fbpixel

Search icon
Search
Female Power: Αυτές είναι οι γυναίκες που κυριαρχούν στο διαδίκτυο
MAGAZINE

Female Power: Αυτές είναι οι γυναίκες που κυριαρχούν στο διαδίκτυο

Οι millennials που µέσα από την οθόνη τους χτίζουν τη δική τους αυτοκρατορία


Ζούµε στην εποχή των φρέσκων προσώπων, των τεχνολογικών θαυµάτων και της ελεύθερης έκφρασης. Η δύναµη βρίσκεται πλέον online, στις επιδραστικές γυναίκες του διαδικτύου, που διαπρέπουν στα νέα µέσα, ανθίζουν µέσα από τα social media και καινοτοµούν. 

The New Digital Era

kendall-jenner.jpg
Kendall Jenner

Έχουµε εισέλθει σε µια διαδικτυακή εποχή, που η γραµµή µεταξύ πραγµατικότητας και πλασµατικού έχει θολώσει. Ανάµεσα σε αυτό το δίπολο, ακροβατεί µια νέα γενιά επαγγελµατιών: οι influencers, οι content creators, οι bloggers, οι vloggers. Επαγγέλµατα απροσδιόριστα, ρευστά και δηµιουργικά, που ξεκινάνε από το µηδέν, δε γνωρίζουν από περιορισµούς ή όρια. Σε αυτόν το νέο κλάδο συναντάµε γυναίκες επινοητικές, µε τεράστια δύναµη που µε µια τους κίνηση ανατρέπουν ένα ολόκληρο διαδικτυακό παιχνίδι κέρδους και lifestyle.

Παλιότερα, επιχειρήσεις και διαφηµιστές στρέφονταν στην τηλεόραση ως µέσο προβολής. Σήµερα, που οι καταναλωτές έχουν στα χέρια τους την τεράστια δύναµη του διαδικτύου και των µέσων κοινωνικής δικτύωσης, το ψηφιακό µάρκετινγκ ανθεί. Αξίζει να σηµειωθεί ότι οι περισσότεροι χρήστες αξιοποιούν το κινητό τους ως µέσο ενηµέρωσης και διασκέδασης: το 90% των προβολών βίντεο στο Twitter και το 60% στο YouTube προέρχονται από χρήστες κινητών συσκευών. Αναπόφευκτα, το marketing εταιριών προσανατολίστηκε ήδη στα νέα αυτά µέσα. Οι εξελίξεις, οι τάσεις και τα καινούρια πρότυπα βρίσκονται συµπιεσµένα σε κουτάκια, δηµοσιεύσεις, instagram stories και σχόλια. Και το σηµαντικότερο; Ο χρήστης έχει εξολοκλήρου τον έλεγχο του περιεχοµένου και των ανθρώπων που παρακολουθεί.

Έτσι, έρχεται στο παιχνίδι το influencer marketing. Σύµφωνα µε φετινή έρευνα, το 17% των εταιριών επενδύουν περισσότερο από το µισό budget τους σε influencers, µε το ποσοστό ν’ αυξάνεται στο 59% τα επόµενα έτη. Οι υπεύθυνοι προώθησης βασίζουν ολόκληρη στρατηγική marketing σε ανθρώπους του διαδικτύου, που ασκούν επιρροή, έχουν ένα πιστό κοινό που τους παρακολουθεί και υπολογίζει την άποψή τους -αξιοσηµείωτο σε µια εποχή που όλοι έχουν άποψη χωρίς επιχειρήµατα να τη στηρίξουν. Η επιρροή αυτή βρίσκεται σε συνάρτηση µε τους ακόλουθους που έχει κάποια influencer στο Instagram, τις προβολές και τους συνδροµητές στο YouTube, τις αναρτήσεις και τα views στο blog ή όλα τα παραπάνω. Ο άνθρωπος, άλλωστε, είναι από τη φύση του µιµητικό ον µε έµφυτη την ανάγκη ν’ ανήκει σε µια οµάδα και το διαδίκτυο του δίνει τη δυνατότητα ν’ ανήκει σε πολλές.

