fbpixel

Search icon
Search
Εditor of the Day: Η Ολίνκα Μηλιαρέση-Βαρβιτσιώτη, διευθύντρια της εφημερίδας «Τα νέα της Τέχνης», μας μιλάει για την καινούρια εποχή που δημιουργείται στον χώρο της
GUEST EDITORS

Εditor of the Day: Η Ολίνκα Μηλιαρέση-Βαρβιτσιώτη, διευθύντρια της εφημερίδας «Τα νέα της Τέχνης», μας μιλάει για την καινούρια εποχή που δημιουργείται στον χώρο της

Για το καινούριο της εγχείρημα και τις σκέψεις της για το μέλλον


Μόλις πριν μερικές εβδομάδες, εργαζόμασταν με την ομάδα των Νέων της Τέχνης σε πυρετώδεις ρυθμούς. Η ιστορική εφημερίδα μας, της οποίας είμαι διευθύντρια εδώ και τρία χρόνια, αλλά κυκλοφορεί από το 1991 ως μέλος του The Art Newspaper, του μεγαλύτερου δικτύου διεθνώς για ενημέρωση γύρω από την τέχνη, είχε αποκτήσει στις αρχές του χρόνου το δικό της καινούριο site taneatistechnis.com. Ο ενθουσιασμός ήταν μεγάλος, αλλά συνάμα, τα χρονοδιαγράμματα πιεστικά, καθώς ξεκινούσαμε νέες συνέργειες, διοργανώνοντας το πρώτο μας εκπαιδευτικό διήμερο για παιδιά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, σε συνεργασία με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ, και παράλληλα, ετοιμάζαμε το νέο τεύχος Μαρτίου-Μαΐου 2020.

Μια ζωή σε εγρήγορση και διαρκή κίνηση… Ξαφνικά, έφτασε στην Ελλάδα η πανδημία του Co-Vid19 και όλα πάγωσαν, έμειναν στάσιμα, βουβά! Η δίνη της καθημερινότητας του glocal εικαστικού χώρου μπήκε βίαια σε μία παύση αγνώστου διαρκείας… Οι πρώτες μέρες δύσκολες, ανήσυχες, ανοργάνωτες, σκοτεινές. Όλοι κολλημένοι στις οθόνες της τηλεόρασης και του κινητού, αναμένοντας τα διαγγέλματα για τις τελευταίες εξελίξεις.

Εκείνες τις μέρες, το βασικό ερώτημα που πλανιόταν στον καλλιτεχνικό χώρο ήταν: «Ποιος θα ασχοληθεί τώρα με την τέχνη;» Γκαλερί και μουσεία έκλεισαν σωρηδόν, εγκαίνια αναβλήθηκαν, φουάρ τέχνης (art fairs) ακυρώνονται η μία μετά την άλλη, ενώ η TEFAF στο Μάαστριχτ που επέλεξε να ανοίξει κανονικά, έκλεισε με συνοπτικές διαδικασίες όταν εκθέτης της διαγνώσθηκε θετικός στον κορωνοϊό. Κι εμείς αναρωτιόμασταν μέσα σε όλα αυτά αν είχε νόημα να βγάλουμε τεύχος, τη στιγμή που δεν ξέραμε αν θα συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και τα τυπογραφεία. 

dscf1410.jpg

Μετά το αρχικό σοκ, άρχισαν να βρίσκονται οι λύσεις. Το σπίτι μας έγινε το γραφείο μας -ευτυχώς, στην εποχή του Διαδικτύου υπάρχουν ένα σωρό applications που μας επιτρέπουν να δουλεύουμε ομαδικά και παραγωγικά– και παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες, το τεύχος Μαρτίου-Μαΐου 2020 κυκλοφόρησε κανονικά. Δύσκολο, βέβαια, να διατηρήσεις τους ίδιους ρυθμούς εργασίας -ειδικά όταν έχεις παιδιά και καλείσαι να διακόψεις τηλεφωνικές διασκέψεις για να τα βοηθήσεις να συνδεθούν διαδικτυακά με την τάξη τους ή, γενικότερα, να εκλογικεύσεις όλο αυτό που συμβαίνει, ώστε να τους εξηγήσεις τη νέα πραγματικότητα…

Όμως, όπως έχει γράψει και ο αρχισυντάκτης του website μας, Δημήτρης Αθηνάκης, ποιος θα ασχοληθεί με την τέχνη αν όχι αυτοί που, εξ ορισμού και ανέκαθεν, την υπηρετούν; Ο χώρος της τέχνης, ως πεδίο ανθρωπίνων σχέσεων και συναισθημάτων, είχε αντισταθεί σε μεγάλο βαθμό στην «άλωση» της τεχνολογίας. Τώρα πλέον μου έρχονται συνεχώς emails από μουσεία, γκαλερί και φουάρ τέχνης για διαδικτυακές περιηγήσεις.

