fbpixel

Search icon
Search
Work from home: Εσείς γνωρίζετε ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις του remote working;
PSYCHOLOGY

Work from home: Εσείς γνωρίζετε ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις του remote working;

Spoiler Alert: Δεν είναι μόνο η έλλειψη παρουσίας στο γραφείο που κάνει αυτήν τη νέα συνθήκη πιο δύσκολη


Από το 1ο lockdown γνωρίσαμε την αλλαγή, με μεγαλύτερη από όλες να είναι αυτή που μας βρίσκει να εργαζόμαστε στον καναπέ με το laptop αγκαλιά, αντί του desktop στο γραφείο μας. Κι αν αυτό αρχικά φάνταζε η απόλυτη εργασιακή συνθήκη, κι αν ευχηθήκαμε αμέτρητες φορές στα χρόνια της επαγγελματικής μας πορείας να μην χρειαζόταν να πάμε στο γραφείο, αλλά να μείνουμε σπίτι, η εργασιακή πραγματικότητα που έφερε η πανδημία και η καραντίνα έχει τις προκλήσεις της τελικά – προκλήσεις που πριν τις γνωρίσουμε δεν φανταζόμασταν, αφού στο μυαλό μαςη δυνατότητα του WFH (working from home aka εργασία από το σπίτι) αποτελούσε την απόλυτη ουτοπία – και ελευθερία!

Ποιες είναι τελικά, οι προκλήσεις του WFH;

Υπερεργασία. Ένας λόγος που οι managers τείνουν να είναι αρνητικοί του remote working είναι η πεποίθηση ότι ο υπάλληλος μπορεί να «ξεγλιστρήσει» των αρμοδιοτήτων του χωρίς την απαραίτητη επίβλεψη ενός υπευθύνου που θα στέκεται από «πάνω του» με τη φυσική του παρουσία. Στην πραγματικότητα, βέβαια η τάση είναι να συμβαίνει το αντίθετο, με τους εργαζόμενους που δουλεύουν από το σπίτι να εργάζονται πολλές περισσότερες ώρες από αυτές που ορίζει το ωράριο εργασίας τους.

Πότε ξεκινά η εργασία, πότε τελειώνει –τα όρια φαίνεται να είναι πολύ θολά με αποτέλεσμα όταν το γραφείο σας είναι ο ίδιος χώρος με το σπίτι σας να πιάνετε τον εαυτό σας να απαντά σε e-mails πελατών, έως και δέκα λεπτά πριν πέσετε για ύπνο.

work-from-home-4.jpg


Πώς να το αποφύγετε

Κλείστε ραντεβού το απόγευμα μετά την ώρα που έχετε σχολάσει ώστε να διατηρηθείτε απασχολημένοι μακριά από το «γραφείο-σπίτι».

Βάλτε reminders για τα διαλείμματά σας, γιατί κανένα υπερφορτωμένο μυαλό δεν καταφέρνει να είναι αντίστοιχα παραγωγικό. Επιλέξτε στο διάλειμμά σας να κάνετε μία βόλτα, να πάρετε ένα snack, να ακούσετε μουσική, να κάνετε διαλογισμό. Επιλέξτε δραστηριότητες που θα σας κρατήσουν μακριά από οθόνες όπως του κινητού ή της τηλεόρασης ώστε να ξεκουράσετε τόσο το πνεύμα σας, όσο και τα μάτια σας!

Ενημερώστε τους συναδέλφους σας μέχρι πότε είστε διαθέσιμοι. Το ότι εσείς θέλετε να βάλετε όρια, δεν σημαίνει ότι το ίδιο επιθυμεί και η ομάδα, ο προϊστάμενος, οι συνάδελφοί -ακόμα και οι πελάτες σας! Φροντίστε να τους ενημερώσετε εγκαίρως ότι αποχωρείτε και κλείστε τον υπολογιστή, το viber, τoslack ή οποιοδήποτε άλλο μέσο επικοινωνίας χρησιμοποιείτε στην εργασία σας. Όσο πιο ξεκάθαρα είναι τα όριά σας, τόσο καλύτερα θα είστε σε θέση να προστατεύετε τον εαυτό σας.

Θέστε φυσικά εμπόδια που διαχωρίζουν την προσωπική από την επαγγελματική σας ζωή. Το να είστε σε θέση να κλείσετε την πόρτα του γραφείου πίσω σας και να πάτε στον προσωπικό σας χώρο είναι πολύ σημαντικό για να αναγνωρίσει ο εγκέφαλός σας ότι φτάσατε στο τέλος του ωραρίου σας και από εκεί και στο εξής ξεκινάει ο προσωπικός χρόνος. Αν όμως, δεν υπάρχει γραφείο στο σπίτι σας, φροντίστε να απομονώσετε οποιοδήποτε αντικείμενο σημαίνει «δουλειά» -ακόμα κι αν αυτό είναι να βάλετε το laptop σ' ένα συρτάρι ή να το κρύψετε σε άλλο δωμάτιο προκειμένου να μη βρίσκετε στο οπτικό σας πεδίο και σας θυμίζει τις εκκρεμότητές σας.

work-from-home-2.jpg


Extra tip: Μην ξεχνάτε να απενεργοποιήσετε τις ειδοποιήσεις που σχετίζονται με την εργασία σας! Γιατί όσο είστε «συνδεδεμένοι» διαδικτυακά, είστε και γνωστικά και έτσι σύντομα θα περάσετε άλλο ένα βράδυ να ανταλλάσσετε emails, αντί να ξεκουράζεστε.

