fbpixel

Search icon
Search
Η βίλα του αρχιτέκτονα και designer Pierro Lissoni στην Τοσκάνη είναι ένα ονειρικό σπίτι
INTERIORS

Η βίλα του αρχιτέκτονα και designer Pierro Lissoni στην Τοσκάνη είναι ένα ονειρικό σπίτι

Το προσωπικό του καταφύγιο στην ιταλική εξοχή απογειώνει την κομψότητα


Η μοναδική αυτή βίλα βρίσκεται ανάμεσα σε ελαιώνες και κυματιστούς λόφους  με τέλεια θέα στη θάλασσα και είναι το αγροτικό «καταφύγιο» για τον εμβληματικό αρχιτέκτονα και designer Piero Lissoni. Για εκείνον η τοποθεσία είναι το παν. Είναι ζωτικής σημασίας για τον πολυμαθή designer που εργάζεται σε όλο τον κόσμο και διατηρεί ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών κλάδων, σχεδιάζοντας τα πάντα, από κτίρια μέχρι έπιπλα και ρολόγια. Από ξενοδοχεία Lissoni στο Μαϊάμι, την Κορέα, τη Σαγκάη, τη Σιγκαπούρη, το Τόκιο και όχι μόνο, μέχρι μια σειρά από κατοικίες, ιδιωτικές βίλες και σούπερ γιοτ.

Φυσικά, ο ίδιος υπογράφει και μια διάσημη συλλογή επίπλων και design αντικειμένων, μεγάλο μέρος της οποίας παράγεται σε συνεργασία με μερικούς από τα σημαντικότερα ιταλικά brands, όπως Cappellini, Cassina, Boffi και Kartell. Με ένα τέτοιο εύρος έργων – που απηχεί τη διεπιστημονική προσέγγιση Ιταλών πρωτοπόρων των μέσων του αιώνα, όπως οι αδελφοί Castiglioni και ο Vico Magistretti – το πλαίσιο και η κλίμακα γίνονται ιδιαίτερα σημαντικά.

est-living-milan-2023-boffi-piero-lissoni-02-WlIla.jpg

«Το μυστικό είναι να είσαι σε ένα πλαίσιο», λέει ο Lissoni. «Είναι κρίσιμο. Είμαι αρχιτέκτονας αλλά πάντα αλλάζω κλίμακες. Μπορεί να σχεδιάζω ένα ρολόι για την Alessi, αλλά μετά, δύο μέρες αργότερα, σχεδιάζω έναν ουρανοξύστη. Πρέπει να είσαι ανοιχτόμυαλος για να είσαι αρχιτέκτονας και designer ταυτόχρονα και να συντονίζεις το μυαλό σου σε αυτές τις διαφορετικές κλίμακες. Πρέπει να αλλάξεις τη σκέψη σου και να προσαρμοστείς στην κλίμακα του έργου με τον έναν ή τον άλλον τρόπο». Το πλαίσιο και η κλίμακα ήταν βασικά ζητήματα όταν ο Lissoni σχεδίασε μια βίλα για τον εαυτό του στην κορυφή μιας ήπιας πλαγιάς στην περιοχή Maremma της Τοσκάνης, όχι μακριά από την ακτή και την πόλη του Grosseto. Αυτό είναι το αγροτικό καταφύγιο του Lissoni: μια εναλλακτική λύση για το σπίτι και το στούντιο του στο Μιλάνο και ένα μέρος για να αναζωογονηθεί, που περιβάλλεται από τους καμπύλους λόφους, βοσκοτόπια, ελαιώνες και δάση. Το σπίτι είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις προτεραιότητες του και σχεδιασμένο σαν απάντηση στο τοπίο και το σκηνικό, ενώ εξακολουθεί να είναι αναμφισβήτητα σύγχρονο για την εποχή του.

