fbpixel

Search icon
Search
Βασιλική Αδαμίδου: H διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Βιωσιμότητας της Lidl Ελλάς, μοιράζεται μαζί μας τις ιδέες πίσω από τις πρωτοβουλίες που κάνουν τη διαφορά
MAGAZINE

Βασιλική Αδαμίδου: H διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Βιωσιμότητας της Lidl Ελλάς, μοιράζεται μαζί μας τις ιδέες πίσω από τις πρωτοβουλίες που κάνουν τη διαφορά

Λίγο μετά την πρόσφατη βράβευσή της ως ‟Manager of the Year” στην Εταιρική Υπευθυνότητα


Στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο, δεν αρκεί μια εταιρία να είναι επιτυχημένη - πρέπει να είναι και κοινωνικά ενεργή, περιβαλλοντικά υπεύθυνη, αληθινά βιώσιμη. Στην Ελλάδα, η Lidl Hellas αποδεικνύει καθημερινά πως οι αξίες της επιχειρηματικής ηθικής μπορούν να γίνουν πράξη. H διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Βιωσιμότητας, Βασιλική Αδαμίδου, μετά την πρόσφατη βράβευσή της ως ‟Manager of the Year” στην Εταιρική Υπευθυνότητα μοιράζεται μαζί μας τις ιδέες πίσω από τις πρωτοβουλίες που κάνουν τη διαφορά, τις προκλήσεις του σήμερα και το όραμα μιας πρότυπης εταιρίας που αγκαλιάζει την αλλαγή, την πρόοδο και την αλληλεγγύη.

Πώς αισθάνεστε για τη βράβευσή σας ως ‟Manager of the Year” στην Εταιρική Υπευθυνότητα και ποιες ήταν οι πρωτοβουλίες που λάβατε σε αυτόν τον τομέα, οι οποίες συνέβαλαν σε αυτήν τη διάκριση; 

Αισθάνομαι μεγάλη ικανοποίηση που στο πρόσωπό μου επιβραβεύτηκαν οι προσπάθειες χρόνων και μιας ικανής όσο και αποτελεσματικής ομάδας. Στη Lidl Ελλάς έχουμε μάθει να δουλεύουμε συντονισμένα, αντλώντας δύναμη από τη μοναδική μας φιλοσοφία και επιδιώκοντας σαφείς, κοινούς στόχους. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον τομέα της εταιρικής υπευθυνότητας, το αξιακό πλαίσιο που μας εμπνέει δεν είναι μόνο ισχυρό αλλά και ουσιαστικό. Εκφράζει με επιχειρηματικούς όρους το ήθος, τα ιδανικά, αλλά και το δίκαιο πλαίσιο που οφείλει να χαρακτηρίζει κάθε σύγχρονη κοινωνία. Ανοίγουμε δρόμους γιατί παραμένουμε σταθερά «κοινωνικά βιώσιμοι». Γι’ αυτό και μέχρι σήμερα έχουμε δώσει πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ σε δαπάνες για κοινωνικές και περιβαλλοντικές επενδύσεις. Η χρονιά που πέρασε, όπως βέβαια και όσες προηγήθηκαν, ήταν για εμάς πλούσιες σε πρωτοβουλίες που κυριολεκτικά έκαναν τη διαφορά, απαντώντας σε κρίσιμες ανάγκες, κυρίως ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Θα ξεκινήσω από το «Χαμόγελο του Παιδιού», έναν εταίρο αλληλεγγύης που στηρίζουμε εδώ και 11 χρόνια, έχοντας προσφέρει πάνω από 1,2 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση ευάλωτων παιδιών και οικογενειών. Με τη UNICEF βρεθήκαμε «Μαζί Ενάντια στη Βία κατά των Παιδιών». Ξεκινήσαμε το 2023 και θα συνεχίσουμε μέχρι το 2026, έχοντας προσφέρει μέχρι σήμερα 160.000 ευρώ για τη στήριξη του προγράμματος. Δουλεύοντας μαζί με την ActionAid Hellas και τη χορηγία στο πρόγραμμα «H Δύναμη στο Πιάτο σου» επενδύσαμε στη διατροφική δικαιοσύνη και την ευαισθητοποίηση παιδιών και εφήβων σε ζητήματα βιώσιμης διατροφής. Ενισχύοντας το Make-A-Wish (Κάνε- Μια-Ευχή Ελλάδος) προχωράμε στην εκπλήρωση των ευχών 25 παιδιών, 3 έως 18 ετών, που πάσχουν από κάποια σοβαρή ασθένεια. Επίσης, για 11η συνεχή χρονιά παραμένουμε μεγάλος δωρητής του Κέντρου για Χαρισματικά - Ταλαντούχα Παιδιά/Center for Talented (CTY) Greece του Κολλεγίου Ανατόλια. Με το πρόγραμμα αυτό δίνουμε τη δυνατότητα σε παιδιά από όλη την Ελλάδα να παρακολουθήσουν καινοτόμα προγράμματα. Από το 2022, μέσω της στήριξης του Δικτύου της Τράπεζας Τροφίμων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, συμμετέχουμε στην καταπολέμηση της πείνας και της σπατάλης. Αξίζει, τέλος, να αναφέρω τη στήριξη στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Προχωράμε στη δημιουργία κέντρου εφοδιασμού για την κάλυψη αναγκών πρώτης ανάγκης σε συνθήκες φυσικών καταστροφών.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες που έχετε θέσει στο πλαίσιο της στρατηγικής εταιρικής υπευθυνότητας της Lidl Hellas;

