fbpixel

Search icon
Search
Δύο δυναμικές παρουσίες της Θεσσαλονίκης σε καίριες επαγγελματικές θέσεις αποδεικνύουν ότι η θηλυκή πλευρά θέτει ψηλά τον πήχη στον χώρο του επιχειρείν
MAGAZINE

Δύο δυναμικές παρουσίες της Θεσσαλονίκης σε καίριες επαγγελματικές θέσεις αποδεικνύουν ότι η θηλυκή πλευρά θέτει ψηλά τον πήχη στον χώρο του επιχειρείν

The female factor: Διατηρώντας αναλλοίωτη την ευαισθησία τους


Μαριάννα Σαμαρά, Διευθύντρια Marketing της εταιρίας Μασούτης

Ως απόφοιτος του Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και κάτοχος master στο Marketing, Advertising & P.R. από το University of Sheffield, απέκτησε πολυετή προϋπηρεσία σε θέσεις ευθύνης στη βιομηχανία τροφίμων και το retail, ενισχύοντας την επαγγελματική της εικόνα. Από τη νέα της θέση, αναλύει τη φιλοσοφία μιας εταιρίας που πρεσβεύει κλασικές ελληνικές αξίες και διαμορφώνει το σύγχρονο προφίλ της.

samara.jpg
Φωτογραφία: Άρης Ράμμος, Makeup: Μαρία Παγωνάκη


Κα Σαμαρά, τι ήταν αυτό που κέντρισε το ενδιαφέρον σας και ασχοληθήκατε με το marketing; Το ότι είναι ένας συνδυασμός επιστήμης και τέχνης, που αξιώνει κάθε φορά να επανεφεύρεις τον εαυτό σου, καθώς έχει μια ιδιαίτερη δυναμικότητα. Η νοοτροπία συνεχούς εξέλιξης κι εκπαίδευσης του εαυτού μας προς διαφορετικές κατευθύνσεις αποτελεί προϋπόθεση για ν’ ανταποκριθούμε στο μεγάλο εύρος και βάθος που διαθέτει. Η αληθινή επικοινωνία με ουσιαστικό περιεχόμενο υψηλής αισθητικής που εμπνέει, με συναρπάζει.

Άρα είσαστε ο κατάλληλος άνθρωπος στη σωστή θέση! Πώς αισθάνεστε μετά την ανάληψη των νέων σας καθηκόντων και πού εστιάζετε, με μοχλό τις νέες σας αρμοδιότητες; Ανέλαβα το τμήμα Marketing, μια ομάδα 37 ανθρώπων, στη συγκυρία της πρωτόγνωρης δοκιμασίας του COVID-19. Είμαι περήφανη και χαρούμενη που ανήκω στο δυναμικό της εταιρίας, η οποία είναι πρότυπο για την ανθρωποκεντρική της κουλτούρα, με πολλές διακρίσεις ανάμεσα στα καλύτερα εργασιακά περιβάλλοντα, για 9η συνεχή χρονιά. Γνώριζα καλά τη φιλοσοφία της από την προϋπηρεσία μου στη βιομηχανία τροφίμων, αλλά και από την αγορά του retail, και ήταν επιθυμία μου να ενταχθώ σε αυτήν. Ένας από τους βασικούς άξονες στον οποίο εστιάζω είναι η ανάδειξη του DNA, των αξιών που διέπουν την εταιρία, με στόχο να εμπνευστούν κι άλλες επιχειρήσεις και να υιοθετήσουν ανάλογη κουλτούρα για το καλό της χώρας. 

Εκτός, όμως, από το DNA, απαιτούνται και ισορροπίες ανάμεσα σε ποιότητα και κέρδος. Πόσο εφικτό είναι αυτό και με ποια φιλοσοφία πορεύεστε επιχειρηματικά; Η ασφάλεια, η ποιότητα, η ποικιλία και η εξυπηρέτηση αποτελούν στοιχεία που μας χαρακτηρίζουν στη συνείδηση των πελατών και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτά με συνέπεια, όπως γίνεται εδώ και 44 χρόνια.

