Tο περιβαλλοντικό πρόγραμμα “Ding Dong Challenge” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επέλεξε για ambassadors τους έλληνες influencers Άγγελο Σταυρόπουλο κι Ευτυχία Πραντάλου. Οι ίδιοι περιγράφουν την εμπειρία τους, καθώς και τον απώτερο σκοπό της καμπάνιας.
Άγγελος Σταυρόπουλος
Influencer, κάνει το διδακτορικό του στον Ψηφιακό Ακτιβισμό και την Πολιτική Εμπιστοσύνη και διδάσκει Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, στο πλαίσιο της διατριβής του.
The Concept
Το πρόγραμμα “Ding Dong Challenge” της ΕΕ είναι ένα project που σκοπό έχει να ευαισθητοποιήσει τη νέα γενιά -μέσω των social media- για την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιωσιμότητα, δίνοντας βάση στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση. Φανερώνει μέσα από τα local trips τη γοητεία της χώρας μας και αποδεικνύει πόσο σημαντική είναι η μείωση -και σταδιακά η εξάλειψη- του πλαστικού στην καθημερινότητά μας, η υποστήριξη των εγχώριων θαλάσσιων οικοσυστημάτων (Οργάνωση iSea), η ανάδειξη της φύσης ως αρωγού της κοινωνίας και της οικονομίας, κι όλα αυτά μ’ έναν ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο. Ουσιαστικά, δείχνει ότι οι αλλαγές στον τρόπο ζωής μας είναι απλές και ξεκινούν από εμάς τους ίδιους.
The Εxperience
Ο δικός μου ρόλος στην όλη διαδικασία ήταν να εκπροσωπήσω το project “like a fish in the water” του “Ding Dong”, με πρώτο σταθμό τη Θεσσαλονίκη κι έπειτα την Επανομή, την Έδεσσα, τα Λουτρά Πόζαρ, το Εθνικό Πάρκο Δέλτα Αξιού και τη λίμνη Κερκίνη. Εκεί -είτε με τη φυσική μου παρουσία είτε μέσω virtual ξενάγησης- συνάντησα οργανισμούς, φορείς διαχείρισης και ανθρώπους, που προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο για τον τόπο τους. Σκοπός μου ήταν ν’ αναδείξω στο κοινό μου στα social media τις δράσεις τους και τo πλαίσιο στo οποίo τις υλοποιούν, καθώς και τη στήριξη της ΕΕ μέσα από διάφορα έργα και χρηματοδοτήσεις. Έμαθα ότι με απλούς τρόπους μπορεί κανείς να θέσει τις βάσεις σε προσωπικό επίπεδο, για να μειώσει τον δικό του αντίκτυπο στη μόλυνση του περιβάλλοντος, και είδα πως το νερό, εκτός από φυσικός προστάτης της φύσης και πηγή ζωής, μπορεί να αποτελέσει αρωγό της τοπικής οικονομίας. Συνειδητοποίησα ουσιαστικά πως το να μεριμνούμε για το περιβάλλον εμπερικλείει ένα γενικότερο πλαίσιο προστασίας των κοινωνικών δομών και της οικονομίας, καθώς η φύση λειτουργεί ως απαρχή τους.
Food for Thought
Δυστυχώς, η κλιματική αλλαγή υφίσταται και είναι κάτι που βιώνουμε όλο και πιο έντονα. Ωστόσο, θεωρώ πως η αλλαγή μικρών συνηθειών στην καθημερινότητά μας μπορεί να περιορίσει τη ζημιά. Το “Ding Dong” με βοήθησε ν’ αποφεύγω όσο μπορώ τη χρήση πλαστικού, να στηρίζω εταιρίες που προωθούν ένα πιο οικολογικό lifestyle και να υιοθετώ συνήθειες και συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη βιωσιμότητα. Αγαπώ τη φύση και πιστεύω πως είναι η μεγαλύτερη πολιτιστική κληρονομιά που προσφέρει ένας τόπος. Αυτό που με μαγεύει περισσότερο είναι η δυνατότητά της ν’ αποκαθιστά τις καταστροφές που μπορεί να υποστεί, το να δημιουργεί και να χαρίζει απλόχερα και με ζωντάνια αυτό που ο άνθρωπος αποκαλεί «σπίτι του».