20200318-3802-private-villa-tuscany-08-Vqae8.jpg

«Ήθελα να ζήσω σε ένα υπερσύγχρονο σπίτι αλλά, ταυτόχρονα, να νιώθω ότι είναι απολύτως φυσικό», λέει ο Lissoni. «Συνδύασα πέτρα από την περιοχή με μπετόν κι εδώ η γη είναι ροζ, μια ιδιαίτερη απόχρωση που έντυσε τους τοίχους του σπιτιού. Είναι παραδοσιακό, κατά κάποιο τρόπο, αλλά δεν είναι απομίμηση. Είναι επίσης ένα κτίριο υψηλής τεχνολογίας, κατασκευασμένο από σκυρόδεμα και εξαιρετικά ανθεκτικό με πολύ, πολύ λεπτά τοιχώματα και ατσάλινο σκελετό». Ο Lissoni μεγάλωσε στο Μιλάνο και θεωρεί τον εαυτό του 100% Μιλανέζο. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο περίφημο Politecnico di Milano και ξεκίνησε το στούντιο του στην πόλη το 1985. Γνωρίζει όμως και την Τοσκάνη εδώ και πολύ καιρό. Οι παππούδες του είχαν ένα ακίνητο στη Maremma, το οποίο επισκεπτόταν ως παιδί όπου και αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να επιστρέψει.

«Είμαι μεγάλος θαυμαστής της Maremma. Για μένα, είναι η πραγματική Τοσκάνη, με αυτούς τους όμορφους λόφους. Η ακτή είναι τόσο δυναμική με το δάσος στο πίσω μέρος και τα μικρά χωριά. Ένα πολύ καθαρό σκηνικό με δάσος, παραλίες και θάλασσα». Κάποιοι φίλοι του είπαν για ένα μικρό αγρόκτημα στην κορυφή ενός λόφου που ήταν προς πώληση στην περιοχή. Μόλις δύο μέρες μετά την επίσκεψη στο αγρόκτημα, βρισκόταν στο συμβολαιογραφείο του και υπέγραφε τα χαρτιά για να αγοράσει. Η τοποθεσία είναι σαφώς πολύ ιδιαίτερη, με ανοιχτή θέα από όλες τις πλευρές, αλλά η αγροικία της δεκαετίας του 1950 που βρισκόταν στην κορυφή του λόφου δεν ήταν. Ο Lissoni σχεδίασε το νέο του σπίτι στην ίδια θέση, με περίπου τις ίδιες διαστάσεις αλλά μια πολύ διαφορετική σχεδιαστική προσέγγιση και αισθητική. Η θέση προσαρμόστηκε ελαφρώς για να αξιοποιήσει στο έπακρο τη θέα και να προστατέψει το σπίτι από τους ανέμους, οι οποίοι μερικές φορές μπορεί να είναι δυνατοί εδώ. Του πήρε έξι χρόνια για να πάρει την πολεοδομική άδεια για το σπίτι και ένα χρόνο για να το χτίσει.

20200318-3800-private-villa-tuscany-06-xM2GZ.jpg

«Ήθελα να σχεδιάσω ένα αρχιτεκτονικό σπίτι που θα ήταν μια ανοικτή συζήτηση μεταξύ αρχιτέκτονα και πελάτη», λέει ο ίδιος. «Τη μια στιγμή ήμουν ο αρχιτέκτονας και την άλλη ο πελάτης. Αποφάσισα να σχεδιάσω ένα κτίριο που θα ήταν σαν ένα παιδικό σκίτσο ενός σπιτιού, με καθαρότητα και χωρίς διακοσμητικά στοιχεία. Άρχισα να σχεδιάζω το σπίτι στη φύση με αυτό το απλό, παιδικό σχέδιο.» Με μια σειρά από μεγάλα παράθυρα που πλαισιώνουν τη θέα, με παντζούρια που προστατεύουν την κατοικία όταν δεν χρησιμοποιείται, ενώ προσφέρουν επίσης σκιά όπως απαιτείται. Ένα υπαίθριο καθιστικό στεγάζεται κάτω από μια τέντα από ξύλο και χάλυβα στο μπροστινό μέρος του σπιτιού, ενώ μια υπαίθρια τραπεζαρία βρίσκεται στη άλλη πλευρά.

