O κινηματογράφος Odeon Όπερα κατακλύστηκε από πλήθος κόσμου που περίμενε με ανυπομονησία να απολαύσει τις Ολίβια Κόλμαν, Έμμα Στόουν και Ρέιτσελ Βάις στη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, που οι κριτικοί έχουν αποθεώσει παγκοσμίως. Η ταινία που είναι υποψήφια για 10 Όσκαρ και έχει σαρώσει υποψηφιότητες και βραβεία, έλαβε διθυραμβικά σχόλια και χειροκροτήθηκε θερμά από το ελληνικό κοινό. Ιδιαίτερο τόνο στη βραδιά έδωσε η σύντομη και συγκινητική ομιλία του Γιώργου Λάνθιμου, ο οποίος ήταν συναισθηματικά φορτισμένος καθώς ο πατέρας του είχε μόλις φύγει από τη ζωή. «Ευχαριστώ όλους που ήρθατε και όλους εκείνους που οργάνωσαν αυτή την προβολή. Πρέπει να πω ότι είναι μία περίεργη μέρα για μένα σήμερα, γιατί όπως οι περισσότεροι από εσάς ξέρετε, ήταν η κηδεία του πατέρα μου. Αλλά αν ξέρω κάτι γι' αυτόν, είναι ότι έζησε τη ζωή του διασκεδάζοντας και περνώντας όσο καλύτερα μπορούσε μέχρι το τέλος και αυτό θα ήθελα να κάνετε και εσείς σήμερα. Nα περάσετε ωραία, να διασκεδάσετε, να γελάσετε, να κλάψετε και να έχετε μία πολύ ωραία βραδιά» δήλωσε.
H ταινία
Αρχές του 18ου αιώνα. Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Παρόλα αυτά, οι αγώνες πάπιας και η κατανάλωση ανανά βρίσκονται στο απόγειό τους. Η φιλάσθενη Βασίλισσα Άννα (Ολίβια Κόλμαν) βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη Λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις) κυβερνά τη χώρα στη θέση της, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία και το απρόβλεπτο ταπεραμέντο της. Όταν η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ (Έμμα Στόουν) καταφθάνει, η γοητεία της την κάνει αμέσως αγαπητή στη Σάρα, η οποία την παίρνει υπό την προστασία της. Η νεαρή βρίσκει μια ευκαιρία να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες. Καθώς οι τακτικές του πολέμου καταναλώνουν όλο τον χρόνο της Σάρα, η Άμπιγκεϊλ παίρνει τη θέση της ως η συντροφιά της Βασίλισσας. Η φιλία τους της δίνει την ευκαιρία να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της και δεν θα αφήσει καμία γυναίκα, καμία πολιτική και κανένα κουνέλι να σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της…
Το ιστορικό πλαίσιο
Η πρώτη ταινία εποχής του καταξιωμένου σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Βασίλισσας Άννα, την τελευταία της δυναστείας των Στιούαρτ που, αν και ασθενής, ντροπαλή και υποτιμημένη, στέφθηκε Βασίλισσα τον καιρό που η Μεγάλη Βρετανία έγινε μια παγκόσμια δύναμη. Ως Βασίλισσα θα επέβλεπε έναν πόλεμο με την Γαλλία, τον θεωρητικά πρώτο παγκόσμιο πόλεμο της σύγχρονης εποχής και την ένωση της Αγγλίας με τη Σκωτία, που οδήγησε στη δημιουργία του Ηνωμένου Βασιλείου. Θα ερχόταν επίσης αντιμέτωπη με την εποχή του εθνικού διχασμού, με τα δύο πολιτικά κόμματα των Γουίγκς και Τόρις να ανταγωνίζονται μεταξύ τους, έχοντας ως αποτέλεσμα τη γέννηση του δικομματισμού. Οι άνθρωποι που την πλαισίωναν ήθελαν να τραφούν από την εξουσία της και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη της και ίσως την καρδιά της.
