Από τις 11 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου στο 180 Studios στο Λονδίνο, μια καθηλωτική εμπειρία που οραματίστηκε και σχεδίασε ο σύγχρονος καλλιτέχνης Es Devlin παρουσιάζει κομμάτια που καθορίζουν την εποχή και επιμελήθηκε η θεωρητικός μόδας Maria Luisa Frisa για να αφηγηθεί την μοναδική πορεία του οίκου από το 1921 έως σήμερα.
Η έκθεση, Gucci Cosmos, που φθάνει ταυτόχρονα με την εβδομάδα Frieze (η Frieze London 2023 ανοίγει για το κοινό στις 11 Οκτωβρίου, στην 20ή επέτειο της έκθεσης), παρουσιάστηκε στην πρώτη της εκδοχή τον Ιούνιο του 2023 στη Σαγκάη της Κίνας, με δραματικά σκηνικά από την Es Devlin και μια εκτεταμένη σειρά αντικειμένων από το αρχείο του Gucci. Η Devlin επιστρέφει και πάλι για το Gucci Cosmos στο Λονδίνο, με τη Βρετανίδα καλλιτέχνη και σκηνογράφο να δημιουργεί διάφορους "κόσμους" στον εκθεσιακό χώρο - από αστραφτερούς διαδρόμους που παραπέμπουν σε σουρεαλιστικά αρχεία ρούχων μέχρι ένα δωμάτιο γεμάτο με αιωρούμενα λουλούδια και μέλισσες που θυμίζουν το χαρακτηριστικό μοτίβο "Flora" της Gucci.
Inside Gucci Cosmos
Η έκθεση ξεκινά, ωστόσο, με ένα ομοίωμα αυτού που είναι αναμφισβήτητα η γενέτειρα του Gucci: το κόκκινο λουστραρισμένο ασανσέρ του ξενοδοχείου Savoy, όπου ο νεαρόος ιδρυτής του οίκου, Guccio Gucci, εργαζόταν ως groom στα τέλη του 19ου αιώνα. Εκεί, έγινε μάρτυρας της αυξανόμενης ανάγκης για αποσκευές μεταξύ των ανώτερων τάξεων σε έναν κόσμο που άλλαζε γρήγορα.
Ένας λαβύρινθος από περιστρεφόμενες πόρτες οδηγεί τον θεατή μέσα στα διάφορα δωμάτια και κόσμους της έκθεσης. Η "Πύλη" κοιτάζει για άλλη μια φορά προς τις ρίζες του οίκου στα ταξίδια με μια απαλά περιστρεφόμενη ζώνη αποσκευών -πλήρης με βαλίτσες, μπαούλα και καπελιέρες, τόσο αρχειακές όσο και από πρόσφατους σχεδιαστές του οίκου- ενώ η "Zoetrope" θυμίζει την εφεύρεση του φωτογράφου Eadweard Muybridge το 1878 για κινούμενες εικόνες με στροβιλισμένα πλάνα αλόγων που εμφανίζονται ως φαινόμενα σε κομμάτια εμπνευσμένα από την ιππασία από διάφορες εποχές του Gucci.
Τα ρούχα, όπως είναι αναμενόμενο, είναι υπέροχα - τα σημαντικότερα είναι τα κόκκινα βελούδινα κοστούμια που σχεδίασε ο Tom Ford, όπως τα φόρεσε η Gwytheth Paltrow στα VMA του 1996, η ολόσωμη φόρμα με δίσκους ουράνιου τόξου που σχεδίασε ο Alessandro Michele και φόρεσε ο Harry Styles στο Coachella πέρυσι και το μεταξωτό φλοράλ μαντήλι που φτιάχτηκε σε 24 ώρες για την πριγκίπισσα Γκρέις του Μονακό το 1966.
Τα "Archivio" και "Cabinet of Wonders" - ίσως τα κορυφαία σημεία της έκθεσης - έχουν σχεδιαστεί για να αποτυπώνουν την αίσθηση ότι εισέρχεστε στο αρχείο του οίκου, με μια σειρά από ράφια και βιτρίνες που περικλείουν πολύτιμα αντικείμενα Gucci. Τέλος, το "Carousel" είναι ένα ταξίδι στους διάφορους δημιουργικούς διευθυντές του οίκου - από τον Ford στον Alessandro Michele, από τη Frida Giannini στον σημερινό δημιουργικό διευθυντή Sabato de Sarno - που στήνεται ως "μια επίδειξη μόδας που δεν απεικονίζει ούτε μια συλλογή ούτε μια σεζόν, αλλά το πώς ο Gucci σημάδεψε τον ρυθμό των καιρών".