Και όσον αφορά στον ανταγωνισμό, ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εταιρίας που την καθιστούν έναν δυνατό παίκτη, ακόμη και σε περιόδους όπως αυτή που βιώνουμε; Παρακολουθούμε τον ανταγωνισμό και τον αντιμετωπίζουμε με σεβασμό, συνέπεια και πάντα σε υγιείς βάσεις. Η κατηγορία που δραστηριοποιούμαστε είναι υψηλών προδιαγραφών κι αυτό αξιώνει τη δέσμευση να γινόμαστε συνεχώς καλύτεροι, σε όλα τα επίπεδα. Η διορατικότητα, η αποφασιστικότητα, η ανάληψη καινοτόμων πρωτοβουλιών και το ήθος της Διοίκησης και των ανθρώπων της, αναδείχθηκαν και στην κορύφωση των μέτρων της πανδημίας, κατά την οποία τα super markets αποτέλεσαν κορυφαίους πυλώνες στήριξης της κανονικότητας και μετατράπηκαν σ’ έναν από τους ελάχιστους επιτρεπτούς τόπους κοινωνικοποίησης με ασφαλή τρόπο.

Καθώς αναφέρεστε συχνά στον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της εταιρίας, θα ήθελα να μου πείτε πώς προσεγγίζετε τον άνθρωπο και το περιβάλλον; Αναφέρω ενδεικτικά τη δράση «Μαζί, όπου υπάρχει ανάγκη», που για τέταρτη χρονιά, σε συνεργασία με την «Αποστολή», προσφέρονται 1.040 δέματα τροφίμων κάθε μήνα σε οικονομικά ευάλωτες οικογένειες. Υποστηρίζουμε τα Παιδικά Χωριά SOS με την προσφορά απογευματινού σνακ, αλλά και την πρόσφατη χορηγία laptops και γραφικής ύλης. Σε συνεργασία με τη Henkel και τον δήμο Λαγκαδά, δημιουργήσαμε την πρώτη ορεινή εξοχική κατοικία για «Tο Χαμόγελο του Παιδιού». Για 12 χρόνια, ενισχύουμε τα κοινωνικά παντοπωλεία δήμων με τη διανομή ειδών πρώτης ανάγκης. Η λίστα των ενεργειών που αφορούν στην κοινωνία είναι μεγάλη και την εμπλουτίζουμε συνεχώς. Η ιδέα για τη δημιουργία του πρώτου πράσινου καταστήματος υλοποιήθηκε από την εταιρία Μασούτης το 2009 στην Καστοριά. Σε όλα τα καταστήματα παρέχεται η δυνατότητα ανακύκλωσης χαρτιού, μαγειρικού λαδιού, μπαταριών, λαμπτήρων, ηλεκτρικών μικροσυσκευών. Υιοθετούμε μεθόδους και πρακτικές για την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής μέσα από τη στήριξη της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Τέλος, σε συνεργασία με προμηθευτές μας, αναλαμβάνουμε τον καθαρισμό ακτών με εθελοντική συμμετοχή των εργαζομένων μας. Έχουμε οργανώσει δενδροφυτεύσεις και αναδασώσεις και συμμετέχουμε στο συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης συσκευασιών.

