Αυτό το καλοκαίρι, η υψηλή ευρωπαϊκή μόδα μετακομίζει στις μητροπόλεις της Ασίας, όπου οι σπουδαιότεροι οίκοι στήνουν τις πιο ανατρεπτικές εκθέσεις.
Τι συμβαίνει στον κόσμο της μόδας; Τη στιγμή που η Ευρώπη παλεύει στον κλοιό μιας οικονομικής κι εν δυνάμει πολιτισμικής κρίσης, αυτή δραπετεύει σε ασιατικούς πολιτισμούς για να βρει ένα καταφύγιο έκφρασης, αλλά και για να δείξει την εκτίμησή της σε μια ισχυρότατη αγοραστική δύναμη, που ανέκαθεν τη στήριζε. Υπηρέτες των στιλιστικών επιταγών των πολυτελών οίκων, οι Ασιάτες έχουν ενσωματώσει πλέον τη νοοτροπία της αξίας του brand name στην κουλτούρα τους. Η εικόνα γνωστή στα πολυκαταστήματα του Λονδίνου και του Παρισιού με τους εκατοντάδες τουρίστες από τη μακρινή Ήπειρο να «χτυπάνε» χρυσές κάρτες στον βωμό του εκλεκτικού στιλ. Χωρίς τη συμβολή τους, η ευρωπαϊκή μόδα πιθανότατα να εξασθενούσε, ίσως, όμως, κατόρθωνε να διατηρήσει και τον αυθεντικό της χαρακτήρα. Ωστόσο, όσο πρόκειται για οικονομικούς κολοσσούς, η ουσία βρίσκεται στη διατήρηση μιας σχέσης «δούναι και λαβείν», που άμα φθαρεί το βασικό συμφέρον σίγουρα θα χαθεί.
Γι’ αυτό και φέτος, μια χρονιά συνωστισμένων συμβολικών εορτασμών για τους οίκους μόδας, τα επιτελεία τους αποφάσισαν να μετακομίσουν τις σπουδαίες εκθέσεις που σχεδίαζαν σε κεντρικές πόλεις της Ασίας. Στη Σεούλ, η έκθεση “Volez, Voguez, Voyagez” (έως 28 Αυγούστου) στο Dongdaemun Design Plaza από τη Louis Vuitton παρουσιάζει την ιστορία του οίκου από το 1854 έως σήμερα, μέσα από μια σπάνια συλλογή αρχείων της οικογένειας των δημιουργών του. Τη διαμόρφωση του χώρου και τη διάταξη των εκθεμάτων έχει επιμεληθεί ο Robert Carsen, ο οποίος δημιούργησε 10 ενότητες, συμπεριλαμβανομένης μίας, εξαιρετικά αφιερωμένης στην Κορέα. Πάλι στην ίδια πόλη, τo Museum D ολοκλήρωσε πρόσφατα την παρουσίαση της έκθεσης “The Mademoiselle Privé” του οίκου Chanel, ένα ταξίδι στον χρόνο που αποκάλυπτε την πορεία εξέλιξής του, με έμφαση σε γυναίκες-θρύλους των περασμένων εποχών, που συνδέθηκαν με την ιστορία του. Συμπληρώνοντας τη λίστα με τα εντυπωσιακά presentations, ανάμεσα σε άλλες μικρότερες εκθέσεις και haute επιδείξεις που ακολουθούν, ο οίκος Dior αρκέστηκε σε μια one-off έκθεση στη Σαγκάη, η οποία εστίαζε στη νέα Fall/Winter 2017-2018 συλλογή της Maria Grazia Chiuri, με εκπληκτικά video projections.
Κι έτσι, με όλα αυτά τα δρώμενα να αποδεικνύουν μια νέα τάση “φυγής” της πολυτέλειας, ένα ερώτημα προκύπτει: πρόκειται τελικά για την ανάγκη αναζήτησης διόδων έκφρασης μέσα από το διαφορετικό ή μήπως η μόδα δεν μπορεί να στηρίξει πλέον επάξια τον εκλεκτικισμό της Ευρώπης;
ΚΕΙΜΕΝΟ ΜΑΡΙΑ ΑΡΑΜΠΑΤΖΙΔΟΥ