Αναμφίβολα θα έχετε δει ένα από τα απίστευτα πορτρέτα μόδας του Paolo Roversi, του Ιταλού φωτογράφου που, εδώ και σχεδόν 50 χρόνια, συνεργάζεται με κορυφαία μοντέλα, περιοδικά μόδας και σχεδιαστές. Το Palais Galliera αποκαλύπτει μια μεγαλειώδη έκθεση αφιερωμένη σε αυτή τη φωτογραφική ιδιοφυΐα, για πρώτη φορά στη Γαλλία, που βυθίζει τους επισκέπτες στο φανταστικό σύμπαν του.
Μερικές φορές, μοιάζουν με ένα πλάνο αναδρομικό, σαν μια θολή βικτοριανή εικόνα, άλλες φορές, είναι σύγχρονες, αποτυπώνοντας τις παράξενες, απόκοσμες μορφές σχεδιαστών της πρωτοπορίας, όπως ο Rei Kawakubo (το έργο του με τον οποίο αποτέλεσε το αντικείμενο της ατομικής έκθεσης στις ΗΠΑ το 2021) και ο Yohji Yamamoto, με τον οποίο ο Roversi είχε μια μακρά καλλιτεχνική συνεργασία.
"Η φωτογραφία του Paolo είναι διαχρονική", φανερώνει η Sylvie Lécallier στο Wallpaper, που είναι και η επιμελήτρια της νέας έκθεσης του έργου του Roversi που εγκαινιάστηκε στις αρχές του μήνα. "Είναι αποκομμένη από το πνεύμα της εποχής, από τις εφήμερες τάσεις της μόδας. Βρίσκεται τόσο στην καρδιά της μόδας όσο και στην άκρη. Αυτό είναι που τον κάνει έναν φωτογράφο ξεχωριστό".
Με τον απλό τίτλο "Paolo Roversi", η έκθεση περιλαμβάνει 140 φωτογραφίες.
Σχετικά με τον καλλιτέχνη...
"Πρέπει να νιώσουμε το φως", προειδοποιεί ο Paolo Roversi. Ο φωτογράφος ξέρει πώς να ελέγχει το φως για να αποτυπώσει τα μοναδικά πορτρέτα του. Ο ίδιος ο Paolo Roversi ο οποίος γεννήθηκε στη Ραβέννα της βόρειας Ιταλίας, πριν μετακομίσει στο Παρίσι το 1973, όπου και ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφία, αρχικά ως δημοσιογράφος. Το 1980, φωτογράφισε μια καμπάνια για την ομορφιά του Christian Dior- αργότερα δούλεψε σε μια σειρά από τίτλους μόδας, συμπεριλαμβανομένων των Vogue France, Vogue Italia και Egoïste και αποθανάτισε τα supermodels της εποχής, από την Inès de la Fressange και τη Stella Tennant μέχρι τη Naomi Campbell και την Kate Moss.
Early life & now
Πρώτα δούλεψε στον σκοτεινό θάλαμο του studio του, προστατευμένος από το φως της ημέρας με τεράστιες κουρτίνες και στη συνέχεια με λήψεις που έγιναν με Polaroid υπό το φως ενός φακού, μια διαδικασία που θα γινόταν η υπογραφή του. Το αποτέλεσμα; Ένας κόσμος σκοταδιού και φωτός στον οποίο τα πρόσωπα φαίνονται σχεδόν αιθέρια και αναδύονται από το μαύρο ή το λευκό background.
Μάλιστα, πολλές από τις φωτογραφίες προέρχονται από την προσωπική συλλογή του Palais Galliera, αρκετές από τις οποίες δεν έχουν εκτεθεί ποτέ στο κοινό. Στη διάταξή της, η έκθεση εγκαταλείπει ένα σαφές και τυπικό χρονοδιάγραμμα υπέρ μιας πιο ποιητικής κίνησης από το σκοτάδι στο φως.
Ο Paolo Roversi συνεχίζει να καινοτομεί, επιτρέποντας σταδιακά το φυσικό φως στα έργα του. Βαριά εμπνευσμένος από το έργο του Nadar, ο Roversi αναδημιουργεί τους ίδιους κώδικες με τον Γάλλο φωτογράφο, δουλεύοντας πλέον κάτω από τεράστιες γυάλινες οροφές σε ένα στούντιο που λούζεται στο φως της ημέρας.
Όσο για το γιατί οι συνεργασίες του με σχεδιαστές ήταν τόσο επιτυχημένες - από τον Kawakubo και τον Yamamoto μέχρι τον Romeo Gigli και τον Azzedine Alaïa, αυτό αποδίδεται στο άριστο γούστο του Roversi, καθώς και τον μεγάλο σεβασμό για τους σχεδιαστές και το δημιουργικό τους σύμπαν.
Σε περίπτωση, λοιπόν, που βρεθείτε στην πόλη του φωτός σας προτείνουμε να επισκεφθείτε την έκθεση και να εισχωρείστε στη φανταστική διάσταση του Paolo Roversi!
Feature image source: Tami, Dior AH 1949, Paris, 2016 © Paolo Roversi - Lida et Alexandra, Alberta Ferretti, Paris, 1998 © Paolo Roversi