fbpixel

Search icon
Search
27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ό,τι ξεχωρίσαμε έως τώρα και όλα όσα αναμένουμε
ARTS & CULTURE

27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ό,τι ξεχωρίσαμε έως τώρα και όλα όσα αναμένουμε

Από την αρχή, η διοργάνωση έχει θέσει πολύ υψηλά τον πήχη και αυτό συνεχίζεται έως και την τελετή λήξης


Η Θεσσαλονίκη έχει έναν σχεδόν μαγικό τρόπο να προσαρμόζεται σε κάθε περίσταση, εποχή και γεγονός. Είναι μια πόλη που αναγνωρίζει το όμορφο και το αξιόλογο, θέλοντας να το απορροφήσει στο έπακρο, να το αφουγκραστεί, να το βιώσει. Το ίδιο συμβαίνει και με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, όπως και με κάθε φεστιβάλ που έχει φιλοξενήσει όλα αυτά τα χρόνια.

Αρκεί μία βόλτα στους χώρους και τις αίθουσες που φιλοξενούν τη διοργάνωση για να αντιληφθούμε την υπερηφάνεια της πόλης γι’ αυτό το πολιτιστικό της κόσμημα. Μετά τη λαμπερή τελετή έναρξης, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη, οι προσδοκίες εκτοξεύθηκαν και παραμένουν ψηλά.

Επτά ημέρες μετά, η πόλη συνεχίζει να κινείται σε ρυθμούς... ντοκιμαντέρ, και ήδη έχουμε μείνει έκπληκτοι από όσα έχουμε απολαύσει. Από ειδικές προβολές και masterclasses μέχρι συναρπαστικές εκθέσεις, όλα περιστρέφονται γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη, που αποτελεί το κεντρικό θέμα του Φεστιβάλ. Και η αλήθεια είναι πως ανυπομονούμε για όσα έρχονται.

Μέχρι την τελετή λήξης αυτήν την Κυριακή, ας δούμε τι μας επιφυλάσσει το πρόγραμμα αλλά κι ας θυμηθούμε τα highlights έως τώρα!

Τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος στον Nicolas Philibert

nicholas-philibert-2.jpg
Image Source: TIDF

Ο Nicolas Philibert, επίτημος καλεσμένος του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, παρέλαβε τον τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο πριν την προβολή της βραβευμένης με Χρυσή Άρκτο ταινίας «Στο ποταμόπλοιο». Η Ελίζ Ζαλαντό και ο Γιώργος Κρασσακόπουλος αναγνώρισαν τη συμβολή του στη τέχνη του ντοκιμαντέρ, υπογραμμίζοντας την ικανότητά του να αναδεικνύει την ποίηση της καθημερινότητας. Ο γάλλος σκηνοθέτης με τη σειρά του, ευχαρίστησε για το βραβείο και τόνισε την ανάγκη για ευαισθησία στον πολιτισμό και τη σύνδεση με τη δημοκρατία, ενώ επισήμανε τις δυσκολίες στον τομέα του ντοκιμαντέρ.

Πρώτη προβολή του «Η Καρδιά του Ταύρου»

snapinstapp-483761778-1068337045328753-2319335607821914226-n-1080.jpg
Image Source: onassis.stegi

Το νέο ντοκιμαντέρ της Εύας Στεφανή, «Η Καρδιά του Ταύρου», μια παραγωγή του Onassis Culture, έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, συγκινώντας το κοινό με δύο sold out προβολές. Η ταινία ακολουθεί τον κορυφαίο δημιουργό Δημήτρη Παπαϊωάννου στα παρασκήνια της δημιουργικής του διαδικασίας, αποτυπώνοντας τη σκληρή προετοιμασία, την αφοσίωση και τις στιγμές αγωνίας και έμπνευσης που οδηγούν στη γέννηση μιας παράστασης. Με ατμοσφαιρικές εικόνες, το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τον κόσμο ενός καλλιτέχνη που ζει και αναπνέει για την τέχνη του. Με αυτή την εντυπωσιακή πρώτη του παρουσίαση, το φιλμ ξεκινά την πορεία στα φεστιβάλ, φέρνοντας στο προσκήνιο ένα διαχρονικό ερώτημα: Μπορεί η τέχνη να δώσει νόημα στη ζωή μας;

