Οι πλούσιες πόλεις τείνουν να ανακατασκευάζονται, και το Μιλάνο είναι αναμφίβολα μέσα σε αυτές. Η εξέλιξη της βιομηχανίας, της τέχνης και της οικονομίας έχει δημιουργήσει μια πολυεπίπεδη αστική αρχαιολογία που μεταπηδά από τη ρωμαϊκή εποχή στην αναγέννηση και στη μεταμοντέρνα εποχή.
Έτσι, όταν ο αρχιτέκτονας Hannes Peer είδε για πρώτη φορά το διαμέρισμα του πελάτη του στον δεύτερο όροφο ενός κτιρίου στο κέντρο του Μιλάνου, ένιωσε πως βρισκόταν αντιμέτωπος μπροστά σε μια σπάνια ευκαιρία. Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού, ο Francesco Dagnino, δικηγόρος και πατέρας δύο μικρών παιδιών, πίεσε τον σχεδιαστή να είναι τολμηρός στην ανακαίνιση του σπιτιού τριών υπνοδωματίων. Ο Peer συμφώνησε ότι ο χώρος, στην πολυσύχναστη γειτονιά Brera, χρειαζόταν ένα πλήρες makeover.
H αλλαγή ξεκινά από την τολμηρή είσοδο, όπου οι τοίχοι από ρωμαϊκό τραβερτίνη συνδυάζονται με ένα έργο τέχνης με ανάγλυφο σχέδιο από την Ursula Huber, η οποία τυχαίνει να είναι η μητέρα του Peer. Το δάπεδο από terrazzo Palladiana ήταν το μόνο στοιχείο που είχε απομείνει από πριν την ανακαίνιση -όταν ο χώρος ήταν το δικηγορικό γραφείο του πελάτη- και ακόμη και αυτό ξηλώθηκε κι επανατοποθετήθηκε.
Στα αριστερά της εισόδου, υπάρχει ένα γυμναστήριο, πλήρως εξοπλισμένο, με τοίχους σε μια έντονη κίτρινη απόχρωση και δάπεδο από ελαστικό πλακάκι. Οι βενετσιάνικες περσίδες εδώ και στα υπνοδωμάτια είναι οι μόνες επεξεργασίες παραθύρων στο διαμέρισμα, το οποίο περιβάλλεται και από τις τρεις πλευρές από ένα μικρό πάρκο, προσδίδοντας μια αίσθηση ιδιωτικότητας. Στην απέναντι πλευρά της εισόδου υπάρχει ένας πιο ευφάνταστος χώρος: Ένας προθάλαμος βαμμένος σε γυαλιστερό χρυσοκόκκινο χρώμα.
Σε ένα διαμέρισμα όπου μόνο τα υπνοδωμάτια έχουν πόρτες, ο Peer βρήκε έξυπνους τρόπους για να οριοθετήσει τους χώρους: Αλλού, χρησιμοποίησε μια από τις χαρακτηριστικές κινήσεις του, επενδύοντας τα ανοιχτά κατώφλια με εκλεκτά μάρμαρα. Μια άλλη κλασική του τεχνική είναι η μελετημένη χρήση μιας εκλεπτυσμένης παλέτας. Τα χρώματα ξεκινούν με πάταγο, με έντονες αποχρώσεις που μειώνονται σε ένταση όσο προχωρά κανείς βαθύτερα στο χώρο, προς το ελάχιστα επιπλωμένο σαλόνι. Στη συνέχεια, το επίκεντρο μετατοπίζεται στη θέα του κήπου Perego, ενός από τα λίγα εναπομείναντα οικόπεδα πρασίνου εντός του εσωτερικού δακτυλίου του Μιλάνου.
Τα σχέδια επίπλων του Peer συμβάλλουν στο να γίνει ο χώρος ακόμα πιο ιδιαίτερος - το τραπέζι του dining room προέρχεται από τη συλλογή του για τη La Chance. Σε όλο το διαμέρισμα επαναλαμβάνονται παρόμοια σχήματα σε διάφορα υλικά, είτε πρόκειται για μάρμαρο, ξύλο ή ρητίνη. Το cocktail table επανεκφράζει τη μαζική αρθρωτή δομή των τραπεζιών Quadro του Peer, αλλά ακολουθούν τα ψηφιδωτά σε μια διακριτική αντήχηση των πλακιδίων στον προθάλαμο και την τραπεζαρία. Πρόκειται για μια προσέγγιση που αναβαθμίζει τους εσωτερικούς του χώρους, κάνοντάς τους να θυμίζουν έργο τέχνης.
Στους ιδιωτικούς χώρους του διαμερίσματος, οι τοίχοι με φινίρισμα από τσιμεντοειδή ρητίνη δημιουργούν μια γαλήνια ατμόσφαιρα. Ο πιο private χώρος, το κύριο μπάνιο, είναι εξίσου εντυπωσιακός και ξεχωριστά φτιαγμένος. Εδώ, το μάρμαρο Calacatta Paonazzo, αγαπημένο του Jean-Michel Frank, πρωταγωνιστεί, ενώ η εσοχή της οροφής παραπέμπει στα έργα του Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell. «Κάθε δωμάτιο έχει τη δική του ιστορία, τη δική του τόλμη, τη δική του ηρεμία», λέει ο Peer.
Ενώ σχεδόν τα πάντα παραπέμπουν σε μια Ιταλία βγαλμένη από το παρελθόν, το αποτέλεσμα είναι απόλυτα σύγχρονο και πολυτελές και αποτελεί απόδειξη του πώς ο Peer δημιουργεί μια νέα καθομιλουμένη στον κόσμο του design. «Αυτό το έργο», λέει, «θα μπορούσε να είναι το ερωτικό μου γράμμα προς το Μιλάνο».
Δείτε στην gallery περισσότερες φωτογραφίες της κατοικίας!
Φωτογραφίες: Helenio Barbetta, ELLE Decor