Νιώθουμε τη θέση ευθύνης και τον δυναμικό ρόλο μας στο ευρύτερο περιβάλλον των ενδιαφερομένων μερών, βάζοντας κάθε φορά στο επίκεντρο δομικές ανάγκες και όχι διεκπεραιωτικές παρεμβάσεις ευκαιριακού εντυπωσιασμού. Είμαστε συν-οραματιστές και συνοδοιπόροι με την Κοινωνία των Πολιτών. Παραμένουμε ουσιαστικοί ‟social enablers”. Σκεφτόμαστε πώς θα καλύψουμε τις ανάγκες του σήμερα, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα και ικανό πλεόνασμα βασικών αγαθών, φυσικά και περιβαλλοντικών πόρων, για τις γενιές που ακολουθούν. Και ίσως αυτό είναι που μας κάνει να ξεχωρίζουμε και μας φέρνει κάθε φορά στην πρωτοπορία της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας. Ακολουθούμε με συνέπεια τον δρόμο για ένα καλύτερο αύριο με πυξίδα ένα τρίπτυχο που μας εκφράζει και μας εμπνέει: «Καλό για τον πλανήτη», «Καλό για τους ανθρώπους» και «Καλό για σένα». Το πλαίσιο αυτό βρίσκει πεδίο εφαρμογής στους 6 στρατηγικούς μας πυλώνες, δηλαδή τον«Σεβασμό της βιοποικιλότητας», την «Προστασία του κλίματος», τη «Διατήρηση των πόρων», το «Δίκαιο επιχειρείν», την «Προάσπιση της υγείας» και τη «Συμμετοχή σε διάλογο». Κάνουμε, επομένως, πράξη την υπόσχεσή μας με προσήλωση στους στόχους και ανθρωποκεντρική φιλοσοφία, σε κάθε πρωτοβουλία μας, σε όλα τα επίπεδα - τοπικά, πανελλαδικά και παγκόσμια, με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα. 

Τι συγκεκριμένες δράσεις υλοποιούνται από τη Lidl Hellas για την προώθηση της βιωσιμότητας και την προστασία του περιβάλλοντος; 

Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι και για την περιβαλλοντική μας φιλοσοφία, που γίνεται σταθερά καταλύτης αειφόρας εξέλιξης. Ξεχωρίζουμε ως μια από τις μεγαλύτερες αλυσίδες πώλησης τροφίμων στην Ευρώπη και οι βιώσιμοι στόχοι μας πρέπει να είναι ξεκάθαροι και ουσιαστικοί. Σε αυτό το πλαίσιο, η Lidl έχει θέσει ως προτεραιότητά της να μειώσει τη σπατάλη τροφίμων στο πλαίσιο της επιχειρηματικής της δραστηριότητας. Όλες οι εταιρίες του ομίλου Schwarz έχουν δεσμευτεί στον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων κατά 50% έως το 2030, ένας στόχος ο οποίος είναι επίσης ευθυγραμμισμένος με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Επίσης, έχουμε δεσμευτεί να πετύχουμε το net-zero έως το 2050 σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας και στις αλυσίδες εφοδιασμού. Μέχρι σήμερα, η Lidl έχει ήδη εξοικονομήσει το 52% των λειτουργικών εκπομπών CO2, με έμφαση στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Από την 1η Μαρτίου 2022, η Lidl χρησιμοποιεί 100% πράσινη ηλεκτρική ενέργεια σε όλα τα καταστήματα, τα κέντρα logistics και τα κτίρια γραφείων. Η επιχειρηματική μας καθημερινότητα γίνεται όλο και περισσότερο πράσινη. Εγκαθιστούμε φωτοβολταϊκά συστήματα, LED φωτισμό και αντλίες θερμότητας στα καταστήματα και τα logistic centers. Καλύπτουμε κάθε δυνατή περιοχή μετριασμού των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Έτσι, αποφεύγουμε τις αεροπορικές μεταφορές φρούτων για την εξοικονόμηση εκπομπών. Και βέβαια, υποστηρίζουμε την ηλεκτροκίνηση για τους πελάτες και τους εργαζομένους μας. Και σε αυτόν τον τομέα η Lidl πρωτοπορεί και δημιουργεί πλαίσια αναφοράς για την ελληνική και την παγκόσμια αγορά.

print-vasiliki-adamidou-taphteam-12-xog1X.jpg


Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που βλέπετε για τις εταιρίες στο μέλλον αναφορικά με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και πώς προετοιμάζεται η Lidl γι’ αυτές; 

Η πραγματικότητα παραμένει αδήριτη. Οι περιβαλλοντικές προκλήσεις εξακολουθούν να συνιστούν ένα μεγάλο στοίχημα για την παγκόσμια κοινότητα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το 2024 ήταν σύμφωνα με το σύστημα «Κοπέρνικος» η θερμότερη χρονιά από το 1850. Και ήταν η πρώτη χρονιά που ξεπεράσαμε το όριο του 1,5°C σε σχέση με την προβιομηχανική εποχή. Η ανάγκη του μετριασμού γίνεται πιο επιτακτική παρά ποτέ. Στις πρωτοβουλίες μας για τη μείωση του ανθρακικού μας αποτυπώματος, που αφορούν όλες τις χώρες στις οποίες ασκεί επιχειρηματικότητα η Lidl, έχουμε ως οδηγό την πρωτοβουλία Science Based Targets (SBTi). Έτσι, ως προς τους βραχυπρόθεσμους κλιματικούς μας στόχους ως το 2030, δεσμευόμαστε να μειώσουμε τις απόλυτες εκπομπές μας στο scope 1 και 2 κατά 70% σε σχέση με το έτος αναφοράς 2019. Μέχρι το 2034, δεσμευόμαστε να μειώσουμε τις απόλυτες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα FLAG emissions στο scope 3 κατά 42,4%, με έτος αναφοράς το 2022. Και μέχρι το 2034, δεσμευόμαστε να μειώσουμε και τις απόλυτες εκπομπές σε E & I (παραγωγή ενέργειας και βιομηχανικές διαδικασίες) στο scope 3 κατά 35%, με έτος αναφοράς το 2022. Επίσης, προχωράμε στη δέσμευση των προμηθευτών, οι οποίοι ευθύνονται για το 75% των εκπομπών που σχετίζονται με τα προϊόντα μας, να θέσουν δικούς τους κλιματικούς στόχους, έως το 2026, με βάση τη μεθοδολογία της πρωτοβουλίας Science Based Targets. Έχουμε θέσει, λοιπόν, φιλόδοξους, επιστημονικά τεκμηριωμένους κλιματικούς στόχους, τους οποίους παρακολουθούμε με συνέπεια και υλοποιούμε ένα δυναμικό πλάνο ενεργειών, ώστε να διασφαλίσουμε την επίτευξή τους.

