Η Αγγελική ήταν ανέκαθεν μια καλλιτεχνική φύση που εξελίχθηκε με αυτή την κλίση της, μέσα από μια επαγγελματική διαδρομή, η οποία ξεκίνησε από το 2000 μέσα από το Textile Industry. Παρόλο που οι σπουδές της ήταν πάνω στο Interior Design, εργάστηκε σε πολύ σημαντικές εταιρείες με αντικείμενο τα υφάσματα και την ένδυση και ταξίδεψε πολύ, γνωρίζοντας τη μόδα μέσα από κολοσσούς όπως η Benetton, η Diesel και η ZARA σε ατελείωτα ταξίδια από την Ιταλία έως τη Λιθουανία.
Τι κρατάς από την εντυπωσιακή επαγγελματική σου διαδρομή στη fashion βιομηχανία;
Αισθάνομαι πολύ τυχερή που συνάντησα όχι μόνο σημαντικούς ανθρώπους της μόδας, αλλά και διότι γνώρισα πώς γεννιέται ένα ρούχο από το αρχικό στάδιο που είναι ακόμα ένα κοτσανάκι βαμβακιού, καταλήγοντας σε μια ολοκληρωμένη συλλογή. Ωστόσο, καθώς είχα πάντοτε ένα μάτι που έβλεπε κάτι πέρα από το προφανές, ασχολούμουν και ερασιτεχνικά με την φωτογραφία και με την αποτύπωση καθημερινών αντικείμενων. Συγκεκριμένα με αυτά που με την συμμετρία τους δημιουργούν οπτικές ψευδαισθήσεις, τις οποίες εγώ μετέτρεπα σε γεωμετρικά σχήματα που σχηματίζουν ένα τύπωμα. Μέσα λοιπόν από χρωματικές αρμονίες και την αρχιτεκτονικη των σχημάτων ξεκίνησα ένα πειραματικό ταξίδι, άλλες φορές φωτογραφίζοντας και ψηφιοποιώντας και άλλες σχεδιάζοντας κι αποτυπώνοντας ένα φύλλο ή ένα λουλούδι μέσα από ειδικά προγράμματα.
Πώς εξελίχθηκε αυτό το δημιουργικό ταξίδι για σένα;
Με την βοήθεια του Instagram και τη δημοσίευση όλων αυτών των ιδεών μου, που κατακλύζονται από χρώμα και κάθε είδους μορφές, εξελίχθηκε όλο αυτό σε ένα textile design art, πάνω στο οποίο δουλεύω έως τώρα.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου υλικό για να δουλεύεις;
Παρόλο που η δική μου δουλειά είναι ως επί το πλείστον σε ψηφιακή αποτύπωση και δημιουργία, επειδή έχω ασχοληθεί από μικρή ηλικία με τη ζωγραφική και το σχέδιο συμμετέχοντας σε εκθέσεις, θεωρώ ότι το αγαπημένο μου υλικό είναι το μολύβι. Έχω σχεδιάσει αρκετά στοιχεία της βιβλιοθήκης που χρησιμοποιώ στα τυπώματά μου τα οποία μετατρέπω σε Vector Images και τα προσαρμόζω. Ανήκω σε μια γενιά που έχει χρησιμοποιήσει πολύ το μολύβι και θεωρώ ότι όχι μόνο σαν μέσο έκφρασης αλλά και σαν υλικό δημιουργίας είναι το πιο ουσιαστικό. Όταν ξέρεις να ζωγραφίζεις δεν χρησιμοποιείς πινέλο, χρησιμοποιείς μολύβι. Aν ξέρεις να ζωγραφίζεις ένα μάτι, με το μολύβι φαίνεται. Με το πινέλο όχι, το πινέλο είναι ένα ποντίκι που κατευθύνει την σκέψη σου εκεί που θέλεις, διορθώνει κιόλας αλλά αν δεν υπάρχει ταλέντο δεν σε αποζημιώνει.
Την ίδια στιγμή, ψηφιακά δουλεύω με Abobe Illustrator και Wacom Intuos tablet, γιατί προτιμώ ένα διανυσματικό δημιουργικό πρόγραμμα που δεν σε περιορίζει στο απλά να κάνεις ένα κολάζ φωτογραφιών, αλλά σου δίνει ώθηση να δημιουργήσεις κάτι από την αρχή. Θέλει χρόνο; Ναι πολύ! Αλλά, όλα τα ωραία πράγματα θέλουν...
