Το Vitra Design Museum διοργανώνει μια ολοκληρωμένη έκθεση για το μεγαλύτερo αθλητικό brand στον κόσμο. Η εστίαση είναι στην ιστορία του σχεδιασμού της Nike, η οποία ανιχνεύει μια άνοδο πέντε δεκαετιών από μια start-up σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Αυτό περιλαμβάνει τις απαρχές της εταιρείας στη δεκαετία του 1960, το σχεδιασμό του διάσημου λογότυπου "swoosh", καθώς κι εμβληματικά σχέδια παπουτσιών, όπως το Air Max και το Flyknit, αλλά και στην παρούσα φάση του brand που αφορά στα μελλοντικά υλικά και τη βιωσιμότητα.
Μετά τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Θερινούς Αγώνες στο Παρίσι, καθώς και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου στη Γερμανία, το μουσείο θα τονίσει τη σημασία των αθλημάτων για την καινοτομία στον σχεδιασμό και την κοινωνική αλλαγή, ενώ παράλληλα θα ρίξει φως στη σχεδόν μυθική αφοσίωση στα αθλητικά παπούτσια και τα αθλητικά ρούχα στη λαϊκή κουλτούρα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
H Nike, που πήρε το όνομά της από την Ελληνίδα θεά Νίκη, έχει γίνει η κορυφαία αθλητική μάρκα στον κόσμο από την ίδρυσή της το 1972. Σήμερα, είναι επίσης η μεγαλύτερη εταιρεία ένδυσης στον κόσμο, με ετήσια έσοδα άνω των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Πέρα από μια επιτυχημένη εταιρεία, η Nike ενσωματώνει επίσης μια ολόκληρη σχεδιαστική κουλτούρα με τη δυναμική προβολή καινοτόμων υλικών, των χαρακτηριστικών απόδοσης και των γραφικών υψηλής απήχησης. Στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, λίγο έξω από το Πόρτλαντ του Όρεγκον, τα προϊόντα αναπτύσσονται μέσα από ένα μοναδικό μείγμα επιστημονικής μελέτης, αθλητικής έρευνας κι αισθητικής ευαισθησίας. Εκατοντάδες σχεδιαστές εκεί συνεργάζονται με ειδικούς σε άλλους τομείς, από τη μηχανική υλικών έως τη βιολογία έως τη μηχανική σώματος - και με τους καλύτερους αθλητές του κόσμου.
Για πρώτη φορά, η έκθεση "Nike: Form Follows Motion" δίνει μια ματιά στα παρασκήνια αυτού του μοναδικού εργαστηρίου σχεδιασμού, ενώ εξετάζει τη συμμετοχή της μάρκας με την τεχνολογική καινοτομία και την κοινωνική αλλαγή. Τα περισσότερα από τα εκθέματα προέρχονται από το Τμήμα Αρχείων της Nike, το αρχείο της εταιρείας που περιλαμβάνει περισσότερα από 200.000 αντικείμενα.
Η έκθεση στο Vitra Design Museum είναι η πρώτη που παρουσιάζει στο κοινό μια επιμελημένη επιλογή από αυτό το αρχείο. Μεταξύ των εκθεμάτων είναι σπάνια και μοναδικά εμβληματικά μοντέλα αθλητικών παπουτσιών, όπως το Waffle trainer, το Air Force One και το Shox, καθώς και πρωτότυπες σχεδιαστικές μελέτες για παπούτσια και ρούχα.
Η έκθεση υπογραμμίζει, επίσης, τον σημαντικό ρόλο των μεμονωμένων σχεδιαστών, τόσο εντός της εταιρείας -όπως η Diane Katz, η Tinker Hatfield και ο Eric Avar- όσο κι εξωτερικών συνεργατών, όπως οι Marc Newson, Comme des Garçons και Virgil Abloh. Ωστόσο, δεν είναι μόνο οι σχεδιαστές που διαμορφώνουν τα προϊόντα της Nike. Οι αθλητές -μικροί και μεγάλοι- έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία σχεδιασμού της μάρκας. Οι εμπειρίες και οι απαιτήσεις τους ενσωματώνονται στην ανάπτυξη προϊόντων, αντανακλώντας τη δέσμευση της Nike να καλύψει τις ανάγκες των χρηστών της.
H "Nike: Form Follows Motion" έρχεται στο Vitra Design Museum στη Γερμανία αυτόν τον μήνα, ανοίγοντας επίσημα την ιστορία και τα αρχεία της μάρκας στο κοινό των μουσείων για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Κυκλοφόρησε ως Blue Ribbon Sports πριν από 60 χρόνια, ενώ η Nike που γνωρίζουμε σήμερα ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970. «Μετά από μισό αιώνα καινοτομίας, φαίνεται ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνουμε έναν απολογισμό της ιστορίας της Nike, ειδικά του ρόλου του σχεδιασμού στη διαμόρφωση της ταυτότητάς της», εξηγεί ο Glenn Adamson, ο γενικός επιμελητής του μουσείου, ο οποίος εργάστηκε στην έκθεση μαζί με τη βοηθό επιμελητή Marcella Hanika. «Αισθανθήκαμε ότι φέτος θα ήταν μια καλή στιγμή να διοργανώσουμε το show, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το Euro, καθώς η Nike και ο αθλητισμός ήταν τόσο πολύ στις ειδήσεις. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να δώσουμε στους ανθρώπους μια εις βάθος εικόνα του πώς δημιουργήθηκαν πραγματικά τα υποδήματα και τα ρούχα που βλέπουν στην οθόνη».
Ενώ ορισμένες επωνυμίες που εισέρχονται σε ένα περιβάλλον μουσείων μπορεί να αισθάνονται ανεπιθύμητοι επισκέπτες, υπάρχει ξεκάθαρη αίσθηση ότι η Nike είναι αυτή που μπορεί να κρατήσει τη δική της σε αυτόν τον χώρο. «Νομίζω ότι είναι σημαντικό να γίνει διάκριση μεταξύ design μουσείων και μουσείων τέχνης. αν το σκεφτείς, σχεδόν όλος ο σχεδιασμός έχει κάποια σχέση με τις εταιρείες», λέει ο Adamson. «Με αυτή την έννοια, το να κάνεις μια έκθεση για τη Nike, εξηγώντας τις διαδικασίες δημιουργικότητας και κατασκευής της, βρίσκεται ακριβώς στο επίκεντρο της αποστολής του Vitra Design Museum. Τούτου λεχθέντος, η Nike δεν είναι οποιαδήποτε μάρκα, είναι μια τεράστια πολυεθνική με ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα που υπάρχουν: το Swoosh.
Info: Η έκθεση είναι ανοιχτή από τις 21 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έως τις 4 Μαΐου 2025.