έντονα την υπογραφή μου. Η εμπορικότητα ενός προϊόντος είναι κάτι σχετικό. Στις μέρες μας, κι έχοντας την εμπειρία της διεθνούς αγοράς, καταρχήν δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στις μικρές συλλογές με ιδιαιτερότητα, χειροποίητες λεπτομέρειες και προσωπικό ύφος. Εγώ δουλεύω κατ’ αυτόν τον τρόπο και γι’ αυτό ίσως έχω γίνει καλά δεκτός σε αυτήν την αγορά. Φυσικά, πάντα στοχεύουμε σε μεγαλύτερες πωλήσεις που προϋποθέτουν πιο οικονομικές παραγωγές, αλλά ποτέ κάνοντας έκπτωση στο αποτέλεσμα.
Ποια είναι η «γυναίκα» του Δημήτρη Ντάσσιου; Η γυναίκα που ξέρει τι θέλει.
Υπάρχουν γυναίκες που ξεχωρίζετε για το στιλ τους; Με γοητεύουν οι εργαζόμενες γυναίκες με έντονη προσωπικότητα και μη κατευθυνόμενη αισθητική. Οι γυναίκες που δημιουργούν με καμβά τον εαυτό τους. Ευτυχώς, και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό είναι αυτές που φορούν τα ρούχα και αξεσουάρ μου.
Ανήκετε στην κατηγορία των ελλήνων σχεδιαστών μόδας που έχουν σημαντική παρουσία και στο εξωτερικό. Πώς βλέπετε την ελληνική μόδα σήμερα; Η ελληνική μόδα πρέπει να αποκτήσει μεγαλύτερη εξωστρέφεια. Αυτό δεν είναι εύκολο γιατί δεν υπάρχει καμία βοήθεια από το ελληνικό κράτος. Όλα στηρίζονται στην ατομική προσπάθεια. Στην Ελλάδα, όμως, υπάρχουν σχεδιαστές με δυναμική και έμπνευση που μπορούν να σταθούν επάξια δίπλα στους δημιουργούς του εξωτερικού. Οι έλληνες δημιουργοί πρέπει να μπουν στα καταστήματα, στις boutiques. Αυτό, όμως, προϋποθέτει «παραγωγή», που στη χώρα μας έχει σχεδόν εξαφανιστεί.
Υπάρχουν σχεδιαστές που ξεχωρίζετε και από τους οποίους εμπνέεστε; Γοητεύομαι από τη δουλειά σχεδιαστών του παρελθόντος, όπως οι Πουαρέ και Φορτούνι, αλλά και σύγχρονων, όπως οι Μακ Κουίν και Γκαλιάνο. Όμως δε στηρίζω την έμπνευσή μου σε αυτούς, αλλά σε γενικότερα ρεύματα τέχνης και στην παράδοση.
Στο πλαίσιο της τελευταίας Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού παρουσιάσατε στην έκθεση Tranoi τη συλλογή σας για το χειμώνα του 2011-12. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού; Η παρουσίαση στο Παρίσι πήγε πολύ καλά. Ακούσαμε ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια, διατηρήσαμε παλιούς καλούς πελάτες και εξασφαλίσαμε καινούργιες σημαντικές συνεργασίες. Είναι ωραίο να βρίσκεσαι σε μια μεγαλύτερη αγορά. Σου δημιουργεί υποχρεώσεις, σε ωριμάζει και σου δίνει μια μεγάλη αίσθηση ελευθερίας, τόσο στο δημιουργικό όσο και στο εμπορικό επίπεδο.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας; Να συνεχίσω την πολύ εποικοδομητική συνεργασία μου με το έτερο ήμισυ της εταιρίας μου Γιάννη Λεμπέση και να διευρύνουμε τον ορίζοντά μας στο διεθνές επίπεδο.
Αν σας ζητούσε κάποιος νέος σχεδιαστής μόδας σήμερα μια συμβουλή τι θα του λέγατε; Θα του έλεγα να δημιουργεί απερίσπαστος, προσπαθώντας να απελευθερώνει συνεχώς την έμπνευσή του. Να επηρεάζεται, αλλά να μην αντιγράφει. Να μην προσπαθεί να αρέσει και να δουλεύει σκληρά!
Η μόδα είναι… Δημιουργία και… πώληση.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΛΕΟΝΩΡΑ ΚΑΝΑΚΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