fbpixel

Search icon
Search
Women On View: Μια έκθεση για τη γυναίκα της διαφήμισης στο Βερολίνο
ARTS & CULTURE

Women On View: Μια έκθεση για τη γυναίκα της διαφήμισης στο Βερολίνο

Η αισθητική της επιθυμίας στη διαφήμιση, μέσα από μια σπουδαία φωτογραφική έκθεση


Η απεικόνιση του γυμνού σώματος και δε της γυναικείας φιγούρας έχει μεγάλη ιστορία στον Δυτικό κόσμο, τόσο από καλλιτεχνική, όσο και από εμπορική άποψη. Με τον νεωτερισμό ήρθε και η απενοχοποίησή του, αλλά και η απελευθέρωσή του από θρησκευτικές και αλληγορικές παραπομπές. Πλέον, το θηλυκό καλούπι απεικονίζεται ελεύθερα, φυσικά και με πλήρη αποδοχή της αισθησιακής πλευράς που μπορεί να διαθέτει -και όπως επιθυμεί να εξωτερικεύει η κάθε γυναίκα.

Η έκθεση Women On View, που φιλοξενείται στον πολυχώρο Chaussee 36 στο Βερολίνο έχει ως θεματική τον αισθησιασμό και ερωτισμό του γυναικείου σώματος όπως αποτυπώνεται στις διαφημιστικές φωτογραφίες. Αφίσες και πορτρέτα έξοχων καλλιτεχνών, όπως των Peter Lindbergh, Guy Bourdin και Helmut Newton, βρίσκουν τη θέση τους στον χώρο της γκαλερί.

audii.jpg

Herve Plumet, καμπάνια Audi, 2003
36.jpg
Chaussee 36, Βερολίνο

Σήμερα, το γυμνό σώμα και η γυναικεία παρουσία μοιάζουν να κυριαρχούν περισσότερο από ποτέ στον κλάδο των διαφημίσεων, τόσο, που χωρίς αυτά, θα έμοιαζε με λευκό καμβά. Από την αυγή της διαφήμισης, η χρήση του ήταν αυτό που προτιμούσαν κυρίως οι εταιρίες, για να ανυψώσει ένα προϊόν στα μάτια των καταναλωτών -ανεξάρτητα από το φύλο τους-, ενώ η ανδρική γοητεία έγινε αισθητή ως μέρα πολύ αργότερα, κατά το τέλος του 20ού αιώνα. 

Όπως γίνεται και με τα μαζικά μέσα, η διαφήμιση απεικονίζει μέσω των γυναικών, συγκεκριμένα κοινωνικά πρότυπα που κυριαρχούν την εκάστοτε χρονική περίοδο. Η γρήγορη εναλλαγή αυτών των κανόνων ομορφιάς, αποδεικνύει τα μη στατικά σύμβολα και την πληθώρα μοντέλων που συναντάμε ανά τις δεκαετίες. Η παράλληλη προώθηση κοινωνικών, γυναικείων προτύπων μέσω της διαφήμισης προϊόντων, δημιούργησε μια σύγχυση ως προς το εάν μέσω μιας καμπάνιας παρουσιάζουμε αγαθά ή απλώς ένα συγκεκριμένο life style, που ωθεί να ακολουθήσουμε.

002.jpg
Ellen von Unwerth, καμπάνια Happy Socks, 2015

Μέσα από αυτή τη φωτογραφική σύνθεση, αποτυπώνεται από τη μια, η απεικόνιση της γυναίκας στη διαφήμιση, και από την άλλη, οι αμοιβαίες επιρροές της μόδας και της εμπορικής φωτογραφίας στη δημιουργία αισθητικών προτύπων.

Ασπρόμαυρο και έγχρωμο υλικό, διαφορετικές οπτικές γωνίες και φωτογραφικές ματιές, αντικατοπτρίζουν το κοινωνικοπολιτικό αντίκτυπο των εικόνων του μάρκετινγκ. Μέσα από τα κάδρα αποτυπώνονται οι κοινωνικές στάσεις και νόρμες της κάθε εποχής. Τα φωτογραφικά κλικ του σήμερα, μαρτυρούν τη σεξουαλικοποίηση της θηλυκότητας, που δημιουργεί βαθύτερα ερωτήματα, όπως το πόση αξία δίνει η κοινωνία τελικά στην ομορφιά -παρά το κύμα του λεγόμενου politcally correct.

Οι επισκέπτες της συγκεκριμένης έκθεσης, έχουν την ευκαιρία, εκτός από το να θαυμάσουν αριστουργήματα σπουδαίων φωτογράφων, να μάθουν περισσότερα για τις ιδέες και τα μηνύματα που κρύβονται πίσω από μια διαφημιστική αφίσα ή καμπάνια. Εάν έχετε την τύχη να βρίσκεστε στη γερμανική πρωτεύουσα από τις 2 Φεβρουαρίου μέχρι τις 27 Απριλίου, σας προτρέπουμε να την επισκεφθείτε, αλλά και να προμηθευτείτε τον ειδικό κατάλογο που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για το event.