Ένας μήνας, τον οποίο καμιά τους δεν ξεχνά. Άγχος, αγωνία και πολλές θυσίες τις συντρόφευαν μέχρι τότε. Τον Μάρτιο του 2022 δεκατέσσερις γυναίκες συγκεντρώθηκαν στο Παρίσι για να δείξουν στον κόσμο, το κοινό τους αλλά μοναδικό ταλέντο που, για πάρα πολύ καιρό, θεωρούνταν "έμφυτο" αποκλειστικά στους άνδρες. Μητέρες, κόρες, αντάρτισσες, ηγερίες: για τέσσερις ημέρες, η καθεμία από αυτές τις γυναίκες ανέβηκε στη σκηνή για να λάβει μέρος στο "La Maestra", τον μοναδικό διαγωνισμό στον κόσμο για διευθύντριες ορχήστρας.
Μια ταινία όχι μόνο για την κλασική μουσική
Παρόλο που το θέμα του φιλμ αφορά σε δεκατέσσερις γυναίκες, η Contreras εστίασε στις ζωές, καθώς και στην προετοιμασία για τον διαγωνισμό πέντε γυναικών. Της δικής μας, Ζωή Ζενιώδη, μητέρας δυο μικρών δίδυμων από την Αθήνα, αποφασισμένη να δείξει στα παιδιά της πως όλα είναι δυνατά, μιας Ουκρανής που κάνει ό,τι μπορεί για να επικεντρωθεί στην τέχνη της και στον ανταγωνισμό που συναντά στον δρόμο της ενώ η Ρωσία εισβάλλει στη χώρα της, μιας Πολωνής φοιτήτρια που κάνει τα πρώτα της βήματα, μιας Γαλλίδας μετανάστρια που επιστρέφει στην πόλη που της έκλεισε την πόρτα πριν από πολλά χρόνια και μιας Αμερικανής που έχει πάθος για την καριέρα της και ανυπομονεί να κάνει τη δική της οικογένεια. Προσωπικές ιστορίες επιβίωσης, πάθους και επιμονής αναπτύσσονται αντιστικτικά και σε θαυμαστή αρμονία με το δράμα και τον ενθουσιασμό γύρω από αυτή τη σημαντική δράση που δημιουργήθηκε για να σπάσει άλλο ένα στεγανό για τις γυναίκες.
Είναι ιδιαίτερο και συγκινητικό το γεγονός να παρακολουθούμε την αλήθεια τους, καθώς όπως αποδεικνύεται ο τρόπος, με τον οποίο μεγάλωσε η κάθε μια και τα βιώματά τους, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην τύχη τους στον διαγωνισμό. Οι ίδιες δεν αισθάνονται ανταγωνισμό και δημιουργούν μια όμορφη και ειλικρινή φιλία, η οποία υμνεί τη γυναίκα και τη δημιουργικότητα.
Προετοιμασία
Μετά την προβολή του φιλμ, στη σκηνή εμφανίστηκε ξανά η παραγωγός, αλλά αυτή τη φορά με μια υπέροχη έκληξη, την παρουσία της Ελληνίδας Διευθύντριας Ορχήστρας, Ζωής Ζενιώδη, η οποία πρωταγωνιστεί στην ταινία. Και οι δύο απάντησαν με ειλικρίνεια στις απαντήσεις του κοινού και μοιράστηκαν σημαντικά γεγονότα.
Κυρίαρχες ερωτήσεις αφορούσαν την προετοιμασία της ταινίας, αλλά και την επιλογή των συγκεκριμένων γυναικών από τις δεκατέσσερις διαγωνιζόμενες. Η Contreras εξήγησε: "Οι δεκατέσσερις διαγωνιζόμενες, τις οποίες είδαμε στην ταινία είχαν επιλεγεί ήδη από την Ορχήστρα του Παρισιού, επομένως δεν είχα έλεγχο πάνω σε αυτό. Η ίδια η οργανωτική επιτροπή του διαγωνισμού με έφερε σε επικοινωνία με όλες τις κυρίες. Πρώτο μου μέλημα ήταν αν κάποια δεν ήθελε να παρουσιαστεί και υπήρχε μία που ήταν αρχικά διστακτική και μετά άλλαξε γνώμη. Επίσης, να σημειώσω ότι όλα αυτά συνέβησαν εκ καιρώ πανδημίας, ενώ ταυτόχρονα είχαμε και έναν περιορισμό στον προϋπολογισμό, επομένως ήταν περιορισμένοι και οι χώροι. Σημαντικό ρόλο έπαιξε ο σύζυγός μου, ένας από τους Διευθυντές φωτογραφίας της ταινίας. Τότε ήμασταν σε διακοπές και σε αναμονή της έγκρισης της χρηματοδότησης, ήταν Δεκέμβριος και ο διαγωνισμός θα γινόταν Φεβρουάριο και Μάρτιο και η ιδέα του άντρα μου ήταν να προσεγγίσουμε τις δύο διαγωνιζόμενες στις ΗΠΑ και στη Αϊόβα. Όταν ήρθε το ένα μέρος της χρηματοδότησης, αποφάσισα ότι πρέπει οπωσδήποτε να έρθω στην Ελλάδα και να γνωρίσω αυτήν την υπέροχη μητέρα. Αργότερα, στη διάρκεια των γυρισμάτων γνώρισα και τις άλλες δύο κυρίες. Αυτό συμβαίνει πολύ συχνά στις ταινίες τεκμηρίωσης".