The Digital Side
Θεωρώ πως όλα τα κοινωνικά πρότυπα βρίσκονται στα πρόθυρα της ψηφιοποίησης, εκτός από το περιβάλλον, το οποίο είναι ίσως ένα από τα ελάχιστα πράγματα σε αυτόν τον κόσμο που δεν μπορεί να πάρει ηλεκτρονική μορφή. Ο ψηφιακός ακτιβισμός με τον οποίο ασχολούμαι πρόκειται ν’ απασχολήσει πολλούς από εμάς στο μέλλον, διότι μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητάς μας εκτυλίσσεται στο διαδίκτυο -πλέον, μπορούμε να κάνουμε σχεδόν τα πάντα μέσα από μια οθόνη, κι αυτό μπορεί να είναι και θετικό αλλά και αρνητικό. Έτσι, λοιπόν, η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί ένα βασικό στοιχείο του, που θα έχει αντίκτυπο στο μακρινό μέλλον. Τείνω να πιστεύω πως οι άνθρωποι στις media πλατφόρμες προωθούν την καλή όψη του εαυτού τους και πολλοί από αυτούς -ανάμεσά τους κι εγώ- εκθέτουν και την ευαίσθητη κοινωνική τους πλευρά, μιλώντας ανοιχτά για σημαντικά θέματα, όπως το νόημα της μέριμνας για το περιβάλλον και το sustainability, μυώντας με αυτόν τον τρόπο το κοινό τους σ’ ένα οικολογικό lifestyle.
Ευτυχία Πραντάλου
Influencer, φυσικοθεραπεύτρια, δραστηριοποιείται στον χώρο του Digital Marketing και της Φωτογραφίας.
Challenge Accepted
Η ενασχόλησή μου με τον εθελοντισμό, το περιβάλλον και το πάθος μου για τα social media είναι τα στοιχεία που εντόπισαν σε μένα οι άνθρωποι της ΕΕ και μου πρότειναν να εκπροσωπήσω την Ελλάδα στην 3η διαδρομή της “Ding Dong” καμπάνιας, με στόχο να μυήσω ακόμη περισσότερους νέους σ’ έναν οικολογικό τρόπο ζωής και ταξιδιών. Η εμπειρία αυτή αποτέλεσε μια μεγάλη πρόκληση, όχι μόνο για μένα, αλλά και για τους ακολούθους μου στο Instagram, καθώς μου δόθηκε η ευκαιρία ν’ ανταλλάξω πολλά mini green challenges με τη διαδικτυακή μου κοινότητα, μέσα από τα οποία κατανοήσαμε τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος, αφού είδαμε στην πράξη τι μπορούμε να τροποποιήσουμε, ώστε να συμβάλουμε σε αυτήν την προσπάθεια. Ανακάλυψα περιοχές στην Ελλάδα με τεράστιο γεωλογικό ενδιαφέρον, ήρθα σ’ επαφή με ανθρώπους που ο καθένας είχε κάτι μοναδικό να μου διδάξει, και με τη σειρά μου το επικοινώνησα στους ανθρώπους που με ακολουθούν, μέσω της δημιουργίας οπτικοακουστικού περιεχομένου.
