fbpixel

Search icon
Search
The Talks: Με την digital artist, Maria Olga Vlachou
#GREEKSDOITBETTER

The Talks: Με την digital artist, Maria Olga Vlachou

Με αφορμή την πρώτη της έκθεση "Remembering the Future: Uncutting Cords" στον χώρο της Συλλογής Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα


Ανήσυχο πνεύμα πάντα, η Mαρία Όλγα Βλάχου σπούδασε γραφιστική και διακόσμηση αλλά θέλοντας να μαθαίνει τα πάντα γύρω από το αντικείμενό της έκανε και πολλά σεμινάρια φωτογραφίας, μουσειολογίας, branding, σκηνογραφίας και αρκετά άλλα. 

Ξεκίνησε να δουλεύει στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και εκεί για πρώτη φορά εμπνεύστηκε από την δύναμη της τεχνολογίας και την διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω αυτής. Ασχολήθηκε με τη διαφήμιση και παρόλο που γνώρισε πολύ σημαντικούς ανθρώπους δεν της ήταν ποτέ αρκετό. Ταυτόχρονα είχε έντονο ενδιαφέρον για τον πολιτισμό και συνεργάστηκε για τον επανασχεδιασμό ενός λαογραφικού μουσείου στην Ορεστιάδα. Εκεί για πρώτη φορά «βούτηξε» μέσα στα σεντούκια και λάτρεψε τις λαογραφικές φορεσιές. Ήταν θέμα χρόνου να δημιουργήσει κάτι δικό της με όλο αυτόν τον πλούτο.

mosrisgerasimosmavris-portraitmov-1.jpg

Σήμερα, η πρώτη της ατομική έκθεση παρουσιάζεται στον χώρο της Συλλογής Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα έως τις 13 Απριλίου 2025. Μέσα από δεκατέσσερα έργα μεγάλων διαστάσεων και ένα βίντεο, η Μαρία Όλγα μεταφράζει σε ψηφιακές απεικονίσεις, «κεντημένες» στο χέρι, τα υφαντά, τα κεντητά και τα πλεκτά που χάθηκαν ή κρύβονται σε σεντούκια. Αφουγκραζόμενη τις ανάσες των γυναικών, που σε παλαιότερες εποχές και διαφορετικές συνθήκες, μετέτρεπαν το βίωμά τους σε τέχνη, μετατρέπει κάθε βελονιά σε pixel και φέρνει το σημαντικό χθες στο ελπιδοφόρο αύριο.

Πως κατέληξες στα prints και τι σου προσφέρει o δημιουργικός αυτός κόσμος;

Οτιδήποτε τυπώνεται είναι ο καμβάς μου ανάλογα με το μήνυμα που θέλω να δώσω και κάθε φορά χρησιμοποιώ διαφορετικά μέσα. Παράδειγμα είναι ένα βίντεο που προβάλεται στον χώρο της συλλογής ελληνικών ενδυμασιών Β. Καρέλια και ένα φωτεινό έργο που αναπνέει, πολύ μεγάλης διάστασης σε plexi glass. Η τεχνολογία και η παράδοση βρίσκεται στο DNA μου.

Μεταξύ παράδοσης και ψηφιακού κόσμου τι είναι αυτό που εξιτάρει τη δημιουργικότητά σου και ποιος ο τρόπος που εκφράζεσαι;

Μ αρέσει αυτό το ανατρεπτικό, αναπάντεχο πάντρεμα και αυτό από μόνο του είναι μια πρόκληση εικαστική για μένα. Επίσης η λαϊκή παράδοση, τα χρώματα και τα σύμβολα της είναι για μένα μια βαθιά πνευματική έρευνα.

lowrob-2193-hdr-1.jpg

Τι περιλαμβάνει η έκθεση στην Καλαμάτα και πώς προέκυψε;

Η έκθεση περιλαμβάνει δεκατέσσερα έργα μεγάλων διαστάσεων και ένα video art. Η επίτιμη πρόεδρος του λυκείου Ελληνίδων Καλαμάτας Βικτωρία Καρέλια και η πρόεδρος του ΔΣ του ΛΕΚ είδαν το καλλιτεχνικό μου portfolio ηλεκτρονικά, συναντηθήκαμε από κοντά και κλείσαμε τις λεπτομέρειες της έκθεσης. Ήταν αυτό που λέμε ένα καλλιτεχνικό coup de foudre. Ο γάμος που πέτυχε.

Ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα, μια ανάγκη για έκφραση που πήρε σάρκα και οστά ή μια εικαστική πρόταση που ξεπερνάει τα όρια του συμβατικού; Τι είναι από όλα αυτά;

Είναι σίγουρα ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα, είναι σαφώς έκφραση που εύχομαι να παίρνει πάντα σάρκα και οστά και πάνω από όλα είναι μια εικαστική πρόταση που ελπίζω να αγγίξει κάποιους.

Πόσο περήφανη σε κάνει η Ελλάδα και η παράδοσή της;

Πολύ και για αυτό και έχω εστιάσει εδώ και χρόνια στην λαϊκή παράδοση που είναι ανεξάντλητος ο πλούτος της και χρειάζομαι αρκετές ζωές για να νιώσω ότι το ερεύνησα αυτό όπως θέλω και να εκφράσω και εγώ μέσα από την μνήμη το δικό μου παρόν σαν σύγχρονη ελληνίδα.

Οι συνεργασίες σου και τι έχετε αποκομίσει μέχρι τώρα...

