fbpixel

Search icon
Search
Κωνσταντίνος Ζέρβας: Συνέντευξη με τον υποψήφιο δήμαρχο Θεσσαλονίκης
MAGAZINE

Κωνσταντίνος Ζέρβας: Συνέντευξη με τον υποψήφιο δήμαρχο Θεσσαλονίκης

Για το τι θέλει να αλλάξει στην πόλη και ποιο είναι το όραμά του


Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας είναι ένα ιδιαίτερα οικείο πρόσωπο στη Θεσσαλονίκη, καταρρίπτοντας όλα τα κλισέ για τους ανθρώπους που ασχολούνται με τα κοινά. Με πολυετή επαγγελματική πορεία ως Πολιτικός Μηχανικός, τεράστια εμπειρία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και μεγάλες διαδρομές στα κοινωνικά, πολιτιστικά και αθλητικά δρώμενα, δηλώνει έτοιμος για το χρίσμα του επόμενου δημάρχου, για να συνθέσει εικόνες σε μια πόλη όπου θα αγαπάμε όλοι να ζούμε ξανά και ξανά…     

Κ. Ζέρβα είστε υποψήφιος δήμαρχος για τον δήμο Θεσσαλονίκης. Νιώθετε έτοιμος για μια τέτοια προσπάθεια; Έχω πλήρη εικόνα του μεγέθους της προσπάθειας. Νιώθω και έτοιμος και ώριμος. Είναι σημαντικό να έχει κανείς γνώση των δεδομένων: των ανθρώπων, των μέσων και των διαδικασιών. Η πορεία μου στην αυτοδιοίκηση τα οκτώ προηγούμενα χρόνια μου έδωσε αυτήν την εμπειρία. Γνωρίζω πλέον πολύ καλά το πώς λειτουργεί η πόλη, ποια είναι τα προβλήματά της, ενώ γνωρίζω και τη δυναμική της, αλλά και τις δικές μου δυνάμεις.

Η Θεσσαλονίκη, πολλοί ισχυρίζονται, ότι δεν έχει μεγάλα προβλήματα, όπως άλλες μεγαλουπόλεις. Είναι μία όμορφη πόλη με μερικά -απλώς- ζητήματα. Συμφωνείτε με αυτήν την προσέγγιση; Αναμφίβολα, είναι μία από τις ομορφότερες πόλεις. Έχει το μεγάλο παραλιακό μέτωπο, την εγγύτητα με το βουνό των θεών, τον Όλυμπο, ενώ δίπλα της βρίσκεται μία εξαιρετική παραθεριστική επιλογή, η Χαλκιδική. Είναι γεμάτη από ιστορία, παραδόσεις, πολιτισμό. Φανερές και κρυφές ιστορίες. Έχει τη δική της κουζίνα, μια φρέσκια νεανική ατμόσφαιρα. Έχει τα προβλήματα μιας πολύβουης μεγαλούπολης, αλλά ταυτόχρονα παραμένει ανθρώπινη σε μεγέθη και στις ανθρώπινες σχέσεις. Αν μέναμε, όμως, σε αυτά, η εικόνα θα ήταν πλασματική. Όπως έχω πει «αυτή είναι η εικόνα του επισκέπτη του σαββατοκύριακου» για τη Θεσσαλονίκη. Η πόλη έχει πολλά και σημαντικά προβλήματα, που δυστυχώς είναι τα ίδια εδώ και πολλά χρόνια. Πολλές φορές νιώθω ότι κολλήσαμε στο 1990. Η Θεσσαλονίκη κινδυνεύει να μείνει πολύ πίσω εάν δεν αφυπνιστούμε και δε δουλέψουμε σοβαρά και με σχέδιο.

zervas-portrait-glow.jpg

Ποια πιστεύετε ότι είναι τα σημαντικότερα προβλήματά της σήμερα; Πώς θα τα ιεραρχούσατε; Τα δύο πιο σημαντικά ζητήματα αυτήν τη στιγμή στην πόλη είναι η καθαριότητα και οι μετακινήσεις. Και στα δύο, οι πολίτες αυθόρμητα βαθμολογούν τη διοίκηση του Δήμου και όσους ασχολούνται με αυτά κάτω από τη βάση. Από εκεί και πέρα, είναι ζήτημα η ολοκλήρωση των μεγάλων υποδομών που έχουν αργήσει 25 χρόνια. Αναφέρομαι στο Μετρό, στο αεροδρόμιο, στο λιμάνι, σε κόμβους του περιφερειακού κ.ά. Όσο πιο πολύ ασχοληθεί κανείς θα ανακαλύψει πολλά προβλήματα που δεν αντέχουμε πια να κρύβουμε κάτω από το χαλί.

