Δύο είναι τα γνωστά δεδομένα: η Ελλάδα ανήκει στις ομορφότερες χώρες του κόσμου και η οικονομία της βασίζεται κυρίως στον τουρισμό. Υπάρχουν άνθρωποι στον τουριστικό κλάδο που προωθούν τη χώρα και τον φυσικό της πλούτο σε κάθε γωνιά της γης, μέσα από τις πράξεις τους και με τον καλύτερο τρόπο. Άνθρωποι λαμπροί που μετουσιώνουν ιδέες, παίρνουν πρωτοβουλίες και ρίσκα. Ένας τέτοιος άνθρωπος είναι και ο Γρηγόρης Λιασίδης, που από τη θέση του Γενικού Διευθυντή του Sheraton Rhodes Resort -και με θητεία στα hotels Μεγάλη Βρετανία και King George να του έχει χαρίσει όσα εφόδια χρειάζονται για να λέγεται «σωστός» επαγγελματίας- καταφέρνει και «διαδίδει» το νόημα της αυθεντικής ελληνικής φιλοξενίας, μεριμνώντας να βιώνουν οι επισκέπτες μια πολυτελή και 360° εμπειρία του νησιού.
Εμείς, συνομιλήσαμε μαζί του και σας μεταφέρουμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το σωστό tourism management, το υπέροχο Sheraton Resort Rhodes, το πανέμορφο νησί της Ρόδου και φυσικά, τα μυστικά ενός ανθρώπου που γνωρίζει εκ των έσω τη διαχείριση σπουδαίων ξενοδοχειακών μονάδων. Η συνέχεια, δική του!
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Πώς ξεκινήσατε την ενασχόλησή σας με τη βιομηχανία του τουρισμού;
Από μικρός είχα μια ιδιαίτερη αδυναμία στα ξενοδοχεία. Ο κόσμος τους φαντάζει μαγευτικός στα μάτια ενός παιδιού. Μεγαλώνοντας στη Λεμεσό, όπου κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ‘80 άνθιζαν πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες, αρκετά πρωτοποριακές για την εποχή, η εμπειρία της επίσκεψης σε ένα τέτοιο ξενοδοχείο σου χάριζε ένα πραγματικό παράθυρο στον κόσμο.
Τελικά η πραγματικότητα συνάντησε τις προσδοκίες σας;
Όταν επιλέγεις να ασχοληθείς συνειδητά με κάτι, ο στόχος σου πρέπει να είναι να φτάσεις στην κορυφή, είτε από άποψη προϊόντος είτε ιεραρχίας. Θα έλεγα ότι με τον καιρό έπαψε να με εντυπωσιάζει η υπερπολυτελής εικόνα των ξενοδοχείων, διότι οι άνθρωποι τους είναι εκείνοι που μπορούν να χαρίσουν πραγματικά μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες.
Η Ρόδος είναι από τα μεγαλύτερα νησιά της χώρας, με σταθερή «παρουσία» στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών τόσο κατά τους καλοκαιρινούς, όσο και τους χειμερινούς μήνες. Γιατί πιστεύετε συμβαίνει αυτό;
Η Ρόδος είναι ίσως το πιο ολοκληρωμένο τουριστικά νησί της Ελλάδας, καθώς κατάφερε να δημιουργήσει ένα πλήρες προϊόν, συνδυάζοντας και εκπληρώνοντας όλες τις ανάγκες και επιθυμίες του επισκέπτη. Αυτό, μαζί με την εξαιρετική ποικιλομορφία της, την κατέστησαν κορυφαίο προορισμό στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών. Η Μεσαιωνική Πόλη, η Κοιλάδα των Πεταλούδων και φυσικά οι αμέτρητες παραλίες κατά μήκος του νησιού, είναι μόνο λίγα από τα πράγματα που την κάνουν να ξεχωρίζει. Ωστόσο, σχετικά με τον χειμερινό τουρισμό, θεωρώ ότι υπάρχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης για τη Ρόδο. Ο εξαιρετικός καιρός του νησιού, πάνω από 9 μήνες το χρόνο, και η θέση της Μεσαιωνικής Πόλης ως επίκεντρο της τουριστικής εμπειρίας, μπορούν αρχικά να επεκτείνουν την θερινή σεζόν και να καταστούν οι βάσεις για να μπορέσει η Ρόδος να πρωταγωνιστεί και τους χειμερινούς μήνες.
