Η γέφυρα "Charing Cross" του Claude Monet, που κάποτε ανήκε στον Winston Churchill, συλλαμβάνει το ομιχλώδες τοπίο πάνω από τον ποταμό Τάμεση του Λονδίνου με φόντο τα σκιερά κτίρια του Κοινοβουλίου. Ωστόσο, αποδεικνύεται ότι μέρος αυτής της ομίχλης δεν ήταν έργο του Monet - προήλθε, εν μέρει, από τον παρατεταμένο καπνό των πούρων του Churchill.
Ο πίνακας καθαρίστηκε πρόσφατα για μια νέα έκθεση - "Monet and London: Views of the Thames" - στην Courtauld Gallery στο Λονδίνο. Είχε καλυφθεί με ένα στρώμα βρωμιάς, η οποία πιθανότατα προκλήθηκε τόσο από τον καπνό του πούρου όσο και από τον καπνό του τζακιού. Η Rebecca Hellen, συντηρήτρια του National Trust, λέει στον Martin Bailey της Art Newspaper ότι έχει αποκαταστήσει το έργο τέχνης «όπως θα το είχε αφήσει ο Monet».
Ο Γάλλος ιμπρεσιονιστής ξεκίνησε το έργο γύρω στο 1899 ή το 1900. Κατά τη διάρκεια μιας σειράς μακρών επισκέψεων στο Λονδίνο, έμεινε στο ξενοδοχείο Savoy της πόλης, ζωγραφίζοντας συχνά το ποτάμι από το παράθυρό του. Υπέγραψε και χρονολόγησε το έργο το 1902, αν και συνέχισε να κάνει αλλαγές μετά από αυτό το σημείο.
Εμπνευσμένος από την ομίχλη που περιβάλλει την πόλη, ο Monet έκανε τις κίτρινες αντανακλάσεις πιο εμφανείς, σύμφωνα με την Art Newspaper. Άλλαξε επίσης τη θέση των Σωμάτων του Κοινοβουλίου, τοποθετώντας τα σε μια πιο ορατή θέση πιο κοντά στη μέση του κομματιού. «Χωρίς την ομίχλη, το Λονδίνο δεν θα ήταν μια όμορφη πόλη», είπε κάποτε ο Monet στον έμπορο τέχνης René Gimpel, σύμφωνα με το National Trust. «Είναι η ομίχλη που του δίνει υπέροχο πλάτος. Αυτά τα τεράστια κανονικά μπλοκ γίνονται μεγαλοπρεπή μέσα σε αυτόν τον μυστηριώδη μανδύα».
Δεκαετίες αργότερα, ο Churchill έλαβε τον πίνακα ως δώρο από τον Αμερικανό λογοτεχνικό πράκτορα Emery Reves. Ο πολιτικός ήταν ένθερμος θαυμαστής του Monet - και ένας άπληστος ζωγράφος ο ίδιος. «Η αγάπη του Churchill για τον Monet χρονολογείται από τότε που σπούδαζε για πρώτη φορά ζωγραφική ο ίδιος τη δεκαετία του 1920», λέει η Catherine Carter, επιμελήτρια στο Chartwell. «Νομίζω ότι συνέχισε να διασκεδάζει περισσότερο αναδημιουργώντας το στυλ του Μονέ και των άλλων ιμπρεσιονιστών. Κάποτε περιέγραψε τη διαδικασία ως «ένα joyride in a paintbox».
Ο Reves αγόρασε τον πίνακα ειδικά για τον πρώην πρωθυπουργό το 1949. Έστειλε επίσης μια επιστολή εξηγώντας το δώρο, σύμφωνα με το National Trust: «Γνωρίζοντας ότι ο Monet είναι ο αγαπημένος σας ζωγράφος, έψαχνα για έναν από τους καλούς πίνακές του εδώ και πολλούς μήνες», έγραψε. Είναι ο πιο αγνός ιμπρεσιονισμός, τίποτα άλλο παρά φως και χρώμα χωρίς κανένα σχέδιο».
Eυτυχώς, ο Churchill ήταν ευχαριστημένος με το έργο. Το έφερε στο Chartwell και το κρέμασε στο σαλόνι, όπου καθόταν με την οικογένεια και τους καλεσμένους τους - «συνήθως με ένα πούρο στο χέρι», σύμφωνα με την Art Newspaper. Κάποια στιγμή, ο πρωθυπουργός φέρεται να κάπνιζε μέχρι δέκα πούρα την ημέρα. Διατηρούσε επίσης μια συλλογή από 3.000 έως 4.000 πούρα στο σπίτι, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο πίνακας χρειαζόταν ένα ρετούς.
Για πολλά χρόνια, η ιδιοκτησία του Monet από τον Churchill ήταν ένα καλά κρυμμένο μυστικό. Μετά το θάνατό του το 1965, το National Trust απέκτησε το σπίτι της οικογένειας και το περιεχόμενό του - συμπεριλαμβανομένου του πίνακα. Η αποκατεστημένη έκδοση βρίσκεται τώρα στην έκθεση Courtauld, η οποία θα εκτίθεται μέχρι τις 19 Ιανουαρίου. Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 20 από τους πίνακες του Monet στο Λονδίνο. Είναι επίσης η πρώτη φορά που η γέφυρα "Charing Cross" φεύγει από το Chartwell από τότε που ο Βρετανός ηγέτης την κρέμασε στο σπίτι του.