Και μετά την κοινωνική ευαισθησία, έρχεται ο γυναικείος παράγοντας. Πόσο καθοριστικό ρόλο παίζει στη διαμόρφωση της εικόνας μιας επιχείρησης; Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στη σταδιοδρομία τους είναι πολύ μεγαλύτερες, γι’ αυτό λίγες καταφέρνουν να φτάσουν και να διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα ιεραρχίας. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες -περιγράφονται στο βιβλίο «Γυναικεία Ηγεσία» της Ν. Παπαλεξανδρή-, οι γυναίκες σε ανώτατες διοικητικές θέσεις σκοράρουν υψηλότερα στην πλειοψηφία των κριτηρίων, καθώς, ανάμεσα σε άλλα, διαθέτουν ενσυναίσθηση, απαραίτητη στη διαχείριση ανθρώπων και ιδιαίτερων καταστάσεων. Η συμμετοχή τους σε θέσεις ευθύνης είναι εξαιρετικά σημαντική για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης και των αποτελεσμάτων των εταιριών κι έχει αποδειχθεί με ποιοτικούς και ποσοτικούς όρους.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για στήριξη των ελλήνων παραγωγών. Από τη μεριά σας, πόσο σημαντική θεωρείτε αυτή τη σχέση και πώς ισχυροποιείται; Είμαστε μια αμιγώς ελληνική, οικογενειακή εταιρία, που στηρίζουμε έμπρακτα τις επιχειρήσεις της χώρας, με το 96% των συνεργατών/προμηθευτών μας να είναι Έλληνες. Σε κάθε περιοχή όπου δραστηριοποιούμαστε, αναζητούμε κι ενισχύουμε την τοπική παραγωγή, δίνοντας τη δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης. Στόχος μας, οι μακροπρόθεσμες συνεργασίες, που βασίζονται στην εμπιστοσύνη και σε διαχρονικές αξίες.

Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, ποιους στόχους σημειώνετε στην ατζέντα του μελλοντικού σας σχεδιασμού; Η προσθήκη της καρδιάς στο λογότυπό μας με το μήνυμα «εδώ, για σένα» αναδεικνύει τη φιλοσοφία μας, γι’ αυτό επικοινωνείται δυναμικά τους τελευταίους μήνες, κατά τους οποίους η ασφάλεια και η εμπιστοσύνη είναι ακόμη περισσότερο ζητούμενο απ’ όλους. Η ανανέωση της εικόνας της μάρκας σε περιεχόμενο κι αισθητική, που θα εκφράζει ακριβώς τις αξίες της, είναι από τις προτεραιότητές μας. Σε αυτό το πλαίσιο, προχωράμε σε νέες στρατηγικές συνεργασίες.

Μαριάνα Παπαδοπούλου-Χατζάκου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Πωλήσεων Ελλάδας της ΜΕΒΓΑΛ


Με όραμα που οδήγησε μια οικογενειακή επιχείρηση στη θέση μιας μεγάλης παραγωγικής δύναμης, η οποία διατηρεί τις παραδοσιακές της αξίες, τρίτη γενιά της εταιρίας και μέλος μιας δυναμικής ομάδας 150 πωλητών, συντονίζει ένα δίκτυο διανομής με πανελλαδική κάλυψη, το οποίο απαιτεί άψογη οργάνωση και συγχρονισμό. Οι καθημερινές προσωπικές συναντήσεις της με πωλητές, οδηγούς και πελάτες, προκειμένου να λαμβάνει τα ερεθίσματα της αγοράς, σκιαγραφούν το σύνολο των καθηκόντων της.

xatz.jpg
Φωτογραφία: Κώστας Σαπουνάς



Κα Χατζάκου, η εταιρία κλείνει φέτος 70 χρόνια επιτυχημένης πορείας. Θα θέλατε να σταθούμε στους σημαντικότερους σταθμούς αυτής της διαδρομής; Η ΜΕΒΓΑΛ ιδρύθηκε το 1950 από τον παππού μου, Κωνσταντίνο Χατζάκο. Ο αδερφός μου κι εγώ είμαστε η 3η γενιά. Η καινοτομία είναι στο DNA μας κι αυτός ήταν ο σημαντικότερος λόγος ανάπτυξής της. Ξεκίνησε να εξάγει από το 1985, με πρώτη χώρα την Ιταλία. Ήταν η γαλακτοβιομηχανία που πρωτοπαρουσίασε συσκευασμένη φέτα, το 1989, και λάνσαρε πρώτη πανελλαδικά τα προβιοτικά προϊόντα - ξινόγαλο και κεφίρ. Το 2016, η οικογένειά μου ανέλαβε ξανά τα ηνία της εταιρίας, με στόχο να την καταστήσει και πάλι ηγέτιδα στη Β. Ελλάδα. Με αφορμή την 70ή επέτειό μας, στοχεύουμε να έρθουμε ακόμη πιο κοντά στον καταναλωτή και να τον ευχαριστήσουμε για την αγάπη του. Αρκετές επετειακές μας δράσεις είναι αφιερωμένες σε αυτόν, με κορυφαία τον διαγωνισμό «70 χρόνια ΜΕΒΓΑΛ», στον οποίο κληρώνονται 700 δωροεπιταγές των 70 ευρώ!

