fbpixel

Search icon
Search
Στην Προβηγκία, μια διαχρονική έπαυλη μεταμορφώθηκε σε ιδανικό καταφύγιο που συνδυάζει ιστορία και γοητεία
INTERIORS

Στην Προβηγκία, μια διαχρονική έπαυλη μεταμορφώθηκε σε ιδανικό καταφύγιο που συνδυάζει ιστορία και γοητεία

Η πρώην κατοικία των François και Betty Catroux, έγινε το απόλυτο σημείο χαλάρωσης των Ruth και Tom Chapman στη γαλλική ύπαιθρο


Στο ειδυλλιακό χωριό Lourmarin, ένα από τα πιο γοητευτικά σημεία της Προβηγκίας, η ηρεμία των τοπίων και το φως του Νότου συνθέτουν ένα σκηνικό σχεδόν ποιητικό. Ανάμεσα σε ελαιώνες και λεβάντες ξεπροβάλλει το Les Ramades, μια κατοικία που φέρει τη σφραγίδα της κομψότητας και της ιστορίας. Για περισσότερο από τρεις δεκαετίες, το αρχοντικό ανήκε στους François και Betty Catroux, ένα ζευγάρι που σημάδεψε τον κόσμο του στιλ και της διακόσμησης. Κάθε του δωμάτιο είχε φωτογραφηθεί, δημοσιευθεί και αγαπηθεί, αποκτώντας τον αέρα ενός θρύλου.

Όταν το σπίτι πέρασε στα χέρια των Ruth και Tom Chapman, ιδρυτών του Matchesfashion, εκείνοι βρέθηκαν μπροστά σε μια πρόκληση: πώς να το μετατρέψουν σε δικό τους χωρίς να χαθεί η αύρα του παρελθόντος; Το Les Ramades ήταν ένα κομμάτι της πολιτιστικής μνήμης της Προβηγκίας.

Ιστορία και αναγέννηση

Για την ανανέωση του σπιτιού, οι Chapman συνεργάστηκαν με τον διακοσμητή Hubert Zandberg, γνωστό για την ικανότητά του να συνδυάζει την ιστορία με το σύγχρονο βλέμμα. Στόχος τους ήταν να σεβαστούν την ταυτότητα που είχε δημιουργήσει το ζεύγος Catroux, ενώ παράλληλα να εκφράσουν τη δική τους προσωπικότητα μέσα από μια νέα αισθητική. Όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο Zandberg, «η πολυτέλεια είναι αυθεντικότητα» - και πράγματι, το αποτέλεσμα εκπέμπει ειλικρίνεια και διαχρονικότητα.

Η σχέση των Chapman με τον κόσμο του σχεδιασμού είναι μακρά και καθοριστική. Από τη δημιουργία του Matchesfashion το 1987, που εξελίχθηκε σε πρωτοπόρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, έως την πιο πρόσφατη ίδρυση του Abask, μιας πλατφόρμας αφιερωμένης στα επιλεγμένα είδη πολυτελούς διακόσμησης, το ζευγάρι έχει αποδείξει βαθιά κατανόηση της αισθητικής και της ποιότητας - στοιχεία που αντανακλώνται και σε αυτό το νέο τους εγχείρημα.

Από την πανδημία σε ένα όνειρο ζωής

Η απόφαση να αποκτήσουν ένα σπίτι στην ύπαιθρο γεννήθηκε μέσα στις ιδιόμορφες συνθήκες της πανδημίας. Οι μήνες περιορισμού τούς έκαναν να επανεκτιμήσουν τη σημασία της ηρεμίας και της επαφής με τη φύση. Έτσι, αναζητώντας έναν χώρο για να αποδράσουν από την αβεβαιότητα, ανακάλυψαν το Les Ramades, αρχικά μέσα από την οθόνη ενός κινητού, σε μια ξενάγηση μέσω WhatsApp από τον μεσίτη. Η πρώτη εντύπωση ήταν αρκετή για να τους μαγέψει.

Η Betty Catroux, που είχε χάσει πρόσφατα τον σύζυγό της, ήθελε το σπίτι να περάσει σε ανθρώπους που θα το αγαπούσαν πραγματικά. Με την αφοπλιστική της ειλικρίνεια, είπε στους Chapman: «Δεν επιτρέπεται να το αγοράσετε αν δεν το δείτε πρώτα». Κι έτσι έγινε. Λίγους μήνες αργότερα, το σπίτι βρήκε νέους ιδιοκτήτες, κι εκείνοι ένα κομμάτι ζωής που θα τους συνόδευε για πάντα.

