Στον απόηχο μιας περιόδου απότομων ανακατατάξεων, γίναμε γνώστες του γεγονότος πως η προσαρμοστικότητα ίσως είναι η καλύτερη λύση αντιμετώπισης πολλών δεινών. Πώς, όμως, εφαρμόζεται ο παραπάνω κανόνας σ’ έναν κόσμο ο οποίος είναι φτιαγμένος με κύριο συστατικό την αντισυμβατικότητα; Ας τα πάρουμε, όμως, από την αρχή.
Η εξάπλωση της πανδημίας ξεκίνησε στα μέσα της Εβδομάδας Μόδας στο Μιλάνο, με αποτέλεσμα σχεδιαστές όπως ο Giorgio Armani ν’ αναγκαστούν να παρουσιάσουν shows χωρίς κοινό - μια πρωτόγνωρη συνθήκη για τους αεικίνητους ανθρώπους της βιομηχανίας, που λίγο μετά κλείστηκαν μαζί με τον υπόλοιπο πλανήτη στα σπίτια τους. Τι γίνεται, όμως, όταν αυτή η «προσωρινή» λύση μετατρέπεται σε αναγκαία πραγματικότητα; Κάπως έτσι φτάσαμε στο σήμερα και στην πρώτη ψηφιακή Εβδομάδα Μόδας, και μάλιστα, Υψηλής Ραπτικής για το Φθινόπωρο του 2020-21, που πραγματοποιήθηκε, όπως και κάθε χρόνο, στο Παρίσι. Ωστόσο φέτος τα πράγματα ήταν λίγο διαφορετικά: οι fashionistas δεν παρέλασαν μπροστά από τα μάτια των καλύτερων street style φωτογράφων, τα fronts rows δεν έσφυζαν από κόσμο και τα φαντασμαγορικά shows αναβλήθηκαν επ' αόριστον...
Ας μη μεμψιμοιρούμε όμως, καθώς η έμπνευση δε γνωρίζει το αίσθημα της απαισιοδοξίας. Αντιθέτως, καλλιεργεί το κατάλληλο έδαφος, ώστε να γεννηθεί μια νέα, δημιουργική προσέγγιση των fashion shows, που στόχο έχουν τη μελλοντική τους ύπαρξη.
Κορυφαίοι οίκοι «παίζουν» το παιχνίδι της προσαρμοστικότητας και μας παρουσίασαν μερικές από τις καλύτερες στιγμές που έχει να μετρήσει ο χώρος εδώ και χρόνια: ξεκινώντας από την ανέλπιστη εμφάνιση του Olivier Rousteing, με μια πλωτή επίδειξη σ’ ένα πλοίο στον Σηκουάνα, όπου τα μοντέλα φόρεσαν τις πιο top δημιουργίες από το αρχείο του Balmain, συνεχίζοντας με την παρουσίαση της καινούριας haute couture συλλογής του οίκου Dior, όπου η Maria Grazia Chiuri σημάδεψε με την προσωπική της «αλλόκοσμη» ταυτότητα το τέλος -ίσως- μιας εποχής, μέχρι τα Chanel looks που κυκλοφόρησε η Virginie Viard, θέτοντας στο επίκεντρο της υψηλής σχεδιαστικής σκηνής την glam rock αισθητική, αλλά και τον περιβόητο “Epilogue” του Alessandro Michele για τον Gucci. Καθώς ο τελευταίος δείχνει να κάνει βήματα προς τον νέο κόσμο, ανακοινώνοντας πως μειώνει τα shows του σε δύο τον χρόνο και ακολουθώντας τη στρατηγική σπουδαίων designers όπως η Viard και ο Jacquemus, πήρε, επίσης, την απόφαση να παρουσιάσει την καινούρια και πρώτη του sustainable κολεξιόν διαδικτυακά, μέσω μιας καμπάνιας φωτογραφιών και βίντεο με πρωταγωνίστρια τη μοναδική Jane Fonda.
Στον αντίποδα, ο οίκος Dior φαίνεται ν’ αντιτάσσεται στην ανάγκη για νεωτερισμό, θέτοντας ένα διαφορετικό ερώτημα στην κοινωνία της μόδας. Αποφάσισε, λοιπόν, να πραγματοποιήσει -χωρίς κοινό- το cruise show 2021, στην Puglia της νότιας Ιταλίας, σε μία πασαρέλα που κατασκευάστηκε στην Piazza del Duomo του Lecce, έχοντας φόντο τον μπαρόκ καθεδρικό ναό της πόλης.
Η Chiuri, της οποίας ο πατέρας κατάγεται από την ιταλική πόλη, θεώρησε ότι, δίνοντας την ευκαιρία σε όλους τους ανθρώπους της βιομηχανίας να δουλέψουν ξανά, κινητοποιεί και καταφέρνει να χτίσει ξανά από την αρχή -φέρνοντας στο προσκήνιο μια χώρα που πλήγηκε από την πανδημία όσο καμία- όσα θεωρούνταν για χρόνια απαραίτητα στον κόσμο της μόδας. Όπως ακριβώς έχτισε ο Monsieur Dior τον οίκο του μετά τον Β΄ Π. Π., δείχνοντας θάρρος, έτσι και η Maria Grazia Chiuri εμπνέεται από την αισιοδοξία που έχει καθορίσει την ουσία του brand. Η ίδια δηλώνει: «Αυτό είναι το DNA μας: να σηκωθούμε και να κρούσουμε τον κώδωνα στον χώρο της μόδας αυτήν τη στιγμή. Ανεβαίνουμε, ανυψώνοντας άλλους!»
Την ίδια φιλοσοφία υιοθετεί και ο creative director του Burberry, Riccardo Tisci, που γυρίζει σελίδα και παραδίδει τη δική του πρόταση για επιστροφή στην κανονικότητα, αφού θα πραγματοποιήσει το show του βρετανικού οίκου στις 17 Σεπτεμβρίου, την παραμονή της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, σ’ εξωτερικό χώρο, με στόχο να γιορτάσει την αγνότητα και την απλότητα της υπαίθρου.
Όσο η Γη γυρίζει, ο άνθρωπος θα ψάχνει νέους τρόπους ν’ ακολουθεί την τροχιά της. Κάπως έτσι, και οι άνθρωποι της μόδας εφευρίσκουν καινούρια μέσα και συνθήκες για ν’ ακολουθούν την τέχνη της.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 161 ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ-ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2020