Εκτός, όμως, από τις επετειακές, επικεντρώνεστε και σε πολυποίκιλες δράσεις κοινωνικής ευθύνης και βιώσιμης ανάπτυξης. Πώς μια σύγχρονη εταιρία δείχνει το ευαίσθητο πρόσωπό της; Ενδεικτικά, θα αναφέρω μία από τις δράσεις ΕΚΕ -τις αποκαλούμε «Αγάπης έργα»-, στο πλαίσιο της οποίας καθημερινά προσφέρουμε φρέσκο γάλα στα ιδρύματα που φιλοξενούν παιδιά στη Θεσσαλονίκη. Φέτος, και με αφορμή τον εορτασμό των 70 ετών, η ΜΕΒΓΑΛ έχει προχωρήσει σε:

• Παροχή bonus ισοδύναμου μ’ έναν μισθό σε όλους τους εργαζομένους της.

• Δημιουργία στέγης στους Αμπελόκηπους Αττικής, για 25 παιδιά της «Κιβωτού του Κόσμου».

• Κάλυψη των εξόδων για χειρουργική επέμβαση τριών παιδιών με συγγενείς καρδιοπάθειες, σε συνεργασία με το «Καρδιές για όλους».

• Στήριξη του παραολυμπιονίκη Στέλιου Μαλακόπουλου.

• Αγορά εξοπλισμού του Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών του Κολλεγίου «Ανατόλια».

• Δωρεά εξοπλισμού στο Εργαστήριο Μικροβιολογίας του Ιατρικού Τμήματος Α.Π.Θ. - εργαστήριο αναφοράς του κορωνοϊού.

Μιλώντας για κοινωνικό πρόσωπο, ποια είναι η θέση της γυναίκας στη ΜΕΒΓΑΛ; Πόσο «θηλυκή ευαισθησία» χωράει σε μια επιχείρηση απαιτήσεων; Καταρχήν, στο τιμόνι της εταιρίας βρίσκεται η Μαίρη Χατζάκου, ως Αντιπρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος. Επιπλέον, το 36% των διευθυντικών θέσεων το εμπιστευόμαστε σε γυναίκες. Πιστεύουμε ότι, όπως μια μητέρα γνωρίζει από οργάνωση και φροντίζει τη σωστή διατροφή των παιδιών της, έτσι και οι γυναίκες-μητέρες της επιχείρησης δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, προκειμένου οι καταναλωτές μας ν’ απολαμβάνουν προϊόντα που πληρούν αυστηρά κριτήρια ποιότητας. Λειτουργούμε με την αρχή: από την οικογένεια της ΜΕΒΓΑΛ σε κάθε οικογένεια.

Καθώς αναφερόμαστε πλέον σε νέα παγκόσμια δεδομένα, πώς επηρεάζεται ο τομέας του γάλακτος και πώς διαμορφώνονται οι νέες τάσεις; Το τελευταίο διάστημα, πράγματι, έχουν εμφανιστεί κατηγορίες προϊόντων όπως τα φυτικά υποκατάστατα γαλακτοκομικών και κρέατος. Σέβομαι απόλυτα τις συγκεκριμένες προτιμήσεις, στον βαθμό που αυτές αποτελούν γνήσια έκφραση των αναγκών των καταναλωτών, αρκεί να μην είναι κατευθυνόμενες. Οι περισσότερες προέρχονται από το εξωτερικό. Ως Έλληνες, ωστόσο, γνωρίζουμε τη διαχρονική αξία της ελληνικής και μεσογειακής διατροφής, συνεπώς έχει πολύ ενδιαφέρον η πορεία τους.

Με αφορμή την 70ή επέτειό μας, στοχεύουμε να έρθουμε ακόμη πιο κοντά στον καταναλωτή και να τον ευχαριστήσουμε για την αγάπη του.