Τι σημαίνει για σένα Τέχνη;
Τέχνη είναι ένα φαγητό, η συλλογή μου με τις τσαγιέρες που έχω αγοράσει από το Μπαλί έως την Chinatown της Νέας Υόρκης, τα λουκέτα στην Ponte des Arts στο Παρίσι. Τέχνη είναι αυτό που σε ξυπνάει και σε «πετρώνει» την ίδια στιγμή. Το design είναι κάτι διαφορετικό, περνάει ένα ευθύ μήνυμα ένα λευκό δωμάτιο δημιουργεί ηρεμία, ή ταραχή. Είναι η αντίληψη του να αναγνωρίζεις κάτι όμορφο. Είναι ξεκάθαρο. Η τέχνη όμως είναι ανοιχτή στην επεξήγηση, σε αφήνει να ανοίξεις το μυαλό σου αν θέλεις. Να σκεφτείς.
Μια φορά στο Παρίσι στο Musee D Orsay είχα πάει να δω μια έκθεση, και ένα σχολείο με μαθητές Δημοτικού ήταν επισκέπτες. Τoυς έβαλαν μπροστά σε έναν πίνακα να ζωγραφίσουν ένα γλυπτό. Όλα τα παιδιά έβλεπαν το ίδιο γλυπτό. Κάθε παιδί όμως έκανε το δικό του γλυπτό. Όχι αυτό το γλυπτό που έβλεπαν. Αυτό είναι τέχνη.
Τι σε συγκινεί;
Με συγκινεί το ωραίο, μου αρέσουν τα ρούχα και τα αντικείμενα - πείτε το ματαιοδοξία ή ανάγκη. Μέσα λοιπόν από την αισθητική μου αυτονομία επέλεξα να αποδώσω μια απεικόνιση της έμπνευσής μου, κι ευτυχώς με βοηθούν πολύ όλες οι εικόνες που έχω δει. Εμένα η έκφραση με βοηθάει να εξελίσσομαι, έτσι είμαι φτιαγμένη, και μαραίνομαι μέσα μου όταν δεν μπορώ να γελάσω δυνατά. Tα prints έχουν να κάνουν όχι μόνο με την σχεδίαση μιας πεταλούδας ή ενός γεωμετρικού σχήματος, πρέπει να μετρήσεις πώς θα βγει ένα τύπωμα με επανάληψη στο τρέχον μετρό του υφάσματος, αν χρειάζεται να είναι μεγάλο, μικρό, το ρούχο για το οποίο προορίζεται, η εποχή που θα χρησιμοποιηθεί, ακόμα και η τοποθεσία.
Η Ελλάδα για παράδειγμα, είναι μια χώρα που δεν νοείται ένα κατάστημα σε νησί να μην έχει κάτι λευκό - μπλε. Είναι το χαρακτηριστικό του ελληνικού καλοκαιριού για έναν ξένο επισκέπτη. Ζούμε σε έναν πλανήτη που αν το σκεφτείτε κανείς μας δεν προβληματίζεται πόσο εκπληκτικός είναι. Αναμφισβήτητα έχει μια φθορά σημαντική με τα χρόνια αλλά πολλές φορές ανεβάζω story στο Ιnstagram από τα χρώματα του ουρανού την ώρα που πέφτει ο ήλιος και γράφω ότι έχουμε τη ωραιότερη παλέτα χρωμάτων μπροστά μας. Κάθε μέρα. Γιατί δεν παρατηρούμε πια;
Από που αντλείς ενέργεια;
Ενέργεια παίρνω από το πολυτιμότερο αγαθό που πρέπει να εκτιμούμε, τον χρόνο. Όσο έχουμε χρόνο μπροστά μας μπορούμε να κάνουμε ότι θέλουμε. Σαφέστατα λοιπόν, παρότι άκρως συγκεντρωτικό άτομο, προσπαθώ να αφιερώσω ενέργεια και σε όλα τα υπόλοιπα, μαγική συνταγή δεν υπάρχει όμως να είναι όλα στην εντέλεια. Είμαι της άποψης, ότι το σώμα μας μιλάει πότε έχουμε αποθέματα και πότε όχι, και πρέπει να μάθουμε να ερμηνεύουμε τα σημάδια, ώστε να μπορούμε να βάζουμε προτεραιότητες στα περισσότερο ή λιγότερο σημαντικά.