Masterclass από το Nicolas Philibert

masterclass-nicolas-philibert-2.jpg
Image Source: TIDF

Το κοινό του είχε τη τύχη να παρακολουθήσει και ένα masterclass του βραβευμένου δημιουργού Nicolas Philibert. Με τίτλο «Αυτοσχεδιασμός, μια ηθική αναγκαιότητα», ο Philibert μοιράστηκε τη δημιουργική του διαδικασία, τονίζοντας τη σημασία της ανθρώπινης προσέγγισης στις ταινίες παρατήρησης. Ο συντονιστής της συζήτησης, σκηνοθέτης Marco Gastine, παρουσίασε το έργο του, εστιάζοντας στις προκλήσεις των γυρισμάτων σε ιδιαίτερους χώρους, όπως οι ψυχιατρικές δομές. Ο Philibert εξήγησε πως βασίζεται στη σχέση εμπιστοσύνης με τους συμμετέχοντες, ενώ για το μοντάζ ανέφερε πως «έρχεται ως ακαταμάχητη επιθυμία». Ακόμη, επεσήμανε ότι «η πραγματικότητα αλλάζει όταν καταγράφεται» και πως οι δημιουργοί έχουν ευθύνη απέναντι στους ανθρώπους που απεικονίζουν.

More to visit...

Masterclass από τη Lauren Greenfield 

greenfield-lauren-headshot-1000-1-466861-displaysize.jpg

Από την ανθρωπολογική φωτογραφία στο Harvard και το National Geographic μέχρι τη σκηνοθεσία βραβευμένων ντοκιμαντέρ, τις επιτυχημένες σειρές σε streaming, τα viral διαφημιστικά ρεκόρ και τις εκθέσεις σε κορυφαία μουσεία, η Lauren Greenfield έχει διαμορφώσει μια ξεχωριστή πορεία στην οπτική αφήγηση. Στο masterclass της, θα μιλήσει για το αντισυμβατικό και πολυδιάστατο ταξίδι της ως εικαστική καλλιτέχνιδα και χρονικογράφου της σύγχρονης κοινωνίας, εξετάζοντας πώς τα μέσα ενημέρωσης επηρεάζουν την κουλτούρα και την καθημερινότητα. Θα αναλύσει τη σχέση ανάμεσα στην προσωπική και την δουλειά, μοιράζοντας τις προκλήσεις, τα ηθικά διλήμματα και τις στιγμές ανακάλυψης που διαμόρφωσαν τη φωνή της. Το masterclass θα διεξαχθεί στα αγγλικά, με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά, προσφέροντας στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τις σκέψεις και τις εμπειρίες μιας δημιουργού που έχει επηρεάσει βαθιά τον σύγχρονο οπτικό πολιτισμό.

Πέμπτη 13 Μαρτίου
11.00 – 12:30
Αίθουσα Παύλος Ζάννας

Ειδική Προβολή: "L'éclairage revient / Κύματα φωτός"

event-waves-of-light.jpg
Image Source: TIDF

Πέντε εμβληματικοί ατμοηλεκτρικοί σταθμοί της ΔΕΗ «ζωντανεύουν» μέσα από τη μουσική και την εικόνα στο διαδικτυακό φεστιβάλ «Κύματα φωτός», που διοργανώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια του Γιώργου Κουμεντάκη. Πέντε καλλιτεχνικές ομάδες δημιουργούν site-specific βιντεοπαραστάσεις, εμπνευσμένες από την ιστορία και τους ανθρώπους αυτών των χώρων. Το πρώτο βίντεο, L’éclairage revient (Το φως επιστρέφει), γυρίστηκε στον Ατμοηλεκτρικό Σταθμό Αλιβερίου, αντλώντας έμπνευση από σημειώσεις εργαζομένων και συνδυάζοντας την ποίηση με ηχητικά τοπία του εργοστασίου. Μετά την προβολή, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, θα ακολουθήσει live από τους Μιχάλη και Παντελή Καλογεράκη, με επιλογές από τη δισκογραφία τους.

Πέμπτη 13 Μαρτίου
21:00
Αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, Αποθήκη Α', Λιμάνι

Ειδική Ακρόαση: "BiPolar Opposites"

482881247-1139593117629600-8682868434056361739-n.jpg

Το podcast BiPolar Opposites, το οποίο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του open call του μη κερδοσκοπικού δημοσιογραφικού οργανισμού iMEdD και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, επικεντρώνεται σε μια ψυχική ασθένεια που παραμένει ταμπού, χρησιμοποιώντας προσωπικές μαρτυρίες και συνεντεύξεις με ειδικούς και ασθενείς. Σκοπός του είναι η απομυθοποίηση και αποστιγματοποίηση της ασθένειας. Το podcast βασίζεται σε δημοσιογραφική έρευνα και τεκμηρίωση, ενώ το σενάριο και η αφήγηση είναι της Βάλιας Δημητρακοπούλου και η μίξη ήχου και το sound design της Δάφνης Τσιούνη. Το podcast θα προβληθεί το Σάββατο 15 Μαρτίου, και μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τις δημιουργούς.