Υπό το πρίσμα, λοιπόν, αυτής της πιο παραδοσιακής φιλοσοφίας που ακολουθείτε, για ποια άλλα πλεονεκτήματα, τα οποία παρουσιάζετε έναντι του ανταγωνισμού, θα υπερθεματίζατε; Καταρχήν, για το ότι η ΜΕΒΓΑΛ συνεχίζει την παραγωγή της στα μακεδονικά βοσκοτόπια, όπου παράγεται το 70% του φρέσκου γάλακτος της χώρας. Τα Κουφάλια επιλέχθηκαν από τον παππού μου, γιατί ήθελε οι εγκαταστάσεις να βρίσκονται λίγα λεπτά από τις φάρμες γάλακτος και να συλλέγει την καλύτερη πρώτη ύλη. Επίσης, έχουμε ένα πολύ αξιόπιστο τμήμα Ποιοτικού Ελέγχου, με 20 επιστήμονες, που καθημερινά -με τη βοήθεια υψηλής τεχνολογίας- διασφαλίζουν ότι το γάλα που φτάνει στο ποτήρι μας είναι θρεπτικό, ασφαλές και ποιοτικό. Τέλος, διανέμουμε -σε περισσότερα από 18.000 σημεία σε όλη την Ελλάδα- μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων (250 κωδικοί) από φρέσκο και σοκολατούχο γάλα, γιαούρτια και τυροκομικά. Ο σύγχρονος καταναλωτής είναι απαιτητικός και αναζητά αγαθά με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης, lactose free και clean label προϊόντα, και όλα αυτά σε συσκευασίες φιλικές προς το περιβάλλον.

Ως μια οικογενειακή επιχείρηση, με 620 εργαζόμενους και περισσότερους από 3.000 άμεσους συνεργάτες, σε ποια χαρακτηριστικά βασίζετε την κραταιά και αξιόπιστη θέση σας; Αυτό που μας χαρακτηρίζει είναι η ποιότητα. Καθημερινά διενεργούνται 1.200 έλεγχοι στην Α΄ ύλη και στα τελικά προϊόντα, ενώ ελεγχόμαστε διαρκώς από τους πιο αυστηρούς, διεθνείς, ανεξάρτητους οργανισμούς. Εξίσου σημαντικός είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, από τον οδηγό βυτίου μέχρι τον διευθυντή παραγωγής. Όλοι δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, γιατί νιώθουν την εταιρία σαν δεύτερη οικογένειά τους.

Και για εσάς, πώς είναι να ισορροπείτε μεταξύ δύο «οικογενειών», μιας επαγγελματικής και μιας προσωπικής; Στα 39 μου ευτυχώς έχω συνειδητοποιήσει πόσο σημαντική είναι αυτή η ισορροπία μεταξύ προσωπικής κι επαγγελματικής ζωής. Προσπαθώ να ξεκινώ την ημέρα μου με όλη την οικογένειά μου γύρω από το τραπέζι και να την κλείνω λέγοντας παραμύθια στα παιδιά από το μυαλό μου. Αν και δεν τα καταφέρνω πάντα, επιδιώκω ν’ αφιερώνω χρόνο και στον εαυτό μου. Αγαπημένη μου δραστηριότητα είναι οι βόλτες με το ποδήλατο στην παραλία με την οικογένειά μου και τα ταξίδια.

Αλήθεια, τι ήταν αυτό που συνειδητοποιήσατε ότι αρχικά σας γοήτεψε στο αντικείμενό σας και συνεχίζει ακόμη να σας συναρπάζει; Με συναρπάζει η διατήρηση της παράδοσης της οικογένειάς μου και η στήριξη της οικονομίας της Β. Ελλάδας. Επίσης, το γεγονός ότι το 1/3 των πωλήσεών μας αφορά σε χώρες εξωτερικού με κάνει περήφανη, καθώς προάγουμε την ελληνικότητα και την ισορροπημένη διατροφή σε όλο τον κόσμο!


ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ-ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2020