Τι ξεχωρίζετε εσείς στη Ρόδο και πως προβλέπετε το μέλλον του νησιού τουριστικά;
Θεωρώ ως μεγαλύτερο πλεονέκτημα του νησιού τους κατοίκους του, τους οποίους διακρίνει μία ξεχωριστή κουλτούρα φιλοξενίας, κάτι που απέκτησαν μέσα από την εμπειρία των προηγούμενων δεκαετιών. Για παράδειγμα, τη δεκαετία του 1960, η Ρόδος είχε ήδη τις μεγαλύτερες και πιο άρτιες στο είδος τους εγκαταστάσεις, παγκόσμιας φήμης, ελκύοντας έτσι την ελίτ της τότε εποχής. Αδιαμφισβήτητα, πρόκειται για πολύτιμη γνώση που απέκτησαν οι Ροδίτες και κατάφεραν να μεταδώσουν στις επόμενες γενιές, δημιουργώντας ένα πλήρως καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό και μία κοινωνία με τουριστική κουλτούρα. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε αρκετές, νέες ξενοδοχειακές μονάδες να ανοίγουν αλλά και παλαιότερες να βρίσκονται σε διαδικασία εκσυγχρονισμού/ανακαίνισης, προσπαθώντας να μείνουν στις υψηλές προτιμήσεις της αγοράς. Σήμερα, το νησί υποδέχεται σχεδόν 2,4 εκ. τουρίστες τον χρόνο: οι προσπάθειες για επέκταση της σεζόν και τα σημαντικά έργα εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου της Ρόδου, που ολοκληρώνονται, μπορούν να φέρουν σημαντική ποιοτική και ποσοτική αύξηση στον τουρισμό του νησιού.
Εργάζεστε πολλά χρόνια στον χώρο του τουρισμού, τον τελευταίο χρόνο από τη θέση του Γενικού Διευθυντή του ξενοδοχείου Sheraton Rhodes Resort. Ποια στοιχεία πιστεύετε συνθέτουν την ιδανική, ελληνική φιλοξενία;
Βάσει της εμπειρίας μου, πιστεύω ότι αυτό που μας διακρίνει ως Έλληνες είναι το φιλότιμο, η ζεστασιά. Η φιλοξενία υπάρχει στο DNA μας και καταφέρνουμε να την περάσουμε στον επισκέπτη με έναν μοναδικά ανθρώπινο και αυθεντικό τρόπο, χωρίς τη δουλοπρέπεια ή την ψυχρότητα που συναντούμε σε άλλους προορισμούς. Υποδεχόμαστε τον επισκέπτη στο ξενοδοχείο, όπως θα υποδεχόμασταν έναν επισκέπτη στο σπίτι μας, του ανοίγουμε την ψυχή μας.
Τι αποκομίσατε από τη «θητεία» σας στα ξενοδοχεία Μεγάλη Βρετανία και King George;
Η Μεγάλη Βρετανία, μαζί με το King George, αποτελούν τον απόλυτο προορισμό πολυτέλειας, προσελκύοντας επισκέπτες υψηλού προφίλ, οι οποίοι έχουν αντίστοιχα υψηλές προσδοκίες, όπως επίσης πελάτες συνεδριακού τουρισμού, κοινωνικών εκδηλώσεων, corporate, ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες παίρνουν μία εντελώς διαφορετική μορφή, φιλοξενώντας και τουρίστες που ταξιδεύουν για αναψυχή. Η ιστορικότητα των δύο ξενοδοχείων σε συνδυασμό με την απαιτητική πελατεία που προσελκύουν σε διδάσκουν το υψηλό αίσθημα ευθύνης που πρέπει να έχεις απέναντι στο ξενοδοχείο και τον επισκέπτη.