Προτεραιότητες και πειρασμοί. Είναι άλλο να έχεις έναν manager υπεύθυνο για τη διαχείριση των αρμοδιοτήτων σου κι άλλο να μπαίνεις εσύ σ' αυτήν τη θέση. Η διαχείριση των tasks σας είναι δύσκολο από μόνο του –προσθέστε τώρα και όλους τους πειρασμούς που παραμονεύουν στο σπίτι με στόχο την προσοχή σας (από το ψυγείο, το κινητό μέχρι την αγαπημένη σας σειρά στο Nerflix).

Πώς να το διαχειριστείτε

Ξεκινήστε το πρωινό σας με το πιο σημαντικό task της ημέρας, μειώνοντας τις πιθανότητες να παρασυρθείτε αργότερα από τις οικείες «σειρήνες»τη στιγμή που θα αισθανθείτε πιο κουρασμένη.

Θέστε ένα όριο ημερήσιων tasks και οργανωθείτε από την προηγούμενη ημέρα, ώστε να αποφύγετε να εμπλακείτε σε πράγματα που θα σας κάνουν να χρονοτριβήσετε.

Διαχειριστείτε την ενέργειά σας και όχι τον χρόνο σας. Δεν είμαστε παραγωγικοί όλη την ημέρα. Παρατηρήστε πότε η «μπαταρία» σας είναι χαμηλότερη και πότε υψηλότερη και μοιράστε τα tasks που χρειάζεται να διεκπεραιώσετε με βάση το πόσο σε θέση θα είστε εκείνη την ώρα να ανταποκριθείτε σε ένα εύκολο ή πιο απαιτητικό project.

«Διακόπτες εργασίας». Τα καλά νέα του WFH είναι ότι δεν χρειάζεται να βρείτε τρόπο να αποφύγετε τον ενοχλητικό συνάδελφο που έρχεται να σας βρει στο γραφείο σας ή τον προϊστάμενο που θέλει να σας ελέγξει. Τα κακά νέα είναι ότι μπορεί να αποφεύγετε τα παραπάνω, αλλά όχι άλλα ερεθίσματα που μπορεί να διακόψουν τη ροή του προγράμματός σας, ένα meeting, ένα σημαντικό τηλεφώνημα. Ποια είναι αυτά; Ο σύντροφος, τα παιδιά, ένα κατοικίδιο που θέλει να παίξει ακόμα και ο courier που χτυπάει ενοχλητικά το κουδούνι την ώρα που κάνετε παρουσίαση μέσω zoom σε έναν νέο πελάτη!

    Πώς να το ελέγξετε

    Ορίστε ένα «σημάδι» που να δείχνει ότι είστε εστιασμένη στην εργασία σας, βάζοντας τα ακουστικά σας ή κρεμώντας στην πόρτα σας μία «Μην ενοχλείτε» πινακίδα.

    Εξηγήστε για ποιον λόγο είναι σημαντικό να μην σας διακόπτουν αφού χάνοντας τη συγκέντρωσή σας ενδεχομένως να χρειαστεί να δουλεύετε περισσότερο χρόνο.

    Εκπαιδεύστε τα παιδιά και τον σύντροφό σας να αυτοεξυπηρετούνται (όσο είναι αυτό εφικτό) –είναι αρκετά δύσκολο να είστε η μοναδική που γνωρίζει που είναι το συρραπτικό για παράδειγμα!

    Μείνετε συγκεντρωμένη όταν εργάζεστε αποφεύγοντας κλήσεις από φίλους ή οτιδήποτε άλλο δεν αφορά την εργασία σας.

    Χαμηλώστε την ένταση του σταθερού τηλεφώνου περιορίζοντας έτσι την πιθανή διακοπή από τη θεία, τη γιαγιά, τη γειτόνισσα.

    Αποδράστε σε ένα δωμάτιο αν δεν λειτουργεί το WFH σε κοινόχρηστους χώρους και διαμορφώστε το όσο είναι αυτό δυνατό με τρόπο που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της εργασίας σας.

    work-from-home-3.jpg
    Image source: @emmahill

    Απομόνωση. Οι συνεργάτες, οι υπάλληλοι ή οι συνάδελφοί μας είναι ο ένας από τους κοινωνικούς μας κύκλους. Η ανάγκη της εργασίας από το σπίτι που δημιούργησε η πανδημία, οδήγησε σε εντονότερη απομόνωση -ειδικά εκείνων που μένουν μόνοι τους επηρεάζοντας την καθημερινότητα, τη διάθεση, την κινητοποίηση και φυσικά την ψυχολογία μας!