Οι προκλήσεις
Αρκετές ήταν και οι ερωτήσεις προς τη Ζωή Ζενιώδη, αναφορικά με τις προκλήσεις, τις οποίες αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Η ίδια μοιράστηκε:"Για μένα το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν η απόφαση που κλήθηκα να πάρω για το αν έπρεπε να παρουσιάσω ή όχι τα παιδιά μου να εμφανιστούν στην κάμερα, γιατί αν ήθελα να δείξω μέρος της προσωπικής μου ζωής, προφανώς θα έπρεπε να δείξω τα παιδιά μου, είναι η ζωή μου. Χαίρομαι πραγματικά που είχα την ευκαιρία να συμμετέχω στο ντοκιμαντέρ, ήταν μια σημαντική δουλειά που θα βοηθήσει πολλές γυναίκες στον κόσμο, ιδιαίτερα εκείνες που βρίσκονται στη Διεύθυνση Ορχήστρας. Η προσπάθεια ξεκίνησε χρόνια πριν, όμως τώρα είναι η ευκαιρία για την ενθάρρυνση των γυναικών σε αυτό το επάγγελμα και φυσικά έχουμε πολύ δρόμο ακόμη και ήδη συμβαίνουν πολλά πράγματα. Άλλη μία ακόμη πρόκληση ήταν η διαχείριση του χρόνου, η Maggie ήταν μια εβδομάδα στο σπίτι μου και ταυτόχρονα έπρεπε να προετοιμαστώ για μια δουλειά στο New Mexico. Ήταν η πρώτη φορά που βρέθηκα τελείως μόνη, αφού δεν είχα τα παιδιά μαζί".
"You should smile more!"
Δεν έλειψαν οι ερωτήσεις για τα φαινόμενα σεξισμού, με κύρια αφορμή την φράση "You should smile more", την οποία τόνισε η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού ως βασικό χαρακτηριστικό μιας γυναίκας μαέστρου. Η Ζωή Ζενιώδη απάντησε: "Αντιμετωπίζω τις συγκεκριμένες καταστάσεις με υπομονή, χαμόγελο (γέλιο εδώ), δεν είναι εύκολο. Έχω περάσει διάφορα, έχω βιώσει πολλά και από μικρή ηλικία με διάφορους τρόπους. Θεωρώ ότι το μόνο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε είναι να σχετιζόμαστε με αυτό που αγαπάμε. Για μένα είναι τόσο σημαντική η δουλειά που πραγματικά δεν με απασχολεί. Έχουν προσπαθήσει πολλές φορές να με εμποδίσουν μέσω του σεξισμού αλλά δεν το έχουν καταφέρει, όχι μόνο επειδή είμαι δυνατή, αλλά γιατί είμαι ξεκάθαρη ποια είναι η θέση μου, ξέρω γιατί κάνω αυτό που κάνω και που μπορεί αυτό να βοηθήσει νέους ανθρώπους, για παράδειγμα, και θεωρώ ότι δεν έχω άλλη επιλογή από να είμαι αυτή που είμαι και να συνεχίσω τον αγώνα μου".
Info: Αίθουσες: "Παύλος Ζάννας", Ολύμπιον, "Φρίντα Λιάππα", "Τώνια Μαρκετάκη", "Τζον Κασσαβέτης" και "Σταύρος Τορνές" στο λιμάνι, κινηματογράφος "Μακεδονικόν", Φιλικής Εταιρείας 44. Καθημερινά από τις 09:00 έως τις 23:59. Online πρόγραμμα: Aπό τις 00:00 έως τις 23:59. Μπορείτε να κατεβάσετε το πρόγραμμα των φυσικών προβολών κάνοντας κλικ εδώ. Μπορείτε να κατεβάσετε το πρόγραμμα των online προβολών κάνοντας κλικ εδώ. Διάρκεια: Από 2 Μαρτίου έως τις 12 Μαρτίου 2023.