Περνώντας και στο Sheraton Rhodes Resort. Πώς πιστεύετε ότι ο περιβάλλων χώρος και η αισθητική του συμβάλλουν στη θετική διάθεση των επισκεπτών του;
Ο σχεδιασμός του ξενοδοχείου αυτού είναι αποτέλεσμα συνεργασίας τριών από των σημαντικότερων ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων (Τομπάζη, Δεκαβάλλα και Κυριακίδη), εκπροσώπων του μοντέρνου κινήματος της αρχιτεκτονικής του εμφανούς μπετού και του συνεπούς –λιτού σχεδιασμού, δίνοντας βάση στην αρχική μορφή του κτιρίου και τον σεβασμό στο περιβάλλον. Το κτιριακό συγκρότημα σχεδιάστηκε με πρωταρχικό μέλημα την προσαρμογή του στο φυσικό περιβάλλον και τη γεωμορφολογία του βουνού. Ενδεικτικά, τα χαρακτηριστικά του σχεδιασμού του είναι η καθ’ ύψος διάσπαση του όγκου, με σκοπό ο επισκέπτης να έχει την αίσθηση ότι βρίσκεται στο ισόγειο, σε δύο διαφορετικές στάθμες (ισόγειο & 6ος όροφος). Η χρήση των φωτιστικών επιφανειών, ώστε να διαχέεται άπλετο φυσικό φως στους χώρους μαζί με τα υλικά και τους χρωματισμούς, έγιναν με τέτοιον τρόπο, προκειμένου να είναι συμβατά με το φυσικό περιβάλλον.
Και με ποιον τρόπο το ξενοδοχείο προβάλλει την ελληνική παράδοση και κουλτούρα;
Η αρχιτεκτονική ομάδα που σχεδίασε το ξενοδοχείο, μερίμνησε να εντάξει στοιχεία της ιστορίας και της παράδοσης της Ρόδου σε αυτό. Ο επισκέπτης θα συναντήσει διάφορα από αυτά σπαρμένα σε όλο το ξενοδοχείο, από τα εντυπωσιακά λάβαρα των Ιπποτών που κρέμονται ψηλά στο lobby, μέχρι το παραδοσιακό μωσαϊκό (χοχλάκια) που θα βρει κανείς στην είσοδο του εστιατορίου μας στον 6ο όροφο. Επίσης, σε γαστρονομικό επίπεδο, μπορεί κάποιος να γευτεί αυθεντικές τοπικές γεύσεις με πρώτες ύλες από το Αιγαίο, σε συνδυασμό με μία εκτενή λίστα κρασιών από διακεκριμένους Έλληνες οινοπαραγωγούς.
Οπότε, μάλλον οι βλέψεις για σας για το μέλλον του Sheraton Rhodes Resort είναι κάτι παραπάνω από θετικές.
Σίγουρα! Βρισκόμαστε σε μία ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο, με τη διεθνή αναδιαμόρφωση του brand. Η Sheraton επαναπροσδιορίζει το προϊόν της στην παγκόσμια αγορά, έχοντας σαν επίκεντρο την κοινότητα, όπου μαζί είμαστε καλύτεροι. Τοπικά, εμπνεόμαστε από την πλούσια τοπική ιστορία και κουλτούρα για τη δημιουργία εμπειριών που να κάνουν τον επισκέπτη μας να νιώθει ότι πραγματικά βίωσε την αυθεντική Ρόδο.
Μιλώντας και για την καθημερινή σας ζωής εκτός ξενοδοχείου, ποια στοιχεία του επαγγέλματός που ακολουθείτε σας βοηθούν να εξελιχθείτε και ως άνθρωπος;
Το ευ-ζην. Μου έμαθε να εκτιμάω και να αναγνωρίζω την καλή ποιότητα ζωής και να την επιζητώ. Στόχος μας πρέπει να είναι να αναζητούμε αυτά που είναι καλά για εμάς πραγματικά, αυτά που μας κάνουν ευτυχισμένους, χωρίς να χανόμαστε στην ικανοποίηση της εικόνας και των προσδοκιών που έχουν άλλοι για εμάς.