Μέχρι το 2020, η influencer marketing βιοµηχανία θ’ αγγίζει τα 10 δισεκατοµµύρια, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια, οι αναζητήσεις στο Google για influencers και influencer µάρκετινγκ αυξήθηκαν κατά 1.500%. Αυτά τα υπέρογκα ποσά και ποσοστά δε γίνεται να αφήσουν κανέναν κλάδο αδιάφορο. Ποιοι κρύβονται, όµως, πίσω από αυτά τα νούµερα; Τα κέρδη στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης οφείλονται σε ανθρώπους µε επιρροή, σ’ εκείνους που µε µοναδικά «όπλα» την κάµερά τους, την αισθητική και την προσωπικότητά τους παρακινούν, συµβουλεύουν και πείθουν τις µάζες πως είναι άξιοι να τους εµπιστευτούν και να τους εντάξουν στην ψηφιακή τους ζωή.

Η δύναµη των αριθµών βρίσκεται σ’ εκείνους πίσω από την οθόνη, σε πραγµατικούς ανθρώπους.

Based on Facts

olivia-palermo.jpg
Olivia Palermo

Σύµφωνα µε περσινή έρευνα του Statista, το ποσοστό γυναικών influencers µε χορηγούµενο περιεχόµενο ανέρχεται σε 85,6%, ενώ των ανδρών σε 15,4%. Το ποσοστό αυτό µοιάζει να δικαιολογείται από το γεγονός ότι 86% των γυναικών καταναλωτών στρέφεται στο διαδίκτυο και τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν προβεί σε αγορές. Παρατηρείται πως οι γυναίκες που ασχολούνται επαγγελµατικά µε τα social media ασκούν περισσότερη επιρροή -και κατ’ επέκταση είναι πιο κερδοφόρες για τις εταιρίες-, από τους άνδρες, καθώς είναι πιο ενεργές, έχουν άµεση επαφή µε το κοινό τους και η πλειονότητά τους ασχολείται µε τεράστιες βιοµηχανίες, όπως της µόδας και της οµορφιάς. Σύµφωνα µε τους New York Times, ακόµα και οι nano-influencers, εκείνοι µε µικρότερο κοινό, µπορούν να είναι εξίσου ή και περισσότερο ανταγωνίσιµοι στην αγορά, καθώς έχουν αµεσότητα στην επικοινωνία και λειτουργούν σ’ ένα πιο προσωπικό επίπεδο. Γιατί, όµως, συµβαίνει αυτό; Γιατί οι γυναίκες της βιοµηχανίας έχουν µεγαλύτερο µερίδιο στην «πίτα» του ίντερνετ; Σίγουρα είναι ένα κράµα µη µετρήσιµων πραγµάτων, όπως η προσωπικότητα, η αισθητική και το timing. Παρ’ όλα αυτά, είναι και αποτέλεσµα σκληρής δουλειάς, επινοητικότητας, σωστών αποφάσεων και στρατηγικής, γιατί µπορεί ο διαδικτυακός κόσµος να είναι αχανής κι ελεύθερος, αλλά είναι ιδιαίτερα απαιτητικός, ανταγωνιστικός και ανώνυµος.

Όταν ο καθένας µπορεί να δηλώνει οτιδήποτε επιθυµεί και χωρίς συγκεκριµένα εφόδια να εισέρχεται σε µια online πραγµατικότητα, να ξεχωρίζει, να θριαµβεύει και να χτίζει µια απτή αυτοκρατορία τι θα πρέπει να περιµένουµε µετά; Όταν απλές γυναίκες µε κανονικές δουλειές άνοιξαν ξαφνικά την κάµερά τους, µοιράστηκαν στιγµές της καθηµερινότητάς ή χόµπι τους, αγαπήθηκαν από τον κόσµο, απέκτησαν φήµη και κέρδος, τότε µπορούµε να πούµε πως υφίσταται, εντέλει, στην εποχή µας το αµερικανικό όνειρο; Υπάρχουν γυναίκες που δηµιούργησαν τον δικό τους µύθο, που από κορίτσια της διπλανής πόρτας µετατράπηκαν σε trend-setters και αυτοδηµιούργητες επιχειρηµατίες.