Τι είναι για σένα τα χρώματα;
Τα χρώματα είναι μια ολόκληρη επιστήμη, γι' αυτό άλλωστε εταιρείες σαν την PANTONE δικαίως έχουν χτίσει μια ολόκληρη φιλοσοφία πάνω στην ανάλυση και στην σύνθεση των χρωμάτων. Ένα λευκό δεν είναι ένα λευκό, ξέρετε πόσα λευκά υπάρχουν; Με κίτρινη βάση, με ροζέ βάση με μπλε βάση, και γι' αυτό πολλά χρώματα δεν μας πάνε στο μάτι σωστά. Το αναγνωρίζουμε, το γιατί δεν γνωρίζουμε. Τα καθαρά χρώματα επί παραδείγματι ταιριάζουν σε κάποιον με μπλε τόνο στο δέρμα και όχι κίτρινο, οι αποχρώσεις τον χλωμιάζουν. Στην ενδυματολογία αυτό πρέπει να είναι ο κανόνας για να αναδειχθούν τα χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου.
Μίλησέ μου για την απόφασή σου να μείνεις στη Θεσσαλονίκη.
Κατάγομαι από μια μεσοαστική Αθηναϊκή οικογένεια. Οι ρίζες μου ξεκινάνε από την επαρχία Altai της Σιβηρίας και φτάνουν ως την Μονεμβασιά. Επέλεξα να ζήσω στη Θεσσαλονίκη όπου κατοικώ πάνω από 20 χρονιά και η αλήθεια είναι ότι τη λατρεύω. Έχω φιλοσοφήσει πολύ μέσα μου ίσως και λόγω μιας αυτοάνοσης χρόνιας πάθησης που έχω από παιδί, έχω καταλήξει ότι αυτό που απεχθάνομαι είναι η γκρίνια και η στατικότητα. Δεν θέλω το περιβάλλον μου να είναι τοξικό, γιατί τελικά αυτό μας ποτίζει σιγά σιγά και μας αρρωσταίνει. Είμαι πάντα πρόθυμη και καλοπροαίρετη, όχι γιατί περιμένω κάτι, αλλά γιατί έχω αποφασίσει ότι αυτή η συμπεριφορά χτίζει μέσα μου κάθε μέρα κάτι θετικό.
Τι σε κάνει να αισθάνεσαι περήφανη;
Νιώθω πολύ περήφανη όταν βλέπω στις συλλογές εταιρειών που έχω συνεργαστεί τα σχέδιά μου. Είναι η επιβεβαίωση της προσπάθειάς μου, η αποτύπωση της δημιουργικότητάς μου. Ο Steve Jobbs είχε πει μια φορά όταν κάποιος του ζήτησε μια υπηρεσία και παραπονέθηκε ότι ήταν ακριβός για τόσο λίγη ώρα εργασίας: “Αγαπητέ μου, εγώ για να φτάσω εδώ έχω σπουδάσει με κόπο κι έχω δουλέψει 30 χρονιά. Εσύ δεν με πληρώνεις για τα 30 λεπτά που δούλεψα για σένα. Με πληρώνεις για τα 30 χρόνια.” Θέλω να πιστεύω, ότι όσοι μου αναθέτουν ένα project, με εκτιμούν για την ως τώρα πορεία μου και με εμπιστεύονται για το ταλέντο μου.
Πες μου για τις αγαπημένες σου συνεργασίες.
Brands γυναικείας ένδυσης όπως τα Nanadoo, Erya Fashion, Anlyta, Eveleya, Eternity Collection, Semina The Brand, Iree Fashion, Evi Migiaki, Ioanna Janni, Lolisty, Olga Karaververis, Swimwear & Leisurewear όπως η Macaw Waves είναι μερικά εξαιρετικά ελληνικά brands που απαρτίζονται από δημιουργικούς σχεδιαστές, αλλά έχω κάνει και συνεργασίες με εταιρείες εκτός Ελλάδος σε αξεσουάρ, όπως μεταξωτά μαντήλια Ιταλικής ραφής που διατίθενται σε concept stores στο Λονδίνο και στην Ελβετία. Σαφέστατα και υπάρχουν πολλές νέες συνεργασίες που συζητάω, αλλά αναλογιστείτε ότι ο σχεδιασμός μιας συλλογής στο δικό μου πεδίο τουλάχιστον, γίνεται κατά μέσο όρο ένα χρόνο πριν βγει προς διάθεση στο κοινό, επομένως πολλά από αυτά που έχω κάνει για το SS24 ακόμα δεν έχουν κυκλοφορήσει.