Τα τελευταία χρόνια σαν art director συνεργάζομαι με την Εθνική λυρική σκηνή και με τη ΔΕΗ σχεδιάζοντας συλλογές κληρονομιάς. Το heritage branding είναι αυτό που ειδικεύομαι. Δουλεύοντας με την Λυρική και την ομάδα του marketing είναι μία απόλαυση πάντα γιατί και η θεματολογία είναι καλλιτεχνική και η κληρονομιά της όπερας ανεξάντλητη. Η συλλογή της ΔΕΗ επίσης είναι μια δουλειά που απόλαυσα γιατί ήταν μία πρόκληση του πως να πεις μια ιστορία ενός οργανισμού που έχει φέρει τον πολιτισμό! Είμαι τυχερή που δουλεύω για τέτοια projects και είναι κάτι, το οποίο με βοηθάει και με εμπνέει ακόμα πιο πολύ στην τέχνη μου.

rob-2328-hdr.jpg

Όταν έρχεται η μαγική στιγμή που ένα Project ολοκληρώνεται, τι νιώθεις και ποιο είναι εκείνο που ξεχωρίζεις;

Έκσταση! Είναι όλα παιδιά μου, αυτό όμως που ξεχωρίζω είναι η ατομική μου έκθεση στο χώρο της συλλογής ελληνικών ενδυμασιών Βικτωρία Καρέλια. Γιατί θεωρώ είναι και από τις σημαντικές στιγμές της καριέρας μου σαν καλλιτέχνης. Δουλέψαμε γι αυτό έναν χρόνο πολύ στενά με τους ανθρώπους της συλλογής και εξίσου στενά με την αρχιτέκτονα Σίσσυ Αγγελοπούλου και την πρόεδρο του ΔΣ του λυκείου Ελληνίδων Τζίνα Καρέλια και ομολογώ να πως πως ήταν από τις πιο ωραίες μου συνεργασίες. Στενή, αποτελεσματική και με έμπνευση. Το συναίσθημα όταν στηθήκαν όλα στον απίθανο αυτό χώρο ήταν απερίγραπτο. Είχα πολλά χρόνια να αισθανθώ έτσι. Γιατί όταν κάτι δουλεύεται με τόση αγάπη και προσοχή στη λεπτομέρεια στο τέλος νιώθεις μια βαθιά ανταμοιβή για όλη τη δουλειά και μια ικανοποίηση ότι το έχεις οργανώσει με τον καλύτερο τρόπο και στο τέλος έχει έρθει η ώρα της απόλαυσης

Τι ακολουθεί;

Όσο διαρκεί η έκθεση είμαι συγκεντρωμένη σε αυτό και στις δράσεις εκεί. Η δουλειά αυτή έχει την δυναμική να βρει το δρόμο της όπως βρήκε και τον δρόμο της Καλαμάτας.

Τι άλλο σχεδιάζεις; 

Έχω πολλά σχέδια για την εξέλιξη της υπάρχουσας δουλειάς και σε άλλα μέσα. Και εύχομαι να ταξιδέψει η έκθεση αυτή και να συνομιλήσει και με άλλους πολιτισμούς.

Περιέγραψέ μας το σπίτι σου και το αγαπημένο σου design item...

Το σπίτι μου ίσως είναι ένα εκλεκτικό bohemian αστικό διαμέρισμα με πολλά δικά μου έργα και κάποιον φίλων πχ της Νικομάχης Καρακοστάνογλου. Με πολύ χρώμα στα έπιπλα, ωραίο φως, και πολλά δικά μου prints. Έχω πολλά αγαπημένα design αντικείμενα. Κι αυτό γιατί πάντα βρίσκομαι μεταξύ art and design. 

Σ αυτή τη φάση είμαι ερωτευμένη με το φωτιστικό της Μαρίζας Γαλάνη μιας και είμαι λάτρης της Kundalini yoga και επιπρόσθετα είναι ο χρόνος του φιδιού στη κινέζικη κουλτούρα και με την δερμάτινη στο χρώμα της καμένης καραμέλας καρέκλα που κάθομαι όταν δουλεύω του Charles Eames.

dsc-2514-1.jpg

Ποια είναι τα επόμενά σου βήματα;

Συνεχίζω να δουλεύω με την τέχνη μου και πειραματίζομαι με νέα τεχνολογικά μέσα που εξελίσσουν την καλλιτεχνική μου αφήγηση.

Η χαρά της ζωής περιλαμβάνει...

Δημιουργία, χρώμα, θάλασσα, τέχνη, έρωτα, καλούς φίλους κι ενδιαφέρουσες συζητήσεις.

Περιέγραψέ μας με τρεις λέξεις τον εαυτό σου...

Εκκεντρική, ηθική, και προοδευτική.

Το αγαπημένο σου μουσείο/ gallery και η έκθεση που λάτρεψες...

Ένα από τα αγαπημένα μου μουσεία είναι το V&A και είχα την τύχη να δώ μια έκθεση που μου έχει μείνει αξέχαστη στο κτίριο των αποθηκών του V&A The Concise Dictionary of Dress. Επιπλέον, έχω γιατρέψει και τo Yorkishire sculpture park που είχα την τύχη να δω την αναδρομική έκθεση του Bill Viola. 

lowrob-2251-hdr.jpg

Ο ορισμός της ομορφιάς για εσένα...

Beauty is in the eye of the beholder!

Το πιο ριψοκίνδυνο πράγμα που έχεις κάνει...

Το να είσαι καλλιτέχνης στην Ελλάδα θεωρώ ότι είναι απολύτως ριψοκίνδυνο μην πω επικίνδυνο.

Η καλύτερη συμβουλή που σου έχουν δώσει ποτέ...

Να είμαι πάντα πιστή στο ταλέντο μου γιατί αυτό δεν θα με προδώσει ποτέ.

Eλλάδα είναι...

Πλούτος και Χάος!