Σάββατο 15 Μαρτίου
13:00
Πράσινο Δωμάτιο, Ολύμπιον

Εικαστική Εγκατάσταση "Lauren: Anyone Home?"

img-1401.jpeg

Στο έργο "Lauren", η καλλιτέχνις, ως Alexa, ελέγχει τον προσωπικό χώρο των επισκεπτών μιας εικαστικής εγκατάστασης, μετατρέποντας τον σε ένα πλήρως διασυνδεδεμένο έξυπνο σπίτι. Αντί για μια τυπική εφαρμογή έξυπνης τεχνολογίας, το "Lauren" δίνει στους αλγόριθμους κατανόηση και διαίσθηση, λειτουργώντας ως ανθρωποκεντρικός ψηφιακός βοηθός που ισορροπεί ανάμεσα στην οικειότητα, την ιδιωτικότητα, την ευκολία και την αυτονομία, ενώ αναδεικνύει την αξία της ανθρώπινης εργασίας σε έναν αυτοματοποιημένο κόσμο. Προκαλώντας το κοινό να επανεξετάσει τη σχέση του με την τεχνολογία, ανοίγει έναν διάλογο για το τι σημαίνει «έξυπνη» τεχνολογία. Το έργο τιμήθηκε με το Human AI Art Award της TELEKOM και του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Βόννης, αναδεικνύοντας τον ρόλο της AI στη δημιουργικότητα και την κοινωνία.

Έως Κυριακή 16 Μαρτίου 2025
Ώρες:10:00-22:00
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών

Έκθεση "Αντικατοπτρισμοί | Résonances"

expo-resonances.jpg
Image Credits: Karl Vaillant Dadone - Marianna Bekatorou

Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας "Αντικατοπτρισμοί | Résonances", η οποία εστιάζει στην επαγγελματική εκπαίδευση μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Γαλλία και στην Ελλάδα, μέσω του φακού νέων φωτογράφων. Οι μαθητές χρησιμοποιούν τη γαλλική γλώσσα ως εργαλείο έκφρασης, δημιουργικότητας και επικοινωνίας. Η έκθεση αναδεικνύει το έργο των μαθητών φωτογράφων, οι οποίοι καταγράφουν τη μαθησιακή διαδικασία, αποτυπώνοντας τη διδασκαλία με καλλιτεχνικό τρόπο. Η έκθεση εντάσσεται στο Φεστιβάλ Γαλλοφωνίας Refaire le Monde, με την υποστήριξη της Ακαδημίας του Παρισιού και του Υπουργείου Παιδείας.

Έως Κυριακή 16 Μαρτίου 2025
Ώρες:13:00–21:00
Mουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Immersive Εγκατάσταση: "ΑΙ & MΕ"

ai-me-2.jpg

Στο τμήμα Immersive – All Around Cinema, παρουσιάζεται εκτός συναγωνισμού μια διαδραστική εμπειρία που εξετάζει τη σχέση ανθρώπου και Τεχνητής Νοημοσύνης. Η πολυδιάστατη εικαστική εγκατάσταση εστιάζει σε ζητήματα όπως η κρίση και η αντίληψη, καλώντας το κοινό να αναλύσει την αλληλεπίδραση με την AI. Κεντρικό έργο είναι το "The Confessional", όπου οι επισκέπτες γίνονται αντικείμενο «ανάλυσης» από το AI, το οποίο προσφέρει μοναδικές περιγραφές και αφηγήματα. Παράλληλα, το έργο "AI Ego" παρουσιάζει εναλλακτικές ερμηνείες της ανθρώπινης ύπαρξης μέσω αλγορίθμων. Η εγκατάσταση ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να αναστοχαστούν την εικόνα τους μέσω της Τεχνητής Νοημοσύνης, προκαλώντας προβληματισμό για τον ρόλο της στην κοινωνία μας.

Έως Κυριακή 16 Μαρτίου 2025
Ώρες: 13:00–21:00
Προβλήτα Α', Λιμάνι