Τα τυπωμένα υφάσματα που δημιούργησε ο Andy Warhol κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1950 και 1960 αποκαλύπτουν την αδιάλειπτη αγάπη του καλλιτέχνη για τα ιδιόμορφα μοτίβα που αποδίδονται με τις χαρακτηριστικές μελανές γραμμές του. Αυτό το φρέσκο pop στιλ το απέκτησε ενώ εργαζόταν ως εμπορικός εικονογράφος στη νεοσύστατη διαφημιστική βιομηχανία της Νέας Υόρκης.
Προτού καθιερωθεί ως μια από τις σημαντικότερες επιρροές στο κίνημα της pop art -γνωστότερος για τις μεταξοτυπίες του που απεικόνιζαν σημαντικά για τον πολιτισμό αλλά και περισσότερα εμπορικά είδωλα της δεκαετίας του 1960, όπως η Marilyn Monroe και η σούπα Campbell's- ο Warhol διέγραψε μια εξαιρετικά επιτυχημένη καριέρα στην εικονογράφηση και τον γραφιστικό σχεδιασμό.
Όμως, μόλις πρόσφατα αποκαλύφθηκαν τα εμπορικά σχέδια υφασμάτων του, λίγοι γνώριζαν ότι αποτελούσαν μέρος της ιστορίας του καλλιτέχνη. Τώρα αυτά τα σχέδια παρουσιάζονται στο "Andy Warhol: The Textiles" στο Dovecot, ένα studio/gtallery σχεδιασμού και κλωστοϋφαντουργίας στο Εδιμβούργο, που εμφανίζει στο κοινό 35 από τα ιδιόρρυθμα designs του pop-art artist.
The Exhibition
H πορεία της έκθεσης ξεκινά δυναμικά, παρουσιάζοντας λιθογραφίες και πρώιμα σχέδια υφασμάτων σε χαρτί, σε αντιπαράθεση με μήκη υφασμάτων με επαναλαμβανόμενα prints και vintage κομμάτια. Αυτά θέτουν το σκηνικό για μια χρονολογική παρουσίαση της εικονογραφικής προσέγγισης του Warhol στον σχεδιασμό υφασμάτων, και η μετάφραση των εικόνων του σε μια ποικιλία ενδυμάτων δίνει στην έκθεση μια νοσταλγική γοητεία από τα second hand shops.
Πολλές μικρές και ωραίες λεπτομέρειες συναντούνται σε αφθονία. Για παράδειγμα, οι επισκέπτες μαθαίνουν πώς ένα τυπογραφικό λάθος σε μια διαφημιστική δουλειά (έγραψε λάθος το αρχικό του όνομα - Warhola - κόβοντας το "a") δημιούργησε κατά λάθος το όνομα που θα γινόταν για πάντα συνώνυμο της pop art. Αυτό αντικατοπτρίζεται στη συμπερίληψη ενός τυπωμένου διαφημιστικού mail-shot που σχεδίασε για την εταιρεία Moss Rose Manufacturing Company το 1949, στο οποίο αναγράφεται ολόκληρο το τσεχοσλοβακικό γενέθλιο όνομά του.
Η αρχή της έκθεσης επικεντρώνεται στη διαχρονική, αλλά εν πολλοίς μη αναγνωρισμένη διαδικασία μετατροπής έργων τέχνης σε χαρτί σε υφάσματα για ρούχα. Το "Happy Bug Day" (1955-56), ένα υφασμάτινο print που παρήχθη από την D.B. Fuller & Co, αναδεικνύει τη διαδρομή μιας εικονογράφησης, καθώς μεταφράζεται σε ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο που τελικά γίνεται ένα κομμάτι μαγιό -χαρακτηριστικό της δεκαετίας του 1950.
Η συγκεκριμένη δουλειά του Warhol υμνείται σε όλη την έκθεση, εξετάζοντας τα διάφορα στάδια της κατασκευής υφασμάτων και της παραγωγής ρούχων. Σε όλη την ιστορία της μόδας, είναι συχνά ένα τολμηρό ή εντυπωσιακό σχέδιο που «φτιάχνει» -όπως θα λέγαμε- ένα ρούχο και που οι δημιουργοί αυτού σπάνια παίρνουν τα εύσημα.
Ανατρέποντας αυτό το γεγονός, υπάρχει μεγάλη αναφορά γύρω από τους κατασκευαστές υφασμάτων που δημιουργούσαν τα υφάσματα και πολύ λιγότερη εστίαση στους designers ή στις fashion boutiques που είχαν προμηθευτεί τα κομμάτια...
Info: dovecotstudios.com, 10 Infirmary St, Edinburgh EH1 1LT, Ηνωμένο Βασίλειο
Κεντρική φωτογραφία: αριστερή φωτογραφία credit: Andrew Unangst / Alamy | Δεξιά φωτογραφία credit: The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc.