Πενήντα χρόνια συνεχούς δράσης στηνυγεία, την εκπαίδευση και τον πολιτισμό, και δεκαπέντε χρόνια ζωντανής παρουσίας στην καλλιτεχνική ζωή. Το Ίδρυμα Ωνάση φέτος εγκαινιάζει νέους χώρους και πρωτοβουλίες: το πρώτο μεταμοσχευτικό νοσοκομείο της χώρας, τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, το Onassis Ready – έναν χώρο αφιερωμένο σε πρόβες, καινοτομία και περιοδικά projects –, την ψηφιοποίηση της Ωνασείου Βιβλιοθήκης και του αρχείου Στάβερη, αλλά και τη σπουδαία συλλογή του Γιάννη Πετρίδη. Όλα αυτά συνθέτουν το ίδιο πεδίο: τον πολιτισμό.
Η Στέγη, το «παιδί» του Ιδρύματος, κλείνει 15 χρόνια δημιουργικής πορείας, φιλοξενώντας εκατοντάδες έργα και δράσεις που ξεπέρασαν τα όρια του κτιρίου, της πόλης και της χώρας. Από την Tilda Swinton και τον Wim Wenders, μέχρι τον Tiago Rodrigues, τον Robert Icke, τον Juergen Teller, τον Γιώργο Λάνθιμο, τη Diana Morgan, τον The Boy, τον Romain Gavras, τον Γιάννη Οικονομίδη, τη Miranda July, τον Γιάννη Αγγελάκα και τον Γιώργο Γούση, η Στέγη συνομιλεί με καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, έχοντας φέτος ως κεντρική θεματική την οικογένεια. Την οικογένεια της καταγωγής μας, αλλά και εκείνη που επιλέγουμε, με τις αντιφάσεις, τις πληγές και τις τρυφερές στιγμές της.
Από τον Οκτώβριο 2025 έως τον Ιούνιο 2026, η νέα σεζόν ξεδιπλώνεται σαν ένα πολύχρωμο πορτρέτο οικογένειας, μέσα από παραστάσεις, μουσικές, εκθέσεις και φεστιβάλ που αγγίζουν ζητήματα μνήμης, επιθυμίας, συνύπαρξης και απώλειας. Έργα που μας κάνουν να ξανασκεφτούμε τι σημαίνει «οικογένεια» στον σημερινό κόσμο.
Όπως σημειώνει η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ιδρύματος, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, οι οικογένειες είναι πηγή αγάπης αλλά και εντάσεων. Είναι οι δεσμοί που μας τραυματίζουν και μας γιατρεύουν, οι στιγμές που μας ενώνουν και μας χωρίζουν. Και πέρα από τις βιολογικές οικογένειες, υπάρχουν κι εκείνες που δημιουργούμε: οι φίλοι, οι σύντροφοι, οι δικοί μας άνθρωποι. Ένα μυστικό νήμα μάς δένει με όσους θεωρούμε πραγματικά οικογένεια.
Παρακάτω, όλα όσα ξεχωρίζουν από το πλούσιο πρόγραμμα:
ΘΕΑΤΡΟ

Η οικογένεια δίνει τον παλμό της φετινής σεζόν. Ξένοι σκηνοθέτες συναντούν Έλληνες ηθοποιούς, καλλιτέχνες συνεργάζονται για πρώτη φορά, ενώ ένα αφιέρωμα φωτίζει το καλλιτεχνικό έργο του διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, αναδεικνύοντας το αποτύπωμα και το όραμά του. Μια σεζόν «οικογενειακή», γεμάτη συναντήσεις και συγκρούσεις που μας κάνουν όλους συμμέτοχους/συνένοχους. Η έναρξη της θεατρικής σεζόν γίνεται στην Κεντρική Σκηνή με Το Παρελθόν (Le Passé) από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Odéon Théâtre de l’Europe στο Παρίσι, Julien Gosselin (16 - 19 Οκτωβρίου 2025), μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα του Ρώσου συγγραφέα Leonid Andreyev. Με ένα επικό θεατρικό έργο, στο οποίο συντελούνται διάφορες ακρότητες στο όνομα του έρωτα, της αγάπης, της οικογένειας, ο Gosselin πλάθει ένα μεταμοντέρνο ρέκβιεμ για τον 20ό αιώνα, τον έρωτα και τον ουμανισμό, με ζωντανή κινηματογράφηση και δυνατές ερμηνείες από έναν επταμελή θίασο.

Ακολουθεί ο Οιδίποδας του Robert Icke με ελληνικό θίασο (20 Νοεμβρίου – 28 Δεκεμβρίου 2025) στην Κεντρική Σκηνή, όπου το πιο διάσημο οικογενειακό δράμα όλων των εποχών γίνεται ένα σαρδόνιο θρίλερ με αμείωτη ένταση και σκηνές που ακροβατούν ανάμεσα στο πολιτικό θρίλερ και την τραγωδία, σε μια συνάθροιση χωρίς έξοδο κινδύνου.
Ο Αργεντινός σκηνοθέτης και συγγραφέας Mariano Pensotti, στην τρίτη συνεργασία του με τη Στέγη, ανεβάζει στη Μικρή Σκηνή την ελληνική εκδοχή του νέου έργου του, Αχόρταγη Σκιά (A Voracious Shadow, 5 Μαρτίου – 26 Απριλίου 2026), με ήρωες έναν ορειβάτη και τον ηθοποιό που τον ενσαρκώνει σε μια ταινία. Μια παράσταση για απόντες πατέρες που τα παιδιά τους μυθοποιούν και παρόντες πατέρες που τα παιδιά τους περιφρονούν. Όπως η κλιματική αλλαγή λιώνει τους πάγους του κόσμου, έτσι και ο χρόνος φαίνεται να αποδομεί τους μύθους που οι οικογένειες πλάθουν γύρω τους.

Στο Μπλουζ του Μικρού Πρίγκιπα (12 Μαρτίου – 26 Απριλίου 2026), ο Γιάννης Αγγελάκας και ο Γιώργος Γούσης στήνουν στην Κεντρική Σκηνή ένα ηλεκτρομαγνητικό κύμα από λόγια, μουσικές και τραγούδια που διαπερνούν τη ψυχή και το σώμα, τους επί γης πολέμους και τα διαπλανητικά ταξίδια, τον Πιλότο και τον Μικρό Πρίγκιπα. Η σκηνή γίνεται σύμπαν, φτιαγμένο από λόγια και σκέψεις που εκπέμπουν φως σε μια παράσταση-κατάφαση στη ζωή, την αγάπη, τη φιλία, τις οικογένειες που επιλέγουμε.
Το πρόγραμμα της σεζόν συμπληρώνει ένα αφιέρωμα στον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν, Tiago Rodrigues, Ο Χορός των Εραστών, το έργο-ύμνος στις σχέσεις αγάπης και τη συντροφικότητα (4 Δεκεμβρίου 2025 – 18 Ιανουαρίου 2026 στη Στέγη, 22 – 25 Ιανουαρίου 2026 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης), επαναλαμβάνεται και αποδεικνύει ότι οι πρωταγωνιστικοί του χαρακτήρες δεν είναι οικογένεια μόνο επειδή είναι παντρεμένοι, αλλά γιατί ζουν με το πάθος εκείνων που διαλέγουν ο ένας τον άλλον κάθε μέρα από την αρχή, κόντρα στον χρόνο και τη φθορά. Στην Απόσταση (La Distance, 7 – 10 Μαΐου 2026), το πιο πρόσφατο έργο του Ροντρίγκες, μια κόρη και ένας πατέρας κατοικούν σε δύο διαφορετικούς πλανήτες – κυριολεκτικά. Ο Πορτογάλος σκηνοθέτης μάς παραδίδει ένα γράμμα αγάπης για την οικογένεια, υφαίνοντας μια συγκινητική ιστορία για έναν δεσμό πέρα από πλανήτες και περιβαλλοντικές καταστροφές. Δύο ζωές σε τροχιά πάνω σε μια περιστροφική σκηνή, μακριά, κι όμως πιο κοντά από ποτέ.

Ακολουθεί το By Heart (11 – 12 Μαΐου 2026), το οποίο παρουσιάζεται στη Στέγη για δεύτερη φορά, μια δεκαετία μετά την αρχική του παρουσίαση. Στο έργο, που έλαβε σάρκα και οστά όταν η γιαγιά του συγγραφέα άρχισε να χάνει την όρασή της, η οικογένεια γίνεται συλλογική πράξη: το κοινό, μέσα από αποστήθιση, κρατά στη μνήμη του ένα σαιξπηρικό σονέτο και, μαζί, μια κληρονομιά. Για να μας υπενθυμίσει ότι είμαστε ό,τι θυμόμαστε.
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Η Στέγη εγκαινιάζει τον νέο της βιομηχανικό χώρο, Onassis Ready, με την έκθεση you are invited του Juergen Teller (18 Οκτωβρίου – 28 Δεκεμβρίου 2025). Ένα ωμό και τρυφερό οικογενειακό πορτρέτο, μέσα από φωτογραφίες που αποτυπώνουν πρόσωπα αγαπημένα, σώματα καθημερινά και ευάλωτα, στιγμές οικειότητας, φθοράς και αναγνώρισης. Κάθε φωτογραφία του μοιάζει με μια προσπάθεια να δημιουργηθεί μια νέα οικογένεια, όχι απαραίτητα από συγγένειες, αλλά από βλέμματα και κοινές αλήθειες.

Στο Onassis Ready θα ζήσουμε λίγη από τη μαγεία της Tilda Swinton. Στο Ongoing, μια διεθνή συμπαραγωγή της Στέγης με το EyeMuseum (2 Μαΐου – 14 Ιουνίου 2026), η Tilda συναντά τους συγγενείς που επέλεξε και στήνει μαζί τους μια ρετροσπεκτίβα στο έργο και τη ζωή της: Pedro Almodóvar, Luca Guadagnino, Joanna Hogg, Derek Jarman, Jim Jarmusch, Olivier Saillard, Tim Walker και Apichatpong Weerasethakul. Μια έκθεση-παράσταση μνήμης για να ξαναδούμε τις ταυτότητες και τις οικογένειες που κατοικούν μέσα μας.

Στο -1 της Στέγης (7 Μαρτίου – 17 Μαΐου 2026) θα έχουμε την ευκαιρία να ζήσουμε ένα σπάνιο καλλιτεχνικό γεγονός. Ο Γιώργος Λάνθιμος έχει ξεχωρίσει για τους φανταστικούς του κόσμους και τις τολμηρές εξερευνήσεις των ανθρώπινων σχέσεων. Στη Στέγη παρουσιάζει τη φωτογραφική του έκθεση, The Photographs. Παρουσιάζονται τέσσερα φωτογραφικά σύνολα της τελευταίας πενταετίας, τρία εκ των οποίων γεννήθηκαν στο περιθώριο των γυρισμάτων των πρόσφατων ταινιών του. Το τέταρτο, που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά παγκοσμίως, αποτυπώνοντας το βλέμμα του σε Αθήνα και Αιγαίο, με μια στοχαστική ματιά στην έννοια της οικειότητας και των οικογενειακών δεσμών.
ΧΟΡΟΣ

Η φετινή ξένη παραγωγή που εντάσσεται στο φεστιβάλ ανήκει στην εκρηκτική Marlene Monteiro Freitas με το NÔT (6 – 8 Φεβρουαρίου 2026), μια υπερβατική, υπνωτιστική χορογραφική αφήγηση, γεμάτη θραύσματα από ονειροφαντασίες και εφιάλτες. Σαν μια ανάμνηση από τις Χίλιες και μία νύχτες και την πράξη επιβίωσης της Σεχραζάντ, που έλεγε κάθε βράδυ ημιτελείς ιστορίες στον γυναικοκτόνο βασιλιά και σύζυγό της για να γλιτώσει τη θανάτωσή της.
ΛΕΞΕΙΣ & ΣΚΕΨΕΙΣ

Wim Wenders - Discussion & Film Tribute (14–16 November 2025): Με αφορμή τα 80ά γενέθλιά του, η Στέγη τιμά τον σπουδαίο Γερμανό δημιουργό με ένα τριήμερο αφιέρωμα στις ταινίες του (1970 έως σήμερα) και μια συζήτηση μαζί του στην Main Stage.
Diane Morgan – aka Philomena Cunk (7 January 2026): Το παγκόσμιο κωμικό φαινόμενο έρχεται στην Main Stage με το θρυλικό alter ego της. Η Philomena Cunk, εκκεντρική και πάντα «λάθος», αποδομεί το ντοκιμαντέρ με τον πιο απρόβλεπτο και ξεκαρδιστικό τρόπο.
Miranda July (30 April 2026): Σκηνοθέτρια, συγγραφέας και performer, έρχεται από το Los Angeles με αφορμή το νέο της μυθιστόρημα All Fours. Στη Στέγη προκαλεί το κοινό να αναστοχαστεί τον θεσμό του γάμου και της οικογένειας, συνοδευόμενη από ταινίες μικρού μήκους και την εμβληματική Me and You and Everyone We Know.
Gabor Maté (23 May 2026): Ο κορυφαίος ομιλητής και συγγραφέας πέντε διεθνών bestsellers έρχεται στη Στέγη για να μιλήσει για όσα συνήθως αποφεύγουμε: άγχος, παιδικά τραύματα, και οι αξίες που επηρεάζουν την ψυχική και σωματική μας υγεία. Η παρουσίαση συνοδεύεται από το ντοκιμαντέρ The Wisdom of Trauma (2022) και το εργαστήριο «Trauma, Illness and Healing in a Toxic Culture», εμβαθύνοντας στο έργο ενός από τους σημαντικότερους στοχαστές της εποχής μας.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Στη Στέγη θα παρουσιαστούν οιπανελλήνιες πρεμιέρες των ταινιών: The Harvest της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη (23 Σεπτεμβρίου 2025) και The Secret Agent του Kleber Mendonça Filho, στο πλαίσιο του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» (2 Οκτωβρίου 2025).
Σε συμπαραγωγή του Onassis Culture, θα προβληθούν οι πανελλήνιες πρεμιέρες: Sacrifice του Romain Gavras (30 October 2025), Broken Vein του Yannis Economides (24 Νοεμβρίου 2025), How to Shoot a Ghost του Charlie Kaufman (10 Δεκεμβρίου 2025) και Gorgoná της Εύης Καλογηροπούλου. Τον Ιανουάριο του 2026, η παραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση The Heart of the Bull της Εύας Στεφανή θα κάνει αθηναϊκή πρεμιέρα, παρακολουθώντας τον Δημήτρη Παπαϊωάννου και την ομάδα του κατά την προετοιμασία και περιοδεία του έργου Transversal Orientation.

Παράλληλα, ετοιμάζονται νέες παραγωγές του Onassis Culture από τους Αριστοτέλη Μαραγκό (T[he] Last D[ays] of My Fat[her]), Τάσο Λάγγη (Η Δημόσια Ιδιωτική Οικία: 9 Στροφές για την Αθήνα) και Γιώργο Τελτζίδη για τη ζωή, το έργο και τη συλλογή του Γιάννη Πετρίδη, ενώ υλοποιούνται σε συμπαραγωγή του Ιδρύματος Ωνάση ταινίες από τους Αργύρη Παπαδημητρόπουλο (Oh how fun), Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη (Τιτανικός Ωκεανός) και Δομήνικο Ιγνατιάδη (Μαίρη).
Κεντρική φωτογραφία: Brigitte Lacombe