Αυτό το ασυνήθιστο σπίτι είναι η τελευταία ανακάλυψη του λάτρη της μικρο-αρχιτεκτονικής και ιδιοκτήτη γκαλερί στο Perpignan, Clément Cividino. Το «καλλιτεχνικό παιδί» του Έλληνα αρχιτέκτονα Νικόλαου Ξαστερού -το σπίτι σε σχήμα UFO- ακολουθεί τα βήματα άλλων δημιουργιών που μοιάζουν με λοβούς, του Raymond Camus (2022) και του Studio Rochel (2021), οι οποίες έχουν στο παρελθόν κοσμήσει τον καταλανικό αμπελώνα του γκαλερίστα, Terra Remota.
Στον έμπορο έργων της Perpignan, Clément Cividino, οφείλουμε αυτήν την εκπληκτική εγκατάσταση, που θα εκτίθεται στο κτήμα κρασιού. Ένας ειδικός στις προκατασκευασμένες μίνι-αρχιτεκτονικές του 20ού και 21ου αιώνα, ο ιδιοκτήτης της γκαλερί είχε ήδη εκθέσει στον ίδιο χώρο το Chalet Nova, ένα φουτουριστικό σπίτι που χτίστηκε το 1972.
Ο Cividino συνάντησε για πρώτη φορά αυτή την ασυνήθιστη κατοικία, που ονομάστηκε Maison Xasteros το 2016, όταν ένας από τους πελάτες του πήγε διακοπές στην Ελλάδα και του έστειλε μια φωτογραφία αυτού του ασυνήθιστου σπιτιού, που εντοπίστηκε τυχαία σε ένα χωριό νότια της Αθήνας. Αμέσως, ο γκαλερίστας αποφάσισε να το επαναπατρίσει στη Γαλλία. Χρειάστηκαν δύο ταξίδια διάρκειας μιας εβδομάδας για τη μεταφορά της κατασκευής και την πλήρη αποκατάστασή της. Το μόνο πράγμα που άλλαξε ήταν το χρώμα των παραθύρων Altuglas, το οποίο έχει πλέον μια καπνιστή-καφέ απόχρωση.
Κατασκευασμένο από fiberglass και με μέγεθος 50 τ.μ., το Maison Xasteros είναι αρκετά μοναδικό, με μόνο δέκα παραδείγματα να έχουν απομείνει στον κόσμο. Το μοντέλο κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τον Σεπτέμβριο του 1969 για μια εταιρεία με την επωνυμία Alta, με την οποία συνεργάστηκε ο αρχιτέκτονας Νικόλαος Ξάστερος.
Το «αρχιτεκτονικό UFO» ανακαινίστηκε πλήρως από τον ιδιοκτήτη της γκαλερί, που αμέσως γοητεύτηκε τόσο από τον οραματικό χαρακτήρα του έργου όσο και από τη σπανιότητά του. Στο εσωτερικό, ο Cividino αναβίωσε μια υπέροχη διακόσμηση από τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, συνδυάζοντας εμβληματικά σχεδιαστικά κομμάτια: το φωτιστικό δαπέδου Raie Manta του Louis Durot, ένα γραφείο Michel Boyer, τα καθίσματα Mario Sabot και Michel Dumas.
Ο άνθρωπος της τέχνης είναι παθιασμένος με τη μικρο-αρχιτεκτονική του 20ού αιώνα και ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τις ασυνήθιστες κατασκευές. Έχει εκθέσει έναν από τους Hexacubes του Georges Candilis στην Art Basel τον Ιούνιο του 2012, ένα πρώην πρατήριο καυσίμων της Total σχεδιασμένο από τον Jean Prouvé στη FIAC 2019 στο Παρίσι και το Chalet Nova που φαντάστηκε το Studio Rochel στην έκθεση design του Μιλάνου 2022 σε συνεργασία με τη Louis Vuitton.
Άλλα «καλλιτεχνικά ευρήματά» του περιλαμβάνουν ένα «σπίτι φυσαλίδων με έξι κελύφη» που φαντάστηκε ο Jean-Benjamin Maneval μεταξύ 1964 και 1968 και μία από τις πισίνες Tournesol που σχεδίασε ο Bernard Schoeller και δημιουργήθηκαν μεταξύ 1971 και 1982. «Αυτό που με γοητεύει σε αυτά τα έργα είναι ο οραματικός τους χαρακτήρας. Δημιουργήθηκαν σε μια ουτοπική εποχή, υπό την επίδραση της ποπ κουλτούρας και της ανάπτυξης των πλαστικών», εξηγεί.
Φωτογραφίες: Stephen Julliard
Πηγή: AD