Step by Step
Το θέμα της δικής μου διαδρομής ήταν ο Οικοτουρισμός στην Κρήτη, και συγκεκριμένα, πώς μπορεί κάποιος να γίνει ο τέλειος οικοτουρίστας στη μεγαλόνησο. Κλήθηκα να επισκεφθώ -έστω και εικονικά- έξι βιώσιμους σταθμούς που έχουν την έδρα τους στο νησί, να γνωρίσω τους εκπροσώπους τους και μέσω live συνδέσεων στο Instagram να μεταδώσω στον κόσμο τις εμπειρίες και το έργο όλων αυτών των ανθρώπων, που έχουν αφιερώσει ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής τους στην ενίσχυση και την προστασία του περιβάλλοντος. Όλα αυτά τα ταξίδια μ’ έφεραν έξω από την πόρτα αξιόλογων ατόμων, ακαδημαϊκών, επιστημόνων και ντόπιων, που μετέφεραν τα δικά τους βιώματα μέσα από την πολυετή ενασχόληση κι εργασία τους πάνω στο κομμάτι της βιωσιμότητας. Η δική μου διαδρομή έκλεισε μ’ ένα “Βig Green Challenge”, για το οποίο προκάλεσα τους followers μου ν’ ανακαλέσουν στη μνήμη τους ένα ταξίδι για το οποίο, αντί να χρησιμοποιήσουν ένα ταξί ή ένα αμάξι, έπρεπε να επιλέξουν έναν πιο οικολογικό τρόπο μεταφοράς. Τελικά, με τις επιλογές τους κατάφεραν ν’ ανακαλύψουν αυθεντικά τοπία και να βιώσουν τους ρυθμούς και τη ζωή του location που επισκέφθηκαν.
The Perfect Eco-tourist
Αν και είμαι αντίθετη με τον όρο «τέλεια» -καθώς η τελειότητα υποδηλώνει κάτι άπιαστο, κάτι αβέβαιο, μια κατάσταση στην οποία δύσκολα θα βρεθεί και θα βρει κανείς-, στο συγκεκριμένο θέμα θεωρώ πως δεν ισχύει. Μπορούμε να γίνουμε οι τέλειοι οικοτουρίστες, είτε τροποποιώντας είτε αλλάζοντας εξολοκλήρου κάποιες συνήθειες, τόσο στον τρόπο ζωής όσο και στον τρόπο που ταξιδεύουμε. Υπάρχουν αμέτρητες επιλογές για να συμβάλουμε στην προσπάθεια ενός πιο eco-friendly lifestyle -από το να επιλέξουμε να μετακινηθούμε με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς μέχρι το να μαζέψουμε σκουπίδια από τις ακτές-, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε όλοι τη σημασία αυτών των πράξεων και να θέσουμε έναν κοινό στόχο ως πολίτες.
Nature Lover
Αυτό που με μαγεύει στη φύση είναι η ψυχική γαλήνη και το αίσθημα ελευθερίας που προσφέρει, συνοδευόμενο από τα πράσινα τοπία που με ταξιδεύουν και λειτουργούν θεραπευτικά. Έτσι βρίσκω τον εαυτό μου. Είναι ένας θησαυρός, που όσο πιο γρήγορα τον ανακαλύψεις τόσο περισσότερα έχεις να δεις και να μάθεις από αυτόν. Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής γίνονται ολοένα και πιο εμφανείς, γεγονός που με ανησυχεί. Προσωπικά, προσπαθώ να βάλω το δικό μου λιθαράκι, ώστε να μην επιδεινωθεί το φαινόμενο, έχοντας ως απώτερο όνειρο να υπάρξει ξανά ισορροπία στη φύση. Έχω «ντύσει» την καθημερινότητά μου μ’ έναν eco χαρακτήρα, καθώς έχω αντικαταστήσει κάποιες επιβλαβείς για το περιβάλλον συνήθειες, με άλλες που το σέβονται. Παρατηρώ ότι οι social media users, και κυρίως η νέα γενιά, τείνουν να κατανοούν το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζει η Ελλάδα και κατ’ επέκταση ο πλανήτης, κι αυτό που θα συμβούλευα σε όλους είναι να μην ξεχνούν να φροντίζουν το περιβάλλον, το σπίτι των επόμενων γενιών!
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ IOYNIOY 2021