Τι δε σας αρέσει στη Θεσσαλονίκη; Είναι κάτι που σας πληγώνει, που δεν μπορείτε να ανεχθείτε και αν ναι, πώς θα το διαχειριστείτε σε περίπτωση που εκλεγείτε δήμαρχος; Σας ρωτάω κυρίως ως κάτοικο. Θα μπορούσα να απαριθμήσω πολλά, αλλά το πρώτο που σκέφτομαι είναι το γεγονός ότι η πόλη είναι παντελώς απεριποίητη. Είναι βρώμικη, εγκαταλελειμμένη, στάσιμη. Δείτε, για παράδειγμα, την Αριστοτέλους. Από δρόμος του Εμπράρ και καμάρι της πόλης, χώρος που γιορτάζουμε, που βγάζουμε φωτογραφίες, έχει μετατραπεί σε δρόμο απαξίωσης, παρεμπορίου και ναρκωτικών, πάγκων και παρκαρισμένων οχημάτων. Και σκεφτείτε, αν έτσι καταντήσαμε τον κεντρικότερο δρόμο μας, την κεντρικότερη πλατεία μας, τι επικρατεί σε γειτονιές της πόλης.

Είναι στοίχημα για εσάς η πόλη να ανακτήσει τη χαμένη της αίγλη; Πιστεύετε ότι μπορεί να αλλάξει; Πιστεύω βαθιά στις παραδόσεις της, αλλά κυρίως στις δυνατότητες των ανθρώπων της. Κι αν σήμερα πολλοί είναι απογοητευμένοι από την απραξία ή κουρασμένοι από τα προβλήματά τους, χρειάζεται μία σπίθα, ένα κάλεσμα, μία συλλογική κινητοποίηση, που θα φέρει τα πρώτα θετικά αποτελέσματα για να αλλάξει αυτή η κατάσταση. Αν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα η νέα διοίκηση του Δήμου καταφέρει να νοικοκυρέψει την πόλη, μετά όλοι θα θελήσουν να γίνουν συμμέτοχοι της αλλαγής. Αν για παράδειγμα, οι πλατείες και ο δημόσιος χώρος είναι καθαρός, περιποιημένος, με φωτισμό κι ευταξία τότε δύσκολα κάποιος θα πετάξει το σκουπίδι ή θα βανδαλίσει έναν τοίχο. Αν οι στάσεις του ΟΑΣΘ είναι καθαρές και λειτουργικές, δύσκολα κάποιος θα πάει να τις βάψει, να αφισοκολλήσει. Αν, όμως, όλα είναι αφημένα στην τύχη τους δεν υπάρχει καμία ελπίδα. Κάθε μέρα θα γίνονται χειρότερα.

Μπορεί, λοιπόν, να ξαναβρεί τη χαμένη αίγλη και τον κοσμοπολιτισμό της; Μπορεί και το οφείλει. Πρέπει να γίνουν πολλά. Να ενισχυθεί η εξωστρέφεια, να φιλοξενήσει η πόλη μεγάλα πολιτιστικά και αθλητικά γεγονότα, που θα αφήνουν το αποτύπωμά τους και θα ενισχύσουν το brand της, βάζοντάς την σε όλους τους παγκόσμιους χάρτες. Χάρτες τουριστικούς, αθλητικούς, γευστικούς, οικονομικούς, επενδυτικούς. Η ιστορία της πόλης το μαρτυρά: παραδόσεις, σταυροδρόμι εμπορίου, τεχνών, με μέτωπο ανοιχτό στη θάλασσα και πολλή καινοτομία και πρωτοπορία. Η Θεσσαλονίκη έχει όλες τις προϋποθέσεις. Πρέπει να γίνει μία σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη με ό, τι αυτό συνεπάγεται, αλλά και όλα τα οφέλη για κατοίκους κι επισκέπτες. Αν το καταφέρει, τότε θα κάνει άλματα και θα κατέχει μια θέση αντάξια του λαμπρού παρελθόντος της.