Social Media Bloomers

selena-gomez.jpg
Selena Gomez

Facebook, YouTube, Twitter και Instagram. Τα πιο δηµοφιλή µέσα κοινωνικής δικτύωσης έκαναν την εµφάνισή τους την τελευταία δεκαετία, αλλάζοντας στρατηγικές ολόκληρων επιχειρηµατικών κολοσσών, αλλά και δίνοντας την ευκαιρία σε νέους entrepreneurs να µετουσιώσουν τις ιδέες τους. Από τη λεγεώνα των Kardashians, που ανορθόδοξα ξεκίνησαν µια αυτοκρατορία χωρίς τέλος, µε τη νεότερη Kylie Jenner να κερδίζει τον τίτλο της νεότερης δισεκατοµµυριούχου της χρονιάς στην ιταλίδα Chiara Ferragni, που ξεκίνησε το δικό της fashion blog µε τίτλο The Blonde Salad το 2004, σπουδάζοντας παράλληλα Νοµική. Η Ferragni θεωρείται η πιο επιδραστική fashion blogger και ήταν από τις πρώτες του είδους της. Με πατέρα γιατρό και µητέρα συγγραφέα, όλοι έσπευσαν να της προσάψουν την ταµπέλα του «πλουσιοκόριτσου» που λόγω της εύπορης οικογένειας κατάφερε να εισχωρήσει στη βιοµηχανία της µόδας. Εκείνη, τους διέψευσε. To 2010, κυκλοφόρησε τη δική της σειρά υποδηµάτων, ενώ εµφανίστηκε και στα ιταλικά βραβεία MTV TRL. Τον Μάρτιο του 2011, το περιοδικό New York τη χαρακτήρισε ως «Μια από τις µεγαλύτερες street-style stars της χρονιάς», ενώ τον ∆εκέµβριο του ίδιου έτους, το περιοδικό Teen Vogue τη χαρακτήρισε ως τη νέα ανερχόµενη blogger. Μετρά εξώφυλλα στην ισπανική Vogue -η πρώτη blogger που το καταφέρνει-, σε Elle, Harper’s Bazaar, Cosmopolitan και Glamour. Σήµερα, απολαµβάνει την αυτοκρατορία της µε τον σύζυγο και τον γιο της, µια συνθήκη την οποία (υπερ)εκθέτει στα µέσα. Η ιστορία της Chiara Ferragni έχει γίνει case study στη σχολή διοίκησης επιχειρήσεων του Πανεπιστηµίου Χάρβαρντ!

Trend-setters

gs-yolanda-gigi-bella-hadid.jpg
Gigi, Yolanda & Bella Hadid

Η µόδα στις ηµέρες µας «κινείται» µέσω των social media influencers και των supermodels, που σε αντίθεση µε τα µοντέλα των 90’s έγιναν γνωστά µέσα από τις πλατφόρµες του διαδικτύου. Από την Kendall Jenner και την κόρη της Cindy Crawford, Kaia GerberÍ, στις αδερφές Hadid και την Emily Ratajkowski. Τα φρέσκα κορίτσια, που λατρεύουν τα media, φαίνεται πως έχουν το άγγιγµα του Μίδα. Κάθε ενδυµατολογική τους επιλογή µετατρέπεται αυτόµατα σε πρόταση, ενώ το ποσό που λαµβάνουν για µια χορηγούµενη δηµοσίευση ξεπερνά κατά µέσο όρο τα 300.000 δολάρια. Σύµφωνα µε τα στατιστικά του 2018, πρώτη στη λίστα των πιο ακριβοπληρωµένων γυναικών στο Instagram έρχεται η Kylie Jenner µε 1 εκατοµµύριο δολάρια ανά post. Ακολουθούν η τραγουδίστρια και brand ambassador κορυφαίων οίκων, Selena Gomez µε 800.000 δολάρια, η Kim Kardashian West µε 720.000 δολάρια και η Kendall Jenner µε µισό εκατοµµύριο. Μπορούµε, όµως, να µιλάµε για αντικειµενικότητα όταν οι αµοιβές που λαµβάνουν αυτές οι γυναίκες απλά για να δηµοσιεύσουν µια φωτογραφία ενός προϊόντος είναι εξωπραγµατικές; ∆εν υπάρχει ανιχνευτής ψεύδους στο διαδίκτυο, παρά µόνο η κρίση των καταναλωτών, η οποία «αλλοιώνεται» µε την προβολή όχι ενός ρούχου ή καλλυντικών, αλλά µε την προβολή ενός lifestyle που οι περισσότεροι επιθυµούν ν’ αποκτήσουν κι επιδεικνύουν τα Instagram models της εποχής.