Στο εσωτερικό, ο Lissoni έχει δημιουργήσει μια ανοιχτή διάταξη στο ισόγειο, χωρίς παρεμβολές από πυλώνες ή περιττά χωρίσματα. Ένας διάδρομος διπλού ύψους ρέει μέσα σε μια ζώνη καθιστικού, με τζάκι διπλής όψης, το οποίο εξυπηρετεί επίσης το υπαίθριο καθιστικό. Μια γυάλινη βιτρίνα, σχεδιασμένη από τον Lissoni για το Porro, προσφέρει μια ελαφριά αίσθηση διαχωρισμού από την κουζίνα δίπλα. Η ίδια η κουζίνα είναι μια προσαρμοσμένη εκδοχή ενός σχεδίου του Lissoni για την Boffi, για την οποία εργάστηκε ως creative director από τα μέσα της δεκαετίας του 1980.  Στον επάνω όροφο, ένας ευρύχωρος χώρος μελέτης με βιβλιοθήκη διαθέτει θέα στον ανοιχτό διάδρομο ενώ υπάρχει μόνο ένα υπνοδωμάτιο, με μπάνιο και γκαρνταρόμπα. Ο Lissoni ενθαρρύνει τους φίλους και την οικογένειά του να μείνει σε ένα από τα τοπικά bed and breakfast, τα οποία έχουν τη δική τους γοητεία, ενώ εκείνος απολαμβάνει την ιδιωτικότητα του σπιτιού του. 

c0e4919d2c4320b3127d697cd3ae998d-60Ggr.jpg

Για την επιλογή των επίπλων, ο Lissoni ανυπομονούσε να αποφύγει να ζήσει με τα δικά του σχέδια. Υπάρχουν δικά του κομμάτια αλλά κυρίως πρωτότυπα ή custom made μοντέλα. Άλλοι designers εκπροσωπούνται επίσης, όπως με τις καρέκλες του Jasper Morrison στο καθιστικό και τις κλασικές πολυθρόνες LC2 από τους Le Corbusier, Jeanneret και Perriand στη βιβλιοθήκη. Υπάρχουν επίσης κομμάτια με οικογενειακές συνδέσεις, όπως το ξύλινο ντουλάπι εποχής στον κάτω όροφο που κάποτε ανήκε στους παππούδες του.

Ο ίδιος πέρασε επίσης χρόνο στους κήπους και τις εκτάσεις, φυτεύοντας μερικά νέα δέντρα και πράσινο για να προσθέσει στις ώριμες βελανιδιές που ήδη ζουν στην κορυφή του λόφου. Μια φίνα πισίνα, εμπνευσμένη από την απλότητα των γεωργικών δεξαμενών νερού, βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το σπίτι. Μερικές φορές, ένας βοσκός οδηγεί το κοπάδι του στην πλαγιά του λόφου εκεί κοντά. Η ποιότητα του φωτός, η σιωπή του σκηνικού και η ομορφιά του τοπίου είναι σαγηνευτικές σταθερές. Λίγο πιο μακριά, στο γειτονικό βοσκότοπο, ο Lissoni έχει κατασκευάσει ένα πολύ απλό πεζοδρόμιο: κάτι περισσότερο από μια μίνιμαλ ξύλινη πλατφόρμα για να απολαύσει κανείς το τοπίο. Έχει γίνει ένα αγαπημένο μέρος για να εκτιμήσει τα θαύματα της φύσης του Maremma.

20200318-3799-private-villa-tuscany-05-2GmMQ.jpg

«Είναι ένα πολύ ιδιαίτερο μέρος για μένα», λέει ο ίδιος. «Μπορώ να καθίσω εκεί και να κοιτάζω τη θάλασσα με αυτό το απίστευτο φως. Είναι λίγο δραματικό και ρομαντικό μαζί. Ανεβαίνω με μια πτυσσόμενη καρέκλα, κάθομαι και μένω για λίγο. Μπορείτε να δείτε το Giglio και τα νησιά. Σε μια όμορφη χειμωνιάτικη μέρα, μπορείτε να δείτε την Κορσική περίπου 85 μίλια μακριά, αλλά να νιώθετε ότι είναι πιο κοντά. Είναι φανταστικό.»

Ανακαλύψτε στην gallery περισσότερες φωτογραφίες!