fbpixel

Search icon
Search
Τι είναι ο όρος Food Noise και πώς στα αλήθεια μπορεί να επηρεάσει τη διατροφή μας;
MAGAZINE

Τι είναι ο όρος Food Noise και πώς στα αλήθεια μπορεί να επηρεάσει τη διατροφή μας;

H διαιτολόγος-διατροφολόγος Έλενα Πάτρα μάς εξηγεί όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τη viral λέξη και τη σημασία της.


Ο όρος “food noise” δεν γεννήθηκε στα social media ή σε κάποια καμπάνια ευεξίας. Προέκυψε από μαρτυρίες ασθενών που συμμετείχαν σε κλινικές δοκιμές ενέσιμων φαρμάκων για την παχυσαρκία και τον διαβήτη. Οι ασθενείς περιέγραφαν μια πρωτόγνωρη εμπειρία: η συνεχής, ενοχλητική σκέψη γύρω από το φαγητό «σίγασε». Έτσι, το “food noise” έγινε όρος που αποτυπώνει κάτι πολύ πιο σύνθετο από μια απλή λιγούρα: την αδιάκοπη υπενθύμιση και ενασχόληση γύρω από το φαγητό. Αν και δεν υπάρχει επίσημη επιστημονική δημοσίευση που να εισάγει τον όρο, εμφανίζεται σε σχετικές μελέτες και συζητήσεις γύρω από τη ρύθμιση της όρεξης και τη δράση των GLP-1 αγωνιστών γύρω στο 2021. Η ανάδυση του όρου, όμως, δεν περιορίστηκε στο ερευνητικό πεδίο. Σε ελάχιστο χρόνο πέρασε στον δημόσιο διάλογο, στα lifestyle μέσα και στην εμπορική σφαίρα. Το “food noise” έγινε trend, χρησιμοποιείται ως hashtag και εντάσσεται σε αφηγήσεις που υπόσχονται «ηρεμία» από το φαγητό, άλλοτε με διατροφικά προϊόντα και τρόφιμα, και άλλοτε με υπηρεσίες wellness. Η εμπορική διάσταση είναι εμφανής: το ίδιο διατροφικό σύστημα που παράγει υπερεπεξεργασμένα, ελκυστικά τρόφιμα, σχεδιασμένα για υπερκατανάλωση, βασίζεται τώρα στον συγκεκριμένο όρο για να προωθήσει νέες υποσχέσεις «σιωπής» και ισορροπίας.

«ΘΟΡΥΒΟΣ» ΚΑΙ Η ΖΩΗ ΧΩΡΙΣ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟ;

Προς το παρόν, μελέτες δείχνουν ότι μέσα σε έναν χρόνο από τη διακοπή της θεραπείας, οι περισσότεροι ασθενείς ανακτούν έως και τα δύο τρίτα του χαμένου βάρους, ενώ το “food noise” επιστρέφει με ένταση. Αυτό συχνά συνοδεύεται από επιβαρύνσεις στη σωματική και ψυχική υγεία, όπως απογοήτευση και μειωμένη αυτοπεποίθηση. Από τη μία πλευρά, κλινικές μελέτες τεκμηριώνουν πραγματικά οφέλη των φαρμάκων σε όσους είναι κατάλληλοι να τα λάβουν. Από την άλλη, η ταχύτατη δημοσιότητα οδηγεί αναπόφευκτα σε προσδοκίες, κατάχρηση και νέα κύματα marketing. Το “food noise” μετατρέπεται έτσι σε εμπορικό αφήγημα, όπου η «σιγή» γύρω από το φαγητό παρουσιάζεται ως μια νέα μορφή ευεξίας. Όλες οι διεθνείς οδηγίες τονίζουν ότι δεν υπάρχει «γρήγορη λύση»: η θεραπεία, όταν είναι κατάλληλη, πρέπει να συνοδεύεται από σταδιακή μείωση, συνεχή ιατρική παρακολούθηση και συστηματική υποστήριξη από διατροφολόγο. Η διατροφική εκπαίδευση, οι αλλαγές στις συνήθειες και η καλύτερη κατανόηση του περιβάλλοντος τροφίμων αποτελούν το πραγματικό «αντίδοτο» στον θόρυβο, ανεξάρτητα από τη φαρμακευτική αγωγή.

Τελικά, η εμπορική διάστασή του μας υπενθυμίζει ένα γνώριμο φαινόμενο: ένα κλινικό εύρημα μετατρέπεται γρήγορα σε buzzword. Η ουσία, ωστόσο, δεν είναι να σιγήσουμε το μυαλό μας με ένα φάρμακο ή ένα προϊόν, αλλά να χτίσουμε μια ουσιαστική, υγιή σχέση με το φαγητό, σε έναν κόσμο όπου η τροφή και οι ανάγκες ασθενών έχουν γίνει και αυτές marketing.

elena-patra-0038-aylo.jpg

Ευχαριστούμε τη διαιτολόγο-διατροφολόγο Έλενα Πάτρα, MSc, Yπ. διδάκτορα και επιστημονική συνεργάτιδα του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (IHU), για τις πληροφορίες.

Info

Διεύθυνση: Αδριανουπόλεως 12

Τηλέφωνο: 2310 420335

Ιστοσελίδα: www.elenapatra.gr

Instagram: @patra.elena

Main Image Credits: Gisele for Frame

ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ GLOW ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025