Από το βότσαλο, ξεκινούν όλα. Αυτό «υπαγορεύει» στη Θάλεια το σχέδιο, για να ακολουθήσει η κατασκευή καθενός από τα μοναδικά ασημένια κουτάλια που δημιουργεί ξεχωριστά το καθένα στο εργαστήριο της, έναν φωτεινό, λιτό χώρο στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Αντίστοιχα συμβαίνει με τα μανικετόκουμπα και τα κοσμήματα, τα οποία σχεδιάζει χωρίς ωστόσο να εμπλέκεται στην κατασκευή τους. Ορισμένα συλλεκτικά τέτοια κομμάτια παρουσιάζονται στην έκθεση «Οδύσσεια», που μόλις ξεκίνησε σε «διάλογο» με τα θαλασσινά τοπία του φωτογράφου Θωμά Ζήκου. Η δουλειά της απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε λάτρεις του μοναδικού, που εκτιμούν την ανεπιτήδευτη πολυτέλεια.Κάθε στιγμή που πέρασε δουλεύοντας γι' αυτήν την έκθεση, κάθε έργο, μικρό ή μεγάλο,που συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν, η Θάλεια-Μαρία το αφιερώνει στη μνήμη της αγαπημένης της φίλης Δέσποινας Γερουλάνου, που λείπει σε όλους πολύ.
H «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου» είναι ένα project ευαίσθητο και ανάλαφρο, σε πείσμα του φορτισμένου τίτλου του που παραπέμπει σε αγωνιώδη περιπλάνηση σε άγνωστες θάλασσες και τόπους. Η περιπέτεια, ωστόσο, η στενή σχέση με τη φύση και η προσήλωση σε έναν στόχο, στοιχεία που χαρακτηρίζουν το σύνολο του έργου της καλλιτέχνιδος, συνιστούν μια αναπάντεχη, εκλεκτική σύνδεση με το ομηρικό έπος.Από τις αρχές των '00s, η Θάλεια έχει αφοσιωθεί αποκλειστικά στο ασήμι, ένα υλικό πολύτιμο κι αισθητικά απέριττο, που της επιτρέπει να φιλοτεχνεί γλυπτικά αντικείμενα υψηλής αισθητικής αξίας, απολύτως μοναδικά. Τα κουτάλια της, ένα πολύχρωμο σύμπαν από μικρούς θησαυρούς, κυριαρχούν στην έκθεση και «μιλούν» για όλες τις δημιουργικές εμμονές της Θάλειας–Μαρίας... τη γοητεία που ασκεί πάνω της το ασήμι, την στοχαστική ενασχόληση με τη σφυρηλάτηση του μετάλλου, τον έρωτα με τις υφές και τα χρώματα της φύσης, την επιδίωξη της απλότητας στη φόρμα.
Μίλησέ μου για την πορεία σου, πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με την Τέχνη, ποιο ήταν το σημείο εκκίνησης και πώς εξελίχθηκε η διαδρομή σου μέσα σ’ αυτή...
Από παιδί σχεδίαζα τα κοσμήματα της μητέρας μου, η οποία έπειτα τα έδινε στον χρυσοχόο για να τα κατασκευάσει. Μεγάλωσα σε ένα σπίτι γεμάτο από αγάπη για τις τέχνες, όπου τα ταξίδια και οι επισκέψεις σε μουσεία και γκαλερί ήταν μια συνηθισμένη πρακτική. Οπότε θα μπορούσα να πω πως η ενασχόληση μου με την Τέχνη αρχικά ήταν θέμα παιδείας και μια φυσική εξέλιξη.
Ποιο ήταν το πρώτο βότσαλο που μετατράπηκε σε έργο τέχνης και πυροδότησε την έμπνευσή σου;
Ένα πολύ ιδιαίτερο βότσαλο που βρήκα σε μια παραλία στην Πάρο, μοναδικό ως προς το σχήμα αλλά και την ενέργεια του ήταν η αφορμή. Η ιδέα μετατράπηκε σε μία συλλογή από κουτάλια με βότσαλα για το Mint Shop του Λονδίνου στα πλαίσια του London Design Festival του ’13.
Είσαι λάτρης του μοναδικού και της ανεπιτήδευτης πολυτέλειας. Πόσο εκτιμάται αυτό στις μέρες μας και ποιο είναι το κοινό σου;
Νομίζω ότι πολλοί άνθρωποι αγαπούν και θαυμάζουν κάτι που έχει φτιαχτεί με αγάπη και αφοσίωση.
