Oι εταιρίες και οι οργανισμοί σε διεθνές επίπεδο, αντα-ποκρινόμενοι στους επιχειρηματικούς στόχους και τις ανάγκες των συνεργατών και των εργαζομένων τους, επανασχεδιάζουν τη στρατηγική τους και προσαρμόζουν τις επιχειρησιακές τους λειτουργίες στις σύγχρονες κοινωνικές τάσεις και ανθρώπινες ανάγκες. Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη συνδυάζει τα κοινωνικά οφέλη με τους άμεσους στρατηγικούς στόχους μιας επιχείρησης και περιλαμβάνει ενέργειες και πολιτικές που αποσκοπούν στην άμεση επέμβαση του οργανισμού μέσω της κατανομής πόρων, βάσει των κοινωνικών αναγκών.
Στο πλαίσιο των δράσεων αυτών, η νέα γενιά ηγετών δημιουργεί περιβάλλοντα εργασίας, όπου όλοι ενθαρρύνονται σε δημιουργική λύση των προβλημάτων, σε συνεργατική διαπραγμάτευση και σε ικανοποίηση των συμφερόντων. Μέσω προγραμμάτων εκπαίδευσης σε πολυσύνθετες, συνεργατικές δομές, διαδικασίες και κουλτούρες επίλυσης, προλαμβάνονται κι επιλύονται οι διαμάχες μέσα στην επιχείρηση, παρέχονται εναλλακτικές και δίνονται κίνητρα αυτοανακάλυψης, μάθησης και μετάπλασης.
Α. Η Εσωτερική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Για να μπορέσει μια υπεύθυνη κοινωνικά επιχείρηση να απολαμβάνει την εκτίμηση των εμπορικών συνεργατών της, την ύπαρξη ουσιαστικών ενδοεταιρικών σχέσεων με τους εργαζομένους και τη συνεχόμενη αποδοχή της τοπικής κοινωνίας, ο καθορισμός του προγράμματος επιχειρηματικής δραστηριότητάς της θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα πολιτιστικών, μορφωτικών, ανθρωπιστικών πρωτοβουλιών και κοινωνικών δραστηριοτήτων. Η εσωτερική ΕΚΕ αφορά κυρίως στους υπαλλήλους και συνδέεται με θέματα, όπως η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, η υγεία και η ασφάλεια, καθώς και η διαχείριση της αλλαγής. Στην κατεύθυνση ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού, κρίσιμο ρόλο έχουν η αναβάθμιση κι ο εκσυγχρονισμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Η συνεχής ανάπτυξη των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εργαζομένων μέσω ενδοεπιχειρησιακών προγραμμάτων εκπαίδευσης και ανάπτυξης ανοίγει τον δρόμο για τη διαχείριση της αλλαγής και τον συνδυασμό της κοινωνικής ανάπτυξης με τη βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα. Ειδικά στις τρέχουσες συνθήκες, οι πρωτοβουλίες των εταιριών για ενδυνάμωση με προγράμματα εκπαίδευσης του προσωπικού ενισχύουν την αξιοπιστία τους, συμβάλλουν στην ενίσχυση των αποτελεσμάτων τους και δημιουργούν κλίμα εμπιστοσύνης, αποδεικνύοντας την ανθρωποκεντρική διάσταση της κοινωφέλειας στην οποία πιστεύουν.
Πρόληψη των συγκρούσεων & εμπέδωση των αρχών διαπραγμάτευσης
Η δημιουργία μηχανισμών πρόληψης και διαχείρισης των συγκρούσεων και η εμπέδωση των αρχών διαπραγμάτευσης ενισχύουν τη θέση στο επιχειρηματικό περιβάλλον και καθορίζουν κοινές αξίες για εργαζομένους, συνεργάτες και την κοινωνία. Η διαχείριση των συγκρούσεων είναι μία δεξιότητα κατακτήσιμη και βελτιώσιμη και περιλαμβάνει τα βήματα διάγνωσης και διευθέτησής τους. Προϋποθέτει διαχείριση απαιτητικών συζητήσεων, κατανόηση κι εντοπισμό διαφορετικών τύπων προσωπικότητας, αποτελεσματικό χειρισμό τους και απεικόνιση του τρόπου επίλυσης. Τα προγράμματα εκπαίδευσης προετοιμάζουν για τα στάδια της διαπραγμάτευσης, ώστε οι συμμετέχοντες να εφαρμόζουν τις βασικές αρχές και δεξιότητες -με βάση τη θεωρία του Harvard-, να διαχειρίζονται τα πολυπολιτισμικά στοιχεία, το συναισθηματικό στοιχείο της διαπραγμάτευσης, αναπτύσσοντας τη συναισθηματική τους νοημοσύνη κι επιδεικνύοντας ενσυναίσθηση, να καλλιεργούν επικοινωνιακές δεξιότητες και να επινοούν αμοιβαία επικερδείς προσφορές, ξεπερνώντας τα αδιέξοδα.
Β. Η Εξωτερική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Η εξωτερική ΕΚΕ σχετίζεται με την επέκταση της ευθύνης της εταιρίας στην τοπική κοινότητα και αφορά σ’ ένα ευρύ σύνολο ενδιαφερομένων -εργαζόμενοι, μέτοχοι, εταίροι, προμηθευτές, πελάτες, δημόσιες αρχές, ΜΚΟ. Εδραιώνεται, έτσι, σχέση εμπιστοσύνης με τα ανθρώπινα δίκτυα και δημιουργείται αξία για το κοινωνικό σύνολο, μέσω προγραμμάτων σχολικής διαμεσολάβησης και διαχείρισης των συγκρούσεων.
Οι κρίσεις δοκιμάζουν τις αντοχές μας, αλλά ταυτόχρονα μας ενώνουν, αναδεικνύοντας νέες αξίες. Δεν μπορούμε, προς το παρόν, να εκτιμήσουμε τι θα αφήσει πίσω της η κρίση, που ξεκίνησε ως υγειονομική κι εξελίσσεται σε οικονομική και κοινωνική. Βλέπουμε, όμως, τα θετικά της εμπειρίας στην ευαισθητοποίηση απέναντι στην κοινωνία.
About
H Ζωή Ε. Γιαννοπούλου - Στεφάνου είναι Δικηγόρος Παρ'. Αρείω Πάγω, ΔΝ, Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια ΥΔ, ΗΒ, ΗπΑ, Διευθύντρια Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Επίλυσης Συγκρούσεων (europeanresolution.com).Ορίστηκε Συμφιλιώτρια στο Διεθνές Κέντρο για την Επίλυση Διαφορών από Επενδύσεις (ICSID: International Center for the Settlement of Investment Disputes), που αποτελεί εξειδικευμένο φορέα διαιτησίας και συμφιλίωσης-ιδρύθηκε δυνάμει της Συμβάσεως της Ουάσιγκτον του 1965 περί διαφορών από επενδύσεις μεταξύ κρατών και υπηκόων άλλων κρατών, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Τράπεζας για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη.
H Zωή Γιαννοπούλου - Στεφάνου είναι υποψήφια στα βραβεία GIWA awards -Greek International Women Awards- στην κατηγορία Social Science.
Στόχος των GIWA awards είναι η αναγνώριση και επιβράβευση των Ελληνίδων που έχουν διακριθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό, μέσω των επαγγελματικών επιτευγμάτων, των δράσεών και των επιδόσεών τους. Για να ψηφίσετε πατήστε εδώ.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2021