Μέσα από τη σχέση της Άννα με δύο άλλες γυναίκες -τη σύμβουλο και επιστήθια φίλη της Λαίδη Σάρα και την απένταρη, κοινωνικά ανερχόμενη καμαριέρα Άμπιγκεϊλ, ο Γιώργος Λάνθιμος θίγει διαχρονικά θέματα όπως η αγάπη, ο ανταγωνισμός, η εξουσία και τα συναισθήματα, και δημιουργεί ένα ξεχωριστό σύμπαν για την ιστορία του. Το εσωστρεφές περιβάλλον περικλείει τα παιχνίδια εξουσίας, τον πειρασμό και την αποπλάνηση, αφήνοντας έξω την πραγματικότητα του αληθινού κόσμου. «Η ιστορία είναι για την περιπλοκότητα της αγάπης και το πώς αυτές οι δυσκολίες μπορούν να αλλάξουν εσένα σαν άνθρωπο. Το αποκαλούμε μια κωμική τραγωδία και αυτό είναι» σχολιάζει ο σεναριογράφος Τόνι ΜακΝαμάρα. «Με ενδιέφεραν κυρίως οι τρεις κεντρικοί χαρακτήρες, η εξουσία τους, οι εύθραυστες σχέσεις τους και το πώς οι συμπεριφορές τόσο λίγων ανθρώπων μπορούν να αλλάξουν τον ρου ενός πολέμου και τη μοίρα μιας χώρας. Για εμένα είναι επίσης μια ερωτική ιστορία με κωμικά, δραματικά και σκοτεινά σημεία», αναφέρει ο σκηνοθέτης.
Σκηνοθεσία και σενάριο
Η επιλογή του Γιώργου Λάνθιμου ήταν ξεκάθαρη για την παραγωγή της ταινίας. Μετά τα δείγματα που είχε δώσει στον «Κυνόδοντα», στην πρώτη του αγγλόφωνη ταινία «Ο Αστακός» και στη δεύτερη «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού», η ομάδα της παραγωγής ήταν σίγουρη ότι θα δώσει μια καινούρια οπτική στο είδος «ταινίες εποχής». «Το στιλ του Λάνθιμου είναι κομψό, απλό και πολύπλοκο ταυτόχρονα. Είναι ένας αινιγματικός άνθρωπος που έχει το μοναδικό ταλέντο να επικοινωνεί. Έχει μια υποβόσκουσα μαγεία που όταν βλέπεις κάποια από τις ταινίες του, λίγες μέρες αργότερα προκύπτουν καινούρια ερωτήματα. Μπορεί να γίνει φοβερά προκλητικός με τον καλύτερο τρόπο», σχολιάζει η παραγωγός Σέσι Ντέμπσεϊ.
Ο σεναριογράφος Τόνι ΜακΝαμάρα γοητεύτηκε από την επιθυμία του Λάνθιμου να κάνει κάτι που δε θα θυμίζει ταινία εποχής. «Ως Αυστραλός εγώ και ως Έλληνας ο Γιώργος δεν μας ενδιέφερε ιδιαίτερα η αγγλική ιστορία αλλά κυρίως αυτές οι τρεις γυναίκες. Νιώσαμε πιο ελεύθεροι να πειραματιστούμε» είπε. Όπως συμπληρώνει, πέρασε πολύ χρόνο με τον Λάνθιμο κάνοντας βόλτες στην Ιταλία τελειοποιώντας το σενάριο και τους διαλόγους. «Μου αρέσει να μου δίνεται η ελευθερία να αναρωτηθώ πόσες ελευθερίες μπορώ να πάρω. Ήταν μια σπουδαία ευκαιρία να κάνω κάτι που δεν έχω ξανακάνει ποτέ μέχρι τώρα», δηλώνει ο Λάνθιμος με τη σειρά του, ενώ η Ντέμπσεϊ αναφέρει για τους δύο: «Ο Τόνι μοιάζει με τον Γιώργο στη γοητεία, στο γεγονός ότι είναι απρόβλεπτος, αγαπάει το σκοτεινό και το παράδοξο, το μαύρο χιούμορ και μοιράζονται την ίδια καλλιτεχνική πειθαρχία».
Η πρεμιέρα έγινε σε συνεργασία με το Movie Society, τη NOVA και τη λίστα των εκλεκτών καλεσμένων επιμελήθηκε η Avanttales.
Φωτογραφία: Studio Panoulis