Μια ανακαίνιση που σέβεται το παρελθόν

Η αποκατάσταση του Les Ramades διήρκεσε περισσότερο από δύο χρόνια και χαρακτηρίστηκε από υπομονή και λεπτομέρεια. Η πρόθεση δεν ήταν να αλλάξει κάτι ουσιαστικά, αλλά να αποκατασταθεί με τρόπο που η ανανέωση να είναι σχεδόν αόρατη. Οι πέτρινοι τοίχοι, τα ξύλινα παντζούρια και οι χαρακτηριστικές τσιμεντένιες επιφάνειες με βότσαλα, γνωστές ως calades, δημιουργήθηκαν ξανά από την αρχή, ακολουθώντας τις ίδιες τεχνικές που είχε χρησιμοποιήσει ο François Catroux τριάντα χρόνια νωρίτερα. Το αποτέλεσμα αποπνέει την αίσθηση μιας κατοικίας που δεν ανακαινίστηκε, αλλά ωρίμασε μέσα στον χρόνο.

Η ισορροπία του παλιού και του νέου

Στο εσωτερικό, η ισορροπία ανάμεσα στο παλιό και το νέο είναι εμφανής. Ο Tom, λάτρης των έντονων αντιθέσεων και του παιχνιδιού με την υλικότητα, συνδυάζει τις ιδέες του με την καθαρότητα και τη λεπτότητα της Ruth. Μαζί με τον Zandberg επιμελήθηκαν κάθε χώρο με τρόπο που σέβεται τα αυθεντικά στοιχεία των Catroux, διατηρώντας κομβικά αντικείμενα όπως τα ξύλινα παραβάν από καρυδιά, το μεταλλικό λιοντάρι στο τζάκι και τα αρχικά έπιπλα των σαλονιών. Δίπλα σε αυτά, νέες δημιουργίες σύγχρονων σχεδιαστών – φωτιστικά του Paavo Tynell, καθίσματα του Martino Gamper και έργα που φέρνουν μια ανάλαφρη ενέργεια – δίνουν μια ανανεωμένη, αλλά διακριτική δυναμική στον χώρο.

Μια οικογενειακή συνέχεια 

Μοιάζει σχεδόν με ειρωνεία της τύχης το γεγονός ότι ο αρχιτέκτονας της ανακαίνισης, Alexandre Lafourcade, είναι γιος του δημιουργού που είχε συνεργαστεί με τον François Catroux στη δεκαετία του ’80. Η μητέρα του, Dominique Lafourcade, υπήρξε επίσης η δημιουργός του αρχικού κήπου,  και τώρα τον ανανέωσε ξανά, διατηρώντας τη ρομαντική γεωμετρία και τις φυσικές καμπύλες που καθορίζουν τον χαρακτήρα του Les Ramades. Η νέα του εκδοχή είναι πιο ώριμη, πιο ήρεμη, και ίσως ακόμη πιο όμορφη.

Η κληρονομιά του François και της Betty Catroux

Για τον François Catroux, το Les Ramades ήταν ένα προσωπικό καταφύγιο, το μέρος όπου ο διάσημος διακοσμητής άφηνε στην άκρη τον κοσμικό του ρόλο και ασχολούνταν με την απλότητα. Εκεί φύτευε δέντρα, καλλιεργούσε λουλούδια και απολάμβανε τη γαλήνη της ύπαιθρου. Λέγεται μάλιστα ότι συχνά επέστρεφε με το Aston Martin γεμάτο φυτά που μόλις είχε αγοράσει. Η Betty, με τη διαχρονική της κομψότητα, πρόσθετε το δικό της άγγιγμα στη διακόσμηση και στην ατμόσφαιρα του σπιτιού. Η ευτυχία που βίωσαν εκεί φαίνεται να έχει αποτυπωθεί στα ίδια τα υλικά του τόπου.

Μια νέα εποχή γεμάτη φως και σεβασμό

Σήμερα, το Les Ramades συνεχίζει να ακτινοβολεί τη γαλήνη και τη διαχρονική του κομψότητα. Για τους Ruth και Tom Chapman, η κατοικία αντιπροσωπεύει την ουσία της απλής ζωής στην Προβηγκία. Το φως που λούζει τα δωμάτια, το κρασί και το φαγητό κάτω από τις μουριές, τη χαρά της καθημερινότητας μακριά από τη βιασύνη των πόλεων. Με σεβασμό προς το αποτύπωμα των François και Betty Catroux, κατάφεραν να γράψουν το επόμενο κεφάλαιο μιας ιστορίας που ενώνει δύο γενιές αισθητικής και αγάπης για την ομορφιά.

Με πληροφορίες από AD Magazine

All Images Credits: Matthieu Salvaing