Ποιες είναι οι αδιαπραγμάτευτες αξίες στο έργο σου και ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας του;
Η άρτια κατασκευή, ο σχεδιασμός και η υψηλή ποιότητα της πρώτης ύλης.
Tι κάνει τελικά ένα αντικείμενο ξεχωριστό;
Η ενέργεια που δίνει ο κάθε δημιουργός σε αυτό.
Ας πούμε για την έκθεση στο Benaki shop. Σε τι αναφέρεται η «Οδύσσεια»;
Ο τίτλος της έκθεσης δεν έχει σχέση με εμένα, αλλά με το ταξίδι κάθε μοναδικού βότσαλου. Είναι η δική του Οδύσσεια, που από αναπόσπαστο μέρος της ατέρμονης θάλασσας καταλήγει και μεταμορφώνεται στα χέρια μου και συνεχίζει το ταξίδι του με τον άνθρωπο που θα το έχει στην καθημερινή του ζωή.
Πώς επιδιώκεις την επαφή σου με τη φύση και πώς τροφοδοτεί το έργο σου;
Ζω μακριά από το κέντρο και η καθημερινή επαφή με τη φύση είναι μια θεραπευτική διαδικασία για μένα. Η φύση τροφοδοτεί τις ιδέες μου, την διάθεση και την δημιουργικότητα μου. Δεν θα μπορούσα να είμαι μακριά της. Αν και το εργαστήριό μου βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας, γαληνεύω πάντα όταν επιστρέφω στη φύση.
Τι θέση έχει η Τέχνη στη ζωή σου;
Πολύ σημαντική, αλλά όχι την πρώτη. Πρώτα είναι η φύση και τα σκυλιά μου, οι δικοί μου άνθρωποι...
Ένα dream project…
Να ξανασυνεργαστώ με έναν σπουδαίο chef και να φτιάξω μια αποκλειστική συλλογή αντικείμενων για το εστιατόριό του.
Τι είναι η Ελλάδα για εσένα;
Φως, χρώματα, ουρανός και πέλαγος, σοφά ροζιασμένα χέρια αλλά και προχειρότητα.
Το καλοκαίρι σου;
Θάλασσα, λευκό, πράσινο, περιπέτεια και ανακάλυψη.
Φοράς πράγματα για χρόνια κι αν ναι, ποιο είναι ένα αγαπημένο σου αξεσουάρ που επιλέγεις συνέχεια;
Ναι τελείως! Φορώ καθημερινά ένα chevalier που σχεδίασα σε πάρα πολύ μικρή ηλικία και μου το έκανε δώρο ο πατέρας μου. Πιστεύω ότι η υψηλή ποιότητα και η αισθητική είναι στοιχεία που προσφέρουν διαχρονικότητα, τόσο στα κοσμήματα όσο και στα αντικείμενα.
Μια τέλεια μέρα θα ξεκινούσε… με ηρεμία, αγάπη και τα σκυλιά μου.
Και θα τελείωνε… με τα παραπάνω και ιδανικά σκασμένη στα γέλια!
About
Η Θάλεια-Μαρία Γεωργούλη με σπουδές στο IstitutoEuropeo di Design (Ιταλία) και Master of Art από το Royal College of Art (Λονδίνο) έχει αποσπάσει διεθνείς διακρίσεις για τη δουλειά της, ενώ διατηρεί μια σταθερή παρουσία με το έργο της σε εκθεσιακούς χώρους σε Ευρώπη και Αμερική. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Sotheby’s, το Μουσείο V&A, τις γκαλερί Sofie Lachaert (Βέλγιο), Marzee (Ολλανδία) και Flow Gallery (Λονδίνο) καθώς και concept storesστο Λονδίνο. H σχέση της με το Benaki Shop ξεκίνησε το 2005. Έκτοτε σχεδιάζει σταθερά αποκλειστικές σειρές για τα πωλητήρια του Μουσείου Μπενάκη. Το 2011, στο πλαίσιο του κύκλου εκθέσεων «Αναζητήσεις στην Ύλη», η καλλιτέχνις παρουσίασε στο Πωλητήριο της Πειραιώς 138 την έκθεση της «Ag925», έναν φόρο τιμής στο αγαπημένο της υλικό.
Διάρκεια Έκθεσης: Μέχρι 12.08.2023 | Πωλητήριο Πινακοθήκης Γκίκα, Κριεζώτου 3, Αθήνα
Φωτογραφίες: Θωμάς Ζήκος