Σε τι βαθμό έχει μετατραπεί η στρατηγική σας για να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των stakeholders; 

Ποιες ενέργειες σχεδιάζετε για να καταστεί η Lidl Hellas η Νο.1 επιλογή γι’ αυτούς; Ο σημαντικότερος stakeholder για εμάς είναι η ελληνική οικογένεια και βασική μας αποστολή είναι να της προσφέρουμε φθηνά και ποιοτικά τρόφιμα. Όμως ένας διεθνής οργανισμός με τόσο ισχυρό τοπικό αποτύπωμα, δεν μπορεί παρά να συμβάλλει σημαντικά στην ελληνική οικονομία και την κοινωνική πρόοδο. Η συνολική συνεισφορά μας στο ΑΕΠ φτάνει το €1,01 δισ., ισοδύναμο με το 0,53% του εθνικού ΑΕΠ. Η Lidl Ελλάς αναπτύσσεται και μαζί της επιστρέφει στην κοινωνία το δικό της μέρισμα. Παραμένουμε ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες στην Ελλάδα, με 231 καταστήματα και 5 μεγάλα εγχώρια logistics centers, υποστηρίζοντας περισσότερες από 35.756 θέσεις εργασίας, που αντιστοιχούν στο 0,74% της συνολικής απασχόλησης στη χώρα. Όμως, δε μένουμε μόνο εκεί, αλλά στηρίζουμε στην πράξη τους Έλληνες παραγωγούς, συμβάλλοντας καθοριστικά στην εξωστρέφειά τους. Το 68% του τζίρου μας προέρχεται από Έλληνες προμηθευτές, ενώ το 2023 προωθήσαμε 1.624 προϊόντα από πάνω από 400 Έλληνες προμηθευτές σε 31 χώρες, δημιουργώντας έναν κύκλο εργασιών 488,4 εκατ. ευρώ. Ενισχύουμε διαρκώς αυτές τις συνεργασίες, εξασφαλίζοντας γρήγορες πληρωμές με μέσο χρόνο 41 ημέρες. Παράλληλα, όμως, είμαστε δίπλα και στο κοινωνικό σύνολο, στηρίζοντας τη βιωσιμότητα σε κάθε πτυχή της. Με γνώμονα την αρχή της λογοδοσίας και τη στρατηγική μας για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, επενδύσαμε συνολικά 1,29 εκατ.ευρώ σε χορηγίες, χρηματικές δωρεές και κοινωνικές πρωτοβουλίες, συνεισφέροντας έτσι σημαντικά στην ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής στην Ελλάδα. Η Lidl Ελλάς λοιπόν, είναι μια μεγάλη ομάδα, που με τη δραστηριότητα και τη δουλειά της υποστηρίζει τις Ελληνίδες και τους Έλληνες, υπερβαίνοντας πρόσκαιρες δυσκολίες και κρίσεις. 

Πώς ήταν η εμπειρία σας ως εκπροσώπου της Ελλάδας και του Ομίλου Schwarz στα Ηνωμένα Έθνη; Ποιες σημαντικές αντιδράσεις και ιδέες αποκομίσατε από αυτήν την εμπειρία; 

Συμμετέχω με αρκετές αφορμές στις εργασίες των Ηνωμένων Εθνών, με τελευταία το UN Leader Summit 2024. Σκοπός του Συνεδρίου του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι η αξιολόγηση της προόδου που έχουν σημειώσει τα κράτη και οι επιχειρήσεις όσον αφορά στη σύνδεση των τριών πυλώνων «Προστασία, σεβασμός και διορθωτικά μέτρα», των Κατευθυντήριων Αρχών για τις επιχειρήσεις και τα ανθρώπινα δικαιώματα (UNGPs). Όσο κι αν μπορεί να μας φαίνεται παράξενο, ο κόσμος μας αλλάζει. Κι αλλάζει προς το καλύτερο. Εντοπίζουμε τις προκλήσεις, θέτουμε προτεραιότητες και μέσα από τον ανοιχτό διάλογο διερευνούμε τις βέλτιστες λύσεις για την αντιμετώπισή τους. Είναι πολύ σημαντικό που, εκπροσωπώντας τη Lidl και ολόκληρο τον Όμιλο Schwartz, είχα την ευκαιρία να καταγράψουμε τις καλές πρακτικές που μπορούν να υλοποιηθούν με τις δράσεις των κρατών, των επιχειρήσεων και άλλων ενδιαφερόμενων μερών. Ζούμε σε έναν παγκοσμιοποιημένο πλανήτη και με την τόσο εύκολη ροή της πληροφορίας μπορούμε συντονισμένα να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που μερικές δεκαετίες πριν φαίνονταν ανυπέρβλητα.

