Τα social media πρωταγωνιστούν στην καθημερινότητά μας, λειτουργώντας ως κεντρικό εργαλείο επικοινωνίας. Όλοι γνωρίζουμε το διαχρονικό ρητό «μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις», γι' αυτό και μια φωτογραφία, αναρτημένη στο Instagram ή σε ένα επαγγελματικό site και blog, έχει τη δυναμική να μεταδώσει συναισθήματα, σκέψεις, προσωπική αισθητική. Ειδικά, όσον αφορά στην περίπτωση της γαστρονομίας, η φωτογραφική αποτύπωση ενός dish, έχει αναχθεί σε νούμερο ένα trend στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο.
Παρόλο που πλήθος food bloggers ξεκίνησαν τη συγκεκριμένη τάση, ώστε να προωθήσουν με τον πιο αντιπροσωπευτικό τρόπο το πάθος τους για τη μαγειρική και την τροφή, γενικότερα, η ιστορία του "food photography" έχει τις απαρχές της στον 19ο αιώνα και συγκεκριμένα στο 1845. Ο Άγγλος εφευρέτης της φωτογραφίας, William Henry Fox Talbot, τράβηξε την πρώτη φωτογραφία, στην οποία κυρίαρχη θέση πάνω σε μια στρωμένη τραπεζαρία είχαν καλάθια με ροδάκινα και ένας ανανάς.
Εκείνη την εποχή, οι εικόνες των τροφίμων επηρεαζόταν σε μεγάλο βαθμό από τη ζωγραφική νεκρών φύσεων. Διαφημίσεις και βιβλία μαγειρικής δεν υπήρχαν, οπότε το συγκεκριμένο είδος τέχνης βρισκόταν σε πρώτο πλάνο. Μια δεκαετία αργότερα, το 1927, ο Λουξεμβουργιανός Αμερικανός φωτογράφος, ζωγράφος και επιμελητής, Edward Steichen, αποφάσισε να ξεφύγει από την προηγούμενη κουλτούρα και να ακολουθήσει τη δημιουργική του φαντασία, δίνοντας έμφαση στη σκιά και στο σχήμα. Από τη δεκαετία του '30 και έπειτα, η έγχρωμη διαφήμιση πήρε τα ηνία, με ποικίλα έξυπνα tricks (μή βρώσιμα), τα οποία συντελούσαν σε ένα άκρως ελκυστικό αποτέλεσμα. Και ακολουθεί το 1990, η δεκαετία-σταθμός, όπου η εμπορική φωτογραφία τροφίμων αγαπά τον νατουραλισμό και τη ζωντάνια.
Σήμερα, με τις high tech εφαρμογές σε smartphones και tablets, έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε μια εκλεπτυσμένη ατμόσφαιρα ενός δείπνου και να την μοιραστούμε με τους διαδικτυακούς μας φίλους. Όμως, είναι σημαντικό να δώσουμε προσοχή σε ορισμένες κρίσιμες λεπτομέρειες, που σίγουρα κάνουν τη διαφορά στην ποιότητα της εικόνας, που μεταφέρουμε.
Φυσικό φως
Ο κεντρικός σύμμαχος, για να προετοιμάσουμε την ιδανική εικόνα, είναι ο φυσικός φωτισμός. Η πλειονότητα των συντακτών και φωτογράφων τροφής διαφωνούν κάθετα με την εφαρμογή λαμπών ή ενσωματωμένου φλας. Στόχος είναι να καταφέρουμε να δούμε την κάθε λεπτομέρεια που κοσμεί το πιάτο, που φωτογραφίζουμε.
Σημαντική κίνηση σε αυτό το tip είναι να κυνηγάμε το καλό natural φως. Να εντοπίζουμε, δηλαδή, το κατάλληλο δωμάτιο, αλλά και τη σωστή χρονική στιγμή, στην οποία μπορούμε να αποκτήσουμε την επιθυμητή ευκρίνεια της εικόνας.
Λήψη από πολλαπλές γωνίες
Είτε είμαστε επαγγελματίες είτε όχι, είναι καλό να αναζητούμε το ιδανικό αποτέλεσμα. Γι΄αυτό, ένα πολύ βοηθητικό βήμα είναι να δοκιμάζουμε να φωτογραφίζουμε από πολλαπλές γωνίες. Κάποια πιάτα είναι πιθανό να φαίνονται πιο εντυπωσιακά όταν απεικονίζονται σε κάτοψη, πρόσοψη ή με κλίση 45 μοιρών. Κινούμαστε, λοιπόν, γύρω από το dish και αποτυπώνουμε κάθε πλευρά του. Στο τέλος θα αποφασίσουμε για την κατάλληλη.
Μακριά η ακαταστασία
Δεν θέλουμε σε καμιά περίπτωση να υποβαθμίσουμε την αισθητική της εικόνας μας. Γι' αυτό πριν το στήσιμο του πιάτου, αλλά και κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης, φροντίζουμε να μειώνουμε την ακαταστασία και να είμαστε καθαροί. Σίγουρα, μια δαχτυλιά δεν είναι το αγαπημένο χαρακτηριστικό όταν αντικρίζουμε την τελική φωτογραφία.
Κάνουμε zoom στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος
Δεν ξεφεύγουμε ποτέ από το επίκεντρο της photo. Προσπαθούμε να κάνουμε όσο το δυνατόν καλύτερα ένα καθαρό zoom και να εστιάσουμε στα αγαπημένα details, που θέλουμε να αναδείξουμε. Ταυτόχρονα, θολώνουμε τα σημεία του φόντου, που θεωρούμε δευτερεύοντα. Δεν πρέπει να κυριαρχεί στην εικόνα «θόρυβος» και μεγάλος όγκος πληροφοριών, που μπορεί να κουράσουν τον αποδέκτη της.
Ζωντάνια και αληθοφάνεια
Όταν προχωράμε στο στάδιο της επεξεργασίας, είναι καλό να προσέχουμε πολύ τη ρύθμιση της θερμοκρασίας της εικόνας. Προσπαθούμε όσο το δυνατόν πιο πολύ να δημιουργήσουμε ζωντανά χρώματα. Θέλουμε να διατηρηθεί, δηλαδή, η αλήθεια του σκηνικού μας. Αποφεύγουμε χρωματισμούς, όπως μπλε, ροζ, κίτρινο και επιλέγουμε αρμονία και μέτρο. Το αποτέλεσμα θα μας ανταμείψει.
Take the tastiest pictures!