    Πώς να το ξεπεράσετε

    Break it up. Επιλέξτε στα διαλείμματά σας να μιλάτε με φίλους στο τηλέφωνο ή ακόμα και να μοιράζεστε μία 10λεπτη βόλτα στη γειτονιά με κάποιον οικείο.

    Brain Storming. Ενισχύστε την καθημερινότητά σας με περισσότερο ομαδικά brain storming, τα οποία αντί να ξεκινήσετε με work-related θέματα, συζητήστε ελεύθερα όπως π.χ. για τα highlightτης εβδομάδας για τον καθένα, προσθέτοντας αλληλεπίδραση, γέλιο και βοηθώντας την ομάδα να γνωριστεί ακόμα καλύτερα μεταξύ της!

    Connect. Μην αγνοείτε τα θετικά αποτελέσματα της επικοινωνίας με φίλους, ακόμα και τις ημέρες που είστε πάρα πολύ κουρασμένη! Κι αν σας κούρασαν οι οθόνες, το παλιό κλασικό τηλέφωνο είναι πάντα μία λύση.

    «Τεχνικά προβλήματα». Δεν υπάρχει μεγαλύτερος εφιάλτης για έναν remotely worker από ένα blackout του Internet ή ένα πρόβλημα στον υπολογιστή του –πιθανότητες που όταν εργάζεστε από το σπίτι έχετε εσείς ευθύνη να διευθετήσετε για να μην πάει πίσω η δουλειά σας. Με τα θέματα αυτά να αποτελούν πιθανά σενάρια, φροντίστε να έχετε πάντα ένα backupplan. Δεν γνωρίζετε τις εναλλακτικές σας; Απευθυνθείτε σε έναν ειδικό και ορίστε τις ενέργειες του δικού σας εναλλακτικού σχεδίου για παν ενδεχόμενο…

    Νέες κακές συνήθειες. Η δουλειά γραφείου είναι καθιστική εργασία όπου κι αν εργαζόμαστε. Το πρόβλημα με το WFH είναι ότι το ψυγείο είναι πέντε βήματα μακριά και κανένας γύρω μας να παρατηρήσει αν τρώμε περισσότερο από ότι δουλεύουμε (ή το αντίστροφο!). Γιατί στην αντίθετη πλευρά, έχουμε και την άλλη περίπτωση όπου μέσα στο χάος της ημέρας και τη δυσκολία να θέσουμε σωστά διαλείμματα και όρια, απλά ξεχνάμε να φάμε! Σε όποια από τις δύο περιπτώσεις ανήκετε, το βέβαιο είναι ότι πλήττεται η υγεία σας και αυτό με τη σειρά του επηρεάζει αρνητικά την ενέργεια και την αποδοτικότητά σας.

    Δυστυχώς, δεν υπάρχει μαγική λύση για αυτό πέρα από το να παρατηρείτε καλύτερα τις διατροφικές σας συνήθειες ενώ εργάζεστε από το σπίτι, έστω κι αν χρειαστεί να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας με ένα reminderστο κινητό το κάθε γεύμα σας.

    work-from-home-1.jpg

    Leaders που σταματούν να είναι leaders, αφού φεύγοντας από το γραφείο και δουλεύοντας από το σπίτι, ξεχνούν τον ρόλο τους. Σε έρευνα που έγινε στο Vital Smarts τον Αύγουστο του 2020 για τις αιτίες των αρνητικών αποτελεσμάτων που παρουσίασαν αρκετές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας και του πρώτου lockdown, βρέθηκε ότι τα προβλήματα δεν εμφανίζονται λόγω της απουσίας των εργαζομένων από τα γραφεία τους ή της χαμηλής τους παραγωγικότητας, αλλά λόγω της αδυναμίας των leaders να διατηρήσουν τις ομάδες τους ενωμένες ή/και κινητοποιημένες. Άλλωστε, ο απώτερος σκοπός ενός leader δεν είναι να φέρει αποτελέσματα, αλλά να εμπνεύσει και να επηρεάσει την ομάδα του να τα φέρει!

    Αν, είστε κι εσείς υψηλόβαθμο στέλεχος, CEO ή manager μίας ομάδας, αναρωτηθείτε: πώς θα ενισχύσετε τα αποτελέσματα των ανθρώπων που ηγείστε, αν αφήνοντας το γραφείο σας, αφήνετε και τον σκοπό ή τον ρόλο σας;

    Infο

    Σπαθάρη Μαίρη

    Organizational & Personal Growth Coach

    Τηλ.: 6932846037

    www.maryspathari.gr