Σίγουρα, μια εικονική ξενάγηση σε ένα έρημο μουσείο δεν μπορεί να αντικαταστήσει την εμπειρία που βιώνεις μπροστά σε ένα έργο τέχνης. Ούτε τα online viewing rooms μπορούν να προσφέρουν τον ενθουσιασμό του «κυνηγιού» για τον επόμενο «θησαυρό» τέχνης στους διαδρόμους μιας φουάρ ή το χτυποκάρδι του να αποκτήσεις το αντικείμενο του πόθου σου έναντι του ανταγωνιστή στην άλλη άκρη της αίθουσας δημοπρασιών. Η δε προσωπική επαφή με έναν νέο καλλιτέχνη, για την καθοδήγησή του στα θολά νερά του κόσμου της τέχνης, είναι αναντικατάστατη.

Αλλά συνειδητοποιώντας ότι το διάστημα του εγκλεισμού θα είναι μεγάλο, η ανάγκη για έμπνευση, ερεθίσματα και τροφή για σκέψη είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Γι’ αυτό, με την ανανεωμένη συντακτική ομάδα των Νέων της Τέχνης αποφασίσαμε να μην το βάλουμε κάτω και να συνεχίσουμε να προσφέρουμε αυτό που λείπει περισσότερο σε όλους μας αυτήν τη στιγμή: έναν τρόπο διαφυγής από τη ζοφερή πραγματικότητα με την οποία μας βομβαρδίζουν καθημερινά τα υπόλοιπα ΜΜΕ. Είναι αποδεδειγμένο και επιστημονικά, άλλωστε, ότι η τέχνη εξευμενίζει τον φόβο, μας γαληνεύει, μας ταξιδεύει και συμβάλλει στην καλή υγεία.

Έτσι, συνεχίζοντας τον δυναμικό ρόλο που παίζουν Τα Νέα της Τέχνης στο εγχώριο οικοσύστημα της τέχνης, το website της εφημερίδας λειτουργεί ως ένα παράθυρο για περιήγηση στον κόσμο. Εκτός από την ύλη των τευχών, ανανεώνεται καθημερινά με ειδήσεις και τέχνη από όλες τις μεριές του πλανήτη, προσφέροντας μία βόλτα σε ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η τέχνη, η αρχαιολογία, η αρχιτεκτονική και το design σήμερα, στην Ελλάδα και αλλού. Πάντα με το βλέμμα στραμμένο στη μεγάλη εικόνα - στη ζωή μας εντός αλλά και πέραν της τέχνης -, το taneatistechnis.com είναι ένα σημείο ενημέρωσης, επαφής, διαλόγου και άποψης γύρω από την πολιτιστική και πολιτισμική επικαιρότητα.

dscf1399.jpg

#menoumespiti γιατί έτσι προστατεύουμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα και τους εαυτούς μας από την εξάπλωση του κορωνοϊού. Η υποχρεωτική παραμονή μας μέσα στην ασφάλεια του σπιτιού μας μπορεί προσωρινά να αλλάζει τις δομές της καθημερινότητάς μας και τις προτεραιότητές μας, αλλά αυτό δε μας εμποδίζει από το να κρατήσουμε την ομορφιά στη ζωή μας και να την εμπλουτίσουμε. Πρώτη φορά η γενιά μας αντιμετωπίζει μια απειλή που έχει τέτοιο αντίκτυπο σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά αυτή είναι η στιγμή να επανεξετάσουμε τις αξίες μας για μια ουσιαστική ισορροπία στις κοινωνίες μας.

O Πάμπλο Πικάσο είχε πει ότι «η τέχνη ξεπλένει από την ψυχή τη σκόνη της καθημερινότητας». Ήρθε η στιγμή να τον ακούσουμε και να εστιάσουμε στα μικρά πράγματα με τη μεγάλη σημασία. Στο χέρι μας είναι!

About

1-udSXd.jpg

Οι τέχνες την ταξίδεψαν σε ένα μαγικό μέρος, ένας μέρος ελευθερίας της έκφρασης, μοναδικότητας των ιδεών, αντισυμβατικών σκέψεων, ομορφιάς και διαχρονικότητας. Πολλές απόψεις, πολλές αλήθειες. Μετά, φοίτησε στο Goldsmiths τη χρυσή εποχή των YBA, των νέων Βρετανών καλλιτεχνών, που κατέλαβαν την καρδιά της. Δηλαδή, ο μεταμοντερνισμός και η σύγχρονη τέχνη. Ανεξάρτητη επιμελήτρια, συγγραφέας, dealer. Έκανε ένα διάλειμμα για χάρη της οικογένειας και επέστρεψε δριμύτερη ως διευθύντρια των «Νέων της Τέχνης».