fbpixel

Search icon
Search
ARTS & CULTURE

Shoot me!

ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ

Shoot me!

Από µικρή ασχολείται µε τη φωτογραφία. «Είναι επόµενο όταν η ζωή σου σχετίζεται µε τη φωτογραφία και µπαινοβγαίνεις στα µουσεία», τονίζει. Σπούδασε Φωτογραφία στο Μόναχο, κάνοντας Master στην Bayerisches Staatslehranstalt fur Photographie -η µοναδική ελληνίδα απόφοιτος-, σχολή από την οποία αποφοίτησαν κορυφαίοι φωτογράφοι. Τα τελευταία χρόνια, εξειδικεύτηκε στο πορτρέτο, την αρχιτεκτονική φωτογραφία και το ρεπορτάζ, ενώ συνεργάζεται µε αθηναϊκά και ξένα περιοδικά. Έχει πραγµατοποιήσει πολλές εκθέσεις σε Ελλάδα και Ευρώπη, συµµετείχε στην Biennale Nέων Καλλιτεχνών, ενώ φωτογραφίες της έχουν κερδίσει διεθνή βραβεία και έργα της βρίσκονται στο Μακεδονικό Μουσείο και ιδιωτικές συλλογές.

«Diaries» ονόµασε ο Βασίλης Τούπας, ιδιοκτήτης της gallery “The apartment”, την τελευταία της έκθεση, που φιλοξενήθηκε στο Ίδρυµα Ευγενίδου, µε φωτογραφίες από ερασιτεχνική Polaroid. Η επιλογή της Polaroid επαναφέρει µνήµες περασµένων ετών και είναι συνειδητή, καθώς τα ξεθωριασµένα χρώµατα, το τετράγωνο format και η αισθητική τους παραπέµπουν σε άλλες εποχές. Οι συγκεκριµένες φωτογραφίες, που έχουν ληφθεί σε διάφορες χώρες, δεν έχουν πατρίδα και ηµεροµηνία, δείχνουν, όµως, οικείες. Είναι µια ανάκληση της µνήµης, όπως λέει, δανειζόµενη µια έκφραση του Mark Francis. «Η Polaroid είναι µόδα, αλλά προσπαθώ να είµαι συγκεκριµένη σε αυτό που τραβάω. ∆εν το έκανα επειδή είναι µόδα, εµένα µου ταιριάζει. Το παλιό δε βγαίνει µόνο από την υφή, η αίσθηση της ανάµνησης βγαίνει από τον τρόπο κι από αυτό που τραβάω».

Παραδέχεται ότι για να επιβιώσει επαγγελµατικά πρέπει να φωτογραφίζει καθηµερινά. «Έχω τα περιοδικά, το στούντιο και ανάµεσα, αν έχω χρόνο και διάθεση, φωτογραφίζω. ∆εν κάνω ποτέ δύο παράλληλα πράγµατα για το εικαστικό κοµµάτι, πρώτα κλείνω τη µια θεµατική και µετά ανοίγω άλλη».

Αναρωτιέµαι αν ‘‘ξαναδιαβάζει’’ µια φωτογραφία όταν πέσει στα χέρια της και τι ανακαλύπτει. «Στη δεύτερη ανάγνωση ανακαλύπτεις στοιχεία που δεν υπήρχαν, αλλιώς δεν έχει νόηµα. Είναι ένας ζωντανός οργανισµός, µπορείς να ανακαλύψεις στοιχεία και σε µια γραµµή. Επικοινωνείς, γίνεται ένας διάλογος µε το εγώ και µε σένα. Όταν δεσου µιλάειπιαπας για άλλα. Σχέση είναι κι αυτό. Την αγάπη που νιώθω για κάτι δικό µου, θα νιώσω και για ένα έργο οποιουδήποτε µου τραβήξει την προσοχή». Αυτή την εποχή, η εικόνα που έχει κερδίσει το θαυµασµό της προέρχεται από τη σελίδα του Μεγακλή Ρογκάκου στο Fb, η ελαιογραφία “Dragon” του ιάπωνα καλλιτέχνη Seiho Takeuchi . «∆ε βλέπω την ώρα να γυρίσω σπίτι να τη δω».

ιαχωρίζοντας το εικαστικό κοµµάτι από το πορτρέτο, θεωρεί ότι στο πρώτο, έχει επιλογή κι αν δεν τα καταφέρει θα αναθεωρήσει ή θα φύγει και θα επιστρέψει άλλη µέρα. Αντίθετα, στο πορτρέτο… «δεν έχω επιλογή, είναι επαγγελµατική σχέση και θα κάνω το καλύτερο. ∆ε θα σταµατήσω αν δεν είµαι ευχαριστηµένη. Έχεις ευθύνη απέναντι στον πελάτη, θα µατώσεις και θα βγάλεις το καλύτερο». Και ποιος είναι υπεύθυνος για το τέλειο κάδρο; «∆εν υπάρχει τίποτα απόλυτο. Μπορεί ένας ερασιτέχνης να βγάλει κάποιον πολύ καλά, αλλά αν το συµπτωµατικό δεν επαναληφθεί, εγώ, τη συµπτωµατική επιτυχία πρέπει να την έχω πάντα. Αν απευθύνεσαι σε επαγγελµατία είναι υποχρεωµένος να σε εκπλήξει, να δεις πράγµατα από σένα που δεν περίµενες ότι υπήρχαν ή ότι θα βγουν. Όταν µου ζητάει κάτι ο πελάτης θα κάνω πάντα κάτι παραπάνω. Η σχέση µπορεί να είναι επαγγελµατική, αλλά ο εαυτός µου είναι παρών».

Και σε ποια φωτογραφία θα αποτύπωνε την κατάσταση της σύγχρονης Ελλάδας; «Σε καµία», έρχεται απόλυτα η απάντησή της. «Αυτό κάθε µέρα αλλάζει. Ό,τι θα κάνω σήµερα, αύριο θα είναι άκυρο. Αυτό είναι χαρακτηριστικό των καιρών. ∆εν µπορώ να κάνω σχέδια, θα ανατραπούν. Πιο πολύ βαδίζεις µε το ένστικτο και την ελπίδα. Το πώς αισθάνοµαι µπορεί να βγάλω, το πώς είναι η Ελλάδα, δεν µπορώ».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΟΝΙΑ ΤΑΛΑΝΤΙΝΟΥ

GLOW LOVES

What's GLOW Vol.10 | 12.12
WHAT'S GLOW

What's GLOW Vol.10 | 12.12