Σήμερα, τα sneakers δεν αποτελούν ένα απλό εργαλείο προστασίας των ποδιών μας. Είναι ένα έργο τέχνης και ένας τρόπος έκφρασης του εαυτού μας. Παρόλο που η κουλτούρα των αθλητικών βρίσκεται ανάμεσά μας εδώ και αρκετά χρόνια, -περίπου από το 1980-, τελευταία εξαπλώνεται όλο και περισσότερο. Φυσικά, τα παραπάνω δεν είναι άγνωστα στους «sneakerheads», - δηλαδή για τους λάτρεις των αθλητικών. Ωστόσο, για όσους από εσάς τυγχάνει να μην έχετε ασχοληθεί ιδιαίτερα με το συγκεκριμένο ζήτημα, ενδεχομένως να σας ταλαιπωρούν διάφορες απορίες, με μία να κυριαρχεί ανάμεσά τους: γιατί κάποια sneakers είναι τόσο δυσεύρετα και τόσο ακριβά;
Καλώς ορίσατε στην αυτοκρατορία του sneakers reselling!
Το κατά πόσο ένα ζευγάρι αθλητικών θεωρείται «limited edition» ή εξεζητημένο καθορίζεται από διάφορους παράγοντες. Κατά κύριο λόγο, το αγοραστικό κοινό επηρεάζεται από τη στρατηγική marketing των ίδιων των εταιρειών, η οποία περιλαμβάνει διαφήμιση στα social media μέσω συνεργασιών με influencers και celebrities, κάτι το οποίο προμηνύει ότι το εκάστοτε παπούτσι θα αποτελέσει trend. Ταυτόχρονα, τα ζευγάρια που προκύπτουν από συνεργασίες με luxury brands (π.χ. Nike x Off White) όπως και με εξέχοντα πρόσωπα της αθλητικής ή καλλιτεχνικής σκηνής (π.χ. Nike x Travis Scott), προσελκύουν τεράστιο ενδιαφέρον. Όπως φαίνεται, μάλλον αυτό το ενδιαφέρον προκαλεί και την ακραία αύξηση των τιμών μεταπώλησης ορισμένων κυκλοφοριών, όπως τα Nike x Dior με μεταπωλητική αξία από 7.000 έως και 50.000ευρώ! Αναμφίβολα, διαβάζοντας τα παραπάνω πολλοί από εσάς -όπως και εμείς- θα έχετε περιέργεια για τη μεταπωλητική αξία της νέας συνεργασίας της Nike με την Tiffany & Co και ένα ασφαλές συμπέρασμα είναι ότι κι εκείνη θα είναι αρκετά υψηλή!
Αφού, λοιπόν, έχουμε απαντήσει στο πρώτο μέρος της απορίας: «Γιατί κάποια sneakers είναι τόσο ακριβά», ας εξηγήσουμε περαιτέρω και γιατί είναι τόσο δυσεύρετα.
Οι resellers φροντίζουν πάντα να βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από όλους! Επικοινωνούν διαρκώς μεταξύ τους, ώστε να ενημερώνονται εγκαίρως για το πόσα κομμάτια θα κυκλοφορήσουν, για την ακριβή ώρα και σε ποια πλατφόρμα. Οι κληρώσεις γίνονται τυχαία, ωστόσο ένας «απλός» καταναλωτής δεν έχει καμία ελπίδα να αποκτήσει ένα ζευγάρι αθλητικών μπροστά στους τόσο καλά οργανωμένους μεταπωλητές, οι οποίοι χρησιμοποιούν bots - διαδικτυακό ρομπότ, είναι ένα πρόγραμμα που εκτελεί αυτοματοποιημένες εργασίες μέσω του διαδικτύου. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία της Bodega με την New Balance, για την οποία ένας από τους ιδιοκτήτες της πρώτης μιλάει στο New York Times: «Καταστραφήκαμε από τα bots. Καθιστούσαν αδύνατο για τους μέσους πελάτες μας να έχουν έστω και μια ευκαιρία στα παπούτσια». Ακόμη και αν ένα website επιτρέπει την αποστολή περιορισμένου αριθμού ζευγαριών σε συγκεκριμένη διεύθυνση, οι resellers παρακάμπτουν και αυτό το εμπόδιο συμπληρώνοντας διευθύνσεις φίλων τους!
Όσο για τα φυσικά καταστήματα και πάλι σας συμβουλεύουμε να μην τρέφετε πολλές ελπίδες, καθώς οι μεταπωλητές φροντίζουν να ενημερώνονται για την διαθεσιμότητα κάθε ζευγαριού και να είναι stand by σε καθημερινή βάση. Αξίζει, επίσης, να γνωρίζετε ότι ο συγκεκριμένος τομέας δεν περιορίζεται μονάχα σε ατομική απασχόληση, αλλά πλέον υπάρχουν και επίσημα resell websites όπως το StockX, το Goat και το Flight Club, όπου θα βρείτε σίγουρα το ζευγάρι που επιθυμείτε με εγγύηση αυθεντικότητας.
Η ηθική της μεταπώλησης αλλά και η σωστή αντιμετώπιση από τις εταιρείες τίθενται υπό αμφισβήτηση από πολλούς, ενώ ταυτόχρονα ορισμένοι περιφρονούν την αγορά και την μεταπώληση παπουτσιών με σκοπό το κέρδος. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι «άνοιξε» τον κόσμο των sneakers στις μάζες και δημιούργησε μια νέα γενιά επιχειρηματιών.