Υπάρχουν και δείγµατα στην ψηφιακή εποχή που λειτουργούν µ’ έναν αρκετά «αναλογικό» τρόπο. Η αµερικανίδα Danielle Bernstein ξεκίνησε το blog και brand της We WoreWhat το 2010, όταν ήταν ακόµα στο πανεπιστήµιο. Παράτησε τις σπουδές της στον κλάδο της µόδας για ν’ αφοσιωθεί στην καριέρα της, η οποία εκτοξεύθηκε το 2016 µε το λανσάρισµα των Second Skin Overalls. Οι denim φόρµες της έφεραν κέρδος 70.000 δολάρια σε διάστηµα τριών ωρών και κάπως έτσι, έναν χρόνο αργότερα κατάφερε να εισχωρήσει στη λίστα Forbes “30 under 30”. Σήµερα, στα 27 της, µετρά περισσότερους από 2 εκατοµµύρια followers, αφιερώµατα σε διεθνή περιοδικά και συνεργασίες µε fashion brands. Παρ’ όλα αυτά, ξεχωρίζει γιατί ενώ βρίσκεται µέσα στη βιοµηχανία των social media, δεν παύει να την αποµυθοποιεί. Μέσα από την πλατφόρµα της µιλά για τους κινδύνους την ψηφιακής εποχής, για το πώς µπορεί κανείς να εισχωρήσει σε αυτήν, αλλά και το πώς πραγµατικά λειτουργεί, µε αριθµούς και γεγονότα. Μια ακόµα µάστερ του είδους της στη βιοµηχανία της µόδας είναι η Olivia Palermo. Βραβευµένη διεθνώς ως µια από τις πιο καλοντυµένες κυρίες του χώρου, µετρά στο Instagram 6 εκατοµµύρια ακόλουθους και συνεργασίες µε κορυφαίους οίκους. Φέτος, επιµελήθηκε κοµµάτια από τη συλλογή Karl Lagerfeld για το φθινόπωρο του 2019, δίνοντας έναν νεοϋορκέζικο τόνο στην εµβληµατική, παριζιάνικη αισθητική του αείµνηστου σχεδιαστή.

Όπως έχει πει και ο Seth Godin, συγγραφέας και business executive: «Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες. Αγοράζουν σχέσεις, ιστορίες και µαγεία». Και υπάρχουν εξαιρετικά µαγικές ιστορίες για να αγοράσετε, µ’ ένα µόνο κλικ.

Beauty Icons

danielle-bernstein.jpg
Danielle Bernstein

Από σπουδές στα οικονοµικά στη δική της επιχείρηση. Η Huda Kattan, γνωστή ως Huda Beauty είναι η αµερικανίδα, µε ρίζες από το Ιράκ, makeup artist που άνοιξε τον δρόµο στις beauty bloggers, ώστε να δηµιουργήσουν δικές τους σειρές καλλυντικών. Με παρότρυνση των αδερφών της, δηµιούργησε το 2010 το δικό της blog οµορφιάς µε τίτλο Huda Beauty, στο οποίο µοιράζεται µε τους αναγνώστες της τα δικά της µυστικά µακιγιάζ. Τρία χρόνια αργότερα, δηµιούργησε τη δική της εταιρία καλλυντικών. Τα προϊόντα της έχουν λατρέψει εκατοµµύρια beauty lovers, µεταξύ των οποίων και η Kim Kardashian West. Σήµερα, µετρά 35 εκατοµµύρια ακόλουθους, εξωφρενικές πωλήσεις και µια θέση στη λίστα του περιοδικού Time µε τους 25 πιο επιδραστικούς ανθρώπους του διαδικτύου. Υπάρχει, όµως, και η άλλη όψη του νοµίσµατος. Η Michelle Phan ήταν από τις πρώτες beauty vloggers στο YouTube, η οποία µετουσίωνε την αγάπη της για τα καλλυντικά σε tutorials. Με 8 εκατοµµύρια συνδροµητές και followers, δική της σειρά καλλυντικών και δράση έξω από τη βιοµηχανία του ίντερνετ, η Phan σταδιακά εγκατέλειψε τις πλατφόρµες της, καθώς όπως µοιράστηκε µε το κοινό της, προβληµατιζόταν µε την εικόνα και το περιεχόµενό της. Τα αφιλτράριστα σχόλια, οι ανεξέλεγκτοι ρυθµοί του διαδικτύου και η διαρκής πίεση να παρουσιάζει κανείς ένα αψεγάδιαστο online προφίλ, επεξεργασµένο και στιλιζαρισµένο, µπορεί να οδηγήσει στη δύση όχι µόνο της καριέρας ενός influencer, αλλά και στη διάλυση της ψυχικής υγείας του ατόµου πίσω από τον τίτλο.

