Μια νέα έκθεση του μοναδικού Κωνσταντίνου Κακανιά εγκαινιάζεται στην εκπνοή του Οκτώβρη, συστήνοντάς μας καινούρια καλλιτεχνικά μονοπάτια. Η μεγάλη αναδρομική έκθεση θα περιλαμβάνει ζωγραφικούς πίνακες, εικονογραφήσεις περιοδικών, γλυπτά, φωτογραφίες, και ηχογραφήσεις από το 1996 έως σήμερα. Οι θεματικές των έργων εκτείνονται από βαθιά ψυχολογικά παιδικά τραύματα, στη σεξουαλικότητα, τον καταναλωτισμό, την κοινωνική τάξη, τον εθισμό, την απελπισία και το χιούμορ μέσω δραματικών ή διασκεδαστικών απεικονίσεων. Ο τίτλος της, «Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας» ("Divine Persοnality Disorder") αναφέρεται στο πολύπλευρο έργο του Κωνσταντίνου Κακανιά που ζει και εργάζεται μεταξύ Ελλάδας και Καλιφόρνιας.
Τα θέματά του κινούνται ανάμεσα σε ταραγμένες φανταστικές αφηγήσεις και λαμπερές καρικατούρες. Μέσα από τον φακό της μούσας και alter ego του, της κυρίας Τεπενδρή, ο Κακανιάς εξερευνά την ελληνική ταυτότητα, τον κοσμοπολιτισμό και την ψευδαίσθηση ενός ελιτίστικου τρόπου ζωής, συχνά συνυφασμένου με τη σύγχρονη κουλτούρα. Σε κάποια έργα ο καλλιτέχνης μεταμφιέζεται για να ενσαρκώσει ηρωικούς ή λιγότερο ηρωικούς χαρακτήρες μέσα από μια ματιά σύγχρονη και χιουμοριστική, αφήνοντας υπαινιγμούς γύρω από την ελληνική επανάσταση, τον ηρωισμό ή και τον εθνικισμό.
Ένας ειδικά σχεδιασμένος διάδρομος στη γκαλερί θα μεταφέρει τον επισκέπτη στη βαθιά πλευρά του σύμπαντος του καλλιτέχνη με έργα εμπνευσμένα από την κλασική ζωγραφική, διαποτισμένα από μια προσωπική μυθολογία. Ο «λαβύρινθος» θα περιλαμβάνει πίνακες από την έκθεση «Δανιήλ» (2009), που δημιουργήθηκαν όταν ο καλλιτέχνης έζησε στο Άγιο Όρος. Τα όνειρα και οι εφιάλτες συγκατοικούν στα έργα αυτά και οι εικόνες που αναπαρίστανται με σκηνές που διαδραματίζονται σε βαθιά σκοτεινά δάση, στο βυθό της θάλασσας ή σε έναστρες νύχτες, μας μεταφέρουν σε ένα μυστικιστικό σύμπαν και εν τέλει σε βαθιά συνείδηση.
Η έκθεση συνεχίζει με σαρκασμό μέσω παλιών και νέων περιπετειών της απαράμιλλης κυρίας Τεπενδρή, από την έκθεση «Αθήνα 2004 Ολυμπιακοί Αγώνες», την έκθεση «Είναι δικά μου σκύλα. Μην τ’ αγγίζεις!» 2018, και σε άλλες εμμονές της, όπως τα ημερολόγια καραντίνας, την μόδα, τις πλαστικές επεμβάσεις κ.ά. Εικονογραφήσεις που δημιουργήθηκαν για τα περιοδικά New York Times και Town and Country σκιαγραφούν μια ακόμα πλευρά του ταλέντου του.
Ηχογραφήσεις θα συμπληρώνουν την έκθεση δείχνοντας την ποικιλομορφία του έργου του. Στις ηχογραφήσεις αυτές (βινύλιο 33 στροφών σε 40 αντίγραφα, 2002) πρωταγωνιστεί σε δύο δραματικές ιστορίες όπου κυριαρχεί η απελπισία και η νοσταλγία. Η μία διαδραματίζεται στο τηλέφωνο με την υπόκρουση του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και η δεύτερη στον αυτοκινητόδρομο 101 της Καλιφόρνιας.
Συνολικά το έργο του Κακανιά διαπραγματεύεται την κάθαρση ως απάντηση στη σύγχρονη ανθρώπινη κατάσταση. Ο ίδιος δηλώνει: «Είτε μέσω της κωμωδίας είτε μέσω της σάτιρας, και με απόλυτη ελευθερία, το έργο μου είναι μια συνεχής αναζήτηση της ισορροπίας μεταξύ του εξαιρετικά επιφανειακού κόσμου και του πιο εσωτερικού μου εαυτού, προκειμένου να αποκαλύψω το πάθος και τις εμμονές μου».
Επιμέλεια έκθεσης: Ρεβέκκα Καμχή, Κωνσταντίνος Κακανιάς
Σχεδιασμός έκθεσης: Αρχιτεκτονικό γραφείο ΑΚΑ-APOSTOLOU COLAKI
Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή
Λεωνιδου 9, Μεταξουργείο, Τ.Κ. 10437, Αθήνα
23 Οκτωβρίου – 15 Δεκεμβρίου 2024
Ώρες λειτουργίας: Tρίτη έως Παρασκευή, 12-6 μμ και Σάββατο 12-4 μμ
Πορτρέτο κεντρικής φωτογραφίας: © Στάθης Ορφανός