Σχεδιάζεις κάτι άλλο πέρα από υφάσματα;
Κατά κύριο λόγο σχεδιάζω για υφάσματα, μ' αρέσει η μεγάλη επιφάνεια και το ότι τα μέσα που μας παρέχει σήμερα η τεχνολογία έχουν συμβάλλει δημιουργικά στο να εξελιχθεί μια έμπνευση σε κάτι αισθητικά καλύτερο από ότι αν το ζωγραφίζαμε σε ένα απλό χαρτί, δίνοντας μια διευρυμένη οπτική ταυτότητα. Η σχεδίαση ενός τυπώματος δεν περιορίζεται μόνο στο σχέδιο. Ένας textile designer πρέπει να γνωρίζει το μέγεθος της επιφάνειας του ρούχου, καθώς αλλιώς δείχνει ένα σχέδιο σε επανάληψη επάνω σε ένα μαγιώ και αλλιώς το ίδιο σχέδιο σε ένα μακρύ ένδυμα. Επομένως, η αντίληψη και η προσαρμογή των μεγεθών παίζει σημαντικό ρόλο. Θα ήθελα όμως να δοκιμάσω συνεργασίες σε αντικείμενα χρηστικά ή διακοσμητικά, όπου σε αυτή την περίπτωση η μορφή του αντικείμενου θα καθορίσει την συμμετρία του print.
Έχω σχεδιάσει σε καμβά θέματα για παιδικά δωμάτια σε μια περίοδο που ασχολούμενη με την φωτορεαλιστική αποτύπωση αρχιτεκτονικών σχεδίων, αναζητούσα μικρά έργα τέχνης να κοσμούν παιδικά δωμάτια πέρα από τα τετριμμένα ροζ και τα γαλάζια πρότυπα της Disney. Καθώς δεν έβρισκα λοιπόν, τα δημιούργησα μόνη μου. Τα σχεδίαζα, τα έστελνα για ειδική εκτύπωση σε καμβά, τελάρωνα εγώ τους πίνακες, και τα περνούσα ειδική επεξεργασία για την διατήρηση των χρωμάτων. Επίσης έχω κάνει μια σειρά NFT, που για όσους γνωρίζουν βασίζονται στην τεχνολογία του blockchain και είναι συλλεκτικά αντικείμενα ψηφιακής τέχνης που ανεβαίνουν σε συγκεκριμένες πλατφόρμες συλλεκτών, όπως στην Open Sea, και τελευταία πειραματίζομαι με τον σχεδιασμό μεσώ Τεχνητής Νοημοσύνης καθώς τα ΑI Generated έργα προϋποθέτουν πέρα από τη φαντασία και τη δημιουργικότητα, μεγάλη γνώση χειρισμού της τεχνολογίας ακριβώς επειδή όλα γίνονται με τη βοήθεια κωδικοποιημένων εντολών.
Με τι δεν μπορείς να ζήσεις;
Έχω το προνόμιο να ζω σε ένα διαμέρισμα που κάθε μέρα βλέπω όλη τη Θεσσαλονίκη, τον Θερμαϊκό και τον Όλυμπο, να μπαίνει φως από παντού... Είμαι λάτρης του ήλιου, δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτόν. Νομίζω δεν θα το άντεχε το σώμα μου.
Έχεις αντικείμενα που συλλέγεις για χρόνια, και αν ναι, ποιο είναι το αγαπημένο σου;
Έχω πολλά αντικείμενα από ταξίδια που έχω κάνει με τον σύζυγό μου, από το Μπαλί, το Koh Samui, τις Μαλδίβες, την Νέα Υόρκη, αλλά και το Παρίσι που είναι ο έρωτας μου, το Άμστερνταμ, την Βαρκελώνη και την Ιταλία οποί έχω δουλέψει χρονιά. Έχω πολλά ειδώλια, συλλογή από τσαγιέρες και λευκά κεραμικά βάζα, ξυλόγλυπτα αντικείμενα. Θα ξεχωρίσω αγαπημένο design item έναν τεράστιο πινάκα περίπου 2 τ.μ. αφηρημένης τέχνης ενός Ολλανδού ζωγράφου που αγόρασα στο Ubud και όσοι και αν τον δουν, θα το μεταφράσουν σαν κάτι διαφορετικό. Ακόμα και αν δεν τους αρέσει η τέχνη μπαίνουν αναγκαστικά σε έναν καλλιτεχνικό προβληματισμό!