Τι περιμένετε από τα brands και τις επιχειρήσεις γενικότερα στο μέλλον όσον αφορά την ευθύνη τους προς το περιβάλλον και την κοινωνία; 

Ξέρετε, πιστεύω πολύ πως οι επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν στην εποχή μας, πέρα από τη βασική τους αποστολή, και μια κοινωνική διάσταση. Να διευρύνουν τα ερεθίσματα και να δρουν ως δυνάμεις εξέλιξης των κοινωνιών, ιδιαίτερα σε θέματα όπως η περιβαλλοντική βιωσιμότητα, η συνειδητή διατροφή, αλλά και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Στην πραγματικότητα, αρκετές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ηγηθούν, γεφυρώνοντας το χάσμα με τον δημόσιο τομέα και προωθώντας πολιτικές που εξελίσσουν την καθημερινότητά μας προς το καλύτερο. Οι επιχειρήσεις και τα brands στην εποχή μας έχουν κοινωνική ευθύνη, αναδεικνύοντας μια πιο συνειδητοποιημένη και ενεργητική προσέγγιση, ιδιαίτερα στο κομμάτι της ενσωμάτωσης βιώσιμων πρακτικών σε όλα τα επίπεδα της λειτουργίας τους, από την προμήθεια μέχρι τη διανομή. Αυτό θα πρέπει να γίνει κανόνας, ενθαρρύνοντας την κυκλική οικονομία. Επίσης, οι επιχειρήσεις οφείλουν πια να χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες τους για να ενημερώνουν και να εκπαιδεύουν το κοινό σχετικά με ζητήματα βιωσιμότητας, δημιουργώντας έναν ενεργό διάλογο για την ανάληψη ευθύνης. Μέσω αυτών των πρακτικών, τα brands μπορούν να συμβάλουν θετικά τόσο στην κοινωνία όσο και στο περιβάλλον, ως πρότυπα για βιώσιμη επιχειρηματικότητα.

Ποιες είναι οι πιο προσωπικές σας αξίες ως ηγέτιδας στην εταιρική υπευθυνότητα και πώς μεταφράζονται αυτές στην καθημερινή λειτουργία της Lidl Hellas; 

Είναι σημαντικό τα πόδια σου να πατάνε γερά πάνω στη γη. Να αισθάνεσαι κάθε μέρα μέρος ενός συνόλου που το νοιάζεσαι και το φροντίζεις, ιδιαίτερα στις δύσκολες στιγμές. Αυτό σημαίνει ότι έχεις πάντα τα αυτιά σου ανοιχτά, για να αντιλαμβάνεσαι έγκαιρα την πρόκληση και την ανάγκη, να ακούς τον ψίθυρο της ελπίδας και την κραυγή της ανάγκης. Αλλά και να μπορείς να αντιδράσεις όσο πιο γρήγορα γίνεται, με πρωτοβουλίες που δίνουν την καλύτερη δυνατή λύση. Όλα αυτά, όμως, προϋποθέτουν ότι έχεις γύρω σου μια καλά συντονισμένη ομάδα, με την καθεμία και τον καθένα να ξέρουν τον ρόλο τους. Να θέλουν και να μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες, να μη διστάσουν να βουτήξουν «στα βαθιά», γιατί κάθε δοκιμασία είναι ένα μεγάλο σχολείο, σε ατομικό και προσωπικό επίπεδο. Στη Lidl Ελλάς ο άνθρωπος βρίσκεται πάντα στο πρώτο πλάνο, όσο μικρή ή μεγαλύτερη και να είναι η εικόνα που χαρακτηρίζει την επιχειρηματική μας καθημερινότητα. Και σίγουρα ο δρόμος για ένα καλύτερο αύριο είναι αυτός που βαδίζουμε όλοι μαζί, με το βλέμμα μας να εστιάζει μακριά, στον ίδιο, κοινό προορισμό.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025