Lifestyle Vloggers

chiara-ferragni-by-styledumonde-street-style-fashion-photography20180924-48a6190.jpg
Chiara Ferragni

Βέβαια, δεν είναι απαραίτητο να έχει κανείς έναν αυστηρό προσανατολισµό ή θεµατική για να ξεχωρίσει, αλλά ν’ ανήκει στην κατηγορία του lifestyle influencer, προβάλλοντας στιγµές της καθηµερινότητάς του, ταξίδια, events, ακόµα και cooking sessions ή συµβουλές γυµναστικής. Από τα πιο φρέσκα πρόσωπα των νέων µέσων, η Emma Chamberlain, στα 18 της µόλις χρόνια, κατάφερε µε το ιδιαίτερο χιούµορ και τη relatable προσωπικότητά της να συλλέξει 8 εκατοµµύρια συνδροµητές στο YouTube κανάλι της, να γίνει η νέα brand ambassador και fashion girl της Louis Vuitton και να φιγουράρει σε βίντεο της αµερικανικής Vogue. Παρόµοιο success story έχει και η Liza Koshy, η αµερικανίδα YouTuber, ηθοποιός και κωµικός. Ξεκίνησε να δηµοσιεύει χιουµοριστικά βίντεο στο Vine, µια εφαρµογή που έδυσε νωρίς, κι επεκτάθηκε στα υπόλοιπα social media µε µεγάλη επιτυχία. Έχει συµµετάσχει σε τηλεοπτικές σειρές, έχει παρουσιάσει το pre-show στις Χρυσές Σφαίρες το 2017 -το οποίο µέτρησε 2 εκατοµµύρια live viewers στο Twitter-, και τα δυο τελευταία χρόνια εκτελεί χρέη δηµοσιογράφου για τη Vogue στο Met Gala. Με εντελώς άλλη θεµατική, κάπως αντικαπιταλιστική, η Kristen Leo, η ελληνίδα YouTuber µε προβολές στο YouTube που ξεπερνάνε τα 10 εκατοµµύρια, αναφέρεται σε θέµατα ηθικής µόδας και τρόπου ζωής, βιγκανισµού και οικολογίας. Υπάρχει τεράστιο κύµα sustainable influencers, που προσπαθούν να αξιοποιήσουν την πλατφόρµα τους για να περάσουν ένα κοινωνικό µήνυµα κι αποτελούν µια ακόµα απόδειξη πως οι γυναίκες στη σύγχρονη εποχή έχουν άποψη και φωνή, η οποία ακούγεται ηχηρά σε κάθε γωνιά της γης. ∆εν έχουν δύναµη, όµως, µόνο οι γυναίκες που τολµούν ν’ ανοίξουν την κάµερά τους και να εκτεθούν δηµόσια, αλλά και οι γυναίκες που κατάφεραν να εισχωρήσουν στον πυρήνα των media και να τον ανατρέψουν. Ο λόγος για την ελληνικής καταγωγής Αριάννα Χάφινγκτον Στασινοπούλου, τη συγγραφέα και αρθρογράφο που ίδρυσε τον ειδησεογραφικό ιστότοπο Huffington Post και το 2009 κατατάχθηκε στη 12η θέση της λίστας Forbes µε τις γυναίκες µε τη µεγαλύτερη επιρροή στα ΜΜΕ.

Powerful minds

Οι εποχές αλλάζουν και οι απαιτήσεις της κοινωνίας αυξάνονται διαρκώς. Οι γυναίκες σήµερα διαπρέπουν µπροστά και πίσω από τις κάµερες, µέσα από pixels και usernames. Γεννάνε ιδέες, δεν περιµένουν να τους δοθεί µια ευκαιρία, αλλά τη δηµιουργούν εξολοκλήρου µόνες τους. Οι γυναίκες στη διαδικτυακή εποχή δεν έχουν ανάγκη από δούρειους ίππους και τεχνάσµατα. Προσπαθούν, καινοτοµούν και γίνονται, τελικά, τα δικά τους πρότυπα.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 152 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2019