Πώς βλέπεις τον εαυτό σου στο μέλλον;
Θα εξακολουθήσω να σχεδιάζω για συλλογές σε συνεργασία με brands ένδυσης άλλα επιθυμώ να συνεργαστώ με περισσότερες εταιρείες εκτός Ελλάδος γιατί με ενδιαφέρει να διευρύνω τους ορίζοντές μου.
Το σημαντικότερο επίτευγμά σου;
Ο γιος μου. Με έχει μεγαλώσει αυτός έμενα, όχι εγώ αυτόν.
Περιέγραψέ μου το απόλυτο σκηνικό για σένα;
Είμαι ένας άνθρωπος που παντού θα βρω κάτι ωραίο. Ας φανταστώ λοιπόν θάλασσα, το νερό είναι και το στοιχείο μου, χρώματα δειλινού, βιολετί, πορτοκαλί της φωτιάς, ροζ. Και επειδή μ' αρέσουν τα ρούχα, ας πούμε ότι φοράω ένα μακρύ φόρεμα floral και κάθομαι πάνω στην άμμο με τα πέδιλα διπλά να περιμένουν και αυτά μαζί με μένα να πέσει ο ήλιος άλλη μια μέρα. Θα πω πώς νιώθω από ένα απόσπασμα από το αγαπημένο μου παιδικό παραμύθι την «Αλίκη στην Χωρά των Θαυμάτων»: “How long is forever ? Sometimes , it's just one second” (Πόσο διαρκεί το πάντα; Μερικές φόρες, μόνο μια στιγμή).
Έχεις αγαπημένο αξεσουάρ ή ρούχο;
Αγαπημένο κόσμημά μου είναι ένα κολιέ συνθετικής ρητίνης από Dominique Denaive, και αγαπημένο ρούχο ένα μαύρο palazzo παντελόνι της Elisabetta Franchi που έχω αγοράσει από την θρυλική Colette στο Παρίσι.
Ένα αντικείμενο που δεν αποχωρίζεσαι ποτέ;
Αγαπώ την αλλαγή, μπορεί να φοράω πράγματα κάθε μέρα και μετά να μην τα ξαναβάλω για χρόνια. Το μόνο αγαπημένο αξεσουάρ που έχω πάνω μου πάντα και δεν νομίζω ότι θα το αντικαταστήσω πότε, είναι το ρολόι μου, ένα Rolex Air King Oyster Perpetual με ροζ καντράν.
Περίγραψέ μου τον εαυτό σου με τρεις λέξεις.
Ενθουσιώδης, Επίμονη, Οργανωτική.
Ποια είναι η καλύτερη έκθεση που έχεις δει τελευταία;
Είμαι ο τύπος του ταξιδιώτη που πάντα θα κλείσει όλα τα μουσεία και τις εκθέσεις online πριν πάει. Έχω επισκεφθεί πολλά και ειλικρινά δεν ξέρω ποιο να πρωτοαναφέρω. Θα πω τα λιγότερο προφανή και τα πιο πρόσφατα επομένως, το ΜΟCO Μουσείο Μοντέρνας τέχνης στην Βαρκελώνη με εκθέματα J.M.Basqiuat, Yayoi Kusama, Bansky, και στην ίδια πόλη μια μοναδική έκθεση την οποία εγώ είδα στην Casa Batllo, όμως επειδή είναι visual installation και ταξιδεύει σε πολλές χώρες μπορεί να την βρείτε και αλλού. Είναι του Refik Anadol, o οποίος είναι ένας media artist που κυριολεκτικά αφήνει την τέχνη να σε ενσωματώσει στο έργο του.
Που βρίσκεις την ομορφιά;
Ομορφιά είναι πολλά πράγματα, αυτό που μας προκαλεί ένα χαμόγελο, είναι η χάρη, είναι η αύρα. Είναι σαν την τέχνη... Δεν δείχνει πάντα τέλεια, αλλά τα συναισθήματα που σου εμπνέει αν έχεις ανοιχτό μυαλό είναι αυτά που σε οδηγούν να βρίσκεις τη μοναδικότητα σε αυτή.