Ο τουρισμός σαν βιομηχανία είναι απαιτητικός. Πιστεύετε στην Ελλάδα αξιοποιούμε στο μέγιστο τις δυνατότητες της χώρας όσον αφορά τα σχετικά επαγγέλματα;
Η Ελλάδα έχει πραγματικά απεριόριστες δυνατότητες εξέλιξης και ανάπτυξης του τουριστικού της προϊόντος. Έχουμε δεκάδες κατοικημένα νησιά, κάθε ένα μοναδικό και διαφορετικό από το διπλανό του. Κάθε νησί, μία ξεχωριστή Ελλάδα, ικανή να προσφέρει μοναδικές, αυθεντικές εμπειρίες. Αν όλα αυτά αναπτυχθούν τουριστικά στο μέγιστο βαθμό των δυνατοτήτων τους, η χώρα μας θα είναι ένας μοναδικός προορισμός, που κανείς θα θέλει όλη του τη ζωή για να το βιώσει στο έπακρο.
Πολλοί νέοι επιδιώκουν να εισχωρήσουν στον χώρο του τουρισμού. Γιατί πιστεύετε έχουν τέτοια απήχηση αυτά τα επαγγέλματα;
Η πρόσφατη οικονομική κρίση άλλαξε κατά πολύ τις επιλογές των νέων στην επαγγελματική τους κατάρτιση. Επιπλέον, για πρώτη φορά συνειδητοποιούμε ότι ο τουρισμός αποτελεί τη λύση για την ανάπτυξη της οικονομίας μας. Τις επόμενες δεκαετίες, θα δημιουργηθούν αξιόλογες μονάδες με περισσότερες και απαιτητικότερες θέσεις εργασίας, και άρα περισσότερες ευκαιρίες για τους νέους και τις νέες που θα εξειδικευθούν στα επαγγέλματα του τουρισμού.
Το influencer marketing ανθίζει –ιδιαίτερα λόγω των social media. Μπορούν οι λεγόμενοι "influencers" του διαδικτύου, που μετρούν χιλιάδες followers, να αξιοποιηθούν από ξενοδοχειακές μονάδες, ώστε να προωθηθεί ο ελληνικός τουρισμός;
Αυτό που προσφέρουν οι influencers είναι η αλήθεια ενός προορισμού ή ενός ξενοδοχείου σε πραγματικό χρόνο και σε ένα διεθνές κοινό. Αυτό δίνει τέλος στις στημένες, ψεύτικες φωτογραφίες, και εκπαιδεύουν τους πελάτες μας να αναγνωρίζουν την πραγματική εικόνα της εμπειρίας που επιζητούν, χωρίς εκπλήξεις. Ναι, πιστεύω ότι οι influencers είναι πολύ καλό εργαλείο προώθησης ενός προορισμού, όσο παραμένουν ειλικρινείς και χωρίς σκοπιμότητες.
Ποιο είναι το motto σας για την επαγγελματική, αλλά και προσωπική σας ζωή;
Ισορροπημένη ζωή. Τόσο στην επαγγελματική, όσο και στην προσωπική μας ζωή πρέπει να αναζητούμε τις ισορροπίες που θα μας κάνουν ευτυχισμένους.
Top 5 Rhodes:
Restaurant: Ταβέρνα Μελτέμι, στην παραλία Έλλη. Αυθεντική ελληνική κουζίνα σε ένα ταπεινό περιβάλλον με θέα τη θάλασσα και το τραμπολίνο, ένα ιστορικό τοπόσημο της περιοχής.
Bar: Macao Lounge Bar, ένας υπέροχος χώρος στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου.
Art Space: To Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων τέχνης Ελλήνων Καλλιτεχνών μετά την Εθνική Πινακοθήκη.
Archaeological Place: Η Μεσαιωνική Πόλη –ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO
Destinations: Κάτω Πέτρες ή η δυτική είσοδος της πόλης. Το καθημερινό τρέξιμο κατά τη δύση του ηλίου με βοηθάει να αποβάλω οποιαδήποτε αρνητική σκέψη και να φορτίσω τις μπαταρίες μου με θετική ενέργεια.