Ποια είναι η άποψή σας για τους ανθρώπους της; Προφανώς, είμαστε οι καλύτεροι! Λίγο γκρινιάρηδες, λίγο χαλαροί, αλλά περήφανοι και κιμπάρηδες. Δε δέχομαι να μπορεί η Μπρατισλάβα, το Ντουμπρόβνικ και να μην μπορούμε εμείς. Αν γίνει ένα γκάλοπ σε ταξιδιώτες που επιστρέφουν στο αεροδρόμιο Μακεδονία από την Ευρώπη, οι περισσότεροι θα απαριθμούσαν μια σειρά πολλών «γιατί όχι και στη Θεσσαλονίκη». Νομίζω πως τα χρόνια που πέρασαν κάναμε κακές επιλογές. Επίσης, επαναπαυθήκαμε στη στερεοτυπική κριτική μας για τον αθηνοκεντρισμό, στον οποίο αποδίδαμε όλα τα κακά της μοίρας μας. Εάν ολοκληρωθούν οι δυο-τρεις μεγάλες υποδομές, αν σταματήσουμε τις ήττες και κάνουμε νίκες, νομίζω ότι θα περάσουμε στην επόμενη φάση, σε μια διαρκή δημιουργία. Οι Θεσσαλονικείς είμαστε γεννημένοι πρωταγωνιστές και όχι κομπάρσοι.

Θα λέγατε πως είστε ένας κλασικός πολιτικός ή έχετε στοιχεία που σας διαφοροποιούν; Μπήκα στην πολιτική αφού εργάστηκα, αφού μάζεψα ένσημα, χωρίς να θητεύσω σε κομματικές νεολαίες ή να ενταχθώ σε κομματικούς μηχανισμούς. Αποφεύγω τον ξύλινο πολιτικό λόγο, τις ατάκες και τους λαϊκισμούς. Δε θα με δείτε να υπόσχομαι πολλά και μεγάλα, αλλά να μιλώ για ρεαλιστικό σχέδιο και να τεκμηριώνω τις προτάσεις μου. Μπήκα, άλλωστε, στα δύσκολα και γενικά, δε μου αρέσουν τα εύκολα. Αγαπώ τη Θεσσαλονίκη, εδώ μεγάλωσα, εδώ μένω και η πόλη είναι η ατζέντα μου. Δεν την αντιμετωπίζω ως σκαλοπάτι για κάτι άλλο. Πολλοί το έκαναν, κάποιοι το κάνουν ακόμη. Προχωρώ με ιδέες και προτάσεις ανοιχτά και καθαρά. Αυτά νομίζω απαντούν στο ερώτημά σας για το πόσο «κλασικός πολιτικός» είμαι.

Θα θέλατε να μας περιγράψετε μία ωραία εικόνα από την πόλη, έτσι όπως τη φαντάζεστε; Σάββατο πρωί, μία οικογένεια από την Τούμπα ή την οδό Βούλγαρη να μπορεί να πάρει το Μετρό. Να κατεβεί στη στάση Βενιζέλου (να δούμε πότε θα παραδοθεί!) και να κατευθυνθεί προς το λιμάνι. Να υπάρχουν διαβάσεις με ράμπες ώστε το καροτσάκι του μωρού να μετακινείται εύκολα παντού και η κίνηση των οχημάτων στο ιστορικό κέντρο να είναι περιορισμένη. Θα χαιρόμουν να τους δω να σταματάνε να ξεκουραστούν σε κάποιον όμορφο χώρο πρασίνου περιποιημένο, να έχουν διαρκές αίσθημα ασφάλειας και χαμογελαστά πρόσωπα. Θα ήθελα να κάνουν τις αγορές τους από μαγαζιά της πόλης, από μία αγορά ζωντανή, χωρίς ξενοίκιαστα καταστήματα. Από εκεί να κατευθυνθούν προς τη Νέα Παραλία που θα τους υποδέχεται καθαρή, με καταπράσινους κήπους. Κι αν ήταν καλοκαίρι να μπορούν να επιβιβαστούν στη θαλάσσια συγκοινωνία και να επισκεφθούν την Αγία Τριάδα ή τη Μηχανιώνα, να κάνουν ένα μπάνιο, να φάνε το ψαράκι τους. Και να επιστρέφουν χαρούμενοι το απογευματάκι.

Θα αγωνιστώ πάντως κάθε εικόνα της πόλης να είναι ωραία και να δίνει περηφάνια στους κατοίκους της και αξέχαστες αναμνήσεις στους επισκέπτες της. Να θέλεις να τη ζήσεις ξανά και ξανά!

ΔΕΙΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ GLOW 145 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2019